راهنمای سفر به رودبار، شهر زیتون

تاریخ انتشار : 13 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ آذر ۱۳۹۶
رودبار شهر زیتون

رودبار یکی از دیدنی‌ترین شهرستان‌های گیلان است. از آن‌جایی که رودبار منطقه‌ای بین جاده‌ای به حساب می‌آید، خیلی‌ها برای خرید و استراحت این شهر زیبا و سرسبز را انتخاب می‌کنند. اما جاهای دیدنی رودبار و جاذبه‌های گردشگری این منطقه انقدر زیبا و جذاب هستند که پیشنهاد می‌کنیم اگر گذرتان به رودبار افتاد سفرتان را طولانی‌تر کنید و چند شبی در این شهر زیبا اقامت داشته باشید. با ما همراه باشید و درباره سفر به شهر زیتون بیشتر بدانید:

داماش؛ روستای سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ در شهر زیتون

رودبار را به شهر زیتون می‌شناسند، اما سوسن چلچراغ که در این منطقه می‌روید به اندازه زیتون‌های رودبار معروف است. این گل کمیاب بیشتر در روستای داماش که یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان رودبار است دیده می‌شود. این گیاه از اواسط خرداد شروع به گلٰ‌دادن می‌کند و بهترین وقت برای دیدنش هفته آخر خرداد و هفته اول تیر است. سالانه هزاران نفر برای دیدن سوسن چلچراغ به این روستا سفر می‌کنند. داماش جمعیتی ثابت دارد، با این حال تابستان‌ها جمعیتش بیشتر می‌شود. به جز سوسن چلچراغ چشمه‌های آب معدنی و آب‌وهوای خوب داماش را به مقصد جذابی برای گردشگران تبدیل می‌کنند.

مسیر دسترسی به داماش: برای رفتن به داماش در اتوبان قزوین،‌ رشت رانندگی کنید تا به شهر لوشان برسید. در میانه شهر لوشان در سمت راست تابلوی جیرنده را می‌بینید. از لوشان تا جیرنده باید  حدود ۴۲ کیلومتر راه ناهموار را بگذرانید و از جیرنده تا داماش کافی است ۴۰ کیلومتر رانندگی کنید.

درخت سرو هرزویل

درخت سرو هرزویل رودبار

این درخت سرو در روستای هرزویل قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین درخت‌های ایران است. عمر سرو هرزویل را بین هزار تا ۳هزار سال تخمین می‌زنند. در سفرنامه‌هایی مثل سفرنامه ناصرخسرو و سفرنامه ناصرالدین شاه هم به این درخت اشاره شده است. اگر در سفرتان به این روستای قدیمی سرزدید، علاوه‌بر سرو کهنسال از زیارتگاه شاه‌صفی، مسجد جامع و امام‌زاده کشته‌خان دیدن کنید.

آدرس روستای هرزویل: گیلان، رودبار، ۲ کیلومتری شمال شرقی منجیل

برای رزرو هتل‌ های رودبار این صفحه را ببینید.

دریاچه بره سر (ویستان)

دریاچه ویستان در شهر زیتون

اگر به شهر زیتون سفر می‌کنید و اهل طبیعت‌گردی در جاهای بکر هستید، دیدن دریاچه بره سر را از دست ندهید. دریاچه بره سر در یکی از بکرترین جاهای رودبار قرار گرفته. دریاچه بره سر یا ویستان احتمالا در پی زلزله‌ای به وجود آمده. این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی و آب‌های جاری در کوهستان تغذیه می‌کند.  بره سر حدود ۴هکتار است و عمق آن به ۱۰۰ متر می‌رسد. اطراف دریاچه پوشش گیاهی و جانوری ا بسیار متنوعی دارد و از گشت و گذار در اطراف دریاچه خسته نخواهید شد. اگر اهل چادرزدن نیستید، برای اقامت می‌توانید یکی از خانه‌های ییلاقی اطراف بره‌سر را اجاره کنید.

آدرس روستای بره سر: ایران، گیلان، رودبار، بخش خورگام، بره سر

بهترین رستوران های رودبار گیلان

بهترین رستوران های شهر زیتون

نمی‌شود به گیلان سفر کنید و طعم بی‌نظیر کباب ترش را نچشید. رستوران جهانگیری یکی از رستوران‌های قدیمی منجیل است که در آن می‌توانید کباب‌ترش خیلی خوشمزه‌ای بخورید. اگر به این رستوران رفتید از مخلفات گیلانی‌ای مثل زیتون پرورده غافل نشوید. میرزاقاسمی‌های رستوران جهانگیری هم طرفدارهای زیادی دارد.

آدرس: جاده قزوین-رشت به سمت شمال

رستوران سرچشمه هم رستوران دیگری است که در آن می‌توانید بهترین غذاهای گیلانی را سفارش بدهید. شامی رودباری و مرغ سرخ‌شده این رستوران از محبوب‌ترین غذاهایش هستند. میرزاقاسمی و باقالی‌قاتوق در رستوران سرچشمه به عنوان سرویس سرو می‌شود و از سفارش دادنش پشیمان نمی‌شوید. در این منطقه دو رستوران سرچشمه وجود دارد. سرچشمه‌ای که درباره‌اش گفتیم خارج از شهر و کمی بالاتر از تونل قرار دارد.

آدرس: کیلومتر ۴ جاده منجیل به رودبار، مشیرآباد، رستوران سرچشمه

فصل برداشت زیتون

شهر زیتون

اگر اواخر خرداد و اوایل تیر را برای سفر به رودبار و دیدن سوسن چلچراغ از دست دادید، اواخر تابستان هم برای سفر به رودبار، شهر زیتون، وقت خوبی است. درختان زیتون در بهار شروع به گل‌دادن می‌کنند و در اواخر تابستان که رنگ زیتون‌ها سبز مایل به زرد می‌شود وقت چیدن و تهیه زیتون شور و زیتون پرورده است و کسانی که کنجکاوند تا مراحل تهیه زیتون را ببینند می‌توانند از نزدیک شاهد تهیه این خوراکی خوشمزه و محبوب باشند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

رستم آباد گیلان

۷ جاذبه‌ای‌ که در رستم آباد گیلان و نزدیکی آن می‌توان دید

16 تیر 1398
استخرگاه

استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک

3 بهمن 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد