جاهای دیدنی شیراز به همراه آدرس و عکس

تاریخ انتشار : 9 آذر 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
جاهای دیدنی شیراز با آدرس و عکس

شیراز شهر بهارنارنج و باغ‌های دلگشاست. شهری که پر از مسجد و خانه‌های قدیمی است که حیف است بدون دیدن‌شان شیراز را ترک کرد. اینجا جایی است که محبوبیتش فقط به خاطر حافظیه و سعدیه نیست و همه شهر به آلبوم عکسی دیدنی می‌ماند. باغ شهر شیراز، همه چیز را با خودش دارد. می‌توان ساعت‌ها در شهر قدم زد و از آنهمه زیبایی به وجد آمد. ما در این نوشته جاهای دیدنی شیراز را به همراه آدرس‌شان آورده‌ایم تا دیدن و رسیدن به این همه شکوه آسان‌تر شود. با اسنپ‌تریپ، سرویس رزرو هتل همراه باشید.

دروازه قرآن

دروازه قرآن

در شمال شرقی شهر شیراز دروازه‌ای قرار دارد که تنها دروازه به جامانده شیراز از زمان قدیم است. در قدیم قرآنی در بالای دروازه قرارداده بودند تا مسافران به سلامتی از زیر آن رد شوند؛ از آن زمان به بعد دروازه به قرآن معروف شد. این روزها این قرآن در موزه پارس شیراز نگه‌داری می‌شود. دروازه قرآن، شب‌ها و باوجود نورپردازی دیدنی‌تر است، ضمن اینکه در ده متری‌اش مقبره خواجوی کرمانی و در ۵۰۰ متری‌اش باغ جهان نما قرار گرفته.

آدرس: خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیه

حافظیه

حافظیه

یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز آرامگاه حافظ است. جایی که در اطرافش، محوطه و باغ دل‌انگیزی هم دارد و می‌توان در آن پیاده‌روی کرد. بنای آرامگاه مربوط به سال ۱۳۱۵ و برگرفته از معماری دوره هخامنشی و زندیه است و در بیشتر مواقع سال تقریبا درآن جای سوزن انداختن نیست. در اطراف آرامگاه فالوده فروشی‌های زیادی هم هست که نباید از خیرشان گذشت.

آدرس: میدان آزادی معروف به فلکه گاز شیراز

بیشتر بخوانید: هفت رستورانی که در سفر به شیراز باید رفت

سعدیه

سعدیه سعدیه با آن حوض‌های مستطیلی پر از ماهی‌اش و باغ پر از گلش، در همسایگی باغ دلگشا قرار گرفته. اینجا جایی است که سعدی، شاعر معروف قرن هفتم روزهای آخر عمرش را در آن گذرانده و پس از مرگ در آن دفن شده است. در زمان ایلخانان بنای ابتدایی مقبره ساخته و در دوره‌های متعدد مرمت و بازسازی شده تا در نهایت در دوره پهلوی به شکل و شمایل امروزی‌اش درآمده و جایی شده که مردم به آن می‌آیند و شعرهای سعدی را زیرلب زمزمه می‌کنند.

آدرس: شمال شرق شیراز، میدان بوستان

راهنمای رفتن به پاسارگاد شیراز

بازار وکیل

بازار وکیل

بازار شیراز ۳۰۰ سال قدمت دارد و یادگار دوره زندیه است. این بازار به نظر خیلی‌ها با سقف چهارسوقش، یکی از زیباترین بازارهای ایران است. بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شده و معماری آن برگرفته از بازار قیصریه لار و اصفهان است. در بازار وکیل همه سوغاتی‌ های شیراز را می‌شود پیدا کرد. سوغاتی‌هایی مثل انواع دست‌بافت‌ها، میناکاری، عتیقه و عرقیات و شیرینی‌های مشهور. از بازار وکیل تا مسجد و حمام وکیل، چند قدم بیشتر راه نیست.

آدرس: بعد از میدان شهرداری، شرق میدان شهدا

بیشتر بخوانید: راهنمای مراکز خرید شیراز

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی

ارگ کریمخانی مهمترین و بزرگ‌ترین بنای دوره زندیه و از جاهای دیدنی شیراز است. زمانی وکیل الرعایا در آن زندگی می‌کرد و بعدها در دوره پهلوی مدتی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد تا امروز که مردم در جلوی بنای آجری ارگ می‌ایستند و مجذوب آنهمه شکوه می‌شوند. داخل ارگ پر از ایوان‌ها، اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ است، به اضافه حمامی اختصاصی که زمانی محل استحمام شاهان بوده.

آدرس: خیابان کریمخان زند

مسجد وکیل

مسجد وکیل

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی که در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته، یکی از شاهکارهای معماری زندیه است. مسجد دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی دارد و صحن و ایوان‌هایش پوشیده از کاشی‌کاریست.

مسجد وکیل جایی است با خطوط و نقوش ساده و بی‌آلایش که در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز را می‌شود دید و هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان پیدا کرد که میناکاری نشده باشد، انگار که در کاخی لاجوردی ایستاده باشید.

آدرس: غرب بازار وکیل، انتهاى راسته شمشیرگرها

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر

می‌گویند مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست و بیراه هم نمی‌گویند. نصیرالملک، مسجدی است پر از کاشی‌کاری، مقرنس‌هایی بی‌مانند و شیشه‌هایی رنگی؛ به همین دلیل هم به آن مسجد صورتی ایران می‌گویند.

ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده. درهای ورودی مسجد، دو در بزرگ چوبی است و ستون‌های آن یکی از زیباترین ستون‌هاست و شبستان غربی‌اش پوشش آجری دارد و سنگتراشی‌هایش از آن نمونه‌ای از معماری شگرف دوره قاجار پیش رویمان قرار می‌دهد.

آدرس: جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک

باغ‌های شیراز

باغ ارم

باغ ارم

تاریخ ساخت باغ ارم را به زمان سلجوقیان نسبت داده‌اند، اما در زمان ناصرالدین شاه بیشتر عمارت‌های نیمه‌کاره آن تکمیل و بازسازی شد. باغ ارم، باغ پر دارودرختی است و به دلیل تنوع بالای گیاهانش به شکل نمایشگاهی از انواع گل‌ و گیاهان درآمده‌است.

بلندترین درخت سرو شیراز در باغ ارم قرار دارد و جدا از آن باغ پر از درختان میوه‌ای همچون، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، به و گلابی است و بنایش به دلیل گچ بری‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگارنگش یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه است.

در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی باغ ارم در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق است؛ ضمن اینکه باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

آدرس: شمال غربی شیراز، خیابان ارم

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

باغ دلگشا

باغ دلگشا

یکی دیگر از باغ‌های شیراز که تاریخ پرفراز و نشیبی را از سرگذرانده باغ دلگشاست. زندیان، باغ دلگشا را به سبک معماری ساسانیان ساختند و در زمان قاجار، باغ در اختیار خانواده قوام الملک بود و کوشک‌هایی هم به آن اضافه شد.

باغ دلگشا که نخستین کلاه فرنگی ایران هم در آن به ثبت رسیده، آینه‌کاری‌هایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی منقش به گل و بته دارد و درخت‌های نارنج و پرتقال در باغ باصفایش.
آدرس: شمال شرقی شیراز، در مسیر آرامگاه سعدی

بیشتر بخوانید: سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

اگرچه اینجا امروز به یک موزه تبدیل شده، ولی روزگاری کاخ سلطنت یک حاکم شیرازی بوده است. دراین باغ موزه در خیابان عفیف‌آباد از وسایل نظامی قدیمی هم نگهداری می‌شود. همچنین وجود قهوه‌خانه سنتی با نقش‌ونگار‌هایی از داستان‌های شاهنامه، یکی از جذابیت‌های دیگر اینجاست.

آدرس: خیابان عفیف آباد

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان

همینکه قوام به حکومت فارس رسید، بناهای زیادی در آن ساخت که باغ قوام یا نارنجستان قوام از جمله آنها بود. در این باغ زمانی قوام زندگی می‌کرد و حالا با پاگذاشتن در آن بوی درخت‌های نارنج هوش از سرت می‌برد.

طرح بنای اصلی و ایوان دو ستونی عمارت از شیوه معماری دوره زندیه اقتباس شده و مجموعه‌ای از حجاری، نقاشی، گچ‌بری و آیینه‌کاری دوره قاجاریه را درآن می‌توان دید. با شکوه‌ترین قسمت باغ، ایوان بزرگ آن با دو ستون سنگی یکپارچه و سقف مسطح تزیین شده است و فقط هم زیبایی‌ها به همین ختم نمی‌‌شود و در دوقدمی خانه قوام، عمارت باشکوه قاجاری دیگری به اسم زینت الملک قرار گرفته.

آدرس: قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند

عمارت شاپوری

عمارت-شاپوری

در خیابان انوری شیراز و روبروی خیابان اهلی می‌رسیم به باغ شاپوری شیراز. عمارت شاپوری که رستورانی هم دارد، چندان بزرگ نیست، ولی دنج و خلوتر از جاهای دیگر شیراز است.

بشتر بخوانید: دیدنی‌های اطراف شیراز

تخت جمشید

تخت جمشید

شیراز عظیم‌ترین و شکوهمندترین مجموعه‌ی تاریخی دنیا و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی را دارد: تخت جمشــید. با اینکه در مقایسه با روزهای اول، دیگر از تخت جمشید چیز زیادی باقی نمانده، اما دیدن همین سنگ‌نوشته‌ها و سرستون‌هایی باقی مانده هم حس کنجکاوی‌مان را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

آدرس: ۵۷ کیلومتری شیراز در مسیر مرودشت

رزرو کنید: رزرو هتل‌های نزدیک حافظیه شیراز با بهترین قیمت در وبسایت اسنپ‌تریپ

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

۷ نظر

  • پاسخ احسان ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ از ۱۰:۴۲

    درباره شیراز ، خیلی کم لطفی کردید.

    از مکان های دیدنی شیراز ( فقط شهر شیراز – نه استان فارس )میشه به موارد زیر هم اشاره کرد :

    حرم حضرت شاهچراغ
    حرم سید علاءالدین حسین
    حرم سید تاج الدین غریب
    حرم امام زاده ابراهیم
    حرم علی ابن حمزه
    گهواره دید و چاه مرتاض علی
    حمام وکیل
    موزه آب
    باغ جهان نما
    باغ هفت تنان
    عمارت شاپوری
    خانه زینت الملوک
    عمارت کلاه فرنگی
    مسجد جامع عتیق
    بابا کوهی
    کلیسای شمعون غیور
    باغ و عمارت چهل تنان
    قبرستان دارالسلام که سومین قبرستان قدیمی جهان می باشد.
    بازار مسگر ها
    سرای مشیر
    باغ نظر
    موزه هنر مشکین فام (خانه فروغ الملک)
    امامزاده بی‌بی دختران
    مسجد ایلخانی
    حمام ایلخانی
    بازارچه ارامنه
    خانه سعادت
    خانه ضیائیان
    بازارچه حاج زینل
    بازار حاجی
    مسجد خان
    مدرسه منصوریه
    برج کوره شوشتری
    غار اشکفت کلاغ وحشی (اشکفتالو)
    آرامگاه شیخ کبیر ابومحمّد روزبهان
    غار پردیس
    غار ابوالنصر
    پل قراباغ
    برج کوره هنرکار
    کنیسه کلیمیان شیراز
    برج کوره قهرمانی
    خانه محتشم
    مسجد امام خمینی شیراز

    • پاسخ ناشناس ۲۷ تیر ۱۳۹۷ از ۱۲:۴۱

      موافقم

  • پاسخ ناشناس ۲۶ تیر ۱۳۹۷ از ۱۷:۰۰

    پس تخت جمشید چی

    • پاسخ ناشناس ۲۶ تیر ۱۳۹۷ از ۱۷:۰۴

      و آرام گاه کورش ???????

  • پاسخ ناشناس ۲۷ تیر ۱۳۹۷ از ۱۲:۴۷

    ممنون از سایت خوبتون ????❤

  • پاسخ ناشناس ۲۷ تیر ۱۳۹۷ از ۱۲:۵۱

    لطفا بازم در مورد ایران گردی و حتی جهان گردی تو سایت خوبتون بذارید ممنون میشم.

  • پاسخ ثریا ۱۹ مهر ۱۳۹۸ از ۱۶:۲۸

    اجازه بدهید که سنگ سیاه و خانه سنتی پرهامی هم اضافه بشود.

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد