۶ نکته ساده درباره عکاسی در سفر

تاریخ انتشار : 6 مرداد 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۵ آبان ۱۴۰۰
عکاسی در سفر

اندی وارهول می‌گوید: «بهترین چیز در مورد یک تصویر این است که هرگز تغییر نمی‌کند، حتی وقتی که آدم‌های داخل آن تغییر می‌کنند.» ما عکس می‌گیریم تا بفهمیم زندگی چه معنایی دارد و وقتی در سفریم این حس بیشتر می‌شود. در سفر دلمان می‌خواهد مدام لحظه‌ها را ثبت کنیم تا وقتی از سفر برمی‌گردیم بتوانیم بارها به تماشای آن لحظه‌ها بنشینیم، انگار که بازهم آنجاییم. معمولا وقتی عکس می‌گیریم زیاد در قیدوبند ساختارها نیستیم، هرچند تلاش می‌کنیم بهترین عکس‌ها را بگیریم تا بعدا با لذت نگاه‌شان کنیم یا به کسی نشان‌شان دهیم. برای اینطور مواقع بد نیست به نکاتی در عکاسی توجه کنیم.

۱- دوربین و لنز سنگین همراه نبرید

دوربین میرورلس

با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار، از تعداد آدم‌های دوربین‌ به‌دست کم شد. درحقیقت آن آدم‌های دوربین‌ به‌دست جایشان را به آدم‌های گوشی به دست دادند. ممکن است سفر بروید و از آن چیز زیادی نفهمید، چون بیشتر لحظه‌ها، مشغول عکس گرفتن بودید و این اعتیاد هزاره جدید است.

با همه اینها همیشه نمی‌توان به دوربین گوشی‌های هوشمند اعتماد کرد. سایز عکس‌هایی که با گوشی می‌گیریم، بزرگ نیستند و امکان چاپ‌شان وجود ندارد.

این عکس‌ها بیشتر به درد شبکه‌های اجتماعی می‌خورند و در همان گوشی می‌شود دیدشان. گاهی می‌خواهیم عکس‌های باکیفیتی بگیریم و ممکن است دوربین گوشی این توانایی را نداشته باشد.

نکته مهم این است که اگر خواستیم دوربین دیگری در سفر همراه‌مان باشد باید دقت کنیم که دوربین و لنز سنگین همراه نبریم، چون احتمالا نتوانیم آنها را راحت جابه‌جا کنیم. سری دوربین‌های میرورلس (بدون آینه) و کامپکت، بهترین دوربین‌های سبک برای سفرند. برای دوربین‌های DSLR هم می‌توان از لنز پرایم مثل ۵۰ میلی‌متری ۸/۱ f استفاده کرد.

۲- نگاه توریستی نداشته باشید

میدان نقش جهان

آنقدر عکس از میدان نقش جهان گرفته شده که دیگر عکس‌های شما به چشم نمی‌آید؟ به این نقطه بارها سفر کردید و هرعکسی که بگیرید تکراری‌ست؟ سعی کنید یک زاویه جدید برای عکس‌تان پیدا کنید و نگاه نویی به سوژه‌های تکراری داشته باشید. بهترین کار این است که از زاویه نگاه یک توریست خارج شوید و سعی نکنید حتما عکس‌های توریستی بگیرید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره عکاسی در سفر

۳- در ساعت‌های طلایی عکس بگیرید

ساعت طلایی عکاسی

به بعد از طلوع خورشید و قبل از غروب خورشید، گلدن تایم یا ساعت‌های طلایی می‌گویند. در این ساعت‌ها اگر عکس بگیرید، نور عکس‌ها، نرم، یکدست، همراه با سایه‌های ملایم است. نور، جادویی به عکس اضافه  و همان جادو، عکس را زیبا می‌کند.

۴- از آدم‌ها عکس بگیرید

المان انسانی در عکاسی

«یک چیز است که عکاس باید در عکسش بگنجاند و آن انسانیت آن لحظه است.» عکس‌هایی که در آنها یک المان انسانی وجود دارد، عکس‌های خیلی خوبی‌اند. اگر دلتان نمی‌خواهد همیشه دوستان یا خانواده‌تان در عکس‌ها باشند، با مردم محلی هم‌صحبت شوید و از آنها عکس بگیرید. محلی‌ها با لباس‌های معمولا رنگارنگ‌شان و چهره‌هایی آفتاب‌خورده، حال‌وهوای عکس‌ها را متفاوت می‌کنند.

۵- نزدیک‌تر بروید

عکاسی از نزدیک

عکس‌هایی که از دور گرفته می‌شوند معمولا خیلی خوب نیستند. باید سعی کنید موقع عکس گرفتن به اندازه کافی به سوژه نزدیک شوید.

رابرت کاپا، عکاس معروف می‌گوید:«اگر عکسی که گرفته‌اید به اندازه کافی خوب و دل‌چسب نیست، حتما به اندازه کافی به سوژه نزدیک نبوده‌اید.». لنزهای wide معمولا سنگینند. لنز پرایم ۳۵ میلی‌متری ۸/۱ f  این کارکرد را دارد و زاویه دید بیشتری به شما می‌دهد.

۶- وقت بگذارید

سوژه در عکاسی

بعضی ده‌ها عکس از یک سوژه می‌گیرند که هیچ‌کدام باکیفیت  و دوست‌داشتنی نیستند و ادم چندان رغبتی برای دوباره دیدن‌شان ندارد. قضیه این است که عکاسی هم مشمول اصل “کیفیت را فدای کمیت نکردن”، می‌شود. ممکن است عکس گرفتن از یک سوژه چند دقیقه‌ای طول بکشد، اما عوضش آن عکس می‌ارزد به ده‌ها عکسی که گرفته‌ایم. موقع عکس گرفتن باید به رنگ‌ها دقت کرد. وجود سوژه‌ای با رنگ گرم می‌تواند عکس را بهتر و تاثیرگذارتر کند.

بیشتر بخوانید: چطور مقصد بعدی سفر را انتخاب کنم؟

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

۱ نظر

  • پاسخ آرین س ۸ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۳:۴۲

    دو تن از بزرگترین عکاساان خاورمیانه رو می بینم قاطی عکسا! به به

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد