راهنمای رفتن به کویر مرنجاب

تاریخ انتشار : 30 آبان 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
کویر مرنجاب

در ایران بازار کویر مصر و مرنجاب از بقیه داغ‌تر است. کویرهایی که آخر هفته‌ها، صدها تور، راهی‌شان می‌شوند و جای سوزن انداختن ندارند. شلوغی این کویرها را که فاکتور بگیریم، تماشای طلوع و غروب در آسمانی که انگار تمامی ندارد. شب‌نشینی در کنار آتش، دور هم بودن در دل کویر و زیر آسمان پرستاره، راه رفتن روی رمل‌ها و شن‌های گرم و نرم و پیاده‌روی روی دریاچه‌ نمک، همه، چیزهایی‌ست که در دل کویری مثل کویر مرنجاب انتظارمان را می‌کشد. پس در راهنمای سفر به کویر مرنجاب با ما همراه باشید!

کویر مرنجاب کجاست؟

آفرودسواری در کویر مرنجاب

آفرودسواری کویر مرنجاب

مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان در استان اصفهان واقع شده. فاصله این کویر تا آران و بیدگل ۵۳ کیلومتر، تا کاشان ۶۲ کیلومتر و تا اصفهان ۷۲۰ کیلومتر است.

اگر از تهران حرکت ‌کنیم باید ابتدا از یکی از خروجی‌های تهران وارد آزادراه تهران-قم شویم. مسیر را به سمت عوارضی ورودی قم ادامه دهیم و بعد وارد آزادراه قم-کاشان بشویم. در این مسیر از آب شیرین، سن سن و مشکات باید بگذریم و از طریق فرعی، خودمان را به روستای یزدل برسانیم. بعد از یزدل، مسیر را تا روستای کوچک علی‌آباد باید برویم. بعد از رسیدن به نوش‌آباد هم باید به سمت شهرستان آران و بیدگل ادامه مسیر دهیم.

شب کاروانسرای مرنجاب

شب کاروانسرای کویر مرنجاب

در آران و بیدگل باید وارد بلوار ارتش بشویم و مسیر را تا جاده مرنجاب برویم. جاده مرنجاب را ۴۵ کیلومتر که طی کنیم به کاروانسرای مرنجاب می‌رسیم.  بعد از ۵ کیلومتر دور شدن از کاروانسرا هم می‌توانیم دریاچه نمک را در سمت چپ‌مان ببینیم. جزیره سرگردان هم، همان نزدیکی‌ست.

چرا به آن مرنجاب می‌گویند؟

به دلیل ماسه‌ای بودن زمین، کندن چاه برای رسیدن به آب در زمان‌های قدیم کار خیلی سخت و مشقت‌باری بوده و به همین دلیل به  این منطقه مرد رنج آب می‌گفتند، عبارتی که بعدها به مرنجاب تغییر کرد.

همه چیز درباره گلاب گیری کاشان

در مرنجاب چه چیزهایی انتظارمان را می‌کشد؟

شترسواری در مرنجاب

شترسواری در کویر مرنجاب

مثل هر کویری در اینجا هم رمل‌ها و تپه‌های شنی را می‌توان دید و شترسواری و موتورسواری و آفرود هم در آن برقرار است، اگرچه در چند سال اخیر انقدر تعداد آفرودها زیاد بوده که چهره کویر و رمل‌ها را تغییر داده و همین هم نگران‌کننده است، طوری که می‌گویند تا چند سال آینده شاید دیگر خبری از آنها نباشد و همه‌شان هموار شده باشند. اما چه چیزهایی در این کویر منتظرمان است؟

کاروانسرای مرنجاب: معروف است که قلعه و کاروانسرای این منطقه، به دستور شاه عباس ساخته شده. کاروانسرایی که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و قدیم‌ها، کاروان‌ها شب را در آن به صبح می‌رساندند. روی سر در کاروانسرا نوشته شده، ۵۰۰ پاسدار مسلح همیشه در قلعه حضور داشته‌اند. این کاروانسرا ۲۹ اتاق دارد و این روزها مسافران مرنجاب، شب را با پرداخت هزینه‌ای در آن سر می‌کنند.

کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب

یکی از اتاق‌های این کاروانسرا، کاربری سفره‌خانه را پیدا کرده و به مسافران غذا و چای می‌دهد. شب‌ها هم برای تماشای ستاره‌ها می‌توان به پشت‌بام کاروانسرا رفت و آسمان پرستاره را رصد کرد.

اگر اهل چادر زدن باشیم، در ضلع جنوبی کاروانسرا حوضچه ‌ای وجود دارد که درخت‌های بید و کوره گز محصورش کرده‌اند. آب این حوضچه از چشمه‌ای در نزدیکی‌اش  به دست می‌آید و در چند سال اخیر، اطراف آن را آجرفرش کرده‌اند و مسافران اطرافش چادر می‌زنند.

چاه دست‌کن: در ۴ کیلومتری شرق کاروانسرا می‌رسیم به چاه دست‌کن. آب این چاه شیرین است و همین از دلایل جذابیتش است.

دریاچه نمک: یکی از جذابیت‌های کویر مرنجاب، دیدن دریاچه نمک آران و بیدگل است. فاصله آران و بیدگل تا کویر مرنجاب زیاد نیست و در نزدیکی کاروانسرا قرار گرفته. دریاچه‌ای که به سرگردان معروف است. قدیمی‌ها معتقد بودند این جزیره بصورت مدام در حال حرکت است، اما بعدها مشخص شد که این موضوع به خاطر خطای دید بوده و با محو شدن دو انتهای خط افق در هم که دلیلش گرمای شدید و پدیده سراب بوده، این تصور بوجود آمده. آب دریاچه به مرور زمان خشک شده و رد سفیدی از نمک روی زمین باقی مانده است.  

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران و بیدگل

نکته‌های مهم در سفر به کویر مرنجاب

۱) در مسیر کویر مرنجاب تا جای ممکن با ماشین شاسی بلند و دو دیفرانسیل به این کویر برویم.

۲) آب کافی همراه داشته باشیم و تا جای ممکن با یک ماشین به کویر مرنجاب نرویم.

۳) درست است که فصل رفتن به کویر از آبان تا فروردین است ولی شب‌های کویر خیلی سردند و باید لباس گرم همراه داشته باشیم.

در زمان سفر به کویر مرنجاب می‌توانید هتل یا اقامتگاه موردنظرتان را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

راهنمای سفر به کاشان

سوالات متداول

از تهران تا کویر مرنجاب چقدر راه است؟

فاصله کویر مرنجاب از تهران تقریبا حدود ۳۰۰ کیلومتر است که حدودا ۵ ساعت راه در پیش دارید.

چگونه از اسنپ تریپ هتل مورد نظرمان را رزرو کنیم؟

شما به آسانی می‌توانید به سایت اسنپ تریپ بروید و بعد از انتخاب شهر مقصد و تاریخ ورود و خروج، اتاق‌های موردنظر هتل خود را با بهترین قیمت رزرو کنید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

۲ نظر

  • پاسخ مهرداد ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۸:۰۸

    کاش اطلاعات بیشتری میدادین.. مثلا اینکه جاده آسفالت تا کجاست.. جاده خاکی ش چقدره ؟ عایا کلا با سواری نمیشه رفت ؟ یا اینکه هزینه اقامت چقدره..

  • پاسخ هدا سخاوتی ۶ دی ۱۳۹۹ از ۰۹:۲۶

    از تهران تا کویر مرنجاب چند ساعت زمان میبرد؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد