از کاخ نیاوران؛ آخرین سکونتگاه خاندان پهلوی چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار : 7 اردیبهشت 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
کاخ نیاوران

نمی‌شود حرف از تهرانگردی به میان بیاید و به کاخ نیاوران اشاره نشود. کاخی که روزی محل سکونت محمدرضا پهلوی بوده و قبل‌تر ناصرالدین شاه در آن زندگی کرده است. قبل‌ از همه آنها هم فتحعلی شاه قاجار آن را برای گذران تابستان خود ساخته بود.

آن زمان او احتمالا هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد که چند نسل پادشاه قرار است در این بنا زندگی کنند و در نهایت هم این مکان به موزه‌ای مهم تبدیل شود. آنقدر مهم که روزهای تعطیل عید، ترافیک سنگینی در محله درست شود و  مردم را برای خرید بلیط به صف کند.

کاخ نیاوران کجاست؟

فضای سبز نیاوران

پیدا کردن مجموعه نیاوران مثل کف دست راحت است. ورودی این مجموعه دقیقا روبروی میدان باهنر یا همان میدان نیاوران است. برای اینکه با هزینه کمتری به کاخ نیاوران بیاییم باید از طریق خط یک (خط قرمز رنگ) مترو به تجریش برسیم یا سوار اتوبوس‌های راه‌آهن-تجریش شویم.

بعد از آن می‌توانیم با تاکسی‌های نیاوران یا دزاشیب  جلوی در کاخ باشیم. راه ارزان‌تر این است که با اتوبوس‌های تجریش-دارآباد به سمت این مجموعه حرکت کنیم.

چرا کاخ نیاوران را ببینیم؟

نیاوران

لازم نیست برای دیدن نیاوران حتما از طرفداران موزه‌گردی‌ یا بناهای قدیمی باشیم. همین که دلمان بخواهد چند ساعتی را به طبیعت پناه ببریم و چند ساختمان زیبا در شهر ببینیم هم کافی‌ست که راهمان را به سمت کاخ نیاوران کج کنیم. اگر بگوییم که بخش مهمی از تاریخ سده اخیر در دل این کاخ نهفته است بزرگنمایی نکرده‌ایم.

فرمان مشروطه ابتدا در این مجموعه امضا شد و محمدرضا پهلوی در اواخر سلطنتش اینجا زندگی کرد. جدا از تاریخ، زیبایی چشم‌گیر کاخ با آن آیینه‌کاری‌های روی دیوارها، اشیای باارزش قدیمی، ظروف طلایی و آثار هنری، دلیل مهمی برای دیدن این کاخ است.

بیشتر بخوانید: ۷ باغ موزه تهران بشناسید

مجموعه نیاوران چه بخش‌هایی دارد؟

مجموعه کاخ نیاوران چندین قسمت دارد و برای همین هم است که دیدن آن چند ساعتی زمان می‌برد؛ ولی حداقل باید دو ساعت خالی برای دیدن دو یا سه بخش آن پیدا کرد و قدم اول را در هال ورودی کاخ اصلی برداشت.

کاخ نیاوران

کاخ اصلی نیاوران

ما از هال بزرگی وارد کاخ می‌شویم. هالی که کف آن قالی دست بافت بزرگی انداخته‌اند. در این قسمت می‌توانیم نقاشی‌های محسن فروغی و بهمن محصص را تماشا کنیم و نگاهی هم به ظروف چینی با تصویر ناپلئون، ستون تزیینی (اثر پرویز تناولی) و قالیچه کرمانی شیخ صنعان و دختر ترسای بیاندازیم.

بعد از آن به اتاق پذیرایی می‌رسیم که نقاشی‌های زیادی دورتادور آن وجود دارد و داخل کاخ هم از پیکرگ‌های گلی مارلیک و املش گیلان و همچنین مفرغ‌های لرستان نگهداری می‌شود.

اگر بعد از اینجا به اتاق غذاخوری برسیم سرویس‌های نقره یا آب طلای فرانسوی یا انگلیسی را خواهیم دید که روزی پهلوی‌ها در آنها غذا می‌خوردند.

اتاق نشیمن و سینمای خانگی، دکوراسیون‌های متفاوتی با بقیه اتاق‌ها دارند. در اتاق نشیمن، ظروف طلای اهدایی ریچارد نیکسون نگهداری می‌شود، اما امکان بازدید از سینمای خانگی هم وجود ندارد.

امروز، موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی را در تالار آبی برپا کرده‌اند، اما قبلا این تالار یکی از مشهورترین بخش‌های کاخ برای برگزاری مهمانی‌های مهم بوده است. در طبقه آخر هم اتاق‌های فرزندان و ندیمه‌هایشان، اتاق آرایش فرح و اتاق کاری خود محمدرضا پهلوی قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

کتابخانه اختصاصی

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران

اینجا در واقع کتابخانه اختصاصی فرح بوده. ساختمانی با دو طبقه در شرق کاخ اصلی که با ترکیب شیشه و سنگ ساخته شده است. آثار هنرمندان زیادی مثل پرویز تناولی، بهمن محصص و هنرمندان دیگر ایرانی و خارجی فضای داخلی را تزیین کرده است. داخل کتابخانه ۲۳ هزار جلد کتاب وجود دارد.

کوشک احمدشاهی

کوشک احمد شاهی

اینجا، قدیمی‌ترین بنایی‌ست که در نیاوران ساخته شده. کاخی که اوایل دوره قاجار میزبان احمدشاه بود. در دوره محمدرضا پهلوی هم از این کاخ برای برگزاری مهمانی‌ استفاده می‌کردند. قطعه سنگی از کره ماه که از طرف ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به رضا پهلوی هدیه داده شده بود در ویترینی در این سالن نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره موزه موسیقی تهران

کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه در واقع قصر ناصرالدین شاه بوده است. تالار آیینه، یکی از زیباترین قسمت‌های کاخ است. کلیت کاخ در دوره رضا خان به مناسبت عروسی فوزیه و محمدرضا پهلوی بازسازی و تا انتها به عنوان دفتر کار او استفاده شده است.

اگر تا به حال کسی به این کاخ نرفته باشد احتمالا تصاویر آن را در سریال قهوه تلخ، یا فیلم‌های سینمایی دلشدگان، سلطان صاحب قران، شازده احتجاب و کمال‌الملک دیده است. با این حال فعلا یعنی تا اردیبهشت ۱۳۹۸ که این نوشته در دست تکمیل است، به دلیل مطالعات بهسازی اجازه بازدید از این کاخ را نداریم.

موزه جهان‌نما

موزه جها نما

این موزه هم در جنوب غربی مجموعه و نزدیک میدان نیاوران ساخته شده است. دلیل ساخته شدن موزه این بوده که جایی برای نگهداری هدایایی تقدیمی به فرح باشد، اما علاوه بر آن، آثار هنری پیش از تاریخ و همچنین آثار هنری معاصر هم در آن نگهداری می‌شوند.

مشهورترین آنها شامل مفرغ‌های لرستان، پیکره مرد ایستاده، آثار اندی وارهول، پیکاسو، سالوادور دالی، سهراب سپهری و آیدین آغداشلو است.

موزه خودرو

موزه خودرو نیاوران

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه، موزه خودروهای پهلوی است، البته اگر به ماشین علاقه داشته باشیم. دو دستگاه رولزرویس سلطنتی فانتوم ۵ و ۶ در میان سالن موزه قرار دارند و ماشین مسابقه‌ای و هشت موتورسیکلت هم تکمیل‌کننده آن هستند.

کافی‌شاپ‌های مجموعه نیاوران

داخل کاخ نیاوران چند کافی‌شاپی وجود دارد که محیط زیبا و خوراکی‌های خوشمزه‌ای دارند. اگر جمعه صبح زود برسیم می‌توانیم صبحانه‌مان را هم همینجا بخوریم، اما معمولا این کافه‌ها در روزهای تعطیل اینقدر شلوغ هستند که به زحمت صندلی خالی پیدا خواهیم کرد.

ساعت بازدید از کاخ نیاوران

ساعت کار کاخ نیاوران در نیمه اول سال همه روزه (شنبه تا جمعه، به جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند) از ۸ صبح تا ۱۹ و در نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه، به جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند) از ۸ صبح تا ۱۷ است. در نیمه اول سال گیشه فقط تا ساعت ۱۸ و در نیمه دوم تا ساعت ۱۶ بلیط می‌فروشد.

روزهای تعطیلی این کاخ فقط شامل این تاریخ‌ها می‌شود: رحلت امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد، شهادت حضرت علی (ع) در ۲۱ رمضان، تاسوعای حسینی در نهم محرم، عاشورای حسینی در ۱۰ محرم، رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در ۲۸ صفر و شهادت امام صادق (ع) در ۲۵ شوال.

قیمت بلیط

قیمت بلیط ورودی کاخ، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما برای اینکه وارد هرکدام از کاخ‌ها بشویم باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان دیگر بپردازیم.

 عکس: خبرگزاری ایرنا

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد