همه‌چیز درباره سفر به کرمان

تاریخ انتشار : 29 بهمن 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
همه‌چیز درباره سفر به کرمان

کرمان، این شهر کویری زیبا، در جنوب شرقی ایران واقع شده است. جاذبه‌های دیدنی و قدمت باستانی کرمان، همه‌ساله گردشگران زیادی را به سمت این منطقه می‌کشانند. از حمام گنجعلی خان گرفته تا باغ شازده ماهان و باغ فتح‌آباد، ما را به سفری جذاب در دل تاریخ می‌برند. جهت سفر به شهر کرمان می‌توان از هواپیما، قطار، خودروی شخصی یا اتوبوس استفاده کرد. هتل‌ های کرمان هم هر ساله پذیرای گردشگران هستند و شما می‌توانید یکی از بهترین سفرهای خود را تجربه کنید. در این بلاگ هر آنچه درباره سفر به این شهر دیدنی نیاز دارید را معرفی می‌کنیم.

آشنایی با تاریخچه شهر کرمان

خانه های تاریخی کرمان

شهر کرمان از با‎قدمت‌ترین شهرهای فلات ایران است. به گفته بعضی مورخان و پژوهشگران، سابقه سکونت و استقرار انسان در این شهر به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد. نام قبلی این شهر، گواشیر بود. این نام در اصل (کوره اردشیر) به معنی شهر اردشیر بوده که به‌تدریج تغییر کرده است. هنگامی که مارکوپولو در سال ۱۲۷۱ از کرمان بازدید کرد، این شهر یک مرکز تجاری بزرگ بود که خلیج‌فارس را به خراسان و آسیای مرکزی پیوند می‌داد.

آب‌وهوای کرمان چگونه است؟

شهر کرمان با ۱۷۵۶ متر ارتفاع از سطح دریا، در بین مراکز استان‌های ایران، سومین مرکز بلند و مرتفع است. به همین علت، آب‌وهوای این شهر پاکیزه است و به‌ندرت آلوده می‌شود. در مجموع می‌توان گفت هوای این شهر در تابستان‌ها، بسیار گرم و شب‌ها سرد است. اما در زمستان، درجه گرمای هوا در طول روز کمتر می‌شود. به علت ارتفاع زیاد، آب‌وهوای کرمان از دیگر شهرهای کویری ایران مانند یزد، اصفهان و قم، خنک‌تر است.

دیدنی‌های سفر به کرمان

همان‌طور که گفتیم، کرمان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. بخش بزرگی از جاذبه‌های دیدنی کرمان مربوط به همین بناهای تاریخی به‌یادگارمانده از سال‌های دور است. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان در دوران‌ صفویه، به دستور گنجعلی خان، حاکم کرمان ساخته شد. او برای ایجاد یک بازار بزرگ در وسط شهر کرمان، میدان بزرگی با بیش از ۱۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض ساخت. یک حمام نیز در سال ۹۸۹ شمسی در مسیر اصلی این بازار و جنوب مجموعه گنجعلی خان بنا شد. بعدها در سال ۱۳۴۷ این حمام مورد مرمت قرار گرفت و به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد.

رخت‌کن حمام گنجعلی خان فضایی سرپوشیده و هشت‌گوش است که حوضی هشت‌ضلعی در وسط آن قرار دارد. در این اثر تاریخی، مجسمه‌هایی از جنس موم با پوششی از لباس‌های محلی مردم کرمان قرار دارند. این مجسمه‌ها بعد از مرمت بنا که در سال ۱۳۵۲ انجام شد، در دانشکده هنرهای زیبای تهران ساخته شدند.

بازدید از حمام گنجعلی خان (موزه مردم‌شناسی) در روزهای غیرتعطیل در ساعات اداری از ۸ تا ۱۴ امکان‌پذیر است.

بهترین هتل و اقامتگاه‌های کرمان را بشناسید

باغ فتح‌آباد

باغ فتح‌آباد کرمان

در سفر به کرمان حتما به این باغ دل‌انگیز و زیبا سر بزنید. باغ فتح‌آباد یا عمارت بیگلربیگی، باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. وسعت باغ فتح‌آباد به ۱۳ هکتار و زیربنای ساختمان آن به ۱۵۰۰ متر می‌رسد. بخش‌های مختلف این باغ شامل ساختمان اصلی باغ، موزه حکام، اتاق نقاشی، عمارت چهارفصل، ساختمان‌های جنوبی و محوطه بیرونی می‌شود. این مجموعه که اخیراً مرمت شده است، در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. ساعت بازدید از باغ فتح‌آباد از ۹ صبح تا ۲۰ است.

چگونه به کرمان سفر کنیم؟

برای سفر به شهر کرمان، از سه روش می‌توانید اقدام کنید:

قطار

از مبدأ استان‌های تهران، هرمزگان، خراسان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان به مقصد کرمان، مسیر ریلی وجود دارد.

هواپیما

از فرودگاه بین‌المللی کرمان به‌صورت روزانه به سایر شهرهای ایران و بالعکس پرواز وجود دارد. از تهران با هواپیما به کرمان مسیری ۷۹۹ کیلومتری وجود دارد که حدود یک و نیم ساعت زمان خواهد برد. برای خرید بلیط هواپیما به مقصد این شهر کافی است به سایت اسنپ‌تریپ سر بزنید.

خودروی شخصی یا اتوبوس

اگر قصد سفر مقرون‌به‌صرفه‌تری را دارید، می‌توانید از مسیر زمینی به این شهر بروید. از تهران به کرمان مسیری۹۸۴ کیلومتری وجود دارد.

در سفر به کرمان کجا را ببینیم؟

سوغات کرمان چیست؟

سوغات سفر به کرمان بسیار متنوع است؛ از انواع شیرینی‌ها تا داروهای گیاهی، پسته و انواع صنایع‌دستی ازجمله پته‌دوزی را می‌توان در این شهر یافت.

کلمپه

کلمپه کرمانی

این شیرینی سنتی، در واقع نوعی کلوچه است که پخت آن بیشتر در شهرستان بم رواج دارد. لایه‌ میانی این کلوچه را مخلوطی از خرما و گردوی چرخ شده، تشکیل می‌دهد که با هل، گلاب یا دارچین معطر شده است. در تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌کنند. نوع مخصوصی از آن نیز وجود دارد که با زعفران و روغن حیوانی پخته می‌شود.

زیره

زیره کرمان

بیشترین و مرغوب‌ترین زیره کشور در کوه‌های شهرستان بافت کرمان به عمل می‌آید. خرید زیره در سفر به کرمان یکی از باید‎ها است. این گیاه علاوه بر خواص بی‌شمار دارویی، به‌ عنوان ادویه در پخت غذا استفاده می‌شود. اقلیم گرم و خشک کرمان برای رشد و پرورش انواع زیره سبز و سیاه بسیار مناسب است.

پته‌دوزی

پته‌دوزی از سوغات کرمان

نوعی سوزن‌دوزی ایرانی است که در بین زنان و دختران استان کرمان رواج دارد. در پته‌دوزی، پارچه‌ زمینه‌ کار، معمولاً ضخیم و پشمی است. نخ‌های رنگی و زیبایی که برای دوخت استفاده می‌شوند، به ریس معروف هستند. طرح‌های به‌کار رفته در پته‌دوزی، نقوش کهن ایرانی هستند. این هنر دستی، قدمتی طولانی دارد. قدیمی‌ترین نمونه به جامانده از پته‌های تاریخی کرمان، روکش روی قبر «شاه‌ نعمت‌الله ولی» در ماهان کرمان است.

از کرمان چه سوغاتی بخریم؟

سفر به کرمان در یک کلام!

کرمان، شهری کویری در جنوب ایران است که قدمت آن به چهارهزار سال قبل از میلاد می‌رسد. راهنمای سفر به کرمان از جاذبه‌های تاریخی و زیبای این شهر می‌گوید. حمام گنجعلی خان، باغ فتح‌آباد و باغ شازده ماهان از جمله همین دیدنی‌ها هستند. شهر کرمان سومین مرکز استان مرتفع در ایران است؛ به همین دلیل در هر ماه از سال، آب‌وهوایی بدون آلودگی دارد. سوغاتی‌های کرمان طیف بسیار متنوعی دارند. مهم‎ترین آن‌ها زیره، پته‌دوزی و شیرینی کلمپه است.

در زمان سفر به کرمان می‌توانید هتل یا اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید.

بازار کرمان چه جذابیتی دارد؟

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

حمام گنجعلی‌خان، گنج باشکوه کرمان!

12 مهر 1402
بهترین هتل و اقامتگاه‌های کرمان را بشناسید

بهترین هتل و اقامتگاه‌های کرمان را بشناسید

4 اسفند 1400

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد