با غار علیصدر آشنا شوید

تاریخ انتشار : 9 خرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
غار علیصدر

اسم همدان، آدم را یاد غار علیصدر می‌اندازد. علیصدر مهمترین جاذبه این شهر و بزرگترین غار آبی دنیاست و هرساله به خصوص در بهار و تابستان بسیاری برای دیدنش راهی این شهر می‌شوند. اما چیزهایی هست که باید قبل از سفر بدانید.

 غار علیصدر کجاست؟

قایق سواری در غار

این غار در شهرستان کبودرآهنگ همدان واقع شده. همدان تا تهران ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد. فاصله کبودرآهنگ تا همدان ۵۹ کیلومتر است. از کبودرآهنگ تا روستای علیصدر نیز ۵۰ کیلومتر در پیش دارید. این غار در ارتفاعات ساری قیه به معنی صخره زرد روستای علیصدر واقع است.

بیشتر بخوانید: روستاهای همدان که باید دید.

قدمت غار علیصدر

قدمت غار علیصدر

اینطور معروف است که مردم حتی در دوره صفوی هم از آب غار به وسلیه کانال استفاده می کردند. تا اینکه در سال ۱۳۴۲ گروهی ۱۴ نفره برای کشف و شهود و به دست آوردن اطلاعاتی درباره طول و عرض و عمق و ارتفاعش به آن رفتند. تا سال ۱۳۵۲ دهانه غار تنگ و در حدود ۵۰ سانتیمتر بود و جز کوهنوردان حرفه‌ای، کسی نمیتوانست به داخلش برود. تا اینکه عبدالله حاجیلو، که ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت، در سال ۱۳۵۳ با کمک مردم محلی دهانه غار را به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز کردند. در سال بعدش، با بتون‌ریزی قسمتی از کف غار، مسیر خشکی برای راه رفتن در آن هم در نظر گرفتند. با تجهیز امکانات روشنایی از سال ۱۳۵۵ رفتن به آن برای عموم ممکن شد.

چرا اسمش علی‌صدر است؟

در روایات آمده چوپانی به اسم علی سد یا علی صد، سدی روی دریاچه آب غار می‌بندد و اسمش، یعنی علی سد روی روستا هم گذاشته می‌شود. اما بعدها در دفتار دولتی نام او علی سدر ثبت می‌شود و با گذشت زمان روی تابلوهای راهنما علی صدر نوشته می‌شود.

چرا باید این جاذبه را ببینیم؟

محوطه داخلی غار علیصدر

اینجا از معدود غارهای آبی دنیا و تنها غار تالابی ایران است و سنگ های درونش مربوط به دوره ژوراسیک از دوره دوم زمین شناسی. پس این سفری‌ست به حدود ۱۹۰ میلیون سال قبل. از ورودی که می‌گذرید، با فضایی خنک رو به رو می‌شوید و همین باعث میشود گرما را فراموش کنید. دریاچه اینجا، آبش زلال است، به طوری که میشود کف اش را هم دید. باید جلیقه نجات بپوشید و سوار قایق شوید و از بین دیواره‌های سنگی بگذرید. در قسمتی باید از قایق پیاده شده و پیاده سفرتان را ادامه دهید. اما نگران نباشید چون دوباره سوار قایق خواهید شد، از مسیری باریک می‌گذرید، از جایی که از خیل زیاد قایق‌ها هم دیگر خبری نیست.

قندیل های داخل غار علیصدر

آب دریاچه غار از چشمه‌های زیرزمینی و ریزش آب از سقف و دیواره‌ها تامین می‌شود. در این آب هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند، نه شور است و نه رنگی دارد، آبی که در بعضی جاها عمقش به ۱۴ متر نیز می‌رسد. تاکنون ۱۴ کیلومتر از معابر غار کشف شده ولی تنها ۴ کیلومتر آن نورپردازی شده و بقیه اش تاریک است.

گذشتن از دالان‌هایی پیچ در پیچ با سقف بلورین، دهلیزها، پیچ و خم‌های مسیر، قایق‌سواری در آبی زلال و بین قندیل‌ها که گذشت زمان آنها را به شکل‌های مختلف درآورده، از چیزهایی‌ست که در این مکان انتظارتان را می‌کشد. اسم‌های عجیبی هم که روی تابلوها می‌بینید معرفی کننده شکل‌های عجیب سنگ‌هاست، اسم هایی مثل میان ستون ها، پنجه عقابی، و پنجه اژدها.

بیشتر بخوانید: سوغات همدان را از کجا بخریم؟

بهترین فصل سفر

بهترین زمان سفر بهار و اوایل تابستان است، هرچند در فصل های سرد سال نیز میتوان به آن رفت.

کجا اقامت کنیم؟

محوطه بیرونی غار علیصدر

 

غار علیصدر پرطرفدارترین و مهمترین جای دیدنی همدان است، به طوری که براساس آمار منتشر شده در نوروز بیش از ۶۰ هزار بازدیدکننده داشته است. از این رو امکاناتی نیز برای بازدید کنندگان تعبیه شده. امکاناتی مثل مهمان‌سرا، ویلاهای چوبی، سوییت‌های اقامتی، چادر‌های صحرایی، بازارچه، نمازخانه، پارکینگ و فضای مناسب کوهنوردی. شما همچنین میتوانید روی هتل های همدان نیز برای اقامت حساب کنید. این هتل ها قیمت مختلفی دارند.

ساعت و روزهای بازدید و بلیط

در شش ماهه اول سال از ساعت ۸ تا ۱۹ میتوان به اینجا رفت و در شش ماهه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۶٫

قیمت بازدید از این جاذبه برای ایرانی‌ها ۳۵ هزار تومان و برای توریست‌های خارجی ۷۰ هزار تومان است. اگرچه این قیمت‌ها متغییر است و شما می‌توانید گاهی اوقات بلیط ارزان تر نیز پیدا کنید.

دسترسی

دسترسی به علیصدر از چند مسیر ممکن است. اول انکه از راه جدید آن یعنی همدان لالجین به بیجار بروید یا از تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه (در جاده همدان به رزن)، و راه دیگر از طریق همدان به صالح آباد و از طریق تابلوهای راهنمایی مسیر را ادامه دهید.

 

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تالاب آق گل کجاست؟

تالاب آق گل کجاست؟

19 اردیبهشت 1402
بهترین هتل همدان

بهترین هتل همدان از دید کاربران کدام است؟

13 خرداد 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد