با جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران آشنا شوید!

تاریخ انتشار : 16 بهمن 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ دی ۱۴۰۱
با جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران آشنا شوید!

تهران یک تکه از تاریخ است. تکه‌ای که مانند یک کشتی در دریا، حوادث زیادی را از سر گذرانده. گاهی دچار موج‌های سهمگین بوده و گاهی آرام و باطمانینه راهش را رفته. نشان تاریخ طولانی به غیر از آدم‌های قدیمی شهر و خاطرات، ساختمان‌ها و خیابان‌هایی‌ست که هنوز رنگ و بوی گذشته را با خود دارند و ما را با گذشته پیوند زده‌اند. برای همین است که مکانهای تاریخی تهران برای بسیاری از ما عزیزند. و دلمان نمی‌خواهد آسیبی به آنها وارد شود. در این مطلب اسنپ‌تریپ به دیدنی‌های تاریخی تهران سفر می‌کنیم که بازدید از هرکدامشان تماشای برگی از تاریخ و سفر به گذشته است.

موزه آبگینه

موزه آبگینه

خیابان سی تیر تهران که اسمش هم حکایت از تاریخی بودنش دارد، قسمت زیادی از تکه‌های تاریخ پایتخت را به خود اختصاص داده. وارد خیابان که بشویم و چند قدم که جلوتر برویم، در سمت چپ، موزه آبگینه واقع شده. موزه‌ای که زمانی دفتر کار قوام‌السلطنه، سیاستمدار و نخست‌وزیر اواخر دوران قاجار و روزگار پهلوی، بوده و او بسیاری از تصمیم‌های مهم را در این خانه می‌گرفته.

پشت نرده‌های موزه آبگینه که بایستیم، خانه‌ای زیبا را می‌بینم که زیباییش چشممان را حسابی می‌گیرد. این موزه، محلی‌ست برای نمایش ظرف و ظروف سفالی و شیشه‌هایی که برخی از آنها از دوره قبل از اسلام باقی مانده‌اند.

زمان بازدید موزه آبگینه: در طول هفته در بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹، در پاییز و زمستان ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰

قیمت بلیط موزه آبگینه: هزینه موزه برای ایرانی‌ها ۵۰۰۰ تومان و برای خارجی‌ها ۱۰۰۰۰ تومان است.

آدرس موزه آبگینه: خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر، پلاک ۵۵، موزه آبگینه و سفالینه ایران

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

در انتهای خیابان سی تیر می‌رسیم به سردر باغ ملی. سردر باغ ملی که بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ و به دستور رضا شاه ساخته شده، در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (سپه پیشین)، در شرق وزارت امور خارجه و غرب موزه پست و تلگراف قرار دارد. تا پیش از میدان آزادی، این سردرباغ ملی بوده که نماد پایتخت محسوب می‌شد. اما میدان آزادی که ساخته می‌شود، سر در باغ ملی هم کم کم جای کمتری را در عکس‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

این سردر، در واقع دروازه ورودی به میدان مشق که از مناطق نظامی بوده به حساب می‌آمده. بعد از تبدیل زمین‌های میدان مشق به باغی همگانی یا همان پارک شهر، اسم میدان هم از مشق به سردرباغ ملی تغییر کرد و داخل محوطه‌اش هم ساختمان‌هایی مثل وزارت امورخارجه، موزه ایران باستان و موزه ملک ساخته شد.

زمان بازدید سردر باغ ملی: از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹

قیمت بلیط سردر باغ ملی: بازدید از سردر باغ ملی هزینه‌ای ندارد.

آدرس سردر باغ ملی: خیابان امام خمینی، ورود از خیابان سی تیر و پشت هتل فردوسی امکان‌پذیر است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

در محدوده بازار تهران، ساختمان‌های تاریخی‌ای مثل بانک ملی قرار گرفته، ولی جلوتر که برویم به کاخ گلستان می‌رسیم. کاخ گلستان، تاج‌گذاری‌های احمدشاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا پهلوی را به خود دیده. گشایش مجلس موسسان هم در همینجا اتفاق افتاده. و از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی تهران است.

معرفی هتل‌های خیابان ولیعصر تهران
شمس العماره

درست است که کاخ گلستان در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده، ولی بیشتر کاخ‌ها و عمارت‌های داخل آن مربوط به دوره قاجار است. نمونه زیبای این کاخ‌ها، کاخ شمس‌العماره است که ساعت بالای آن را ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه هدیه داده. هر ساله در سه روز نخست نوروز بیش از ۱۲ هزار نفر از کاخ گلستان دیدن می‌کنند.

زمان بازدید کاخ گلستان: در طول هفته در بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰، در پاییز و زمستان ساعت ۹ تا ۱۷٫ کاخ گلستان در روزهای رحلت امام خمینی، شهادت امام علی، تاسوعا و عاشورای حسینی، اربعین، رحلت پیامبر، شهادت امام حسن، شهادت امام صادق و روز طبیعت (۱۳ فروردین) تعطیل است.

قیمت بلیط کاخ گلستان: هزینه ورودی کاخ گلستان ۵۰۰۰ تومان است. البته برای بازدید از تالارها و موزه‌ها باید بلیط جداگانه بخرید. بازدید از تالار برلیان، تالار ظروف و خلوت کریمخانی هزینه‌ای ندارد.

آدرس کاخ گلستان: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ تهران

میدان حسن ‌آباد

میدان حسن آباد

میدان حسن‌آباد بیش از هر چیز با ساختمان‌های گنبدی شکل و قرینه‌اش شناخته می‌شود. میدانی که مغازه‌های کاموافروشی‌اش در پاییز و زمستان شلوغ‌تر از هر زمان دیگری‌ست و هرکدام از خیابان‌های اطرافش ما را به نقطه‌ای می‌رساند.

میدان حسن‌آباد در دوره قاجار و سال ۱۳۰۹ ساخته شده. تا پیش از ساخته شدن این میدان، باغ بزرگی در این منطقه وجود داشت که از املاک میرزا یوسف آشتیانی بود. و او نام منطقه را به اسم پسرش، حسن، «حسن‌آباد» گذاشت.

بعد از گسترش تهران، ساختمان‌های هشت گنبدی هم جای آن باغ بزرگ را گرفتند. چند سالی‌ست که ساختمان‌های گنبدی، بازسازی شده، خیابان‌های اطراف سنگفرش شده‌اند و جانی دوباره به حسن‌آباد داده‌اند.

باغ فردوس

باغ فردوس

در مرکز شهر عمارت‌هایی مثل عمارت کلاه‌فرنگی هم در مرکز شهر و میدان سپاه قرار دارد. ولی از آنجایی که امکان بازدید از این عمارت وجود ندارد به سراغ، مکان‌های تاریخی تهران که در شمال آن قرار گرفته می‌رویم.

در خیابان ولیعصر و نرسیده به تجریش، باغ فردوس جا خوش کرده. باغ فردوس که این روزها بیشتر با کافه‌ها و موزه سینمایش شناخته می‌شود، یادگار دوره قاجار است. به دستور محمدشاه قاجار، در سال ۱۲۶۴، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما همزمان با بیماری و مرگش قصر نیمه‌ تمام ماند و او در همان قصر نیمه‌ تمام به اسم محمدیه از دنیا رفت.

همزمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او هم در همان حوالی باغ و عمارتی ساختند که به باغ فردوس معروف شد. باغ فردوس از مکان‌های مناسب پیاده‌روی در تهران به حساب می‌آید. و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توان به آن رفت. بازدید از موزه سینما و تالارهای مختلف آن را فراموش نکنید.

زمان بازدید باغ فردوس: در طول هفته از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۱ شب

زمان بازدید موزه سینما: یکشنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۸، روزهای جمعه و تعطیل ساعت ۱۴ تا ۱۹٫ موزه سینما در روزهای شنبه و ایام سوگواری تعطیل است.

قیمت بلیط ورودی باغ فردوس: ۵۰۰۰ تومان

آدرس باغ فردوس: خیابان ولیعصر، بعد از محمودیه، نرسیده به میدان تجریش

لیست هتل‌های نزدیک نمایشگاه بین المللی تهران

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد در یکی از پردارو‌درخت‌ترین و دل‌انگیزترین محله‌های تهران قرار گرفته؛ محل زعفرانیه. مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجار، پهلوی اول و پهلوی دوم و معاصر را به خود دیده. سعدآباد در دوره قاجار ساخته شد و سکونت‌گاه تابستانی شاهان این دوره بود. البته که این علاقه بی‌دلیل هم نبود، چون سعدآباد خوش‌آب و هوا بود و هم سرسبز.

بعد از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان اکبری، بناها و عمارت‌های متعددی در این مجموعه ساخته شد که بیش از ۱۸ کاخ و هرکدام از کاخ‌ها محل سکونت یکی از افراد پهلوی بود. کاخ‌هایی که این روزها در آن دیدارهای رسمی برگزار می‌شود. کاخ سبز، متعلق به رضا شاه، تماشایی‌ترین کاخ موجود در این مجموعه است.

در کاخ سعدآباد موزه‌های متعددی قرار گرفته. از جمله موزه‌هایی که در زمان بازدید از سعدآباد از آن‌ها می‌توانید دیدن کنید شامل؛ کاخ موزه ملت (کاخ سفید)، موزه هنر ملل، موزه ظروف سلطنتی، موزه استاد فرشچیان، موزه برادران امیدوار، موزه پوشاک سلطنتی، موزه هنرهای زیبا، موزه نظامی، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه سلاح‌های درباری، موزه آب، موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد تاریخی سعد آباد، موزه استاد بهزاد و موزه خط و کتابت میرداماد هستند.

زمان بازدید کاخ سعدآباد: در طول هفته در بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹، در پاییز و زمستان ساعت ۹ تا ۱۷٫ کاخ موزه سعدآباد در روزهای رحلت امام خمینی، شهادت امام علی، شهادت امام صادق، رحلت پیامبر، شهادت امام حسن، تاسوعا و عاشورا تعطیل است.

قیمت بلیط کاخ سعدآباد: هزینه ورودی مجموعه سعدآباد برای گردشگران داخلی ۵۰۰۰ تومان و گردشگران خارجی ۵۰۰۰۰ تومان است. هزینه بازدید از موزه‌های مختلف مجموعه حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برای ایرانی‌ها و ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ تومان برای خارجی‌هاست.

آدرس کاخ سعدآباد: خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

بیشتر بخوانید: آشپزخانه‌ای سلطنتی در تهران که موزه شد

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران که در محوطه پردارودرختش اجراهای موسیقی برگزار می‌شود و کافه‌ی پررونقی دارد، از دوره پهلوی به جا مانده. عملیات ساخت کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۷ شروع شد. با وقفه‌ای که پیش آمد در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید.

در زمان فتحعلی شاه قاجار کاخ کوچک‌تری در محل فعلی کاخ نیاوران قرار داشت که در زمان محمدرضا پهلوی تخریب و کاخ نیاوران جایش را گرفت. کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه و موزه جهان‌نما از قسمت‌های کاخ نیاوران است.

زمان بازدید کاخ نیاوران: در طول هفته در بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹، در پاییز و زمستان ساعت ۸ تا ۱۷

قیمت بلیط ورودی کاخ نیاوران: ۵۰۰۰ تومان

آدرس کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی

در زیرزمین و خزانه‌ی بانک مرکزی، تعداد زیادی از باارزش‌ترین جواهرات ایران و جهان پنهان شده. اگر عاشق تماشای جواهرات باشید یا بخواهید زرق و برق دوران مختلف تاریخ ایران را ببینید، باید راهی خزانه جواهرات ملی شوید. الماس دریای نور، کره جواهرنشان، تاج کیانی، تاج پهلوی، نیمتاج نورالعین، جقه نادری، تخت نادری، تاج شهبانو و گردنبد تاجگذاری، کمربند زرین، گردنبد الماس و زمرد، شمشیرهای سلطنتی و کلاه عباس میرزا تنها تعدادی از اشیای ارزشمندی موزه جواهرات هستند.

موزه جواهرات ملی تهران

بازدید از موزه جواهرات با دیگر مکان‌های تاریخی تهران و موزه‌های این لیست فرق می‌کند. قبل از ورود به موزه باید کیف و وسایل‌تان اسکن شود. تمام وسایل خود را تحویل دهید و باز هم از گیت اسکن رد شوید. یکی از راهنماهای موزه با توضیحاتی که درباره هریک از اشیا می‌دهد، شما را همراهی می‌کند. فقط حواستان باشد که حتی به شیشه‌ها و میله‌های اطراف گنجینه‌ها هم دست نزنید تا مبادا آژیر خطر به صدا در بیاید!

آدرس موزه جواهرات ملی: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

قیمت بلیط موزه جواهرات ملی: ۶۰۰۰ تومان برای بازدیدکنندگان داخلی، ۵۰۰۰ تومان برای دانشجویان و پژوهشگران

زمان بازدید موزه جواهرات ملی: از شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰٫ این موزه در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

موزه خانه مقدم

قصه‌ی خانه مقدم جالب و شنیدنی‌ست. این خانه که در روزهای دور تهران محل زندگی خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از افراد مشهور قاجار بود، به دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسرش می‌رسد. و آن را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تهران تبدیل می‌کنند. نه تنها معماری خیره‌کننده، بلکه اشیایی که در خانه قرار دارند، لذت گشت و گذار در خانه مقدم را برایتان دوچندان خواهد کرد.

خانه موزه مقدم

خانه مقدم بخش‌های مختلفی دارد که به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم شده‌اند. ساختمان تابستانی یا بیرونی، ایوان قاجار، گلخانه، باغ ژاپنی، اتاق قاجار یا سالن زمستانی، حیاط اندرونی و دیوار تجدد برخی از قسمت‌های دیدنی و جذاب موزه مقدم هستند.

قیمت بلیط خانه موزه مقدم: ۱۰۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی، ۳۰۰۰۰ تومان برای گردشگران خارجی

آدرس موزه مقدم: ایران، تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

زمان بازدید موزه مقدم: در طول هفته (به‌غیر از شنبه و ایام سوگواری) از یکشنبه تا جمعه از ساعت ۹ تا ۱۷

موزه تماشاگه زمان

ساختمان موزه زمان اولین چیزی‌ست که چشمتان را می‌گیرد؛ بنایی آبی رنگ با گچ‌بری‌ها و مقرنس‌کاری‌های شگفت‌انگیز. از انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ساخت ایران و کشورهای مختلف در این موزه قرار گرفته تا گذر زمان را به شما نشان دهند. نه تنها خود موزه یکی از مکان‌های تاریخی تهران برای عکاسی است، بلکه در محوطه موزه زمان یک کافه قرار دارد. و برای گپ و گفت و استفاده از فضای دلنشین و زیبا، گزینه ایده‌آلی‌ست.

موزه زمان

آدرس موزه زمان: خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، موزه زمان

قیمت بلیط ورودی موزه زمان: ۶۰۰۰ تومان

زمان بازدید موزه زمان: در طول هفته از شنبه تا جمعه ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰

برج طغرل

برج طغرل

اگر سراغ قدیمی‌ترین برج را در تهران گرفته باشید، برج طغرل را نشانتان می‌دهند. ابن بابویه در شهر ری یکی از معروف‌ترین آرامگاه‌های تهران است و برج طغرل هم نزدیک به آن. سن برج طغرل به سلجوقیان بر می‌گردد و به دستور طغرل بیک، زمانی‌که داشتند پایتخت را از نیشابور به ری می‌آوردند ساخته شده.

آدرس برج طغرل: تهران، شهرری، خیابان ابن بابویه، روبه‌روی سردر شرقی آرامگاه ابن بابویه

قیمت بلیط برج طغرل: برای ایرانی‌‌ها ۱۰۰۰۰ تومان و برای خارجی‌ها ۱۵۰۰۰ تومان

ساعت بازدید برج طغرل: در طول هفته (به‌غیر از دوشنبه) در بهار و تابستان تا ساعت ۱۸، در پاییز و زمستان تا ساعت ۱۷

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

در مرکز تهران که بگردید، کم خانه و عمارت قدیمی و مکان‌های تاریخی نمی‌بینید. یکی از این عمارت‌های دیدنی قجری در قلب بهارستان قرار گرفته؛ عمارت مسعودیه. در زمان مشروطه و به‌خاطر نزدیک بودن با مجلس و بهارستان، این عمارت از آسیب در آن روزها در امان نماند. در اصل هم عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا که حاکم اصفهان و پسر ناصرالدین شاه بود، ساخته شد.

اگر از روزهای پر فراز و نشیب عمارت بگذریم، به معماری مثال‌نزدنی آن می‌رسیم. در عمارت مسعودیه عمارت دیوان‌خانه و عمارت سفره‌خانه هم قرار گرفته و بخش‌هایی از جمله حیاط‌های مختلف و باغ را می‌توان در آن دید.

آدرس عمارت مسعودیه: ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه

قیمت بلیط ورودی عمارت مسعودیه: ۵۰۰۰ تومان

زمان بازدید عمارت مسعودیه: از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت ۹ تا ۱۶، جمعه‌ها ساعت ۱۳ تا ۱۶

آتشکده آدریان

آتشکده آدریان

برای بسیاری نام آتشکده، یادآور شهر یزد است نه جایی در مرکز تهران. اما آتشکده آدریان تنها آتشکده این شهر در اواخر قاجار و در سال ۱۲۹۳ تاسیس شده. حتی تا امروز هم مراسم و آیین زرتشتی در آتشکده برپا می‌شود. معماری دیدنی آتشکده آدریان، محوطه حیاط، نیایشگاه یا ساختمان مرکزی و محل نگهداری آتش از بخش‌های آتشکده هستند.

آدرس آتشکده آدریان: تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزاکوچک خان، پلاک ۴

قیمت بلیط آتشکده آدریان: بازدید از این جاذبه هزینه‌ای ندارد.

زمان بازدید آتشکده آدریان: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳، پنج‌شنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲٫ توجه داشته باشید قبل از بازدید باید با شماره ۰۲۱۶۶۷۰۶۸۶۵ تماس بگیرید و بازدیدتان را هماهنگ کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران کجاست؟

کدام‌یک از این مکان‌های تاریخی تهران شما را به سفر در روزهای قدیم پایتخت می‌برد؟ کدام مکان تاریخی، دیدنی مورد علاقه شما در تهران است؟

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

۴ نظر

  • پاسخ رهام دادرس ۷ دی ۱۴۰۰ از ۱۸:۵۷

    خوب👏

    • پاسخ شهاب ۲۴ دی ۱۴۰۰ از ۱۳:۳۸

      چقدر زیبا

  • پاسخ شهاب ۲۴ دی ۱۴۰۰ از ۱۳:۴۰

    خوبه

  • پاسخ عزیز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ۰۶:۰۱

    چقدر بناها و کاخ های قدیمی تو تهران داشتیم من نمیدونستم
    تو اصفهان یه نقش جهان هست ، باهاش چشم دنیا رو کور کردن انقد گفتن
    😂😂😂😂😂😂

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد