۷ جاذبه‌ای‌ که در رستم آباد گیلان و نزدیکی آن می‌توان دید

تاریخ انتشار : 16 تیر 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲ مرداد ۱۴۰۰
رستم آباد گیلان

راه رفتن در جنگل، دیدن دشت‌های سرسبز، گاوهایی که از کنارمان به آرامی رد می‌شوند، مرغ و خروس‌هایی که صدایشان از دوردست به گوش می‌رسد، راه رفتن در روستا و چشیدن طعم نان، میوه و سرشیر تازه؛ اینها بخشی از چیزهایی‌ست که در رستم آباد گیلان می‌توانیم به آنها برسیم. ‌

رستم آباد گیلان در ۱۵ کیلومتری رودبار قرار گرفته؛ هم خودش دیدنی‌ست و هم جاهایی در نزدیکی‌اش وجود دارد که می‌توان به دیدن‌شان رفت.

جنگل نقله بر

جنگل نقله بر

در کنار روستای نقله بر رودبار، به جنگلی همنام با آن می‌رسیم. می‌توانیم از داخل روستا به دل این جنگل بزنیم، پیاده‌روی کنیم و چشم‌اندازی از قله درفک و جلگه سپیدرود را ببینیم.

از دشت‌های این ناحیه دید خوبی به رستم آباد داریم. هوا خنک‌تر از آن پایین است و گاهی بادی می‌آید و صورت‌مان را نوازش می‌کند. به محض رسیدن به جنگل، پرنده‌ها با چهچه‌شان به استقبال‌مان می‌آیند و سایه درخت‌ها، جای امنی برای فرار از آفتاب است. می‌توانیم غذایمان را در دل جنگل و زیر درخت‌ها بخوریم یا برای صرف غذا دوباره به روستا برگردیم. این جنگل گراز و شغال هم دارد، پس باید مراقب باشیم.

مسیر دسترسی: باید از رستم آباد به سمت روستای کرارود برویم و بقیه مسیر را تا جنگل پیاده طی کنیم.

درفک

درفک گیلان

در ورودی رستم آباد به یک دوراهی می‌رسیم. مسیر سمت راست به درفک می‌رود و مسیر سمت چپ ما را به روستاهای بالا دست می‌رساند. بخش ییلاقی درفک خیلی سرسبز و باصفاست.

گاهی مه غلیظی دور درختان می‌پیچد و همه جا را حسابی رویایی می‌کند. اگر اهل طبیعت‌گردی و چادر زدن در طبیعت باشیم، در این ییلاق حسابی بهمان خوش می‌گذرد. ضمن اینکه می‌توانیم از محلی‌ها اتاق کرایه کنیم و با خیال راحت دو سه روزی در اینجا بمانیم. یکی از روستاهای زیبای این قسمت روستای راجعون است که هم دشت دارد و هم جنگل.

مسیر دسترسی: جاده‌ فرعی سمت راست در رستم آباد گیلان را باید دنبال ‌کنیم. از جاده توتکابن و پل سفیدرود که بگذریم، تابلوی روستای شیرکوه ما را به مقصد می‌رساند.

استخرگاه

روستای استخرگاه

رستم آباد، چند روستای زیبا دارد که استخرگاه در منطقه توتکابن یکی از آنهاست. استخرگاه، روستای کوچکی‌ست که در ارتفاع قرار گرفته. جایی که مثل بهشت است و دشت و جنگل دارد. وقت‌هایی مه، روستا را دربرمی‌گیرد و همه چیز را خیال‌انگیز می‌کند.

هرچه در اینجا هست هوای تمیز است و دشت‌های وسیع. در این روستا می‌شود از محلی‌ها خانه اجاره کرد و یکی دو روزی را با صدای گاو و مرغ و خروس‌ها از خواب بیدار شد.

مسیر دسترسی: مسیر سمت چپ در ورودی رستم آباد، راه ما به سوی توتکابن است.

سی دشت

ییلاق سی دشت

در همان نزدیکی توتکابن به ییلاق سی دشت می‌رسیم. سی دشت، جایی‌ست که تا چشم کار می‌کند دشت سرسبز دارد، هوای تازه و سکوتی که فقط صدای گاو و زنگوله‌های گوسفند برهم‌اش می‌زند.

در همین منطقه، جنگل نورچشمه و غار دیورش از دیگر جاهای خیلی دیدنی‌ست. غار دربندرشی، قدیمی‌ترین سکونتگاه کشف شده انسان در ایران هم در همین منطقه قرار دارد.

مسیر دسترسی: می‌توانیم وارد توتکابن شویم و بعد از آن به سمت منطقه حفاظت شده سیاهرود حرکت کنیم. پرسیدن از محلی‌ها بهترین راه برای پیدا کردن آدرس است.

ییلاق سلانسر

ییلاق سلانسر

روبه‌روی ییلاق سی دشت، ییلاق سلانسر را می‌بینیم. سلانسر، در ارتفاع قرار گرفته و برای همین در بهار و تابستان خنک‌تر از جاهای دیگر است.

دشت‌های سرسبز و پرگل و طبیعت مه‌گرفته‌ای که در دیگر ییلاق‌های این منطقه می‌بینیم در این ییلاق هم به چشم می‌خورد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این ییلاق باید از جاده قزوین-رشت به سمت رودبار و بعد رستم‌آباد برویم و بعد از خیابان امیرالمؤمنین در سمت غربی بلوار اصلی شهر، به سمت این ییلاق حرکت کنیم.

دریاچه بره سر

دریاچه بره سر

بره سر در فاصله ۵۵ کیلومتری رودبار و ۴۰ کیلومتری رستم آباد، علاوه بر جنگل‌های راش و بلوط و سوسن چلچراغ، در قسمت جنوبی‌اش دریاچه ویستان را در خود جای داده. این دریاچه که پرندگان زیادی در آن زندگی می‌کنند، در سرسبزی زیاد جنگل‌های راش فرو رفته.

مسیر دسترسی: برای رفتن به بره سر و دریاچه ویستان باید راه امامزاده لیشاگل را در پیش گرفت.

دریاچه عروس

دریاچه عروس

جای دیگری که در نزدیکی رستم آباد گیلان می‌توانیم به دیدنش برویم، روستای حلیمه جان است. این روستا، هم خودش دیدنی‌ست و هم دریاچه‌ای به اسم عروس دارد.

دریاچه تا پیش از این همنام روستا بوده، ولی با گذشت زمان اسمش به عروس تغییر کرده است. برخی علتش را تغییر رنگ آب آن می‌دانند. همچین می‌گویند عروس و دامادهای زیادی در قدیم به این منطقه می‌آمدند و برای همین اسمش عروس شده.

جلبک‌ها موقع صبح سطح دریاچه را می‌پوشانند و دریاچه را به رنگ سبز در می‌آورند.  موقع وزش باد جلبک‌ها از سطح دریاچه کنار می‌روند و باعث آبی شدن رنگ آب می‌شوند. روبه‌روی دریاچه، دکه‌هایی که چای و جوجه کباب می‌فروشند، پیدا می‌کنیم.

علاوه بر دیدن دریاچه عروس، با کمی پیاده‌روی می‌توانیم به دل جنگل های هیرکانی برویم و درخت‌های انجیلی را در ارتفاعات ببینیم.

مسیردسترسی: بعد از رستم آباد، تابلوی روستای حلیمه جان در سمت راست مشخص است. وارد روستا که بشویم دریاچه خودش را بهمان نشان می‌دهد.

عکس: خبرگزاری ایرنا و سایت میرزا کوچک خان

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

استخرگاه

استخرگاه؛ بهشتی برفراز درفک

3 بهمن 1397
دریاچه ویستان

دریاچه ویستان بره سر کجاست؟

28 مهر 1397

۴ نظر

  • پاسخ مجید مهراد ۹ آبان ۱۳۹۸ از ۰۸:۲۹

    سلام . هموطنان عزیز لطفا با طبیعت مهربان باشید.قدر این زیباییها را بدانیدو از ریختن زباله در طبیعت پرهیز کنید.

  • پاسخ سمانه کریمی ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ از ۰۷:۱۵

    بسیار عالی بود،کمی نقشه یا مسیر را به طور خلاصه بگذارید عالیتر میشود

    • پاسخ سارامرادی شمامی ۲ دی ۱۴۰۰ از ۱۴:۴۵

      خاک آب اجدادی من هم همینجا است شمام رو نمیشناسین؟ یا خله وونه یا کلورز پشته؟. همه اینها در رستم آباد است

  • پاسخ علی ۱ تیر ۱۴۰۰ از ۱۳:۵۵

    با سلام

    لطفا بگیرد راه های دریاچه بره سر را درست کنند پدرمون در اومد اومدیم آنجا

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد