دره عشق را کجا پیدا کنیم؟

تاریخ انتشار : 10 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ مهر ۱۴۰۰
دره عشق

دره‌های تماشایی زیادی در گوشه و کنار ایران هست؛ اما اسم هیچ‌کدامشان دره عشق نیست. دره‌ای که در چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و داستان تلخ، اما جذابی پشتش است.

دره عشق کجاست؟

طبیعت دره عشق

جاهای مختلفی هستند در دنیا که پلی یا دالانی به اسم عشق دارند و محبوب عاشقان بسیاری‌اند. آدم‌ها می‌روند به میله‌هایشان، روبان‌ها یا قفل‌های رنگارنگ می‌بندند و از خودشان و عشقشان چیزی به یادگار می‌گذارند.

ما در ایران پلی یا دالانی به اسم عشق نداریم که عاشقان را ترغیب به رفتن کند، اما دره‌ای به اسم عشق هست که با اینکه قفل‌های رنگی ندارد و در دنیا هم معروف نیست، اما قشنگ و باصفاست.

دره‌ عشق در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۱۲۳ کیلومتری شهرکرد قرار گرفته. این دره را نزدیک بخش ناغان در شهر کیار و در مسیر شهرکرد به ایذه پیدا می‌کنید. رودخانه‌ کارون هم که طولانی‌ترین رودخانه‌ ایران است، از این دره می‌گذرد و به خوزستان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شهرکرد که باید رفت

چرا اسمش عشق است؟

پل فلزی دره عشق

محلی‌ها می‌گویند سال‌ها پیش عشاقی در دو طرف دره زندگی می‌کردند. در آن زمان پلی روی رودخانه ساخته نشده بود که بتوانند بروند و به هم برسند. این دو عاشق دل به دریا زدند تا از بین آب‌های رودخانه بگذرند و هم را ببینند. دیداری که هرگز اتفاق نیفتاد و نتوانستند از بین امواج جان سالم به در ببرند.

دره، بعدها صاحب پلی فلزی شد که عشایر ازش میگذشتند و همین که از بالایش به پایین نگاه می کردی، ته دلت خالی می شد، حالا از این پل هم دیگر استفاده چندانی نمی شود. مگر گردشگری بیاید و بالایش بایستد و عکس بگیرد و از تکان هایش همزمان دچار ترس و هیجان شود.

چرا باید این‌ دره را ببینیم؟

رودخانه کارون

این منطقه خیلی خوش آب و هواست و همه چیز را باهم دارد. دره، رودخانه، آبشار، چشمه، کوه و درخت. درخت‌های بلوط در کنار صخره‌ها و پرتگاه‌ها منظره‌های کم‌نظیری به‌وجود آورده‌اند و کی از خیر دیدن همچین جایی می‌گذرد؟

وجود رودخانه‌ کارون باعث شده در این منطقه همیشه زندگی در جریان باشد. روستاهای زیادی هم هستند و شالیزارها، که گاهی نسیمی تکانشان می‌دهد و قشنگی‌ آنها را بیشتر هم می کند.

پوشش گیاهی، جنس صخره‌ها، شیب دامنه‌ها و دمای هوا به‌طرز عجیبی در این منطقه متفاوت است و متنوع. این محدوده در محل گسل اصلی زاگرس قرار گرفته که از نظر زمین‌شناسی اهمیت زیادی دارد.

انارستان دورک

بجز شالیزار، انارستان دره عشق هم معروف و دیدنی‌ست. بین زمین‌های کشاورزی، باغ‌های انار و شکوفه‌هایشان هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. انارستان در روستای دورک قرار دارد که در ۹ کیلومتری دره‌ واقع شده.

اگر اهل ورزش‌ هستید و هیجان دوست دارید، می‌توانید در رودخانه‌ کارون رفتینگ کنید. رفتینگ همان قایق‌سواری در آب‌های خروشان است و اگر حال و حوصله‌اش را ندارید، چیزی را هم از دست نداده‌اید چون پیاده روی در طبیعت خودش می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق

آبشار عشق در همین دره واقع شده. این آبشار از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد و منظره‌ زیبایی می‌سازد. به‌خاطر همین شکوه و زیبایی‌اش هم خودش یکی از جاذبه‌های این دره است. آبشارهای فصلی و دائمی دیگری هم در این دره وجود دارد.

منطقه حفاظت شده هلن

این منطقه که به پاس پرستار آمریکایی به اسم هلن که در سال ۱۹۳۱ در آنجا به مداوای مردم میپرداخت، این اسم رویش گذاشته شده، منطقه ایست به مساحت ۴۰ هکتار که پر از درخت بلوط است.

بهترین فصل سفر

در همه‌ فصل‌ها می‌شود به دره‌ی عشق رفت. اما باید بدانید این منطقه امکانات چندانی برای گردشگران ندارد. بنابراین پیشنهاد ما برای سفر فصل بهار است که چشمه‌ها و آبشارها از همیشه خروشان‌ترند و از سرمای تیز زمستان هم خبری نیست.

کجا اقامت کنیم؟

اگر اهل کمپینگ در دل طبیعت نیستید، پیشنهاد می‌کنیم هتل‌ های شهرکرد را مدنظر داشته باشید. شهرکرد، از هتل دیبا ۱ که ستاره است تا هتل پارسیان شهرکرد را که ۴ ستاره است، در خودش جای داده. قیمت رزرو هتل از ۹۰ هزار شروع می‌شود.

جاذبه‌های نزدیک

چشمه کوهرنگ

تالاب چغاخور در فاصله یک ساعته از این دره قرار گرفته. این تالاب بین‌المللی زیبا، یکی از جاهای پرطرفدار برای پرنده‌نگری و پیاده‌رویست. همچنین کوهرنگ تا این منطقه فاصله چندانی ندارد.

مسیر دسترسی

جاده‌ شهرکرد به ایذه مسیر پر پیچ و خم اما زیباییست. از این جاده‌ که بگذرید و گردنه‌ باجگیران را که پشت سر بگذارید، ۸ کیلومتر جلوتر، از یک جاده‌ فرعی که در سمت چپ شما قرار دارد، سردر می‌آورید.  از پل روستانی جوزستان و روستای پوراز بگذرید. ۸ کلومتر جلوتر به باغ‌های انار روستای دورک می‌رسید. ۹ کیلومتر جلوتر به مقصد رسیده‌اید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین هتل‌های شهرکرد کدامند؟

بهترین هتل‌های شهرکرد کدامند؟

5 بهمن 1401
روستای سر آقاسید

راهنمای رفتن به روستای سرآقا سید؛ ماسوله زاگرس

3 بهمن 1397

۳ نظر

  • پاسخ علیرضا همایون خواه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ از ۱۱:۱۴

    سلام ودرودبرشماعزیزان برای رسیدن به ابشاردره عشق ایا پیاده روی هم دارد یانه اگردارد چقدر است ممنون اگرراهنمایی کنید

  • پاسخ علیرضا همایون خواه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ از ۰۹:۵۰

    سلام جای خوبی وبکر است فقط به ابشاردسترسی نداره بایدازداخل روستا توسط قرقره بروی ان طرف وحدود۳کیلومترپیاده روی کنی تا به ابشار برسی امابشارتیدون خیلی محشره راه دسترسی بایدازداخل روستای برنجگان بگذری تا به دم ابشار برسی تادم ابشارباماشین میشه رفت

  • پاسخ فیروز ۹ شهریور ۱۳۹۹ از ۱۸:۱۱

    درود بیکران
    مواظب باشید مانند ما گول نخورید .نخست باید به روستای دره عشق بروید و از روی پل به اون ور رودخانه بروید و یک ساعت یا شاید هم بیشتر پیاده برید تا به ابشار بروید و با زن و بچه اصلا نمی شود

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد