سی تیر، خیابانِ به آرامش رسیده

تاریخ انتشار : 31 شهریور 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
سی تیر، خیابانِ به آرامش رسیده

در خیابان جمهوری، بین حافظ و فردوسی، نزدیک سر و صدای ماشین‌ها و موبایل‌فروشی‌ها، خیابانی قرار گرفته که چندان نسبتی با شلوغی‌ها و ازدحام اطراف ندارد. خیابان سی تیر، خیابانی که انگار گذشت زمان در آن تاثیری نداشته و به تکه‌ای از تاریخ می‌ماند. بیشتر از صد سال پیش قوام السلطنه، نخست وزیر دوره پهلوی در این نقطه از تهران خانه داشت. و به همین دلیل کل خیابان به نام او بود تا اینکه اوضاع متشنج شد، کابینه‌ قوام سقوط کرد و خانه به محاصره مردم درآمد. به پاس قیام سی تیر ۱۳۳۱ تابلوی قوام جایش را به سی تیر داد و خیابان تبدیل شد به یادگار روزهای مشروطه.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

محله ادیان

می‌گویند خیابان سی تیر محله ادیان است و بیراه هم نمی‌گویند. وجود مدرسه و آتشکده زرتشتی «فیروز بهرام»، کلیسای ارامنه «حضرت مریم»، کلیسای دویست ساله «حضرت پطرس» و «کنیسه» حییم یهودیان، سی تیر را به خیابان مذاهب تبدیل کرده است. یکطرفش مغازه‌ها و کافه‌ها و رستوران‌هایی را می‌بینیم که بیشترشان شکل و شمایل قدیمی‌شان را حفظ کرده‌اند.

نمونه این رستوران‌ها، رستوران گل رضائیه است. با عمری ۸۵ ساله که همزمان با کافه‌ نادری شروع به کار کرده. و می‌گویند نویسندگان بزرگی مثل صادق هدایت و فروغ فرخزاد به آن رفت و آمد می‌کرده‌اند. گل رضائیه، رستوران شلوغی است که به خاطر قدمت، حال و هوای قدیمی و غذاهای لذیذی که ارائه می‌دهد. و از طرفی یدک کشیدن عنوان “پاتوق نویسندگان بزرگ ایران”، طرفدار زیاد دارد. اگر بخواهید قهوه یا غذایتان را بخصوص پنجشنبه‌ها در این رستوران صرف کنید باید از قبل میز رزرو کنید. سرزده نروید که شاید بعد از ساعت‌ها انتظار هم شانس تو رفتن را نداشته باشید.

خانه‌های تاریخی

سی تیر فقط خیابان ادیان نیست و پر از موزه و خانه‌های تاریخی هم هست. و با سنگفرش کردن خیابان در ماه‌های اخیر و محدود شدن تردد ماشین‌ها، جان می‌دهد برای پیاده‌روی و از این بنای تاریخی به آن یکی رفتن. طرح سنگفرش‌ کردن خیابان سی تیر که به منظور آرام سازی این خیابان انجام شده تا حدود زیادی موفق بوده. خانه ایرج میرزا، شاعر معروف مشروطه در یکی از فرعی‌های آن یعنی خیابان صالح قرار گرفته. و هرچند تنها قسمت‌هایی از خانه باقی مانده، اما حکایت از عمر دور و درازی دارد. خانه و محل کار قوام‌الدوله هم که زمانی تصمیمات مهم مملکتی در آن گرفته می‌شد و دفتر کار قوام نیز بود، از دیدنی‌های خیابان سی تیر است.

حالا قسمتی از خانه قوام تبدیل به موزه آبگینه شده. و شامل اشیای شیشه‌ای و سفالینه‌های دوران مختلف و بخشی از آن در اختیار سینما فارابی است. موزه آبگینه، موزه‌ای فقط برای تماشا نیست و علاوه بر آثار شیشه‌ای غرفه فروش هم دارد.

مدرسه‌ها

از دیگر بناهای تاریخی سی تیر مدرسه‌های آن است. هنرستان شهید بهشتی، اولین هنرستان صنعتی تهران، هنرستان دخترانه وارتان، دبستان‌های مهر مریم و مهر جردن، که حالا دومی شهدای مرصاد نام گرفته از مدرسه‌های تاریخی این خیابان هستند. خیابان سی تیر محبوب توریست‌هاست. هتل‌های زیادی اطراف آن می‌بینید و توریست‌ها با نزدیکی به این خیابان برای رزرو هتل در تهران با مشکل مواجه نیستند. معروف‌ترین این هتل‌ها هتل فردوسی است که نزدیک به سی تیر در خیابان امام خمینی قرار گرفته.

موزه ملی

موزه ملی ایران ‌باستان در کنار کتابخانه ملی که به موزه علوم و فناوری تبدیل شده هم از بناهایی است که نباید دیدنش را از دست داد. بنای موزه ملی با الهام از ایوان مدائن و طاق کسری و معماری دوره ساسانی توسط آندره گدار، معمار فرانسوی ساخته شده. و گنجینه‌ای از آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است. گنجینه‌ای که قدیمی‌ترین دست‌ساخته بخش پارینه‌سنگی آن بیش از یک میلیون سال قدمت دارد و در کنارش میدان مشق قرار گرفته. میدانی که در زمان فتحعلی شاه، سربازخانه مرکزی بود. و بعد از طرح برپایی نخستین باغ همگانی یا همان پارک شهر تهران در زمین‌هایش، نامش از میدان مشق به باغ ملی تغییر کرد. و ساختمان‌های زیادی از جمله همین موزه ایران باستان و وزارت امورخارجه را در آن ساختند.

سفر در خیابان سی تیر با خیابان امام خمینی یا سپه سابق تمام می‌شود. جایی که در زمان‌های دور به خیابان مریضخانه معروف بود. و اولین بیمارستان تهران در آن ساخته شد، بیمارستانی که با نام سینا هنوز هم پابرجاست.

لیست هتل‌های تهران در اسنپ تریپ

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد