همه چیز درباره عکاسی در سفر

تاریخ انتشار : 5 آبان 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۲۴ آذر ۱۴۰۰
همه چیز درباره عکاسی در سفر

«یک جفت کفش پیاده‌روی خوب بگیر و عاشق شو». این جمله‌ی عباس عطار، عکاس معروف ایرانی، احساس خیلی از ما به عکاسی را به بهترین نحو توصیف می‌کند. چه در سفر، چه در لحظات روزمره، عکس‌ها بخش جدانشدنی از زندگی‌هایمان هستند. برای همین از چرایی عکاسی در سفر، نکات، وسایل و ابزارهای عکاسی در سفر نوشته‌ایم. تا اتفاقات و پیشامدهای سفرمان را با کیفیتی بالاتر ثبت کنیم.

چرا در سفر عکس بگیریم؟

عکاسی نه فقط در سفر، بلکه در بسیاری اوقات راهی برای ثبت لحظه‌های خوش هستند. چالشی است که هرکسی در هر سنی و با هر وسیله‌ای، می‌تواند انجام دهد و خودش را محک بزند. عکاسی آدم را قلقک می‌دهد که بیشتر تجربه کند، ببیند، و ریسک کند. هیچ محدودیتی برای عکس گرفتن وجود ندارد و ابزاری‌ست برای ثبت لحظه‌های شیرین خود و خانواده. با وجود شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن عکس‌ها باعث ارتباط با دیگران می‌شود. و از همه مهم‌تر، تماشای عکس‌های گرفته شده در سفر، شادی آن لحظات را در دل و یادمان می‌آورد.

۹ نکته‌ی مهم عکاسی در سفر

اگر به دنبال این هستید که با هربار عکاسی، بهتر شوید و پیشرفت کنید، این نکات را از حرفه‌ای‌های دنیای عکاسی به یاد داشته باشید:

۱) در ساعات طلایی عکاسی کنید

فرقی نمی‌کند که حرفه‌ای باشید یا نه، در زمان‌های به خصوصی در روز عکس‌ها خوب از آب در نمی‌آیند. در وسط روز، نور خورشید خیلی زیاد است و در عکس‌هایتان سایه می‌اندازد. برای همین می‌گویند در «ساعت طلایی» عکس بگیرید؛ یعنی بعد از طلوع آفتاب و بلافاصله بعد از غروب.

۲) صبوری کنید

عکس گرفتن در زمان مسافرت و در جاهای شلوغ و معروف، به صبر زیادی نیاز دارد. برای همین هم خیلی توقع نداشته باشید در این مکان‌های توریستی، اولین عکسی که می‌گیرید، بهترین عکس باشد. نفس عمیق بکشید، صبر کنید، و مطمئن باشید زمان درست برای ثبت لحظه ایده‌آل پیدا می‌شود.

۳) سه‌پایه را فراموش نکنید

شاید در مکان‌های پر از مسافر و افراد محلی، کسی پیدا شود از شما عکس بگیرد. اما امکانش هست عکستان خیلی خوب نشود و یا در جای خلوت و بکر باشید و پرنده‌ای هم پر نزند، چه برسد آدمی که عکس بخواهد ازتان بگیرد! اینجاست که سه پایه می‌شود فرشته نجات شما. یک سه پایه‌ی کوچک، ارزان، سبک و قابل حمل همراهتان باشد تا از خودتان هم در سفر عکس خوب به یادگار بماند.

۴) از زاویه متفاوتی نگاه کنید

اگر عکس دیدنی‌های معروف را جستجو کنید، اکثرشان زاویه یکسانی دارند. برای همین اگر می‌خواهید مهارت عکاسی‌تان را تقویت کنید، برعکسش را انجام دهید. اگر همه دارند از یک جای مشخص از سوژه عکس می‌گیرند، کمی جابه‌جا شوید، به مکان‌های خلوت‌تر بروید، و جزئیات را ثبت کنید.

۵) به لحظات کوچک توجه کنید

بعضی اوقات عکس‌هایی که از یک لحظه خنده‌دار، یا جزئیاتی به ظاهر کم اهمیت در سفرمان می‌گیریم، بیشتر به دلمان می‌نشینند. از غذایی که می‌خورید، بازارهای محلی که رد می‌شوید، و محله‌های زیبا و رنگانگی که قدم می‌زنید، عکس بگیرید.

۶) زوم کنید و از حرکات عکس بگیرید

طوری در تصویر اصلی و بزرگ گم نشوید که از جزئیات دور بمانید. زوم کنید، و از چیزهای جذاب و ریزی که چشمتان را می‌گیرد عکس بگیرید. سعی نکنید همه‌چیز در کادر ثابت باشد. عابران، پرندگان، و خودروهای در حرکت می‌توانند عکسی چشم‌نواز و متفاوت را ضبط کنند.

۷) قانون یک سوم را به یاد داشته باشید

یکی از نکات ابتدایی در عکاسی، قانون یک سوم است. تصور کنید به صورت عمودی و افقی عکس و کادر را به ۳ بخش (۹ قسمت در مجموع) تقسیم کنید. در این حالت باید سوژه‌ها را داخل این بخش‌ها قرار دهید. در همین لحظه هم باید حواستان به صاف بودن افق هم جمع باشد.

۸) از چهره‌ها و افراد عکاسی کنید

با وجود اینکه عکس گرفتن از غریبه‌ها می‌تواند گاهی دردسرساز باشد، اما نتیجه‌اش عکس‌های خوبی هم می‌تواند باشد. تنها کاری که باید بکنید این است که قبل از عکاسی از چهره‌ی افراد، با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید، و مودبانه درخواستتان را بپرسید.

۹) از عکاسی لذت ببرید

نکات زیادی برای بهتر و حرفه‌ای‌تر شدن عکس‌های مسافرت وجود دارند. اما نگران نباشید، با تمرین و تکرار دستتان راه می‌افتد و به مرور عکس‌های خوبی را می‌گیرید. مهم‌ترین چیزی که باید یادتان باشد این است که در زمان عکاسی اوقات خوش و شادی را داشته باشید.

دوربین مخصوص یا دوربین موبایل؟

جمله معروفی در عکاسی می‌گوید که «بهترین دوربین، در دسترس‌ترین دوربین است». اما مناسب‌ترین دوربین برای عکس در مسافرت، دوربینی است که این موارد را دارد:

۱- قیمت مناسب با بودجه؛ دوربین‌های عکاسی نباید لزوما گران باشند.

۲- امکانات لازمی که دنبالش هستید.

۳- وزن و اندازه مناسب برای حمل.

برخی از عکاسان توصیه می‌کنند که اگر یک برند دوربین عکاسی را انتخاب می‌کنید، به همان وفادار بمانید. برای اینکه در آینده از بدنه و لنزهای مختلف همان برند می‌توانید استفاده کنید. اگر به دنبال دوربین عکاسی برای شروع هستید، دوربین‌های Nikon B500 و Nikon D3400 می‌توانند مناسب باشند.

در صورتی که با دوربین تلفن همراه و موبایل عکاسی می‌کنید، خوب است همان نکات را در ذهنتان داشته باشید. علاوه بر آن، از اپلیکیشن‌های مختلف هم برای عکاسی با موبایل می‌توانید استفاده کنید. یادتان باشد که وسایل و ابزار عکاسی، شما را به عکاس بهتری تبدیل نمی‌کند. آنچه اهمیت دارد خلاقیت، دانش، و تجربه شماست.

عکس‌های سفر را باید ادیت کرد یا نه؟

تقریبا همه عکس‌هایشان را ادیت می‌کنند؛ برخی بیشتر و برخی کمتر. اندازه و انجام دادن و ندادنش به خودتان بستگی دارد. برخی از عکاسان توصیه می‌کنند درباره ادیت و تغییر عکس‌ها بیشتر بدانید و هزینه کنید تا اینکه وسایل و دوربین‌های گران قیمت بخرید.

در چه شبکه‌هایی عکس‌هایم را منتشر کنم؟

اینستاگرام؛ همچنان در رتبه ۱

تجربه استفاده از اینستاگرام را بسیاری از ما داریم؛ انتخاب عکس، فیلتر، نوشتن متن، و انتشار. هم گذاشتن تصاویر راحت است و هم دنبال و پیدا کردن دیگر عکس‌ها و افراد.

EyeEm؛ یک پله بالاتر

هرچند که EyeEm شبیه به اینستاگرام است، اما کمتر شناخته شده و بیشتر عکاسان حرفه‌ای در آن فعالیت دارند. حتی می‌توانید برخی از عکس‌هایتان را در این شبکه برای فروش قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۶ نکته ساده درباره عکاسی در سفر

تجربه شما از عکاسی در سفر چیست؟ از چه ترفندی در عکاسی استفاده می‌کنید؟ با ما و دیگر خوانندگان اسنپ‌تریپ به اشتراک بگذارید.

دسته:مهارتهای سفر

مطالب مرتبط :

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

واحد پول کشورهای مختلف و ارزش آن‌ها

13 آبان 1402
چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

چگونه خرید سیم کارت در گرجستان را انجام دهیم؟

2 آبان 1402

۱ نظر

  • پاسخ فرانک ۲۷ آذر ۱۴۰۰ از ۱۳:۱۰

    من عاشق عکاسیم.. ولی دوربین حرفه ای ندارم متاسفانه و عکسای گوشی به دلم نمیچسبه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد