باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

تاریخ انتشار : 31 شهریور 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
باغ موزه هنر ایرانی

تهران، شهر موزه‌هاست. اما موزه‌هایش چندان بازدیدکننده‌ای ندارد. مگر مناسبتی در پیش باشد یا کارهای ارزشمندی در موزه‌ای به نمایش در بیاید، مثل موزه هنرهای معاصر. تهرانی‌ها با موزه‌ها چندان میانه خوبی ندارند و به جاهای سرسبز علاقه شان بیشتر است. از این روست که چند سالی‌ست که باغ موزه‌ها طرفدار پیدا کرده‌اند، جاهایی مثل باغ موزه مقدم یا باغ موزه هنر ایرانی.

باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

توی بازار تجریش گشته‌اید و از آنهمه بو و رنگ به وجد آمده‌اید و بعد گشت و گذارتان چی کم دارد؟ راه رفتن توی یکی از قشنگ‌ترین و پردارو درخت‌ترین محله‌های تهران، یعنی خیابان مقصودبیک. خیابان دربندی یا مقصودبیک را که بالا بروید هم حال و هوایتان عوض می‌شود، هم صدای پرنده‌ها و جوی آب را می‌توانید بشنوید و هم از دیدن خانه‌های قدیمی خیابان که هنوز پابرجا‌اند و به برج تبدیل نشده‌اند، کیف کنید و بعد برسید به باغ موزه هنر ایرانی.

محوطه باغ موزه هنر ایرانی

تاریخچه

باغ موزه هنر ایرانی در همان کوچه‌ای واقع شده که خانه دکتر حسابی هم هست. تاریخ ساخت باغ به سال ۱۳۱۰ و دوره رضا خان برمی‌گردد. در آن زمان باغ به شکل امروزی‌اش هنوز نبود. خبری از حوضچه‌ها و آب‌راه‌ها نبود و باغی شخصی بود متعلق به همسر یکی از فرمانده هان ارتش در زمان شاه. باغ، سال‌ها متروک بود تا اینکه در سال ۱۳۸۴ بازسازی‌اش شروع شد. و در سال ۱۳۸۶ درهایش را به روی عموم باز کردند.

در اینجا چه خبر است؟

ماکت‌هایی را که فرح دیبا در نیمه اول دهه چهل به مجسمه‌سازان خارجی سفارش داده بود، حالا سال‌هاست که میتوان در این باغ موزه دید. ماکت‌هایی از جاهای تاریخی ایران که طرح و تصویرش در نیمه دوم دهه چهل در قالب قطعات جدا از ایتالیا به ایران آمد تا آماده نمایش در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شوند.

جذابیت اصلی باغ موزه هنر ایرانی هم به همین مجسمه‌ها و ماکت‌هاست. انقدر که وقتی کنارشان می‌ایستید انگار در کنار نمونه اصلی ایستاده اید. ماکت‌هایی از گنبد قابوس، هشت بهشت، عمارت چهل ستون، عمارت شمس العماره، پل تاریخی سی و سه پل، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، نقش رستم، برج آزادی تهران، برج میلاد تهران، مجموعه جهانی قره کلیسا و مقبره دانیال نبی. علاوه بر این ماکت‌ها، مجسمه های دوره اول سمپوزیوم مجسمه سازی تهران هم به اینجا منتقل شده. کارهایی حجمی روی تنه درخت از کسانی مثل شجاع الدین شهابی، جمشید مرادیان، حمیدرضا حکیمی، کامبیز صبری، کامران شریف و کامبیز شریف.

بیشتر بخوانید: ۷ باغ موزه تهران را بشناسیم

ماکت های باغ موزه هنر ایرانی

بعضی وقت‌ها در محوطه باغ موزه نمایش عکس یا کارگاه مجسمه سازی یا سفال و نقاشی هم برگزار می‌شود و حال و هوایش را عوض می‌کند. باغ موزه هنر ایرانی، کافه و رستوران هم دارد. و نم بارانی هم که زده باشد مثل هر چیزی قشنگی اینجا را هم چند برابر می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسترسی و زمان بازدید

برای رفتن به این باغ موزه هم می‌شود با مترو رفت و در ایستگاه میدان تجریش پیاده شد و هم میتوان با اتوبوس‌های بی آر تی رفت. اگر پیاده هم می‌روید از خیابان فرشته (شهید فیاضی) وارد خیابان بوسنی و هرزه گوین شوید و مستقیم راه را ادامه بدهید تا به باغ موزه برسید. همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه می‌توان از باغ موزه هنر ایرانی دیدن کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین موزه‌های تهران، از باغ موزه هنر ایرانی تا حیات وحش دارآباد

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد