پرسه در باغ‌های زیبای تهران

تاریخ انتشار : 23 مهر 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
پرسه در باغ‌های زیبای تهران

باغ‌های زیبای تهران که زمانی تنها اعیان و خانواده سلطنتی در آن زندگی می‌کردند و تنها از ورای عکس‌های گاه و بیگاه میشد شکوه‌شان را دید، خیلی وقت است که درهایشان به روی مردم عادی باز شده. حال می‌توان یک روز را به دیدن این باغ ها و قدم زدن در زیر سایه درختان بلندشان اختصاص داد و با آنها عکس‌های یادگاری قشنگی گرفت. با ما همراه باشید تا پرسه‌ای در باغ‌های زیبای پایتخت بزنیم.   

باغ موزه سعدآباد

یکی از  باغ‌های زیبای تهران باغ موزه سعد آباد است. هم می‌توان در زیر سایه درختان بلندش قدم زد و هم از نزدیک شکوه زندگی شاهانه را دید. کاخ سعدآباد در ابتدا کاخ تابستانی شاهان قاجار بود. اما در ۱۲۹۹ با افزایش کوشک‌ها و فضای سبز به محل اقامت تابستانی رضاشاه تبدیل شد. بعدها کاخ‌های دیگری هم برای سکونت اعضای خاندان پهلوی در آن ساخته شد که بعد از انقلاب به موزه تبدیل شدند. حالا کاخ سعدآباد موزه‌هایی دارد که در هرکدام نشانه‌هایی از جلال و جبروت سابق را می‌توان دید. موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه آب، موزه سلاح‌های دربار، و کاخ تابستانی از جذاب‌ترین موزه‌های این مجموعه است.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۷

آدرس: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران

فتحعلی شاه قاجار در ماه‌های گرم سال به این باغ می‌آمد تا از هوای خنکش بهره ببرد، اما جز آن کاخ و باغ موزه نیاوران شاهان زیادی را به خودش دیده. ناصرالدین شاه قاجار کاخ صاحبقرانیه را به این باغ ۱۱ هکتاری اضافه کرد و محمدرضا پهلوی با تخریب بنای اولیه‌ای که فتحعلی شاه در آن ساخته بود، عمارتی را برای گذران و سپری کردن تعطیلات ساخت. بیشتر عمارت‌های کاخ نیاوران حالا به موزه تبدیل شده‌اند. موزه جهان نما و موزه خودروهای کاخ نیاوران از جذاب‌ترین قسمت‌های این باغ است. اگر هم دلتان نخواست در هیچ کدام از موزه‌های این مجموعه قدم بزنید، راه رفتن در باغ عریض و طویلش و نشستن در یکی از کافه هایش میتواند روزتان را بسازد.

ساعت بازدید: همه روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ و ۳۰

ورودی: ۲۵۰۰ تومان

آدرس: میدان شهید باهنر (نیاوران)

کاخ گلستان

کاخ گلستان حیات پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده. این باغ از سال ۹۸۸ و دوره شاع عباس صفوی وجود داشته. کریم خان زند دیوان‌خانه‌ای در آن ساخت و آن را به مرکز حکومتی‌اش تبدیل کرد. اما رونق اصلی باغ برمیگردد به دوره آقا محمد خان قاجار که با شروع حکومتش باغ تبدیل به ارگ سلطنتی‌اش شد. باغ، حکومت ناصرالدین شاه قاجار و پهلوی اول و دوم را هم که در آن تاجگذاری کرده اند دیده و حالا تبدیل شده به یکی از قشن‌گترین باغ‌های تهران که صدای پرندگان و درختان سر به فلک کشیده و موزه‌هایش یکی تماشایی‌تر از دیگری‌ست. عمارت شمس العماره این باغ اولین ساختمان چند طبقه ای محسوب می‌شود که در تهران ساخته شده. می‌توان با مترو به ایستگاه ۱۵ خرداد رفت، گشتی در باغ زد و بعد در هیاهوی خیابان‌های اطراف بازار غرق شد.

ساعت بازدید: همه روزه ۹ صبح تا ۱۷

آدرس: خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ

باغ ایرانی

کافی است یکبار به باغ ایرانی تهران بروید تا برای همیشه عاشقش شوید. هم عاشق کوچه پس کوچه‌هایی که شما را به این باغ می‌رساند و هم عاشق سبک و سیاق، گلکاری و دنج بودن این باغ به خصوص در زمان‌هایی که نم بارانی هم زده باشد. باغ ایرانی همه خصوصیت‌های معماری باغ ایرانی را دارد. از جوی آبی که از لای باغچه‌ها و گل و بوته‌هایش می‌گذرد تا عمارت تابستانی و استخری که در وسطش قرار گرفته و به همه اینها باید قنات این مجموعه را هم اضافه کرد. باغ ایرانی تهران بوی کاهگل و دوران خوب گذشته را می‌دهد و لاله‌های رنگارنگ و درختان کهنسالش زیبایی‌اش را دوچندان می‌کند.

ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۱۲ شب

آدرس: شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری

بیشتر بخوانید: بهترین موزه‌های تهران

باغ موزه نگارستان

در دل خیابان‌های شلوغ اطراف بهارستان، باغی قرار گرفته که از هیاهو و سروصدای خیابان‌های اطراف در آن خبری نیست. پیشینه باغ به دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و به دلیل نقش و نگارهایش از درباریان قاجار به باغ نگارستان معروف شده. باغی که این روزها در آرامش کامل به سر می‌برد، قتل قائم مقام فراهانی را هم به خود دیده. و در روزگاری نه چندان دور  علی اکبر دهخدا، ملک الشعرای و دکتر حسابی می‌آمدند و از فضای آموزشی‌اش استفاده می‌کردند. باغ موزه نگارستان که تا چند سال پیش درش بسته بود، حالا یکی از محبوب‌ترین باغ‌های تهران است و موزه مجسمه‌های مینیاتوری‌اش دیدنی‌ترش کرده. نشستن در کافه باغ و هوای خوشش هم میتواند خستگی را از تنتان به در کند. باغ موزه نگارستان دو قدم بیشتر با متروی بهارستان فاصله ندارد.

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری

ورودی: ۲ هزار تومان

آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

باغ هنر ایرانی

از باصفاترین و دنج‌ترین باغ‌های زیبای تهران، باغ موزه هنر ایرانی است که در محله باصفای تجریش واقع شده و در هر وقتی از سال تماشایی است. باغ هنر ایرانی جاذبه‌های زیادی دارد. از مجسمه‌های حجمی و چوبی و فروشگاه‌های صنایع دستی‌اش تا کلاس‌ها و برنامه‌های فرهنگی که در آن برگزار می‌شود و کافی‌شاپ مجموعه که در هوای آزادش قرار گرفته. اما جذابیت بزرگتر باغ موزه هنر ایرانی ۱۱ ماکت از مکان‌ها و جاهای تاریخی ایران است که گفته می‌شود به مناسبت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله به مجسمه‌سازان ایتالیایی سفارش داده شده بود و حالا چند سالی است که از پستوی انبارها بیرون آمده و در معرض دید قرار گرفته.

ساعت بازدید: همه روزه ۹ صبح تا ۲۱ و ۳۰

آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

دیگر باغ‌های زیبای تهران که نباید دیدنشان را از دست داد

باغ فردوس

خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش. موزه سینما در این باغ واقع شده و کافه سینما و کافه ویونا این باغ بسیار معروف است. به اضافه مغازه های فروش صنایع دستی.

موزه تماشاگه زمان

در خیابان ولیعصر، خیابان سرلشگر فلاحی، نبش چهارراه پرزین بغدادی. مجموعه‌ای از گران قیمت‌ترین ساعت‌های دوره‌های مختلف در موزه این باغ نگهداری می‌شود.

خانه تاریخی مقدم

در خیابان امام خمینی، بین ولیعصر و شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۴۹٫ این خانه به دلیل اشیای گران قیمتش یکی از گران‌ترین خانه‌های دنیاست.

باغ موزه مینایتور

خیابان جانبازان غربی، نبش بزرگراه امام علی. ماکت‌های مینیاتوری این مجموعه در کنار باغ دلنشین آن، از این مجموعه نمونه کم نظیری ساخته.

باغ موزه مسعودیه

در میدان بهارستان، خیابان اکباتان تقاطع خیابان ملت پلاک ۱۵٫ این عمارت که یکی از یادگارهای دوره قاجار است این روزها تبدیل به پاتوق فرهنگی شده و برنامه‌های فرهنگی زیادی در آن برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد