راهنمای سفر به رشت؛ شهر باران و غذاهای ترش!

تاریخ انتشار : 22 اسفند 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۶ خرداد ۱۴۰۲
راهنمای سفر به رشت؛ شهر باران و غذاهای ترش!

رشت شهری‌ست که اسمش با باران گره خورده و اسمش، بوی جنگل و رطوبت را همراهش دارد. اما فقط آب و هوای این شهر گیلانی نیست که مسافران را برای سفر بی‌تاب می‌کند؛ غذاهای خوش‌رنگ و لعاب هم بسیاری را به رشت می‌کشاند. اگر برنامه‌ریزی سفر به رشت را انجام می‌دهید، هرچه که لازم است را برایتان گفته‌ایم. از اینکه چطور به رشت برسیم، کجاها را ببینیم، چه غذایی را در رستوران‌های رشت بخوریم و چه هتلی در رشت رزرو کنیم. این شما و این هم رشت‌گردی به سبک اسنپ‌تریپ!

تاریخچه رشت

شهری که امروز به رشت می‌شناسیم از دوران ساسانیان و قبل از اسلام در نقشه ایران وجود داشته. درباره‌ی اسم و نام‌گذاری‌اش هم حرف و حدیث زیاد است. از نظر دهخدا چون که این شهر را در سال ۹۰۰ هجری ساخته‌اند، و این عدد به ابجد می‌شود رشت، این اسم را رویش گذاشته‌اند. همان‌طور که از شواهد پیداست، آبادانی شهر از صفویه شروع شد و در قاجاریه توسعه‌ی آن سرعت بیشتری گرفت.

بهترین زمان سفر به رشت

درست است که هوای رشت در اکثر اوقات بارانی‌ست، اما در تابستان‌هایش خیلی اینطور نیست! آب و هوای شرجی رشت در تابستان برای برخی از مسافران آزاردهنده‌ست و زمستان‌های نسبتا سردی هم دارد. برای همین بهترین فصل سفر به رشت بهار و پاییز است؛ آب و هوای معتدل و خوب و زیبایی رشت در این فصول دیدن دارد.

سفر ارزان به رشت

برای داشتن سفری مقرون به صرفه و ارزان به رشت می‌توانید از چند راهکار استفاده کنید. اگر تصمیم دارید در بهار، عید نوروز و پاییز به رشت بروید، کارهای برنامه سفر به رشت و رزرو هتل را به دقایق آخر نیندازید. و حداقل سعی کنید از یک ماه قبل رزرو هتل رشت را انجام دهید.

راه های سفر به رشت

برای رسیدن به رشت، راه‌های زیادی دارید:

سفر به رشت با خودروی شخصی

یکی از جذاب‌ترین راه‌های سفر به رشت، مسافرت با خودرو است. علاوه بر اینکه در طول مسیر منظره‌های متفاوتی را می‌بینید، برای گشت و گذار در شهر هم راحتید. مسیر تهران رشت که از کرج، قزوین و رودبار می‌گذرد، تقریبا چهار ساعت طول می‌کشد.

سفر به رشت با قطار

از خیلی شهرهای ایران امکان سفر با قطار به رشت وجود دارد. ایستگاه راه آهن رشت تا مرکز شهر حدود ۲۰ دقیقه با خودرو فاصله دارد. از تهران تا رشت با قطار حدود پنج تا شش ساعت در راه خواهید بود.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره سفر با قطار در ایران

سفر به رشت با اتوبوس

تقریبا از هر شهری که فکرش را کنید با اتوبوس می‌توانید به شهر رشت برسید. از مرکز شهر تا ترمینال مسافربری رشت ۷ کیلومتر راه است. بلیت اتوبوس رشت را به صورت آنلاین هم می‌توانید بخرید و پس از چهار تا پنج ساعت به این شهر برسید.

سفر به رشت با هواپیما

اگر دوست دارید سریع و راحت به رشت بروید، تنها کافی‌ست بلیط هواپیما رشت را خریداری کنید. از تهران تا رشت با هواپیما کمتر از یک ساعت در راه هستید. مقصدتان هم فرودگاه بین المللی سردارجنگل رشت در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر خواهد بود.

رفت و آمد در رشت

اتوبوس و تاکسی وسایل نقلیه عمومی فعال در رشت هستند. البته که این روزها از تاکسی‌های اینترنتی هم برای تردد در شهر می‌توانید استفاده کنید.

دیدنی های رشت

جاذبه‌های گردشگری رشت متنوع هستند؛ از دیدنی‌های تاریخی تا طبیعت بکر و سرسبز، همه‌ را می‌توان دید.

میدان شهرداری رشت

یکی از اولین مقصدهای هر کسی در سفر به رشت، این میدان است که از یک طرف به بازار و از طرف دیگر به سبزه‌میدان راه دارد. برج ساعت در میدان شهرداری رشت، نماد شهر بوده و قدمت اینجا به قاجار می‌رسد.

میدان شهرداری رشت
میدان شهرداری

بازار رشت

مسافرتتان به گیلان بدون قدم زدن در بازار بزرگ رشت کامل نیست. چند ساعتی را برای اینکار کنار بگذارید و در بازار راه بروید، جزئیات را ببینید، و رنگ و بوهای مختلف را حس کنید و لذت ببرید!

بازار بزرگ رشت
بازار بزرگ رشت

موزه میراث روستایی گیلان

این موزه با بقیه‌ی موزه‌هایی که دیده‌اید فرق دارد و در فضای باز است. خانه‌هایی با معماری متفاوت، و قسمت‌های جذابی مانند محل پرورش کرم ابریشم، کارگاه آهنگری و تنورهای نان‌پزی در موزه میراث روستایی گیلان قرار گرفته‌اند تا با آداب و رسوم این منطقه بیشتر آشنا شوید.

موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

عمارت کلاه فرنگی رشت

در پارک شهر رشت که قدیمی‌ترین پارک شهر هم است، عمارت کلاع فرنگی قرار گرفته. این عمارت برای گذراندن روزهای گرم تابستان در دوره ناصری ساخته شده بود. اگر در هوای خوب رشت کمی هوس پیاده‌روی کرده‌اید، سری به خیابان حافظ و پارک شهر بزنید.

عمارت کلاه فرنگی رشت
عمارت کلاه فرنگی رشت

موزه گنجینه، بقعه دانای علی، موزه و خانه میرزا کوچک خان، مسجد صفی، گنبد پیرمحله، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و کارونسرای عباسی از دیگر دیدنی‌های تاریخی رشت به‌شمار می‌روند.

جاذبه های دیدنی اطراف رشت

در سفر به رشت از تماشای طبیعت بکر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده اطراف شهر غافل نشوید!

دریاچه سقالکسار

از رشت کافی‌ست نیم ساعت به سمت روستای سقالکسار رانندگی کنید تا به اینجا برسید. دریاچه سقالکسار یک دریاچه نیست و سدی خاکی برای ذخیره آب است. زیبایی دریاچه در بهار و پاییز دوچندان می‌شود و اطرافش می‌توانید پیک نیک کنید و از سکوت و آرامش تمام‌نشدنی آن بهره‌مند شوید.

دریاچه سقالکسار رشت
دریاچه سقالکسار

بیشتر بخوانید: سفرنامه یک روزه به ماسوله و دریاچه سقالکسار

پارک جنگلی سراوان

نزدیک‌ترین جنگل به رشت، پارک جنگلی سراوان است که از مرکز شهر ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. جنگل سراوان منطقه‌ای سبز و بکر است که باید آن را از نزدیک ببینید تا متوجه زیبایی وقعی‌اش شوید.

پارک جنگلی سراوان رشت
پارک جنگلی سراوان

منطقه ساحلی حاجی بکنده

یکی از دیدنی‌ترین ساحل‌های نزدیک به رشت، ساحل حاجی بکنده در ۴۰ کیلومتری شهر است. در ساحل شنی آن می‌توانید بنشینید و صید ماهی‌گیران را ببینید و ماهی‌های تازه بخرید.

منطقه ساحلی حاجی بکنده
ساحل حاجی بکنده

جنگل نقله‌بر رودبار، پارک جنگلی صفرابسته و پارک جنگلی کیاشهر از دیگر جنگل‌های نزدیک به رشت هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی رشت برای علاقمندان سفر به این شهر

سوغات رشت

از سوغات رشت می‌توان به رشته خوشکار، زیتون، رب انار، ماهی، روغن زیتون، کلوچه فومن، پنیر سیاه‌مزگی و وسایل حصیری اشاره کرد. ماهی دودی، چای، برنج و ترشی هفت بیجار از سوغاتی هستند که در زمان سفر به رشت به سادگی ازشان نمی‌توان گذشت.

مراکز خرید رشت

نمی‌شود در سفر رشت از گشت و گذار در بازار هزار رنگش گذشت. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، دست خالی از بازار بزرگ رشت بر نخواهید گشت! مرکز خرید گلسار، مرکز خرید رز، مرکز خرید ایرانیان و مغازه‌های اطراف میدان شهرداری از دیگر مراکز خرید رشت هستند که در سفرتان می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.

غذاهای محلی رشت

از آن‌جا که رشت به شهر خلاق غذا معروف است؛ در طول مسافرتتان هیچ غذایی را دوبار نمی‌خورید. مگر اینکه آن‌قدر غذایی را دوست داشته باشید که از هر روز خوردنش در سفر به رشت خسته نشوید. حالا خوشمزه‌ترین غذاهای محلی رشت کدامند؟

کباب ترش

بهترین جا برای خوردن غذاهای ترش شمال ایران و رشت است. کباب ترش از گوشت گوسفند و گوساله درست می‌شود که با رب انار، سیر، پیاز، گردو و آب انار مزه‌دار می‌شود.

کباب ترش
کباب ترش

میرزا قاسمی

در بسیاری از رستوران‌ها که بروید، میرزا قاسمی را در قسمت پیش‌غذای منو پیدا می‌کنید. البته که این غذا را به عنوان غذای اصلی هم می‌توانید سفارش دهید. سیر، بادمجان کبابی، تخم مرغ، رب و گوجه، مواد اصلی میرزا قاسمی هستند.

میرزا قاسمی
میرزا قاسمی

باقلا قاتق

مگر می‌شود در لیست غذاهای رشت، یادی از باقلاقاتق نکرد؟ از ترکیب شوید خشک، باقالی، سیر، تخم مرغ و زردچوبه، باقلا قاتق حاضر و آماده می‌شود.

باقلا قاتق
باقلا قاتق

واویشکا

از اسمش می‌توانید حدس بزنید که این غذا بومی نیست و به‌خاطر نفوذ روس‌ها به ایران وارد شده. البته که به جغور بغور و جزبز هم واویشکا را می‌شناسند. واویشکا را با دل جگر، سیب‌زمینی، پیاز، تخم مرغ و ادویه‌جات درست می‌کنند.

واویشکا
واویشکا

ترش تره، مرغ ترش، کته کباب، آلو مسما، شوید قرمه، سیر قلیه، انار بیج، کال کباب و خورش غوره مسما هم از غذاهای سنتی و محلی رشت هستند که باید برای یک بار هم که شده امتحانشان کنید.

بهترین رستوران های رشت

اما در سفر به رشت، کدام یک از رستوران‌های این شهر را برای خوردن بهترین غذاهای سنتی و ایرانی باید انتخاب کرد؟

رستوران شورکولی رشت

یکی از معروف‌ترین رستوران‌های رشت که در بلوار توحید قرار گرفته. نه فقط کیفیت غذا بلکه قیمت و سرویس‌دهی عالی باعث می‌شود تا بارها به این رستوران برگردید. انواع کباب، خورشت و غذاهای دریایی در رستوران شورکولی قابل سفارش است.

رستوران شورکولی رشت
رستوران شورکولی

رستوران بزرگ گیلانه رشت

این رستوران کمی از مرکز شهر فاصله دارد اما مطمئن باشید ارزش رفتن دارد. محیط تمیز و شیک و غذاهای متنوع رستوران بزرگ گیلانه، از نقاط قوتش هستند.

رستوران بزرگ گیلانه رشت
رستوران بزرگ گیلانه

رستوران شکم الملوک رشت

کسی ناراضی و با شکم گرسنه از این رستوران بیرون نمی‌آید! رستوران شکم الملوک یکی از بهترین رستوران‌هایی‌ست که در سفر به رشت می‌توانید به آن سر بزنید. منوی رستوران هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند و سینی ملوکانه از محبوب‌ترین گزینه‌هایش است.

رستوران شکم الملوک رشت
رستوران شکم الملوک

رستوران محرم، رستوران سنتی دوران، رستوران رازقی، کباب سرای حاج حسین رشت، رستوران دلیجان، رستوران اردشیر و رستوران چلو شیش رشت، از بهترین رستوران‌های رشت محسوب می‌شوند.

هتل های رشت

برای اقامت در رشت می‌توانید هتل و اقامتگاهی متناسب با بودجه سفرتان را انتخاب و رزرو کنید.

هتل کادوس بزرگ رشت

هتل ۵ ستاره معروف شهر که در خیابان منظریه قرار گرفته. کیفیت امکانات و خدمات، موقعیت مکانی و پرسنل خوش‌برخورد از نقاط قوت هتل کادوس رشت از زبان مهمانان است.

هتل شبستان رشت

از هتل‌های مورد علاقه مسافران در زمان سفر به رشت است. روم سرویس، اینترنت، رستوران و کافی‌‌شاپ تنها چند مورد از امکانات و خدماتی‌ست که در هتل شبستان رشت ارائه می‌شود.

هتل شبستان رشت
هتل شبستان

هتل آپارتمان صبوری رشت

برای سفرهای طولانی و راحت‌تر در رشت، به اینجا می‌توانید بروید. هتل آپارتمان صبوری با اتاق‌های بزرگ و تمیز، محیطی دلپذیر را فراهم کرده.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل رشت را برای اقامت بشناسید!

مشاهده جزئیات و رزرو هتل در شهر رشت با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

27 خرداد 1402
اطراف رشت کجا برویم؟

اطراف رشت کجا برویم؟

1 خرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد