چرا باید آبشار آسیاب خرابه را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 27 آذر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲ آذر ۱۴۰۰
آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی‌ست که نزدیک جلفا قرار گرفته. و می‌توانیم برای خوش گذرانی یک روزه در دل طبیعت روی محوطه آن حساب کنیم.

آبشار آسیاب خرابه کجاست؟

آسیاب خرابه

این آبشار یکی از جاهای دیدنی جلفاست که ۲۰ دقیقه با شهر فاصله دارد. از تهران که سفر را شروع کنیم،‌ تا رسیدن به مقصد حدود ۹ ساعت با ماشین راه در پیش داریم و به تبریز که برسیم، ۱۵۰ کیلومتر از سفرمان باقی مانده.

برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید از تبریز به جلفا برویم که مسیری ۱۳۸ کیلومتری‌ست. در جلفا اگر لازم باشد بنزین می‌توانیم بنزین بزنیم، چون تا مقصد پمپ بنزین دیگری سر راه‌مان نیست. بعد باید خروجی شهر علمدار را پیدا ‌کنیم و از مسیر موازی رود ارس راه را ادامه بدهیم.

۲۵ کیلومتر باید رانندگی ‌کنیم تا تابلوی راهنمای آسیاب خرابه را ببینیم. آخرهای مسیر، به دوراهی‌ای می‌رسیم که راه سمت چپ به روستای الوان و راه سمت راست به آبشار می‌رود. همه‌ مسیر هم آسفالت است.

ماشین را که در پارکینگ پارک کنیم، حدود ۹۰ متر پیاده‌روی در پیش داریم تا به جلوی آبشار برسیم. اینجا نزدیک مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته. از تبریز با قطار یا ماشین کرایه‌ای یا بین‌راهی هم می‌توانیم خودمان را به جلفا برسانیم. در جلفا باید دوباره ماشین کرایه کنیم.

آبشار آسیاب خرابه چه جذابیتی دارد؟

محوطه آسیاب خرابه

قدیم‌ترها در اینجا آسیابی آبی وجود داشت که مردم از آن استفاده می‌کردند. اسم آبشارها هم از همین آسیاب گرفته شده. الان دیگر این آسیاب خراب شده و کاربری ندارد.

به آسیاب خرابه در زبان ترکی خارابا دییرمان یا کهنه دگیرمان هم می‌گویند. بیشتر گردشگران نه برای دیدن باقی‌مانده آبشار که برای دیدن آبشارهای کوچک و بزرگ به اینجا می‌آیند، آبشارهایی که در همه‌ فصل‌ها قشنگ و دیدنی هستند.

چند چشمه بالای آسیاب قرار دارند که از کوه کیامکی در کوه‌های ارسباران سرچشمه می‌گیرند و آب آبشارها از آن چشمه‌ها‌ تامین می‌شود.

مسیر دسترسی آسیاب خرابه

یکی از جذابیت‌های آبشار آسیاب خرابه، خزه‌ها و گیاهانی‌ست که دیواره آبشار را پوشانده‌اند. این خزه‌ها همان‌طور که حدس می‌زنیم، به دلیل رطوبت زیاد به‌وجود آمده‌اند و حالا این منظره‌ی قشنگ را درست کرده‌اند. پایین این قسمت غار کوچکی هم دیده می‌شود. این احوالی پر است از درخت‌های انجیر و دیدن منظره باصفای آن، ارزش رانندگی را دارد.

در روزهای سرد سال، آب آبشارها یخ می‌زنند و حسابی تماشایی می‌شوند. بلندترین آبشار ۱۰ متر بلندی دارد؛ آب تا ته دره سرازیر می‌شود و آن‌جا به جویباری می‌ریزد. اگر تابستان به اینجا بیاییم، چادرهای رنگارنگ گردشگران را می‌بینیم که نزدیک آبشار برپا شده‌اند. در مسیر پارکینگ تا آبشار، چند تا آلاچیق هم هست که باربیکیو هم دارند.

بهترین فصل سفر

بهار و تابستان در اینجا خبری از گرما نیست. اگر لباس اضافه همراه داشته باشیم، می‌توانیم کمی آب‌بازی کنیم و حسابی خوش بگذرانیم. قطره‌های آب که به اطراف پخش می‌شود، خنکی مطبوعی دارد. در تابستان محوطه آبشار از همیشه شلوغ‌تر است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی با تور یا همراه خانواده به‌ دیدنش می‌آیند.

درست است که پاییز و زمستان هوای این منطقه سرد می‌شود، اما اگر گردشگر حرفه‌ای باشیم، از دیدن آبشار یخ‌زده در سرما هم حسابی لذت می‌بریم. اما بهتر  است بعد از دیدن آبشار و پیش از تاریکی هوا به سمت جلفا برگردیم.

جاذبه‌های نزدیک

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس

نمی‌شود تا جلفا برویم و این کلیسای باشکوه را نبینیم. کلیسای سنت استپانوس در ۱۷ کیلومتری جلفا قرار گرفته و حدود نیم ساعت با شهر فاصله دارد. روی دیوارها و سقف‌های این کلیسای تاریخی پر است از حکاکی، نقاشی و نقش‌برجسته‌های هنرمندانه.  این کلیسا گنبد ۱۶ ضلعی خیلی قشنگی هم دارد.

هر سال در روز ۱۴ مرداد ارامنه از شهرها و کشورهای مختلف به این کلیسا می‌آیند و مراسم برگزار می‌کنند. گردشگران از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد ازظهر می‌توانند از کلیسای سنت استپانوس دیدن کنند.

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان

در جاده کنار رود ارس، یک کلیسای باستانی دیگر هم می‌بینیم که اسمش کلیسای چوپان است. کلیسای چوپان در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده و هنوز ساختمانش سالم است. البته داخل ساختماش را نمی‌شود دید. نزدیک کلیسای چوپان، کاروانسرای خواجه نظر قرار گرفته که متعلق به دوره صفوی است.

کجا اقامت کنیم؟

بعد از دیدن آبشار آسیاب خرابه می‌شود شب را در جلفا بمانیم. در جلفا هتل ارزان و میان‌رده پیدا می‌شود که می‌توانیم امکانات هر کدام را بررسی کنیم و بعد تصمیم بگیریم. قیمت رزرو هتل در جلفا از ۹۲ هزار تومان شروع می‌شود و در گران‌ترین نرخ، به ۱۷۴ هزار تومان می‌رسد (این‌ قیمت‌ها در آذر ۱۳۹۷ نوشته شده).

بیشتر بخوانید: زیباترین آبشارهای ایران کدامند؟

عکس‌ها: ایسنا

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس کجاست؟

2 آبان 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد