بهترین مکان مسافرت در عید نوروز کجاست؟

تاریخ انتشار : 6 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بهترین مکان مسافرت در عید نوروز

در تعطیلات نوروز بدون دغدغه‌ مرخصی، کار و درس، وقت کافی برای مسافرت داریم. اما بیشتر شهرهای توریستی در این روزها خیلی شلوغند و ممکن است دل‌مان جای خلوت‌تری بخواهد. بهترین مکان‌ مسافرت در عید نوروز جایی‌ست که هوا بهاری باشد و بتوانیم به‌دور از هیاهو، از سفرمان لذت ببریم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دزفول

دزفول

خیلی‌ها در سفر نوروزی به خوزستان به جاهای دیدنی شوش و شوشتر سر می‌زنند، ولی ما می‌توانیم به دزفول برویم که در فاصله‌ ۲ ساعتی اهواز قرار دارد. از تهران تا دزفول حدود ۸ ساعت با ماشین راه است. با هواپیما هم می‌توانیم برویم و حدود ۱ ساعت بعد در فرودگاه دزفول پیاده شویم.

پیش از هر کاری به رود دز سر می‌زنیم. پل تاریخی دزفول که در دوره ساسانی و به‌دستور شاپور اول ساخته شده،‌ همچنان روی دز پابرجاست. اصلا به‌خاطر همین پل بوده که اسم شهر را دژپل گذاشته بودند. از بلوار ساحلی به این پل دسترسی داریم.

درست است که شوشتر به داشتن سازه‌های آبی معروف است، اما در دزفول هم چند حلقه آسیاب آبی از دوره‌ ساسانی به‌جا مانده. آسیاب‌های آبی دزفول زیر پل قدیم و پل جدید قرار دارند. تا کنار دز هستیم، باید به تفریحگاه علی‌کَله در خیابان ساحلی هم سر بزنیم، ساحل پرطرفداری که در گرمای تابستان هم خنک است.

بازار کهنه یا بازار قدیم دزفول بین خیابان‌های شریعتی و امام خمینی قرار گرفته. عمر این بازار سرپوشیده به دوره صفوی می‌رسد.

بازار قدیم دزفول

صنایع دستی دزفول مثل قلم نی، کپو، محصولات خراطی، ورشو، گلیم و خو‌ش‌مزه‌هایی مثل عسل کُنار، کلوچه دزفولی، حلوا کنجی و شیره و ارده را همین‌جا می‌شود خرید.

در محله‌ کرناسیون می‌توانیم به حمام کرناسیون سر بزنیم. این حمام قدیمی از دوره قاجار به‌جا مانده و چند سالی‌ست به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده. پیشنهاد دیگر ما قدم زدن در کوچه‌های باریک بافت قدیم شهر و تماشای معماری سنتی دزفول است که دست‌نخورده باقی‌مانده‌‌. به بافت قدیم دزفول، موزه‌ آجری هم می‌گویند. خانه تاریخی تیزنو و خانه سوزنگر در همین محدوده قرار دارند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در کیلومتر ۱۰ جاده دزفول به شوشتر قرار گرفته. یعقوب لیث، نخستین شهریار ایرانی بود که ۲۰۰ سال بعد از ورود اعراب به ایران،‌ فارسی را زبان رسمی اعلام کرد و با حکومت اعراب جنگید و در گندی‌شاپور از دنیا رفت.

طبیعت‌گردها چند جای دیدنی دزفول را از دست نمی‌دهند، مثل آبشار شِوی، دریاچه شیهون، روستای پامنار و آبشار شقایق.

چابهار

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته. از تهران تا چابهار حدود ۱۹ ساعت راه است، اما با خرج کردن پول بیشتری، با هواپیما هم می‌توانیم برویم و ۲ ساعته برسیم. ساحل ماسه‌ای دریای عمان آنقدر دیدنی‌ست که به‌محض رسیدن به مقصد، طولانی بودن راه را فراموش می‌کنیم.

چابهار یکی از بهترین جاها برای مسافرت نوروز است. چراکه در روزهای اول بهار، هوای ملایمی دارد، ‌اما از نیمه فروردین کم‌کم گرم می‌شود.

کوه های مریخی

یکی از عجایب ایران را در سفر نوروز به چابهار می‌شود دید، یعنی کوه‌های مریخی که عمر ۵ میلیون ساله دارند. ظاهر این کوه‌ها از دور شبیه تصویرهایی‌ست که از مریخ می‌بینیم. رنگ آنها سفید و طوسی است و شیاردار به‌نظر می‌رسند. منظره‌ کوه‌های مریخی وقتی قشنگ‌تر هم می‌شود که آن‌سوی جاده دریای عمان را ببینیم. این کوه‌ها را در جاده‌ زیبای چابهار به بندر گواتر پیدا می‌کنیم.

ساحل صورتی، یکی دیگر از دیدنی‌های چابهار است. آب تالاب لیپار به‌خاطر وجود پلانکتون‌ها و جریان‌های دریایی عمان صورتی می‌شود و چشم‌انداز متفاوتی می‌سازد؛ چشم‌اندازی که نه فقط در ایران، که در دنیا هم کم‌نظیر است. برای دیدن تالاب صورتی باید به کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر و روستای لیپار برویم.

تالاب لیپار

اگر به تیس برویم،‌ در پلاژ ساحلی تیس، آلاچیق، قایق تفریحی و سرسره آبی وجود دارد و بساط سرگرمی مهیاست. قلعه بان میسیتی، قلعه پرتغالی‌ها و قبرستان اجنه هم در تیس قرار دارند.

در اسکله صیادی بریس قایق‌ها و لنج‌هایی را می‌بینیم که تا مدت‌ها در خاطرمان می‌ماند. اگر تا غروب کنار اسکله بمانیم، می‌توانیم عکس‌های بی‌نظیری بگیریم. رفتن به اسکله ماهیگیری رمین را هم نباید از دست داد.

اسکله صیادی بریس

کوه گل‌افشان هم از آن جاهای عجیب و غریب است. بالای این کوه هر چند دقیقه یک‌بار،‌گل و لای به‌شکل حباب از زیر زمین بیرون می‌آید. این حباب‌های گل‌آلود گردشگران زیادی را به اینجا می‌کشاند. با اینکه در چند منطقه می‌شود این صحنه را دید،‌ گل‌افشان تنگ کنارک از همه معروف‌تر است و با چابهار ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

اما کمی هم از مرکز شهر بگوییم. در بازار زن‌ها می‌توانیم حال‌وهوای شهر را تجربه کنیم. این بازار در خیابان امام خمینی قرار دارد و برای خرید سوغاتی عالی‌ست. اینجا تمر، ادویه‌ خوش‌عطر سیستان و بلوچستان و لباس محلی پیدا می‌کنیم و بعد در قهوه‌خانه‌ بازار طعم پاکوره را که نوعی کوکوی خوزستانی‌ست می‌چشیم. بعد همان روبه‌رو به دکه بازار یا بازار پاکستانی‌ها می‌رسیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای نوروزی سفر به چابهار

گناوه

بندر گناوه در استان بوشهر یکی از بهترین شهرها برای مسافرت در عید نوروز است. در گناوه هم می‌شود کنار ساحل استراحت کرد و هم در بازارها خرید کرد.

اگر بخواهیم از تهران تا گناوه رانندگی می‌کنیم، بیشتر از ۱۲ ساعت طول می‌کشد. می‌توانیم سرخوش سفر کنیم و یک‌سره نرویم. یا اینکه هواپیمای تهران- بوشهر را سوار شویم و از آنجا با اتوبوس به گناوه برویم.

بندر گناوه

گناوه با منظره‌ ساحل، لنج‌های رنگارنگ و آسمان آبی‌اش منتظر ماست. بعد از یک سال کار و تلاش و رسیدن به تعطیلات،‌ چه منظره‌ای بهتر از ساحل تمیز و پرواز مرغان دریایی؟ اگر شانس بیاوریم شنای دلفین‌ها را هم می‌بینیم. قایق‌های ماهیگیری که از صید برمی‌گردند، کنار ساحل آرام و قرار می‌گیرند و منظره‌ دلنشینی درست می‌کنند. بعد شب که برسد، می‌توانیم شعله‌‌های گاز جزیره‌ خارک را تماشا کنیم که در آسمان تاریک خودنمایی می‌کنند.

یکی دیگر از جاذبه‌های گناوه، بازارش است. بازار را در خیابان امام خمینی پیدا می‌کنیم، جایی که گردشگران زیادی را به گناوه می‌کشاند. اینجااز لباس و لوازم آرایشی تا ظرف و لوازم برقی کوچک و بزرگ می‌فروشند. درست است که لوازم برقی گارانتی ندارد، اما قیمت‌ها وسوسه‌کننده‌ست.

بازار گناوه

بعد هم می‌توانیم به بازار ماهی‌فروشان در بلوار ملوان سر بزنیم و ماهی و میگوی تازه بخریم. شاید هم به خرید محصولات حصیری یا گبه و گلیم اکتفا کنیم. از آنجا که گناوه بین دیلم و بوشهر قرار گرفته، می‌شود سفر به این دو شهر را هم در برنامه بگذاریم.

عکس: بلاگ سبکتر و خبرگزاری ایرنا

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد