پارک‌های جنگلی تهران کجا قرار گرفته‌اند؟

تاریخ انتشار : 7 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
پارک های جنگلی تهران

تهران در مجموع بیش از ۲۱۳۵ هزار پارک و بوستان دارد. هرچند تعدادشان با توجه به جمعیت پایتخت زیاد نیست اما از نظر کمیت می‌توان گفت که تهران، شهر پارک‌ها و بوستان‌های ایران است. و می‌توانی امید داشته باشی که وقتی از خانه بیرون زدی، بتوانی در نزدیکی‌ات حداقل یک پارک کوچک پیدا کنی. جدا از پارک‌هایی که در داخل شهر و محله ها قرار گرفته‌اند، پارک های جنگلی تهران نیز، جایی هستند برای تفریح و خوشگذرانی اهالی پایتخت، به خصوص برای آخر هفته‌ها.

پارک جنگلی چیتگر

پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر حالا از آن سال‌هایی که پارکی بود فقط برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوچرخه سواری فاصله گرفته. و از سال ۱۳۹۲ و با احداث دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس در همسایگی‌اش، چهره‌اش تغییر کرده. حالا سالهاست که در مجاورت این پارک جنگلی، رستوران‌ها و کافه‌ها و مرکز خریدهای زیادی در کنار دریاچه مصنوعی خلیج فارس باز شده. و یک روز که از خانه به قصد بودن در این پارک بیرون بزنی، جز برپا کردن بساط کباب، کارهایی مثل قایق سواری و رفتن به شهربازی و اسکله تفریحی را هم می‌توانی انجام بدهی.

مسیر دسترسی: وارد آزادراه تهران-کرج شوید. این پارک در حاشیه جنوبی بزرگراه واقع شده. همچنین از مسیرهای فرعی منشعب از بزرگراه همت که در حاشیه شمالی پارک قرار گرفته هم می‌توان به پارک جنگلی چیتگر رسید. خط ۵ متروی تهران (خط تهران-کرج) و دو ایستگاه ایران خودرو و چیتگر نیز شما را پارک می‌رسانند. ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شماره ۱ و ایستگاه مترو ایران خودرو مقابل درب‌های ۵ و ۷ قرار دارد.

پارک جنگلی لویزان

پارک لویزان

بام تهران، تنها جایی نیست که می‌توان از بالایش شهر را تماشا کرد و چند دقیقه‌ای هوای تازه خورد. در شمال شرق تهران هم بزرگترین پارک جنگلی تهران قرار گرفته که با ماشین می‌توان از لابه‌لای درخت‌ها و مسیرهای پرپیچ و خم رد شد. و جای مناسبی برای نشستن یا تماشا کردن شهر پیدا کرد.

زمانی بود که لویزان، امنیت چندانی نداشت، اما در سال‌های اخیر گشت‌های شبانه در این پارک برقرار شده. و با وجود بوفه و رستوران و آلاچیق و خانواده‌هایی که در هرجا زیراندازهایشان را پهن کرده‌اند، تا حد زیادی از سوت و کور بودن فاصله گرفته.

مسیر دسترسی: بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین الدین، خروجی شیان. اگر با مترو می‌روید در ایستگاه نوبنیاد از قطار پیاده شوید. تاکسی‌های لویزان کنار ترمینال هستند.

بیشتر بخوانید: هیجان انگیزترین پارک‌های تفریحی تهران

پارک جنگلی پردیسان

پارک پردیسان

پارک پردیسان که محلی‌ست برای بادبادک بازی ساکنان پایتخت نیز یکی دیگر از پارک‌های جنگلی تهران است که در منطقه ۲ قرار گرفته. خیلی‌ها برای پیاده روی و دوچرخه سواری به این پارک می‌آیند. چون هم به اندازه کافی بزرگ است و هم از آنجایی که به پارک بدون دخانیات معروف است، یکی از سالم‌ترین پارک‌های تهران به شمار می‌رود.

کلنگ اولیه ساخت پارک پردیسان در زمان پهلو‌ی‌ها زده شده. ولی از عمر آن چندان نمی‌گذرد و تازه در دهه ۸۰ بر سر زبان‌ها افتاده. این پارک جز جایی برای پیاده روی و حال و هوایی عوض کردن، موزه آب و موزه حیوانات تاکسیدرمی شده نیز دارد.

مسیر دسترسی: از بزرگراه شهید همت به سمت شرق حرکت کنید و بعد از بزرگراه یادگار امام (ره) وارد پارکینگ شمالی پارک شوید. همچنین می توانید از بزرگراه شهید حکیم غرب و بعد از بزرگراه شیخ فضل الله نوری وارد پارکینگ جنوبی پارک پردیسان بشوید.

بیشتر بخوانید: زیباترین باغ‌های تهران

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو

کیلومتر ۵ اتوبان بابایی ما را به چهارمین پارک جنگلی بزرگ تهران می‌رساند. پارک جنگلی تلو یا غزال، مثل بیشتر پارک‌ها، آلاچیق‌هایی برای نشستن و برپا کردن بساط کباب نیز دارد.

مسیر دسترسی: بزرگراه شهید زین‌الدین را به سمت شرق بروید. خروجی جاده دماوند را طی کنید، بعد از دور برگردان، در جاده‌ تلو قرار می‌گیرید.

پارک جنگلی طالقانی

پارک جنگلی طالقانی

درست است که  تاریخ افتتاح پارک جنگلی طالقانی به سال ۱۳۶۱ برمی‌گردد و قبلا اسمش تپه‌های داوودیه بوده، ولی احداث پل طبیعت و پارک آب و آتش، سرنوشت دیگری را برای پارک طالقانی رقم زد. پل طبیعت که احداث شد، دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم وصل کرد و پارک شلوغ‌تر شد. تا ۱۵ سال پیش، بیشتر راه‌های این پارک خاکی بودند. ولی در دهه اخیر و با ساخته شدن راه‌‌های چوبی، گشت و گذار در پارک راحت شده و دید خوبی هم از روی تپه‌های عباس آباد به شهرداری.

مسیر دسترسی: کافی است در خط یک مترو تهران، در ایستگاه مترو شهید حقانی از قطار پیاده شوید. و با پنج دقیقه پیاده‌روی به پارک طالقانی برسید. ایستگاه مترو شهید همت هم در قسمت جنوبی این پارک قرار دارد. اما برای رسیدن به مرکز پارک و جاذبه‌های آن مثل پل طبیعت راه طولانی‌تری را باید پیاده‌روی کنید.

اگر با ماشین شخصی‌تان می‌خواهید به پارک طالقانی بروید، می‌توانید از یکی از بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی برای رسیدن به پارک طالقانی استفاده کنید. در خروجی بزرگراه حقانی و در مجاورت پارک، پارکینگ بزرگی هست که ماشین‌تان را می‌توانید آنجا بگذارید. البته اگر خوش شانس باشید و پارکینگ پر نباشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دیگر پارک‌های جنگلی تهران

  • پارک جنگلی سرخه حصار
  • پارک جنگلی توسکا
  • پارک جنگلی کوهسار
  • پارک جنگلی سوهانک
دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد