جاهای دیدنی بهشهر کجاست؟

تاریخ انتشار : 30 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۶ آبان ۱۴۰۰
جاهای دیدنی بهشهر

کسانی که زیاد به مازندران سفر می‌کنند، حتما با بهشهر آشنا هستند. شهری که ۵۲ کیلومتر بعد از ساری و در مسیر کردکوی قرار گرفته. زیبایی این شهر شاه عباس صفوی را برآن داشت که کاخی در آن بنا کند، پس با شهری تاریخی طرف هستیم و می‌خواهیم بدانیم جاهای دیدنی بهشهر کجاست؟

باغ چهلستون اشرف

باغ چهلستون بهشهر

این فقط اصفهان و قزوین نیست که کاخ چهلستون معروفی دارند و بهشهر هم عمارت چهلستون باشکوهی دارد، داخل باغی زیبا که درختان تنومند صد ساله‌اش روی پیاده‌رو سایه انداخته‌اند. خیلی قدیم‌ها در این باغ عمارت باشکوهی ساخته بودند که وصفش در متن‌های تاریخی آمده است. شاهان صفوی در این باغ از مهمان‌هایشان پذیرایی می‌کردند.

باغ شاه دو خیابان اصلی دارد که از این خیابان‌ها چشم‌انداز دریا را می‌شود دید. در جایی که خیابان‌ها به هم می‌رسند، استخر بزرگ زیبایی هم ساخته شده است.

از آن‌جا که سال‌ها پیش این ساختمان زیبا آتش گرفت، در دوره‌ پهلوی اول ساختمان دیگری به جای آن ساختند. نام این ساختمان را چهلستون گذاشتند و باغ به همین نام معروف شد. درختان سرو و گل‌های این باغ که به پارک ملت هم معروف است، تماشایی‌ست. شهرداری بهشهر در این ساختمان مستقر است.

آدرس: بهشهر، ساختمان شهرداری

کاخ صفی‌آباد

کاخ صفی آباد

طبیعی‌ست در شهری که زادگاه مادر شاه عباس اول بوده، عمارت‌های زیبایی ساخته شده باشد. کاخ صفی‌آباد عمارتی قدیمی و تماشایی‌ست که ماجراهای زیادی در طول تاریخ از سر گذرانده.

کاخ صفی‌آباد را شاه عباس اول بر پا کرد. یک بار در دوره‌ نادر شاه افشار بازسازی شد و بار دیگر در دوره‌ قاجار. در سال ۱۳۱۵ و به دستور پهلوی اول این کاخ چهارگوش را مرمت کردند. آخرین بار بعد از۱۳۸۴ بود که سازمان میراث فرهنگی کاخ را بازسازی کرد.

در حال حاضر این کاخ کاربرد نظامی دارد و نمی‌توانید وارد آن شوید و زیبایی‌هایش را ببینید. اما خوبی ماجرا این جا است که این کاخ دو طبقه روی تپه ساخته شده و از همه جای بهشهر منظره‌ باشکوهش دیده می‌شود.

در کتاب‌های تاریخی نوشته شده نقاشی‌های ارزشمندی روی دیوارهای کاخ وجود داشته که طی سال‌ها از بین رفته‌اند. تابستان‌ها اهالی کاخ از آب خنک چشمه پلنگ خیل بهره‌مند می‌شدند. این چشمه در دوره‌ صفوی پرآب بود و آب آن‌را با لوله‌های سفالی به کاخ می‌رساندند. درواقع این لوله‌های سفالی نقش تهویه مطبوع را بازی می‌کردند و با گذشتن از اتاق‌های کاخ و جاری کردن آب خنک چشمه، کاخ را خنک می‌کردند.

آدرس: بهشهر، بلوار هاشمی‌نژاد، بالای ارتفاعات شهر

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلاردشت

مجموعه‌ی تاریخی عباس‌آباد

دریاچه عباس آباد

با۲۰ دقیقه رانندگی از باغ چهلستون، به مجموعه‌ تاریخی عبا‌س‌آباد می‌رسید. عباس‌آباد یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بهشهر است که بیشتر گردشگران یک روز از سفرشان را به دیدنش اختصاص می‌دهند. در تابستان ۹۶ این دریاچه یکبار روی خشکسالی را به خود دید و پیش می آید که در مواقعی از سال هم کم آب شود ولی حالا سرزنده و سرپاست.

این مجموعه شامل سد عباس آباد، دریاچه‌ سد، دو برج آجری، مخزن و آسیاب آبی‌ست که شاه عباس اول همه‌ آن‌را ساخته است. محل باغ عباس‌آباد ۹ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و جایی‌ست در دل جنگل‌ و ارتفاعات البرز.

دریاچه‌ طبیعی عباس‌آباد حدود ۱۰ کیلومتر وسعت دارد. عمارتی زیبا در مرکز آن قرار گرفته. وقتی دریاچه آبگیری می‌شود، منظره‌ زیبایی شکل می‌گیرد و فقط سقف بنای چهارطاقی و بالای درختان را می‌شود دید.

گذشته از لذت بردن از کوه و جنگل و دریاچه، می‌شود قایق‌سواری یا اسب‌سواری را هم کنید. آن حوالی امکان کمپینگ وجود دارد. نگران گرسنگی هم نباشید که رستوران خوب در منطقه عباس‌آباد کم نیست.

مسیر دسترسی: بلوار هاشمی‌نژاد، بلوار امام رضا، جاده‌ عباس آباد، خروجی دریاچه‌ عباس‌آباد

باغ چشمه عمارت

باغ چشمه عمارت

باغ چشمه عمارت آنقدر قشنگ است که حیف است تا بهشهر بروید و از آن دیدن نکنید. این بنا در سال ۹۹۷ خورشیدی ساخته شده و اکنون در بلوار هاشمی‌نژاد قرار دارد. این عمارت که به ثبت ملی هم رسیده، دو طبقه بوده ولی حالا طبقه‌ همکف آن فقط باقی مانده است. شاید تعجب کنید که اسم این ساختمان باغ چشمه باشد؛ ولی اگر بدانید از طبقه‌ اول آن چشمه‌ای می‌جوشیده، موضوع روشن می‌شود.

نمی‌دانیم این چشمه به‌طور طبیعی در آن‌جا وجود داشته، یا مسیرش را به ترتیبی هدایت کرده‌اند که از عمارت سر درآورد. سیستم آب‌رسانی به طبقه‌ بالا یکی از ویژگی‌های کاخ چشمه است. باتوجه به شیب زمین آب به حوض‌های بیرون ساختمان سرازیر می‌شد. در نهایت این آب سر از باغ‌ها و شالیزار درمی‌آورد و درختان را آبیاری می‌کرد.

می‌بینید که چشمه عمارت نشانه‌ایست از اوج هنر معماری آن.  در بین دیوارهای ساختمان حفره‌هایی تعبیه کرده‌ بودند که باعث پیچیدن صدا میشد. زمانی که موسیقی نواخته میشد، صدایش همه بنا را پر میکرد. در حال حاضر این بنا در حال بازسازی است.

آدرس: بهشهر، بلوار هاشمی‌نژاد، خیابان پاسداران، کنار اداره‌ آب و فاضلاب

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله

بهشت طبیعت‌گردی و پرنده‌بینی مازندران تالاب میانکاله است که کمی دورتر از بهشهر و در فاصله ۳۹ کیلومتری‌اش قرار دارد. این تالاب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرنده‌های بومی و مهاجر و حیات وحش در کشور و از مناطق مناسب پرنده نگاری در ایران به حساب می‌آید.  مساحت تالاب حدود ۱۰۰ هزار هکتار است.

پوشش گیاهی این ناحیه متنوع است و شن‌زار ساحلی، باتلاق و آبگیر دارد. بهار بهترین فصل رفتن به تالاب است، اما پرند‌ه‌های مهاجر در فصل سرما به این ناحیه می‌رسند. ۴۰ نوع پرنده در تالاب میانکاله زندگی می‌کنند. البته این دریاچه هم متاسفانه با خشکسالی روبه روست.

مسیر دسترسی: خیابان امام خمینی را به سمت دانشگاه علم و فناوری مازندران در پیش بگیرید و تا رسیدن به تالاب ادامه دهید.

دریای چهارفصل

دریاچه چهارفصل

اگر تا تالاب میانکاله بیایید، کافی است کمی مسیر را ادامه بدهید تا به دریای چهارفصل برسید. این دریا از آن‌جایی که در کنار تالاب میانکاله قرار گرفته، موج ندارد. به همین دلیل  به دریای آرام هم معروف است. در این ناحیه رستوران و قهوه‌خانه هم هست.

مسیر دسترسی: بهشهر، خیابان امام خمینی، جاده‌ دانشگاه علم و فناوری مازندران

غار هوتو و غار کمربند

غار هوتو

در فاصله‌ ۱۰ دقیقه‌ای از باغ شاه، غار هوتو و غار کمربند قرار گرفته‌اند. این دو غار در دنیا معروف هستند، چون قدمت آنها به ده هزار سال پیش برمی‌گردد و اسکلت انسان در آنها پیدا شده.

در غار کمربند ابزار شکار و وسایل دیگری از دوره‌های پارینه‌سنگی و میان‌سنگی کشف کرده‌‌اند. غارهای هوتو و کمربند از نظر باستان‌شناسی ارزش زیادی دارند.

مسیر دسترسی: ۵ کیلومتری جنوب غربی بهشهر، روستای تروجن

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

سفر به تالاب میانکاله، به تماشای پرندگان مهاجر!

سفر به تالاب میانکاله، به تماشای پرندگان مهاجر!

5 اردیبهشت 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد