جاهای دیدنی فیروزکوه که باید رفت

تاریخ انتشار : 11 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
جاهای دیدنی فیروزکوه که باید رفت

فیروزکوه در فاصله ۱۴۳ کیلومتری تهران، برای بیشتر ما شهری‌ست که از آن گذر می‌کنیم و به استان مازندران می‌رسیم. جاده فیروزکوه یا ۷۹ که به قائمشهر ختم می‌شود از خود شهر فیروزکوه معروف‌تر است. شاید خیلی هایمان فکر نکنیم که این شهر بین راهی و جاده معروفش چه جاذبه‌هایی را در خودش جای داده. بنابراین با اسنپ تریپ همراه باشید تا سری به جاهای دیدنی فیروزکوه بزنیم، شهرستانی که به خاطر هوای خنکش، پایتخت نشینان را در روزهای گرم سال به سوی خود می‌کشاند.

فیروزکوه کجاست؟

فیروزکوه در ۱۴۳ کیلومتری تهران، شهرستانی‌ست که در کناره جاده تهران-قائم شهر واقع شده. جاده فیروزکوه یا ۷۹ که به محور سوادکوه هم معروف است، بعد از جاده کندوان و هراز، قدیمی‌ترین جاده تهران به حساب می‌آید. این جاده از تهران شروع می‌شود، به بومهن می‌رسد و با گذر از بومهن، شهر فیروزکوه، پل سفید، زیرآب و شیرگاه به قائم شهر می‌رسد.

مردم این شهرستان به زبان مازندرانی حرف می‌زنند، بخشی از آنها دامدارند، بخشی باغبانند و عده‌ای دیگر در کار پرورش ماهی قزل آلا هستند. در اینجا سیب، آلو و زردآلو نسبت به میوه های دیگر بهتر به عمل می آیند.

آب و هوای فیروزکوه

فیروزکوه دارای زمستان‌های سرد و سخت و تابستان‌های معتدل و خنک است. دمای هوای فیروزکوه در سردترین روزهای سال به منفی ۱۰ هم می‌رسد و در گرمترین زمان به ۳۴ درجه سانتی گراد.

جاهای دیدنی فیروزکوه

تنگه واشی

تنگه واشی

معروف‌ترین و پربازدیدترین جای دیدنی فیروزکوه تنگه واشی‌ست. تنگه واشی در ۱۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است.  از جذاب ترین قسمت‌های سفر به این تنگه، راه رفتن در رودخانه ایست که در بین یک کوه سنگی‌ واقع شده. یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه قرار دارد.

مسیر دسترسی: برای رفتن به تنگه واشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه-تهران، بعد از ورود به یک جاده فرعی و طی حدود ۹ کیلومتر به روستای جلیزجند می‌رسید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف قرار دارد. بعد از گذشتن از روستا و حدود ۴ کیلومتر در جاده‌ای که بین دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده‌روی تنگه ساوشی شروع می‌شود. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد.

چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی خمده

دومین جای پرطرفدار در فیروزکوه، چشمه آب معدنی خمده است. این چشمه آب معدنی در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه-زرین دشت قرار دارد و استخری‌ست در میان سنگ‌ها. با دیواری که دور این چشمه کشیده‌اند زنان و مردان در ساعت‌های مختلف میتوانند در آب خنکش شنا کنند. برخی معتقدند آب این چشمه برای دردهای مفصلی و کلیوی و همچنین امراض پوستی مناسب است.

مسیر دسترسی: از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید. بعد از پردیس، بومهن و رودهن به فاصله ۱۰ کیلومتر از فیروزکوه سمت راست تابلو “زرین دشت” می‌بینید. از این مسیر حدود ۱۰ کیلومتر به سمت جنوب بروید تا به یک فرعی خاکی برسید که تابلوی  قدیمی روستای خمده کنارش نصب شده. بعد از ۵ کیلومتر گذشتن از جاده خالی و عبور از پلی که روی رودخانه است، به چشمه آب معدنی خمده می‌رسید.

روستای لزور

روستای لزور

 این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده و یکی از بکرترین و قشنگترین جاهای شهرستان محسوب می‌شود. در تابستان رودخانه‌های این روستا همچنان پرآب است و دشت‌ها و مراتع هم همچنان سرسبز. برای پیاده روی و گشت و گذار در لزور میتوان دو مسیر را رفت: یکی مسیر امامزاده خوشنام و دیگری جاده منتهی به منطقه لاسک. منطقه ارجمند هم یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک اینجاست.

اگر به امامزاده رفتید بهتر است بدانید که آب چشمه‌اش بسیار گواراست.  اگر امامزاده را به سمت بالا بروید به آبشاری می‌رسید که در کناره‌اش میتوان قدری استراحت کرد.

جاده لاسک، جاده خاکی عریضی‌ست که تمام طول آن را با خودروی سواری می‌شود، رفت. درختان بلند سپیدار در دو طرف جاده، باغ‌های میوه و مزارع سرسبز کوهپایه‌ها، هوای خنک و سکوتش می‌تواند روزتان را بسازد. در انتهای جاده وارد تنگه‌ای می‌شوید که رودخانه فرح رود بینش جاری است.

دریاچه سد لزور

دریاچه لزور

یکی از بهترین دریاچه های اطراف تهران برای سفری یک روزه، دریاچه سد لزور است. دریاچه سد لزور یا سد سیاه رود در نزدیکی روستای لزور واقع شده. این دریاچه که در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد، به معجز چشمه هم معروف است. عمق این دریاچه مثلثی شکل ۱۵ متر است.

مسیر دسترسی: باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه بروید. حدود ۱۰ کیلومتر مانده به فیروزکوه، بعد از پمپ بنزین نمرود، یک سه‌ راهی معروف، به سه راهی لاسم در سمت چپتان وجود دارد که به سمت شمال و بخش ارجمند می‌رود. با قرار گرفتن در این جاده بعد از ۲۷ کیلومتر به ارجمند می‌رسید و در ادامه راه ۱۳ کیلومتر دیگر که بروید بعد از گذشتن از روستاهای شادمهن و اهنز در انتهای جاده به روستای لزور می‌رسید. تمام راه از سر جاده تا روستای لزور جاده آسفالته است. از تهران تا لزور ۲۰۰ کیلومتر راه در پیش دارید.

تنگه میشینه مرگ

تنگه میشینه مرگ

میشینه مرگ که برخی به آن چهارمحال تهران هم می‌گویند یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه است. در همین ابتدا باید بگوییم که اگر اهل پیاده روی سخت هستید به اینجا بروید چون مسیر دسترسی‌اش اصلا آسان نیست. چرا به آن میشینه مرگ می‌گویند؟ بخش اول یعنی میشینه به دلیل وجود تعدادی مجسمه میش در راه مخفی تا قله است و قسمت دوم یعنی مرگ، به دلیل وجود چشمه‌ای در نزدیکی قله است که آبش برای پرندگان مضر بوده و باعث مرگشان می‌شود.

مسیر دسترسی: رسیدن به روستای لزور به این معنی‌ست که شما با جاذبه‌های زیاد فاصله چندانی ندارید. نیم ساعت شروع مسیر از روستای لزور چندان سخت نیست. به تنگه‌ای کوهستانی با سنگ‌های بزرگ و همچنین رودخانۀ فرح رود که برسید، مسیر کمی سخت می‌شود. گذشتن از سنگ‌ها نیاز به کمی دقت دارد و در ادامه هر چه تنگه، تنگ‌تر می‌شود تعداد دفعاتی عبور شما از عرض رودخانه هم بیشتر می‌شود. آبشارهای متعدد کوتاهی در این مسیر قرار دارد اما برای عبور از یکی دو تای آنها احتیاج به کمی دست به سنگ شدن دارید. در برخی قسمت‌ها بایستی تا بالای زانو داخل آب شوید. انتهای تنگه یک آبشارقشنگ وجود دارد که باید از آن بالا بروید. حدود ۳-۴ ساعت (از ابتدای تنگه) به دشت دیگری می‌رسید که چشمه بسیار پر آبی در این دشت به نام معجزچشمه قرار دارد که بیشتر آب رودخانه را تامین می‌کند.

رزرو هتل و اقامتگاه در فیروزکوه

رزرو هتل و اقامتگاه در تهران

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

۲ نظر

  • پاسخ پوریا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ از ۰۸:۵۸

    با سلام در این مکان ها ، جایی برای شب خوابیدن هم وجود داره ؟

  • پاسخ حسین ۱ تیر ۱۳۹۹ از ۰۵:۴۰

    بوم گردی حاج محمد

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد