همه‌چیز درباره فرودگاه شهید مدنی تبریز

تاریخ انتشار : 22 آبان 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
فرودگاه شهید مدنی تبریز

هرروز مسافران زیادی از طریق فرودگاه شهید مدنی تبریز وارد این شهر می‌شوند. این فرودگاه پررفت و آمد، بزرگترین فرودگاه شمال غرب ایران است و اهمیت زیادی دارد. با ما همراه شوید تا ببینیم فرودگاه شهید مدنی به مقصد چه شهرهایی پرواز دارد و در چه قسمتی از شهر قرار گرفته.

فرودگاه شهید مدنی تبریز کجاست؟

فرودگاه شهید مدنی تبریز در شمال غربی شهر، در بلوار خلبان شهید بابایی قرار گرفته که از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری، از جنوب به بلوار شهید بابایی و از غرب به جاده تبریز به صوفیان می‌رسد. اینجا که یکی از مهم‌ترین و پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های کشور است، از سال ۱۳۷۸ به فهرست فرودگاه‌های درجه یک ایران اضافه شده. در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱۴ هزار پرواز از این فرودگاه انجام شد و نزدیک به ۵ میلیون مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

فرودگاه تبریز از چه سالی شروع به کار کرده؟

ورودی فرودگاه شهید مدنی تبریز

در سال ۱۳۲۶ دفتر بی‌سیم هوایی در تبریز شروع به کار کرد. سه سال بعد و در ۱۳۲۹، با یک باند مجهز پرواز، اسم اینجا را ایستگاه هوایی گذاشتند. هدف از این مجموعه ارائه خدمات هوایی، پروازهای آموزشی و پروازهای نظامی بود. اما ۶ سال بعد و با اضافه شدن دستگاه‌های ناوبری، به فرودگاه تبریز تغییر نام داد.

اولین پروازهایی که از این فرودگاه انجام شد، پرواز بین تبریز و تهران با هواپیمای DC3 بود. این پرواز، هفته‌ای دو بار و با شرکت‌ هواپیمایی هما انجام میشد. در سال ۱۳۵۶ هم اولین پرواز حجاج از تبریز صورت گرفت، اما تا سال ۱۳۷۰، هنوز به فرودگاه بین‌المللی تغییر نام نداده بود.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای تفریحی تبریز

فرودگاه تبریز به مقصد چه شهرهایی پرواز دارد؟

پروازهای فرودگاه تبریز

از فرودگاه تبریز در هفته حدود ۲۰۰ پرواز داخلی و ۲۰ پرواز خارجی انجام می‌شود. مقصدهای داخلی این فرودگاه تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس، ماهشهر، کیش و عسلویه هستند. پروازهای خارجی هم به مقصد استانبول، دبی، ارزروم، بغداد، مدینه، جده، باکو، غازی عینتاب، تفلیس و‌ وان است. البته در تعطیلات تابستان و نوروز به‌ مقصد ازمیر، آنتالیا، آدانا، بدروم و موناستیر هم از اینجا پرواز هست.

با تلفن گویای ۱۹۹ یا شماره ۴-۰۴۱۳۵۲۳۴۷۰۱ می‌توانیم با اطلاعات پرواز فرودگاه تماس بگیریم. نشانی وب‌سایت فرودگاه tabriz.airport.ir است.

چطور از فرودگاه به مرکز شهر رفت و آمد کنیم؟

 فرودگاه تبریز

هر ساعت از شبانه‌روز که به فرودگاه شهید مدنی برسیم جای نگرانی نیست. از اینجا به‌راحتی می‌توانیم به مرکز شهر یا هتل محل اقامت‌مان برویم؛ اتوبوس شهری فرودگاه، ما را به بازار تبریز یا راسته کوچه، می‌رسانند و با همین اتوبوس‌ها می‌توانیم به فرودگاه برگردیم.

به‌جز اتوبوس، تاکسی‌های فرودگاه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و در هر ساعتی می‌توانیم با مراجعه به دفتر آنها در خروجی پایانه داخلی،‌ تاکسی بگیریم. برای پارک کردن ماشین‌های شخصی هم اینجا یک پارکینگ اختصاصی شبانه‌روزی دارد.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز با آدرس و عکس

امکانات فرودگاه شهید مدنی تبریز

رستوران فرودگاه بین المللی تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، سه پایانه برای پرواز‌های داخلی، خارجی و حجاج دارد. در سالن اصلی، شعبه‌ بانک‌های ملت و ملی را می‌بینیم. دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های ملی، تجارت، ملت، مهر اقتصاد و انصار هم در سالن اصلی هستند.

اگر نیاز به غذا یا نوشیدنی داشتیم، در سالن اصلی هم رستوران وجود دارد و هم کافی‌شاپ که از صبحانه تا شام میزبان مسافران هستند. در سالن ترانزیت داخلی و پایانه حجاج هم غرفه آب‌میوه در دسترس است.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های تبریز کدام‌هاست؟

اگر با نوزاد یا کودک به اینجا آمدید، نگران نباشید؛ در بخش خروجی ترمینال ۳، اتاق مادر و کودک با امکانات کافی و محیطی راحت قرار گرفته. در انتهای کافی‌شاپ و در سالن ترانزیت خارجی هم اتاق سیگار وجود دارد.

در فرودگاه شهید مدنی، برای کم‌توانان جسمی و ناشنوایان هم امکاناتی درنظر گرفته شده؛ یک مسیر ویژه عبور ناشنوایان، مسیرهایی برای عبور ویلچر، محل پارک مخصوص، تلفن عمومی، باربری و سرویس بهداشتی ویژه از جمله این امکانات هستند.

مثل فرودگاه‌های دیگر، در اینجا هم فروشگاه‌ها و غرفه‌های متنوعی برای خرید پیدا می‌کنیم؛ صنایع دستی، آجیل و خشکبار، قنادی، عطر و لوازم آرایشی، کتاب‌فروشی، محصولات فرهنگی، لوازم خانگی، خدمات بسته‌بندی و واکس از جمله این فروشگاه‌ها و غرقه‌ها هستند و سوغات تبریز را می‌توانیم از آنها بخریم. در پایانه حجاج هم غرفه لباس، پارچه و محصولات فرهنگی هست.

اگر وسیله‌ای را در پایانه‌ها گم کردیم، شماره داخلی ۱۵۲۴ برای اشیاء گمشده داخل پایانه‌ها و داخلی ۱۶۲۳ برای اشیاء گمشده در سالن ترانزیت داخلی آماده پاسخگویی هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:پرواز

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد