جاهای دیدنی کلیبر کدامند؟

تاریخ انتشار : 30 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ آبان ۱۴۰۰
جاهای دیدنی کلیبر

کلیبر یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است که با تبریز یک ساعت فاصله دارد و جان می‌دهد برای سفرهای تابستانی. جاهای دیدنی کلیبر کم نیستند و همه جور سلیقه‌ای را راضی می‌کنند. آنقدر دشت و سبزه اطراف کلیبر پیدا می‌شود که حسابی بهتان خوش می‌گذرد، به خصوص که این شهر با جنگل های ارسباران هم یک ساعت بیشتر فاصله ندارد.

قلعه بابک

قلعه بابک

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کلیبر قلعه بابک است. دژ بابک دوره‌ ساسانی ساخته شده، ولی بابک خرمدین در حول و حوش مبارزه با حکومت عباسیان، به این دژ آمد و اسم اینجا هم وام‌گرفته شده از اسم اوست. قلعه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری ساخته شده. آن بالا که برسید منظره‌ نفس‌گیری زیر پایتان است.

از شهر که برای دیدن این قلعه راه بیفتید، فقط سه کیلومتر با آن فاصله دارید. مسیر آسفالت است، اما اگر اهل کوه‌پیمایی هستید، می‌توانید از راه خاکی و باتوم به دست بالا بروید. البته در نهایت دو مسیر یکی می‌شوند.

آن بالا که برسید باید از پله‌های سیمانی زیادی بالا بروید تا به دژ برسید. بیشتر از نصف پله‌‌ها را که بالا رفتید، کافه‌ای می‌بینید که برای استراحت و چای خوردن خیلی مناسب است. هوای پاک و ملایم و منظره‌ درختان جنگل‌ ارسباران، حسابی خستگی راه را از تن بیرون می‌کند.

جنگل‌ ارسباران

جنگل ارسباران

یکی از دیدنی‌های معروف شهرستان کلیبر جنگل قره داغ یا ارسباران است؛ جنگلی پردارو درخت و سرسبز که درختان متنوع و جورواجور دارد و حیوانات مختلفی در آن زندگی می‌کنند.

تا چشم کار می‌کند جنگل است. شاید تصورش سخت باشد که ۱۰۸۰ گونه‌ی گیاهی در قره باغ وجود دارد. بیشتر از همه گردو، بلوط، ممرز، گیلاس وحشی، افرا و سرخدار می‌بینید.

در پارک ملی ارسباران بیشتر از ۳۲۰ گونه جاندار زندگی می‌کند. عقاب،‌ شاهین، کبک، گرگ، روباه،‌ شغال و خرس قهوه‌ای در این جنگل خانه دارند. اگر هوس کردید این جنگل را از نزدیک ببینید، بهتر است تا هوا سرد نشده چمدانتان را ببندید.

پارک جنگلی مکیدی

پارک جنگلی مکیدی

در دره‌‌ سرسبز و دیدنی مکیدی در ۲۰ کیلومتری کلیبر، روستایی به همین نام وجود دارد. در دره‌ مکیدی پارک جنگلی ساخته‌اند تا توریست‌ها راحت‌تر از آن دیدن کنند. این‌جا پر است از درختان میوه، مثل زغال‌اخته، گردو، تمشک و فندق. گیاهان دارویی و جنگلی زیادی هم پیدا می‌شود، مثل شیرین‌ بیان، آویشن و بومادران. این پارک جنگلی پارکینگ، آلاچیق و بوفه دارد، ولی از رستوران خبری نیست. ما که می‌گوییم بساط پیک‌نیک همراه داشته باشید.

از قلعه بابک تا پارک جنگلی مکیدی حدود ۱۴ کیلومتر یعنی نیم ساعت فاصله دارید. با ادامه‌ جاده‌ی آسفالت قلعه‌ به سمت غرب، از روستاهای شجاع‌آباد، هجران‌دوست، آغویه و علی‌آباد می‌گذرید تا به مکیدی برسید.

منطقه‌ حفاظت‌شده‌ آینالو

منطقه حفاظت شده آینالو

اگر کمی وقت بگذارید و ۴۵ کیلومتر از کلیبر دور شوید، به منطقه‌ گردشگری اینالو می‌رسید. این‌جا آنقدر سبز و خرم است که خستگی راه را فراموش می‌کنید.

از جاده‌ قلعه بابک که حرکت کنید، بعد از ۴۵ کیلومتر در سمت چپ تابلوی آینالو را می‌بینید که مسیر فرعی را به‌ شما نشان می‌دهد.

درواقع آینالو در بکرترین جای جنگل ارسباران قرار گرفته. این منطقه‌ حفاظت‌شده بهشت طبیعت‌دوست‌ها و طبیعت‌گردهاست. پوشش گیاهی خیلی قشنگی دارد و انواع درختان را می‌توانید در آن ببینید. گونه‌های جانوری در آینالو متنوع است، اما شهرت آن به‌خاطر احیای نسل مارال است.

شاید ندانید اسم آینالو از کجا آمده. طومانیاس، از تاجران ارمنی دوره‌ قاجار در این منطقه زندگی می‌کرده. عمارت او سقف فلزی داشته که نور را مثل آیینه بازتاب می‌داده. به همین دلیل محلی‌ها آن‌را آیینه‌لو می‌نامیدند و به آینالو معروف شد.

کنار عمارت طومانیاس، جای مناسبی برای برپا کردن چادر وجود دارد. ولی همه‌ وسایل موردنیاز مثل خورد و خوراک و آب همراه ببرید.

جاذبه‌های نزدیک

بازار اهر

از اهر تا کلیبر یک ساعت بیشتر راه نیست. پس می‌توانید بعد از گشت و گذار در طبیعت، یک روز را هم در اهر بگذرانید. اگر بازارهای قدیمی را دوست دارید، بروید و بازار سرپوشیده‌ اهر را از نزدیک ببینید. این بازار در خیابان امام قرار گرفته و معماری آجری دارد.

بعد از گشتن و خرید در بازار، به مسجد جامع اهر سر بزنید که ۲۱ گنبد دارد و از دوره‌ی سلجوقیان تا الان پابرجاست.

مسجد جامع در خیابان رسالت، کوچه‌ی مسجد جمعه قرار گرفته.

جاذبه‌های گردشگری اهر بیشتر از این‌هاست. مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری در پارک باصفایی به همین اسم واقع شده. خانقاه این عارف قرن هفتمی بنای آجری خیلی قشنگی دارد که به دیدنش می‌ارزد. موزه شیخ شهاب‌الدین اهری هم همان جاست. در این موزه آثار ادبی و عرفانی دوره‌ی صفوی تا قاجار به نمایش درآمده. خانقاه از مسجد جامع دور نیست. پس اگر اهل موزه‌گردی باشید، بهتان خوش می‌گذرد.

کجا اقامت کنیم؟

هتل آپارتمان آنزا در قلب شهر درست نزدیک به مسجد جامع و رودخانه‌ کلیبر قرار گرفته. قیمت رزرو این هتل از ۱۵۷ هزار تومان برای اتاق دو تخته شروع می‌شود و به ۷۲۶ هزار تومان برای سوئیت سه تخته رویال می‌رسد.

مسیر دسترسی به کلیبر

از تهران تا کلیبر حدود ۷۶۰ کیلومتر راه است. از اتوبان تهران – کرج مسیر را آغاز کنید و تا قزوین و بعد زنجان ادامه دهید. مسیر سفر از زنجان تا تبریز ادامه پیدا می‌کند. نزدیک تبریز تابلو‌ها را دنبال کنید. از اهر هم بگذرید تا به مقصد برسید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

راهنمای سفر به قلعه بابک

راهنمای سفر به قلعه بابک

31 تیر 1397

۱ نظر

  • پاسخ محدثه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۴:۳۰

    ممنون از راهنمایی تون عالی بود

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد