روستای درازنو؛ ییلاقی روی ابرها

تاریخ انتشار : 9 بهمن 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
درازنو

اگر دل‌مان بخواهد به روستای سرسبزی بالای ابرها برویم و کوه و جنگل زیر پای‌مان باشد، می‌توانیم به جایی مثل درازنو برویم که فیلبند استان گلستان به‌حساب می‌آید.

درازنو کجاست؟

روستای درازنو

از تهران تا ییلاق درازنو حدود ۶ ساعت با ماشین فاصله است. می‌توانیم از مسیر ورامین، سمنان و دامغان برویم و خودمان را به اینجا برسانیم.

مسیر دوم جاده تهران به گرگان است. این جاده از جاده فیروزکوه، ساری، ‌نکا، بهشهر و کردکوی می‌گذرد تا به روستای درازنو برسد. این مسیر حدود نیم ساعت طولانی‌تر است، اما همیشه پرطرفدار بوده و منظره‌هایش جذاب‌ترند.

نزدیک‌ترین شهر به این منطقه ییلاقی، کردکوی است. از کردکوی ۴۰ دقیقه با ماشین در مسیری پرپیچ‌وخم در پیش داریم. بعد به ابتدای جاده‌ خاکی و دوراهی‌ای می‌رسیم. کسانی که می‌خواهند به منطقه حفاظت‌شده جهان نما بروند، باید به راست بپیچند. ولی ما مسیر سمت چپ را انتخاب می‌کنیم و ۱۰ دقیقه دیگر که برویم و روستای مرس چشمه را که پشت سر بگذاریم، در مقصد از ماشین پیاده می‌شویم.

درازنو کردکوی

چرا باید اینجا را ببینیم؟

با پشت سر گذاشتن یکی از قشنگ‌ترین جاده‌های کوهستانی، به روستای درازنو می‌رسیم. جایی که ۲۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است و یکی از بلندترین جاهای این منطقه به‌حساب می‌آید.

دره درازنو

خانه‌های روستایی این منطقه از کاهگل یا چوب ساخته شده‌اند و سقف کانه‌پوش و شیب‌داری دارند. خانه‌هایی که در دامنه‌ کوه قرار دارند و به کارت‌پستال‌های کوهستانی خیلی شبیه‌اند. بالکن خانه‌ها رو به سطح شیب‌دار است و می‌شود آن پایین‌ را از بالکن خانه تماشا کرد. روستای درازنو، برق دارد و آب روستا هم از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود.

از درازنو به دشتی پهناور می‌رسیم که در بهار و تابستان، رنگ یکدست سبزی به خود گرفته. کمی‌ که جلوتر برویم دشت، جایش را به دره و پرتگاه می‌دهد. حالا باید اینجا نشست و به چشم‌انداز تماشایی آن پایین چشم دوخت. جایی که یک عالمه روستا و جنگل از گلستان تا مازندران زیر پای ماست. دریای خزر و خلیج گرگان را هم می‌شود دید.

این‌ منطقه چند چشمه پرآب هم دارد که آب زلالی در آنها می‌جوشد. پوشش گیاهی منطقه متنوع است، از آویشن و گل‌گاوزبان تا کنگر وحشی، بابونه پرسیاهوش و گزنه در این محدوده پیدا می‌شود.

پاراگلایدر

زمستان‌ها، درازنو پوشیده از برف است. اما تابستان بعضی‌ها پاراگلایدر یا کایت سوار می‌شوند. نزدیک جهان‌نما سایت پروازی درازنو برپا شده که می شود در آنجا پاراگلایدر سوار شد و حدود ۴۵ دقیقه بالای جنگل و روستاها پرواز کرد. البته برای این کار باید حرفه‌ای باشیم.

بهترین فصل سفر

وقتی از روستای ییلاقی حرف می‌زنیم، معلوم است که برای فرار از گرما چه پناهگاهی خوبی‌ست. اگرچه رنگارنگی برگ‌ها در پاییز و تجربه‌ تماشای چشم‌انداز برفی منطقه از آن بالا، درحالی‌که با لباس گرم و لیوان چای به‌دست ایستاده‌ایم، فراموش‌نشدنی‌ست.

وسایل موردنیاز

درازنو، در تابستان هم خیلی خنک است، بنابراین باید لباس گرم همراه داشته باشیم. اگر قصد کمپینگ داشته باشیم، باید همه‌ وسایل موردنیاز چادر زدن را هم همراه ببریم. البته تنها سوپرمارکت روستای درازنو، از آب و خوراکی تا هیزم برای آتش روشن کردن دارد.

جاذبه‌های نزدیک

پارک جنگلی امام رضا: از کردکوی که به‌طرف ییلاق درازنو راه بیافتیم، از پارک جنگلی امام رضا می‌گذریم. رودخانه پلنگ‌پا از پارک جنگلی کردکوی می‌گذرد و جذابیت آن ‌را بیشتر کرده. خوبی پارک کردکوی این است که اقامتگاه دارد و می‌شود شب را همان‌جا ماند. آلاچیق، پارکینگ و رستوران هم در این پارک جنگلی پیدا می‌کنیم. فاصله‌ پارک جنگلی تا شهر کردکوی حدود ۴ کیلومتر است.

پارک جنگلی امام رضا

منطقه حفاظت‌شده جهان نما: یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استان گلستان، منطقه حفاظت‌شده جهان نماست که در جنوب گرگان و نزدیک درازنو قرار گرفته. این منطقه بخشی از رشته کوه‌ البرز است و رودخانه، چشمه، درختان و گیاهان متنوع و خلاصه هر چه زیبایی طبیعی‌ست، دارد.

جهان نما

سایت پروازی هزارپیچ: از کردکوی تا هزار پیچ حدود نیم ساعت فاصله داریم. سایت پاراگلایدر هزارپیچ روی تپه هزار پیچ قرار گرفته و برای مبتدی‌ها هم مناسب است. مدت پرواز آن حدود ۱۰ دقیقه‌‌ست.

برج رادکان کردکوی: میل رادکان نماد کردکوی به‌حساب می‌آید و در فاصله ۴۲ کیلومتری جنوب آن قرار گرفته.

دیوار تمیشه: در روستای باغوکنار شهر کردکوی، اثر تاریخی از دوره ساسانی به‌جا مانده که ثبت ملی هم شده. از دیوار تمیشه تا کردکوی ۱۳ کیلومتر راه است. این دیوار ۱۲ کیلومتر طول دارد و اتاقک‌هایی داشته که درواقع برج نگهبانی بوده‌اند.

آبشار شادان: آبشار هفت‌طبقه یا آبشار شادان را نزدیک کردکوی پیدا می‌کنیم. این‌ آبشار ۴۰ متر بلندی دارد و منظره‌اش خیلی دیدنی‌ست. البته مسیر رسیدن به آبشار هفت طبقه سخت است. یک ساعت پیاده‌روی در دامنه کوه کار هر کسی نیست و اگر کوه‌پیمایی حرفه‌ای نیستیم، بهتر است از دیدنش صرف‌نظر کنیم.

آبشار شادان

کجا اقامت کنیم؟

کسانی که اهل رزرو هتل نیستند و شب را در طبیعت می‌گذرانند، می‌توانند وسایل موردنیاز برای کمپینگ را همراه ببرند و در چمنزارهای روستا چادر برپا کنند. امکان اقامت در خانه‌های روستایی وجود دارد و قیمت اجاره‌شان از حدود ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. سراغ این خانه‌ها را باید از سوپرمارکت روستا بگیریم.

می‌توانیم از صبح تا عصر را در روستا بمانیم و شب را در سوییت‌های پارک جنگلی امام رضا بگذرانیم. و در پایان می‌شود که راه‌مان را دورتر کنیم و در گرگان هتل رزرو کنیم. قیمت هتل‌های گرگان از ۱۷۱ هزار تا ۲۸۴ هزار تومان است.

قیمت‌ها مربوط به بهمن ۱۳۹۷ هستند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فرودگاه گرگان

از فرودگاه گرگان چه می‌دانید؟

17 شهریور 1398
آبشار شیرآباد

راهنمای رفتن به آبشار شیرآباد

19 تیر 1398

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد