جاهای بکر ایران را بشناسید!

تاریخ انتشار : 3 آبان 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۳ آبان ۱۴۰۲
جاهای بکر ایران را بشناسید!

ایران، سرزمینی است که به‌خاطر تنوع طبیعی و فرهنگی خود، جاهای بکر و دیدنی زیادی دارد. از کوهستان‌های البرز تا صحراهای خشک کرمان، از جنگل‌های شمال تا جزایر زیبای خلیج فارس، می‌توانیم مناظر طبیعی خیره‌کننده و آثار باستانی فراوان و زیبایی‌ را ببینیم و از ان‌ها لذت ببریم. در این بلاگ می‌خواهیم به سراغ جاهای بکر ایران برویم و با مشخصات و زیبایی‌های ان‌ها آشنا شویم.

بهشت گمشده

اولین اسم در جاهای بکر ایران بهشت گمشده است. این منطقه حفاظت شده در مرودشت شیراز بوده و قبلاً، به دلیل محدود بودن دسترسی و کمبود اطلاعات، تنها توسط مردم محلی شناخته شده بود. اما اکنون گردشگران زیادی آن را برای بازدید و سفر انتخاب می‌کنند. بهشت گمشده در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز، واقع شده است.

  • آدرس بهشت گمشده: استان فارس، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز

دره هفت غار

دره هفت غار در خراسان رضوی قرار گرفته و شامل مسیرهای باریک و پر فراز و نشیب، با آبشارها و چشمه‌های زیباست. آب دره قابل آشامیدن نیست و در طول سال تحت تأثیر بارش و سیل کم و زیاد می‌شود. صخره‌ها و کوه‌های سرخ رنگ دره با شیارهای عمیق، برای عکاسی بسیار جذاب هستند.

بازدید از دره هفت غار، نیاز به آمادگی بدنی داشته و چند ساعت زمان می‌برد. تنها مکان مناسب برای استراحت در این دره شکاف‌های بین صخره‌ای است. برای رسیدن به این منطقه، باید به روستای باغرود و سپس به دامنه‌های کوهستان بینالود مراجعه کنید و پس از ۱۰ دقیقه کوهپیمایی، وارد مسیر تنگه هفت غار خواهید شد.

  • آدرس دره هفت غار: استان خراسان رضوی، شمال نیشابور، روستای باغرود، کوهستان بینالود

مازیچال

مازیچال یک دهکده کوهستانی است که در نزدیکی کلاردشت قرار گرفته و از جاده چالوس به سمت کلاردشت قابل دسترسی است. این دهکده دارای چشم‌اندازی زیبا از رامسر تا چالوس بوده و در فصل باران، تپه‌ها و کوه‌هایش مه‌آلود می‌شود. نام مازیچال به دلیل وجود درختان بلوط در این منطقه انتخاب شده است. این دهکده را می‌توانید در فاصله ۵۰کیلومتری عباس‌آباد ببینید.

  • آدرس مازیچال: استان مازندران، نزدیک کلاردشت، ۴۸ کیلومتری چالوس

چرا باید به مازیچال سفر کنیم؟

آبشار شِوی

آبشار شوی یا تله زنگ، جاذبه‌ای دیدنی در خوزستان است. به جرات می‌توان گفت که شوی، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که چشم‌انداز سبز و زیبایی دارد. زمان مناسب برای بازدید از آبشار در فصل بهار است که هوا خنک و دلپذیر بوده و منطقه اطراف آن در زیباترین حالت خود قرار گرفته است. دسترسی از جاده دزفول به منطقه شهیون و مسیر کوهستانی بوده و علاقمندان به کوه‌نوردی حتماً از آن لذت می‌برند.

  • آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، شهرستان دزفول، بخش شهیون

دهکده چوبی نیشابور

دهکده‌های قدیمی نیشابور

دهکده‌های قدیمی نیشابور، از جاهای بکر ایران

دهکده چوبی در نیشابور یک جاذبه گردشگری مهم دیگر است. در این دهکده، یک مسجد چوبی وجود دارد که ساختاری جالب و منحصربه‌فرد داشته و به خاطر بوی چوبی که دارد مشهور است. این ساختمان چوبی در برابر زلزله مقاوم بوده و معماری بی‌نظیری دارد.

  • آدرس دهکده چوبی نیشابور: استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، ۱۶٫۹ کیلومتری بلوار شهدا، جاده تقی آباد طلایی

قلعه کَرشاهی

گزینه بعدی در میان جاهای بکر ایران، قلعه کرشاهی یا قلعه دزدان در ابوزیدآباد است که در استان اصفهان قرار گرفته و با ساختار خشتی و پنج برج مراقبتی خود، شناخته می‌شود. در گذشته، کرشاهی به‌عنوان دژی برای مقابله با مغولان و دشمنان شناخته می‌شد، اما امروزه یک جاذبه طبیعی بکر است.

این قلعه پس از ارگ بم، بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان محسوب شده و می‌توانیم نام آن را در فهرست آثار ملی ایران نیز ببینیم. وجود باغ‌های انار اطراف قلعه، زیبایی آن را چند برابر کرده‌ است.

  • آدرس قلعه کرشاهی: استان اصفهان، آران و بیدگل، شمال شرقی ابوزیدآباد

معرفی زیباترین کوه‌‌های ایران

دریاچه ارواح

در دریاچه ارواح نزدیک نوشهر، درختان شکسته و پوشیده از مه را می‌توانید ببینید که شبیه به سکانس‌های وحشتناک فیلم‌هاست. در گذشته، ساکنان محل معتقد بودند که این دریاچه طلسم‌شده، اما اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران به‌حساب می‌آید. درختان درون باتلاق و اطرافش، مناظر جذاب و خاصی را ایجاد کرده‌اند که بازدید از آن‌ها قطعاً جذاب خواهد بود.

  • آدرس دریاچه ارواح: ۳۲ کیلومتر شهر نوشهر، روستای صلاح الدین کیا

آبشار لوه

استان گلستان در ایران دارای جاذبه‌های طبیعی زیبایی است که در میان ان‌ها می‌توانیم آبشار لوه را هم ببینیم. این آبشار دسترسی آسانی به جنگل‌های هیرکانی اطرافش دارد. آبشار لوه به صورت طبقاتی بوده و ارتفاع بیش از ۷۰ متر دارد. جنگل‌های اطراف آبشار نیز جذابیت این منطقه را بیشتر کرده‌اند و در نزدیکی آن پارک ملی گلستان نیز قرار گرفته است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار لوه، بهار است.

  • آدرس آبشار لوه: استان گلستان، ۲۰ کیلومتری گالیکش، آبشار لوه

ماخونیک

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک، از جاهای بکر ایران

گزینه بعدی در جاهای بکر ایران ماخونیک بوده و به روستای آدم کوتوله‌ها معروف است. این روستا با مناظر فوق‌العاده، فرهنگ و آداب و رسوم خاصی که دارد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اهالی روستا افغان‌های مهاجری هستند که قرن‌ها قبل به ایران آمده‌اند. مذهب اکثریت مردمان روستا تسنن بوده و دارای یک موسسه قرآنی هستند.

برای رفتن به ماخونیک، باید به خراسان جنوبی سفر کرده و سپس به سمت سربیشه بروید. روستا در فاصله ۱۲۵ کیلومتری بیرجند قرار داشته و بهار و پاییز به دلیل آب‌وهوای مطبوعی که دارد، بهترین زمان سفر به این منطقه است.

  • آدرس روستای ماخونیک: استان خراسان جنوبی، شهرستان سربیشه، بخش مرکزی، دهستان درح

کوه های مریخی چابهار

در نزدیکی چابهار، کوه‌های مریخی با شکل‌های عجیب و زیبا وجود دارند. این کوه‌ها به دلیل شباهت شیاری ان‌ها به کوه‌ها و صخره‌های سیارات دیگر، به نام کوه‌های مریخی شناخته می‌شوند. نوع بافت کوه‌ها رسوبی بوده و به دلیل فرورانش پوسته عمان و فرسایش آبی و بادی شکل گرفته‌اند. برای دیدن این کوه‌های منحصربه‌فرد، باید به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید و در مسیر چابهار به کنارک، ان‌ها را ببینید.

  • آدرس کوه‌های مریخی چابهار: استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار

سوار بر قطار رویاها، در زیباترین مسیر ریلی ایران!

فیلبند

 تپه فیلبند

نمایی از تپه فیلبند در میان ابرها

فیلبند، یک روستای زیبا در استان مازندران است. این روستا به‌عنوان یکی از دیدنی‌های بکر ایران شناخته شده و منظره‌ای بی‌نظیر از زندگی روستایی را جلوی چشمان شما قرار می‌دهد. با مراجعه به تپه‌های سرسبز و کلبه‌های روستایی در فیلبند، می‌توانید از زندگی شلوغ شهری فرار کرده و لحظاتی آرامش بخش را تجربه کنید. این روستا هنوز مانند کلاردشت و نمک‌آبرود شهرت زیادی ندارد و به همین دلیل هنوز هم به‌عنوان یک مکان بکر به‌حساب می‌آید.

  • آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، ۲۵ کیلومتری آمل، جاده روستای فیلبند

فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟

روستای کلیبر

روستای کلیبر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری تبریز قرار گرفته و به‌عنوان یک مقصد طبیعت‌گردی جذاب شناخته می‌شود. شما می‌توانید یک شب در روستای کلیبر اقامت کنید و صبح زود به سمت قلعه بابک حرکت کنید. از بالای قلعه می‌توانید مناظر زیبای جنگل‌های ارسباران را مشاهده کنید.

در ادامه، مسیر خود را به سمت منطقه گردشگری آینالو در فاصله یک ساعتی از قلعه ادامه دهید و در آنجا کمپ بزنید. همچنین، روستاهایی مانند شجاع‌آباد و هجران‌دوست نیز در این منطقه وجود دارند که بازدید از ان‌ها برای شما جذاب خواهد بود.

  • آدرس روستای کلیبر: استان آذربایجان شرقی، ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز

روستای کندوان

کندوان تبریز

خانه‌های قدیمی کندوان تبریز

روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار گرفته و یکی از بکرترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران است. کندوان دارای خانه‌های صخره‌ای و کله قندی بوده و قدمت آن به بیش از شش هزار سال قبل برمی‌گردد.

خانه‌های سنگی در دامنه کوه سبلان واقع شده و در اغلب مواقع آب‌وهوای آن سرد است. بازدید از روستای کندوان برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر بسیار جذاب خواهد بود.

  • آدرس روستای کندوان: آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند

راهنمای سفر به کندوان تبریز

دره کال جنی

دره کال جنی یکی دیگر از جاهای بکر ایران بوده و در استان خراسان جنوبی و نزدیک به ازمیغان قرار گرفته است. این دره پرآب در میان کویر طبس بوده و داستان‌های ترسناکی درباره آن گفته شده است. شکل عجیب دره به خاطر جریان آب و فرسایش است و می‌تواند هر کسی را شگفت‌زده کند. البته نظریه‌های مختلفی درباره شکل گرفتن آن وجود دارد.

  • آدرس دره کال جنی: استان خراسان جنوبی، جاده طبس – بشرویه، دوراهی استخر شاعر، روستای فشاه

سفر به کال جنی؛ دره اجنه

سفر به تمام نقاط ایران با خرید اینترنتی بلیط هواپیما

نمایی از رودخانه‌ای در اطراف آذربایجان شرقی

در این مطلب به معرفی جاهای بکر ایران پرداختیم و شما می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی در مورد هر یک از این مناطق در فصل مناسب، مکانی را برای بازدید انتخاب کنید. برای سفر به هر منطقه می‌توانید بلیط  هواپیما خود را به صورت اینترنتی و از طریق اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین برای انتخاب هتل و اقامتگاه در مقصد مورد نظرتان نیز اسنپ تریپ به شما کمک خواهد کرد. به نظر شما چه مناطق بکر دیگری در ایران وجود دارند که جای ان‌ها در لیست ما خالی است؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد