سعدیه شیراز چه جذابیت‌هایی دارد؟

تاریخ انتشار : 11 اسفند 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
سعدیه

شیراز، جاهای زیادی برای دیدن دارد،.ولی یکی از اولین جاهایی که هر مسافری به محض پا گذاشتن در این شهر به آن سر می‌زند، حافظیه و سعدیه است.

سعدیه شیراز کجاست؟

سعدیه شیراز

در بلوار بوستان و نزدیک باغ دلگشا، به آرامگاه سعدی می‌رسیم، جایی که زمانی سعدی در آن زندگی می‌کرده و در همین مکان فوت شده است. از میان باغی سرسبز می‌گذریم و به جلوی عمارت می‌رسیم. آرامگاه سعدی به خاطر سنگ‌های لاجوردی و مرمرش معروف است.

برای اولین بار در قرن هفتم بود که مقبره‌ای برای سعدی در این مکان ساخته شد. در آن زمان و بنا به گزارش ابن بطوطه، مردمی که برای زیارت می‌آمدند، لباس‌شان را در حوضچه‌های مرمری می‌شستند و معتقد بودند که آب این حوضچه‌ها، شفا می‌دهد.

حوض آرزوی آرامگاه سعدی

در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه ویران شد و اثری از آن باقی نماند، تا اینکه چندین سال بعد به دستور کریم‌خان، بنایی معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر در بالای آرامگاه سعدی بنا شد. در اتاقی که سمت شرق راهرو بود، قبر سعدی قرار داشت. قسمت غربی راهرو هم  موازی قسمت شرقی، شامل دو اتاق می‌شد که بعدها شوریده شیرازی، شاعر نابینای شیرازی در اتاق غربی این قسمت دفن شد. طبقه بالای ساختمان هم مثل طبقه زیرین بود، با این تفاوت که روی اتاق شرقی که آرامگاه سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اتاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازه دو طبقه ارتفاع داشت.

آرامگاه سعدی، به دلیل انتساب به اهل تسنن، به دستور یکی از علمای شیراز در زمان قاجار، تخریب شد. و چند سال بعد دوباره بازسازی‌اش کردند. آن بنایی که به دستور کریم‌خان زند بنا شده بود، تا سال ۱۳۲۷ پابرجا بود تا اینکه بعد از آن، بنای جدید را، یعنی همان چیزی که اکنون می‌بینیم را با الهام از چهلستون ساختند.

آرامگاه سعدی

بیشتر بخوانید: راهنمای نوروزی سفر به شیراز

زیبایی‌های سعدیه

یکی از جذابیت‌های سعدیه، جز باغ‌اش، حوضچه‌های متعددی‌ست که در آن قرار دارد. در جلوی رواق یا پیشگاه، حوضی هست که مردم اول آرزو می‌کنند و بعد به امید برآورده شدن آرزویشان، داخلش سکه می‌اندازند. اینطور می‌گویند که اگر سکه روی سکه دیگری بیافتد، نباید امیدی به برآورده شدن آن آرزو داشت.

در عمق ده متری صحن آرامگاه هم قناتی هست که آبش، دارای مواد گوگردی و جیوه است. آب این قنات که در زیر زمین جریان دارد، داخل «حوض ماهی» می‌ریزد. زیرزمین سعدیه این روزها تبدیل به چایخانه سنتی شده است.

حوض ماهی هم در سمت چپ آرامگاه قرار گرفته و در داخل شکل هشت ضلعی‌ست. اینطور معروف است که سعدی، نزدیک زاویه خود، حوضچه‌هایی از سنگ مرمر ساخته بود. که آب در آنها جریان داشته‌ و شستشو در این آب، مخصوصا در شب چهارشنبه سوری، زمانی، جزو معتقدات مردم شیراز بوده‌است.

در بلوار گلستان نزدیک آرامگاه سعدی، تعدادی از بستنی و فالوده‌فروشی‌های شیراز قرار گرفته. بستنی و فالوده قدیمی سعدی در همان بلوار و بستنی و فالوده کلبه، از جاهایی‌ست که می‌توانیم برویم.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

ساعت بازدید و قیمت بلیط

از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب می‌توان به دیدن سعدیه شیراز رفت. قیمت بلیط دیدن این مجموعه ۳ هزار تومان است. این قیمت مربوط به اسفند سال ۱۳۹۷ است.

عکس: خبرگزاری ایرنا

راهنمای رفتن به پاسارگاد شیراز

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد