زیباترین بناهای تاریخی شیراز که باید ببینید

تاریخ انتشار : 19 آذر 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ تیر ۱۴۰۲
زیباترین بناهای تاریخی شیراز که باید ببینید

عشق، هنر ایرانی و زیبایی در آجر به آجر بناهای تاریخی شیراز و باغ‌­های آن به چشم می­‌خورد و به همین دلیل یکی از مهم­‌ترین شهرهای فرهنگی و تاریخی ایران است. این شهر در هر فصل از سال جاذبه­‌های خاص خودش را دارد و مقصد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی است. اگر دوست دارید به شهر شعر و ادب، شیراز، بروید در این بلاگ بنا‌های تاریخی شیراز را به شما معرفی می‌کنیم.

راهنمای سفر به شیراز؛ شهر باغ‌های بهار نارنج

ارگ کریم‌خانی

ارگ کریم‌خانی که در قلب شهر شیراز قرار دارد، از دوران زندیه به یادگار مانده و خاندان زند سال‌های زیادی در آن ساکن بوده­‌اند. ساختمان این بنا به شکل چهارگوشی و روی نمای بیرونی دیوار‌ها و چهار برج آن، نقش‌ونگارهایی زیبا و ساده از آجر به ارتفاع ۱۵ متر دیده می‌شوند. این قلعه چهار برج دارد و برج‌ها از دیوار قلعه بلندتر هستند. ساختمان ارگ کریم‌خانی نمایان‌گر عظمت و قدرت کریم خان زند است.

حافظیه

حافظیه در جنوب دروازه قرآن، آرامگاه حافظ شیرازی، شاعر قرن هشتم است. می­توانیم بگوییم هر کسی که به شیراز سفر کند و حافظیه را نبیند سفرش یک قطعه گم شده دارد. این مکان به عنوان یکی از اصلی‌­ترین جاذبه­‌های توریستی شهر شیراز شناخته می‌­شود.

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

آرامگاه سعدی

سعدیه

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه، مزار سعدی، شاعر نامی قرن هفتم است. این مکان در گذشته خانقاه و محل عبادت‌های او و یارانش بود. این بنای چشم‌نواز، تلفیقی از هنر معماری جدید و قدیم است و در میان باغی باصفا پذیرای مسافران و گردشگرانی است که به شیراز سفر می‌کنند.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد ایران از نظر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری محسوب می‌شود. این مسجد که به مسجد صورتی معروف شده، دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال آن قرار دارد. سقف طاق‌نمای بزرگی که در درگاه ورودی قرار گرفته با کاشی‌های رنگارنگ زیبایی مزین گشته است. این مسجد با دو شبستان، یکی از زیباترین اماکن تاریخی در شیراز محسوب می‌شود.

موزه پارس

موزه پارس در باغ نظر شیراز یکی از بناهای تاریخی شیراز است که جز آثار ملی ایران ثبت شده است. این موزه در سال ۱۳۱۵ خورشیدی تأسیس شد و در آن اشیایی از دوران پیش و بعد از اسلام نگهداری می‌شوند. آرامگاه کریم خان زند، پادشاه دوران زندیه، در این مکان قرار دارد.

حمام وکیل

حمام وکیل که در کنار مسجد و بازار وکیل شیراز قرار دارد، جزء آثار برجسته دوران زندیه به‌حساب می‌آید. این حمام با رعایت اصول طراحی و معماری، از بزرگ‌ترین حمام‌های دوران خود بوده و نشانه پیشرفت معماری همان در دوران زندیه است. سربینه حمام به شکل هشت ضلعی است که هشت ستون رنگی، سقف گنبدی بنا را نگه داشته­‌اند. این سقف به دلیل تصویری آهک­‌بُری که بر روی آن نقش بسته، معروف است.

نارنجستان قوام

مجموعه قوام یکی از بناهای تاریخی شیراز است که بین سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ و در دوره قاجار تکمیل شد. این مجموعه در قدیم شامل یک حمام گچینه، مکتب‌خانه قوام، حسینیه قوام، دیوان‌خانه، اندرونی قوام (خانه زینت الملک)، حمام اختصاصی و اسطبل و زنجیرخانه بوده که برخی از آن‌ها از بین رفته‌اند. در سال‌های اخیر، زیرزمین ضلع شمالی نارنجستان، بازسازی و مرمت که به‌عنوان موزه از آن استفاده می‌شود.

نارنجستان قوام کجاست؟

باغ ارم

باغ ارم شیراز

باغ ارم مجموعه‌ای از بنا‌های تاریخی و همچنین باغ گیاه‌شناسی است. این باغ یکی از نه باغ ایرانی است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این باغ سرسبز و زیبا در شمال غربی شهر شیراز قرار دارد و به شما توصیه می‌کنیم بازدید از این باغ را در برنامه سفرتان به شیراز فراموش نکنید.

اگر قصد سفر به شهر شیراز را دارید، می‌توانید قیمت انواع بلیط هواپیما به مقصد این شهر را در سایت اسنپ­‌تریپ مقایسه و بلیط موردنظرتان را به راحتی رزرو کنید.

سرای مشیر یا سرای هنر

در کنار بازار وکیل، سرای فوق‌العاده زیبایی قرار دارد که کاشی‌کاری‌های نفیس و شیشه‌های رنگارنگ آن منحصر بفرد است. این سرا به سرای «مشیر» شهرت دارد و بانی ساخت آن مرحوم میرزا ابوالحسن مشیرالملک، بوده است. در سال ۱۳۴۸ با بازسازی و مرمتی که روی این بنا انجام گرفت، این مکان تاریخی جان تازه‌ای یافت. اکنون چایخانه‌ای با کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری حیرت‌انگیز در سرای این عمارت وجود دارد و هنر‌های دستی و محلی فارس در اتاق‌های سرا به نمایش گذاشته می‌شوند.

موزه تاریخی زینت الملک

خانه زینت الملک یا زینت الملوک از بنا‌های تاریخی شیراز و مربوط به دوره قاجار است. سقف‌های چوبی بیشتر اتاق‌های این خانه با تصاویر مختلفی از پرندگان، حیوانات و گل‌وبوته تزئین شده‌اند. این خانه، یک کوچه با باغ قوام فاصله دارد و به‌وسیله راهی زیرزمینی به عمارت اصلی باغ قوام وصل می‌شود. در واقع این بنا به‌عنوان محرمخانه و اندرونی باغ قوام محسوب می‌شده است. جالب است بدانید ساخت این بنا حدود ۱۲ سال زمان برده است.

مجموعه پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد که متشکل از سازه‌ها و بنا‌های باستانی مربوط به دوران هخامنشی است، در منطقه‌ای به همین نام واقع شده است. ساختمان‌هایی همچون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، پل، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه، آب‌نما‌های باغ شاهی، ساختار‌های دفاعی تل تخت، کاروان‌سرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی در این مجموعه قرار دارند. پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی است که در سال ۱۳۸۳ در نشست یونسکو در چین با صددرصد آرا به ثبت رسید.

تخت‌جمشید (پرسپولیس)

تخت جمشید، شهر باستانی واقع در استان فارس در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد پایتخت تشریفاتی هخامنشیان بوده است. ساخت تخت‌جمشید به دستور سومین شاه سلسله هخامنشی، داریوش اول شروع شد و ساخت آن تا دوره‌ی جانشینان او یعنی خشایارشاه و اردشیر اول ادامه پیدا کرد. اصل بنایی که در حال حاضر موجود است، در دوره­ی همین سه پادشاه ساخته شد اما عملیات ساختمانی در تخت‌جمشید تا اتمام دوره هخامنشی کامل نشد. بازدید از این مکان باشکوه که از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی شیراز است، یکی از انگیزه­‌های اصلی ایرانگردان برای سفر به شیراز است.

هتل‌های شیراز نزدیک شاهچراغ کدامند؟

باغ هفت‌تنان شیراز

باغ هفت‌تنان در نزدیکی حافظیه قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شیراز است. تالار بسیار بزرگ درون باغ تنها روی دو ستون استوار شده است. در گذشته مردم شیراز برای طلب باران و استجابت دعا در این باغ، گرد هم می‌آمدند. این اثر تا سال‌ها پیش، خانقاه درویشان بود و این روز‌ها مرمت شده تا به‌عنوان موزه سنگ و کاشی پذیرای مردم باشد. مزار هفت عارف در این باغ است و به همین دلیل باغ هفت تنان نام­‌گرفته‌­است.

شاه‌چراغ شیراز

شاه‌چراغ مرقد برادر امام رضا و فرزند امام موسی کاظم است. معماری و نورپردازی حرم شاهچراغ بسیار چشم‌نواز است و حوض بزرگ فواره‌دار در قسمت مرکزی صحن این حرم، صحنه‌ای تماشایی را رقم می‌زند.

سالانه زائران زیادی از سراسر کشور برای زیارت شاهچراغ به شیراز می‌آیند.

شاهچراغ، مقصد رویایی مسافران شیراز

باغ جهان‌نمای شیراز

باغ جهان‌نمای شیراز

باغ جهان‌نما، از دیگر باغ‌های باشکوه شهر شیراز به شمار می‌رود. این باغ که در حوالی حافظیه واقع شده قدمتی طولانی دارد اما تاریخ دقیق احداث آن مشخص نیست. بعدها کریم‌خان زند این باغ را بازسازی کرد و یک عمارت زیبای ۸ ضلعی درون آن بنا نهاد. این عمارت، دارای دوطبقه، چهار شاه‌نشین و چندین اتاق است.

مسجد عتیق شیراز

قدیمی‌ترین مسجد شیراز، مسجد جامع عتیق است که ساخت آن به دوران صفویه نسبت داده می‌شود. زمان ساخت این مسجد را بین سال‌های ۲۶۵ و ۲۸۷ هجری قمری تخمین می‌زنند. مسجد جامع عتیق روی یک عبادتگاه ساخته شده و در طی این سال­‌ها بار‌ها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این مسجد در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دروازه قرآن شیراز

اگر از مسیر اصفهان به شیراز بروید می‌توانید دروازده قرآن را در ورودی شهر ببینید. این سازه از معروف­‌ترین بنا‌های تاریخی شیراز است که به دوران دیلمیان باز می‌گردد. بر بالای دروازه قرآن، دو جلد قرآن دست‌نویس در یک اتاقک نگهداری می‌شوند. گفته می شود این قرآن‌ها به ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری تعلق دارند. بنای دروازه قرآن شیراز در طول تاریخ دست خوش تغییرات فراوانی شده است اما همچنان باشکوه و خیره کننده است.

اگر می خواهید این دروازه زیبا را از نزدیک ببینید، می­‌توانید بلیط اتوبوس به مقصد شیراز را از اسنپ‌تریپ با بهترین قیمت تهیه کنید.

عمارت دیوان‌خانه شیراز

عمارت دیوان‌خانه وکیل یا دیوان‌خانه قوام ملکی، یکی از بنا‌های تاریخی شیراز به شمار می‌آید. این عمارت که در گذشته به «عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند» شهرت داشته است، در اطراف ارگ کریم‌خان قرار دارد. پیشینه عمارت دیوان‌خانه شیراز به دوره قاجار برمی‌گردد و مانند خیلی از آثار تاریخی دیگر شهر شیراز در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هتل‌های ارزان قیمت در شیراز کدامند؟

موزه پارس یا عمارت کلاه‌فرنگی شیراز

موزه پارس در میان باغ نظر ساخته شده است و قدیمی‌­ترین موزه استان فارس به شمار می‌رود. در این موزه آثار نقاشان مشهور دوره زندیه نگهداری می‌شود. سنگ‌های ازاره کاخ خورشید با نقش‌هایی از شاهنامه نیز در محوطه بیرونی موزه قرار دارد. عمارت کلاه‌فرنگی در دوطبقه با سقف شیروانی به ارتفاع ۱۴/۸۰ متر بنا شد که کریم‌خان زند شخصا نظارت ساخت آن را به عهده گرفته بود.

باغ دلگشا

باغ زیبای دلگشا

باغ زیبای دلگشا از باغ‌های قدیمی در شهر شیراز است که در نزدیکی سعدیه قرار دارد. مساحت این باغ در حدود ۵٫۷ هکتار و ساخت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این باغ در دوران صفویه نیز از باغ‌های مهم و تفریحی بود و در عکس‌های گردشگران اروپایی هم دیده شده است.

عمارت سه طبقه داخل باغ سقفی چوبی دارد و آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های چشم نوازی در آن به چشم می‌خورد. بیشتر درختان این باغ، نارنج هستند و یک حوض زیبا و بزرگ هم دقیقا مقابل عمارت قرار گرفته است.

آرامگاه بابا کوهی

در آرامگاه باباکوهی شیراز، پیکر عارف و عالم شیرازی، باباکوهی آرمیده است. این عالم بزرگوار در قرن پنجم هجری درگذشته و آرامگاه او در دامنه کوهستان صبوری به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی شیراز شناخته می‌شود.

سفر به شیراز، شهر شاعرانه‌ها

سعدی، شهر شیراز را اینطور توصیف می­‌کند: «آن‌که نشنیده‌ست هرگز بوی عشق/ گو به شیراز آی و خاک ما ببوی». پس اگر تا به حال به شیراز نرفته­‌اید وقتش رسیده همین امروز برای سفر به شیراز، شهر بهارنارنج، برنامه‌ریزی کنید.

سفر به شیراز با ماشین شخصی، هواپیما، اتوبوس و قطار امکان‌پذیر است. همچنین شما می‌توانید از طریق سایت اسنپ‌تریپ رزرو هتل‌ شیراز را با بهترین قیمت تجربه کنید.

راهنمای کامل انتخاب و رزرو بهترین اقامتگاه شیراز
دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد