باغ عفیف آباد شیراز، گردش در باغ رویاهایتان!

تاریخ انتشار : 19 فروردین 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ تیر ۱۴۰۲
باغ عفیف آباد شیراز، گردش در باغ رویاهایتان!

یکی از باغ‌های زیبای شیراز باغ عفیف آباد است. این باغ که در دوران صفویه احداث شد، فضایی دلنشین و معماری منحصر به‌ فردی دارد. یک عمارت بی‌نظیر در مرکز باغ دیده می‌شود که در طبقه اول آن از سال ۱۳۷۰ موزه‌ای نظامی راه‌اندازی شد. بازدید از باغ عفیف آباد شیراز برای بازدید عموم آزاد است. در این بلاگ، به بهشت اسرار آمیز شیراز سفر می‌کنیم.

تاریخچه باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد که در ابتدا باغ گلشن نامیده می‌شد، اولین‌بار در دوران صفویه تأسیس شد. این باغ به قدری چشم‌نواز بود که همیشه یکی از بهترین انتخاب‌های شاهان صفوی برای گذراندن اوقات فراغت در نظر گرفته می‌شد.

یعقوب خان ذوالقدر، فرمانروای استان فارس در عصر صفوی، ارگی در باغ احداث کرد که بعدها ویران شد و باغ، جاذبه‌های خود را از دست داد. در زمان قاجار، میرزاعلی خان قوام الملک این باغ را خرید و فضای سرزنده و شاداب را به آن بازگرداند. به علاوه، او یک عمارت زیبا در آن ساخت تا به شکوه آن بیافزاید. این باغ زیبا در اواخر دوران قاجار به خواهرزاده‌ میرزاعلی خان یعنی عفیفه خانم به ارث رسید. او نیز به باغ اهمیت زیادی می‌داد و خود را مسئول حفظ زیبایی‌های آن می­دانست. از این رو، نام باغ به یادگار از او به عفیف آباد تغییر یافت.

در زمان سلطنت پهلوی، باغ عفیف آباد به ملکه فرح پهلوی وقف شد. این مجموعه در گذشته یک استراحتگاه تفریحی برای سالمندان ارتش بود. در سال ۱۳۴۰ دولت ایران این باغ را در یک مزایده خریداری کرد. این مجموعه هنوز هم در اختیار دولت قرار دارد و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

بهترین مراکز تفریحی شیراز کجاست؟

بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد شیراز

نمای بیرونی باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد در زمینی به وسعت ۱۳ هکتار در غرب شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ‌های این شهر باشکوه شناخته شده است. یک دیوار آجری سنتی در اطراف باغ قرار دارد و درون باغ نیز گل‌های رنگارنگ متنوعی کاشته شده‌اند.

در سمت دیوار شمالی باغ یک درب چوبی وجود دارد. به محض ورود به باغ، حوض مستطیلی بزرگی را می‌بینند که درختان بلندی در اطراف آن قرار گرفته‌اند.

کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی که عمارتی دوطبقه است، درست در مرکز باغ قرار دارد. سقف چوبی کاخ با کنده‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیدنی تزئین شده است. شیشه‌های رنگارنگ، پنجره‌های ارسی، درب‌های چوبی، شومینه مرمری و فرش‌های ایرانی گران‌بها همگی به تبدیل باغ عفیف آباد شیراز، بنا به عمارتی شایسته کمک زیادی کرده‌اند.

این کاخ ۳۰ تالار و اتاق را در خود جای داده است. معماری کاخ ترکیبی از عناصر معماری دوران ساسانی، هخامنشی، صفوی، زندیه و قاجار را در خود دارد. اتاق‌های لوکس در راهروهای اطراف سالن اصلی قرار دارند. این اتاق ها به عنوان اتاق رختکن، اتاق نشیمن، اتاق مطالعه، اتاق کنفرانس و اتاق پذیرایی عمل می کنند.

در طبقه اول عمارت، پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی زیبا، فضا را دلنشین کرده‌اند. در میان تالار طبقه اول، یک آب‌نمای زیبا و دیوارهایی با کاشی‌کاری، سنگ‌کاری و گچ‌بری دیده می‌شوند. ارتش در سال ۱۳۷۰ یک موزه نظامی در طبقه اول کاخ راه‌اندازی کرد.

در طبقه دوم کاخ نیز آثار ارزشمندی از خاندان پهلوی نگهداری می‌شود. این آثار شامل فرش‌های اصیل و گران‌بها، پیانو شخصی فرح پهلوی و … می‌شود.

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

امکانات رفاهی مختلف باغ برای گردشگران

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

در اطراف باغ عفیف آباد شیراز امکانات رفاهی مختلفی برای گردشگران تدارک دیده شده است. برخی از امکانات رفاهی این باغ شامل فروشگاه صنایع‌دستی و سوغاتی، عکاسی، قهوه‌خانه، کتاب ‌فروشی، کافی شاپ و غیره می‌شود.

ساعات بازدید باغ عفیف آباد

بازدید از باغ زیبای عفیف آباد برای عموم آزاد است. ساعات بازدید برای گردشگران در شش ماه اول سال از ساعت هشت الی ۱۹ و در شش ماهه دوم از ساعت هشت الی ۱۷ است.

بهترین زمان بازدید از باغ

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد در هوای بهاری

شیراز همیشه در هر فصلی بسیار زیبا است؛ اما بهترین فصل برای سفر به شیراز فصل بهار و ماه اردیبهشت است. در این زمان، شهر آب‌و‌هوای مطبوعی دارد و می‌توان در آن، عطر شکوفه‌های نارنج را حس کرد. اگر می‌خواهید از باغ عفیف آباد دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم در بهار این کار را انجام دهید.

راهنمای سفر به شیراز؛ شهر باغ‌های بهار نارنج

باغ عفیف آباد شیراز کجاست؟

این باغ در انتهای خیابانی به نام عفیف آباد در شهر شیراز قرار گرفته است. برای بازدید از این باغ زیبا می‌توانید از طریق اتوبوس و مترو به آن دسترسی داشته باشید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به باغ عفیف آباد، ایستگاه زرهی و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه آوینی است.

باغ عفیف آباد همان بهشت گمشده شیراز است!

باغ عفیف آباد شیراز در زمان صفویه احداث شد. این باغ زیبا که در خیابانی به همین نام در شهر شیراز قرار دارد، در زمان میرزاعلی خان قوام الملک دوباره احیا شد. عناصر معماری دوره‌های مختلف تاریخ ایران را می‌توان در عمارت این باغ مشاهده کرد. در اطراف باغ، امکانات رفاهی متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بازدید از باغ عفیف آباد برای عموم آزاد است و گردشگران می‌توانند با اتوبوس و مترو خود را به این مجموعه برسانند. در سفر به باغ عفیف آباد شیراز، نگران اقامت خود نباشید چرا که می‌توانید هتل خود را با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ رزرو کنید. همچنین می‌توانید قیمت بلیط هواپیما تهران شیراز را در سایت اسنپ تریپ مشاهده کنید و به صورت آنلاین بلیط پروازتان را بخرید.

لیست کامل هتل‌های شیراز به‌همراه عکس و جزئیات
دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد