در سفر به استانبول کجا را ببینم؟

تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
در سفر به استانبول کجا را ببینم؟

استانبول، شهری با تاریخ و گذشته‌ای غنی و پر از فراز و نشیب از قبل امپراتوری روم تا بعد از حکومت عثمانی است. در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران این شهر را مقصد اصلی در سفر به ترکیه انتخاب کرده‌اند تا در خیابان‌هایی قدم بردارند که روزی رومیان و سلطان محمد بر آن حکومت می‌کردند. بخشی از استانبول در قاره آسیا و بخشی دیگر در قاره اروپا قرار گرفته و تنگه بسفر، علت جدایی بین این دو بخش شهر است. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ معرفی جاذبه‌های تاریخی استانبول و دیدنی‌های این شهر برویم تا در سفرتان به استانبول مکانی را از قلم نیاندازید.

مسجد ایاصوفیه استانبول – Hagia Sophia

معروف‌ترین بنا و شاید نماد شهر استانبول، مسجد ایا صوفیه است. ساخت ایاصوفیه به دوران بیزانس و امپراتوری روم شرقی بر می‌گردد و در اصل کلیسا و محل عبادت مسیحیان بوده. پس از فتح استانبول به دست سلطان محمد، این مکان به مسجد و مکانی برای برگزاری آداب مذهبی مسلمانان تبدیل شد.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد – Blue Mosque

این مسجد در نزدیکی ایا صوفیه قرار دارد که به دستور سلطان احمد ساخته شده. به خاطر استفاده از کاشی‌های آبی در داخل مسجد، این مکان به مسجد آبی هم معروف است. علت ساخت مسجد آبی، آن هم نزدیک به ایاصوفیه، نشان دادن قدرت مسلمانان در معماری به مسیحیان بوده. ۶ مناره بودن مسجد سلطان احمد، به خاطر اشتباه متوجه شدن معمار اتفاق افتاده و در زمانی که اکثر مساجد ۴ مناره داشتند اتفاقی عجیب بوده، اما باعث منحصر به فرد بودن بنا شده است.

کاخ پوپکاپی یا توپقاپی – Topkapi Palace

کاخ پوپکاپی هم در دوران سلطنت و به دستور سلطان محمد ساخته شده و فاصله کمی با ایاصوفیه و مسجد آبی دارد. از این قصر منظره‌ تنگه بسفر دیدنی است. می‌توانید از موزه این مکان هم بازدید کنید و چند ساعتی را به کشف زیبایی‌های قصر بگذرانید.

کاخ دلما‌ باغچه – Dolmabahce Palace

این کاخ هم در زمان حکومت عثمانی‌ها در شهر استانبول بنا شد. شباهت‌های بسیاری بین کاخ دلمه باغچه یا دلما باغچه با کاخ‌های اروپایی وجود دارد و از کریستال و طلا در تزئینات داخلی آن استفاده شده است. علاوه بر زیبایی و شکوه معماری کاخ، هدایای بسیاری از کشورهای روس و انگلیس در اتاق‌های قصر وجود دارند که بازدیدکنندگان را به این محل می‌کشاند.

بازار بزرگ استانبول – Grand Bazaar

کاپالی چارشی در ترکی به معنی بازار سرپوشیده است و به همان بازار بزرگ استانبول گفته می‌شود. زیبایی و رنگانگ بودن مغازه‌های بازار استانبول، نه تنها آن را به جایی برای خرید سوغات در استانبول تبدیل کرده، بلکه محلی برای گشت و گذار توریست‌های ترکیه شده است. قدمت و تاریخ بازار بزرگ استانبول به دوران عثمانی و حکومت سلطان محمد بر می‌گردد.

برج گالاتا – Galata Tower

برج گالاتا در قرون وسطی و برای اهداف نظامی و دیدبانی ساخته شد. در طی سال‌ها چندین بار به حوادثی دچار شده اما با مرمت‌ها و بازسازی‌های صورت گرفته، سرپا مانده و بسیاری از آن بازدید می‌کنند. منظره تماشایی غروب و شهر استانبول از بالای برج گالاتا، یکی از تجربه‌های جذاب و تکرار نشدنی در سفر به استانبول است.

آب انبار باسیلیکا – Basilica Cistern

این آب انبار در زمان امپراتوری روم برای ذخیره آب مورد استفاده قرار می‌گرفته و برای مدت زمان طولانی به فراموشی سپرده شده بود. اما در حال حاضر، آب انبار باسیلیکا با فضا و حال و هوای عجیب و مرموزی که دارد، به یکی از مکان‌های مورد بازدید گردشگران در استانبول تبدیل شده.

مسجد سلیمانیه – Suleymaniye Mosque

مسجد سلیمانیه، یکی از معروف‌ترین مسجدهای شهر استانبول و نماد شهر شناخته می‌شود. ساخت این مسجد هم در زمان عثمانی و در دوره سلطنت سلطان سلیمان شروع شد و آرامگاه خودش و همسرش می‌باشد. معماری مسجد سلیمانیه از ترکیب سبک اسلامی و بیزانسی به وجود آمده، با اینکه عظمت و بزرگی ایاصوفیه را ندارد اما در نوع خودش شاهکاری تماشایی است.

خیابان استقلال و میدان تقسیم – Istiklal Avenue and Taksim Square

شاید پر جنب و جوش‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان در استانبول، خیابان استقلال باشد. کمی گشت و گذار در این خیابان و دیدن این‌همه رنگ و زیبایی، روح شما را تازه می‌کند. ترامواهای قدیمی، مغازه‌های خرید، رستوران و کافه‌های متنوع، ساختمان‌ها، کلیساها و مسجدهای خیابان استقلال، این مکان را به جاذبه‌ای توریستی تبدیل کرده است. ویترین مغازه‌های شیرینی و باقلوا به طرز وسوسه‌کننده‌ای چیده شده‌اند و کمتر کسی می‌تواند به داخل یکی از آن مغازه‌ها نرود. خیابان استقلال از یک طرف به میدان تقسیم یا تکسیم استانبول می‌پیوندد که یادبود جمهوریت را در خودش جای داده.

در این مطلب سایت اسنپ‌تریپ مهمترین جاذبه‌های تاریخی و دیدنی استانبول را به طور خلاصه معرفی کردیم تا به آنهایی که برایتان در سفر به استانبول جذابیت داشت سر بزنید. اگر هم قبلا استانبول را دیده‌اید، مکانی را که دوست داشتید به ما و خوانندگان معرفی کنید.

دسته:جاذبهجهانگردی

مطالب مرتبط :

شهربازی های مشهد

معرفی بهترین شهربازی های مشهد، همراه با امکانات و آدرس

16 بهمن 1402
همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

همه چیز درباره جاهای دیدنی سمنان

1 آذر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد