از گواهینامه بین‌المللی رانندگی چه می دانید؟

تاریخ انتشار : 17 خرداد 1402 - تاریخ بروز رسانی : ۹ مرداد ۱۴۰۲
از گواهینامه بین‌المللی رانندگی چه می دانید؟

گواهینامه بین ‌المللی رانندگی (IDL) گواهینامه‌ای است که با آن می‌توانید بدون نیاز به درخواست گواهینامه جدید، در کشورهای خارجی رانندگی کنید. گرفتن گواهینامه رانندگی بین‌ المللی نسبتا آسان است و نیاز به ارسال درخواست، عکس‌هایی در اندازه پاسپورت و کپی گواهینامه رانندگی معتبر دارد. هر آنچه که لازم است درباره گواهینامه بین‌المللی رانندگی بدانید را می‌توانید در این بلاگ اسنپ‌تریپ بخوانید!

از کجا می‌توانیم گواهینامه بین ‌المللی رانندگی دریافت کنیم؟

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی تنها مکان رسمی دریافت گواهینامه بین ‌المللی رانندگی در ایران است. این نهاد وابسته به سازمان‌های بین‌المللی اتومبیل‌رانی است و صلاحیت صدور مجوزهای رانندگی بین‌المللی را در داخل کشور دارد. شما برای دریافت گواهینامه خودتان می‌توانید به نمایندگی‌های رسمی این نهاد در سراسر کشور مراجعه کنید. فهرست این نمایندگی‌های مجاز را تنها در وبسایت کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی ملاحظه کنید.

هر کشوری فرآیند و الزامات خاص خود را برای ارائه گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی دارد. شما باید شخصا به نمایندگی‌های نهاد جهان‌گردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید و مدارک لازم را برای دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی در اختیار آن‌ها قرار دهید.

علاوه بر این، فرآیندهای درخواست آنلاین هم در دسترس هستند. شما می‌توانید در وبسایت کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی درخواست دهید و هزینه مجوز را بپردازید تا آن‌ها گواهینامه را به آدرس شما ارسال کنند. ضروری است که برای اطلاع از شرایط و مدارک خاص به منظور دریافت مجوز رانندگی بین‌المللی، فقط به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید.

مدت اعتبار گواهینامه بین ‌المللی رانندگی چقدر است؟

مدت اعتبار گواهینامه بین ‌المللی رانندگی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، مدت اعتبار گواهینامه رانندگی بین‌المللی در ایالات متحده یک سال است. با این حال، در کشورهای دیگر، ممکن است کوتاهتر یا طولانی‌تر باشد. در ایران، این گواهی با مدت یک سال اعتبار و سه سال اعتبار صادر می‌شود.

در برخی از کشورها، رانندگان پس از اتمام اعتبار گواهینامه رانندگی بین المللی خود باید منتظر صدور گواهی جدید بمانند. اما در برخی کشورها، روی همان گواهینامه قبلی مهر تمدید می‌زنند.

هزینه دریافت گواهینامه بین ‌المللی رانندگی 

هزینه دریافت گواهینامه بین ‌المللی رانندگی بسته به سازمان صادرکننده و کشوری که در آن اخذ شده است، می‌تواند متفاوت باشد. در حال حاضر هزینه دریافت گواهی یک ساله، ۱۴۱ هزار تومان و برای گواهی ۳ ساله، ۴۱۴ هزار تومان است. این قیمت‌ها برای مسافرانی که نیاز به رانندگی در خارج از کشور دارند، نسبتا مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.

راهنمای جامع خرید سیم کارت در ترکیه

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین ‌المللی رانندگی چیست؟

گواهینامه بین ‌المللی رانندگی

گواهینامه بین ‌المللی رانندگی

در قدم اول، شما باید گواهینامه رانندگی ملی معتبر خود را ارائه دهید که باید حداقل شش ماه بعد از تاریخ درخواست، اعتبار داشته باشد. این گواهینامه باید اصل باشد و فتوکپی یا کپی محضری نباشد.

در قدم بعدی، باید دو عکس در اندازه پاسپورت ارائه دهید که باید رنگی و اخیرا گرفته شده باشد. عکس‌ها باید پس زمینه واضحی داشته باشند و تمام صورت را نشان دهند.

در نهایت، باید فرم درخواست IDL را تکمیل و امضا کنید که به صورت آنلاین یا در آژانس صادرکننده، موجود است. در نهایت، باید هزینه پردازش را بپردازید.

چطور ویزا بگیریم؟

دریافت گواهی نامه بین المللی رانندگی به صورت حضوری

با جستجوی عبارت «گواهینامه رانندگی بین المللی» یا مراجعه به وب‌سایت کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی و با مراجعه به دفتر موردنظر مراجعه و فرم درخواست را پر کند. همچنین وی باید مدارک لازم مانند گواهینامه رانندگی و مدارک هویتی معتبر را هم ارائه دهد. هزینه بسته به مدت اعتبار مدرک، متفاوت است؛ اما بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. گواهینامه ظرف چند روز، چاپ و صادر می‌شود و به دارنده این امکان را می‌دهد تا حداکثر یک الی سه سال در کشورهای دیگر رانندگی کند.

دریافت گواهی نامه بین ‌المللی رانندگی به صورت اینترنتی

دریافت گواهی نامه بین المللی رانندگی به ‌‌صورت آنلاین در سال‌های اخیر راحت‌تر و ساده‌تر شده است. افراد به جای مراجعه فیزیکی به یک اداره دولتی اکنون می‌توانند کل فرآیند را به‌ صورت آنلاین تکمیل کنند. فرآیند دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی به‌صورت آنلاین معمولا شامل مراحل زیر است:

  • پر کردن فرم درخواست
  • ارائه کپی از اسناد خاص (مانند گواهینامه رانندگی معتبر و کارت ملی)
  • پرداخت هزینه

جدیدترین شرایط پذیرش مسافر و خرید بلیت پرواز خارجی

سخن آخر؛

گواهینامه بین المللی رانندگی  ابزاری ارزشمند برای کسانی است که قصد سفر و رانندگی در کشورهای خارجی را دارند. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید به خارج از ایران سفر کنید، می‌توانید هتل و یا بلیط هواپیمای خود را با قیمتی مناسب از اسنپ‌تریپ تهیه کنید.

شرایط گرفتن ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۲

دسته:جهانگردی

مطالب مرتبط :

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

زیباترین جزایر ترکیه برای یک اقامت به یاد ماندنی!

10 آبان 1402
سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

سفر به عجایب هفتگانه جهان و شگفتی‌های آن!

16 مهر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد