یک روز در بازار تهران

تاریخ انتشار : 11 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
یک روز در بازار تهران

اگر از یک تهرانی بپرسی کجای شهر می‌شود سرگرم شد و خرید کرد، حتما یکی از جاهایی که می‌گوید بازار تهران است. می‌توانی یک روز صبح که حوصله‌ات حسابی سر رفته از خانه بیرون بزنی و بروی بازار تهران، هم حال و هوایی عوض کنی و هم دست پر به خانه برگردی، در حالی که غصه پول زیادی را هم که در بازار خرج کرده‌ای، احتمالا می‌خوری.

تهران، جاهای تفریحی زیادی ندارد، ولی بازار بزرگش هم حالت را خوب می‌کند و هم حسابی سرگرم‌ات.  بازار تهران، بازاری سرپوشیده متعلق به دوره صفوی‌ست که هرچیزی که فکرش را کنی در آن پیدا می‌شود. این بازار از خیابان مولوی در جنوب شروع می‌شود و شمال‌اش به میدان ۱۵ خرداد می‌رسد. میدان‌ توپخانه و  میدان خیام هم به ترتیب در شرق و غربش قرار گرفته‌اند.

سبزه میدان

کی به بازار تهران برویم؟

بازار تهران هم خیلی بزرگ است و هم خیلی شلوغ، طوری که فرقی ندارد وسط هفته را برای رفتن انتخاب کرده باشی یا آخر هفته را. سپیده که سر بزند، بازار و خیابان‌های اطرافش پر می‌شود از چرخ دستی و گاری و مردمی که جلوی مغازه‌ها صف کشیده‌اند و دیگر جای سوزن انداختن نیست. البته چندین سال است که پای درشکه و تراموا هم به بازار تهران باز شده و عابران را بیشتر به یاد تهران قدیم می‌اندازند. این درشکه‌ها چهارراه گلوبندک را تا سر خیابان ناصرخسرو می‌روند و برمی‌گردند.

تراموای بازار

در بازار تهران چه بخریم؟

بازار تهران سراها، دالان‌ها، مغازه‌ها و پاساژهای زیادی را در خودش جای داده. از مترو ۱۵ خرداد که بیرون بیایید، مغازه‌ها هم شروع می‌شوند. مغازه‌های راسته اصلی تا سبزه میدان بیشتر ادویه و خشکبار می‌فروشند. و پاساژهایی مثل بازار رضا مخصوص آنهایی هستند که دنبال لباس‌و روسری و کیف و کفش‌اند. تنوع همه چیز در اینجا خیلی زیاد است. به طوری که حتی اگر به قصد خرید هم نیامده باشی، سخت بتوانی بر وسوسه خرید غلبه کنی.

بیشتر بخوانید: سوغات تهران چیست و از کجا بخریم؟

بازار تهران مقصد خیلی از آنهایی‌ست که دنبال جنس ارزان یا قیمت‌های پایین‌اند. بیشتر مغازه‌های سطح شهر، اجناس‌شان را به صورت عمده از بازار خریده‌اند. و طبیعی‌ست که قیمت‌ها در اینجا کمتر از جاهای دیگر باشد. تقریبا محال است که دنبال چیزی باشی در بازار نتوانی پیدایش کنی. یک بازار مخصوص طلافروش‌ها، یک بازار مخصوص فرش فروش‌ها، بازاری برای پارچه فروشان و سراهایی کوچک و بزرگ که لوازم خانگی و لباس می‌فروشند.

اگر فرش اصیل بخواهی یکی از راه‌های پیدا کردنش آمدن به بازار است. این قسمت معمولا خلوت‌تر از جاهای دیگر است و فرش‌های رنگارنگی که از نرده‌ها آویزان شده، تخته فرش‌هایی که روی زمین پهن شده و معمولا کسی رویشان نشسته و  خیره به طرح‌‌شان شده، قشنگی‌هایش را چند برابر می‌کند. انقدر که دلت می‌خواهد همانجا روی فرش‌ها چند ساعت بنشینی و بیرون نیایی.

بازار فرش تهران

کجا غذا بخوریم؟

بعد از گشتن در کوچه پس کوچه‌های بازار تهران، در حالی که دستتان هم حسابی پر است و خسته و گرسنه‌اید حتما دلتان می‌خواهد جایی بنشیند، خستگی درکنید و چیزی بخورید. بازار تهران، رستوران‌ها و ساندویچی‌های زیادی دارد. بعضی‌ها مثل شرف الاسلامی چندین سال است که در بازارند. و برخی دیگر مثل فلافلی‌های نزدیک سبزه میدان چند وقتی‌ست که پایشان به بازار باز شده.

رستوران شرف الاسلامی در داخل حیاط مسجد شاه، راه سمت راست، از سال ۱۳۱۷ کارش را در بازار شروع کرده و حالا همه روزها از ساعت ۱۱ تا ۱۷ باز است. معروفیت شرف الاسلامی به چلوکباب‌هایش است. البته اگر بخواهید شانس خوردن غذا در اینجا را داشته باشید باید ساعت ۱۲ جلوی رستوران باشید. ژتون بگیرید و احتمالا سر میزی کنار بقیه بنشینید و غذا بخورید.

بهترین هتل‌های ۵ ستاره تهران

رستوران مسلم

بازار تهران جز شرف‌الاسلامی، رستوران‌های خوب دیگری هم دارد. در میدان سبزه میدان دو رستوران مسلم و شمشیری جزو پرطرفدارها هستند. و خیلی‌ها برای خوردن غذایشان حتی از آن سر تهران به اینجا می‌آیند. مسلم را به ته چین‌هایش می‌شناسند، اگرچه کوبیده‌ها و باقالی‌پلو با ماهیچه‌هایش هم خیلی خوشمزه است. در سمت دیگر سبزه میدان، رستوران شمشیری جا خوش کرده که یکی از معروف‌ها در زمینه کباب است.

غذایتان را خورده‌اید و حالا احتمالا دلتان می‌خواهد یک چای دبش هم بعدش بخورید. کوچک‌ترین کافه دنیا چطور است؟ کنار مسجد حاج عبدالله، قهوه خانه حاج علی درویش قرار گرفته که از سال ۱۲۹۷ اینجاست و چای دبش جلوی مشتریانش می‌گذارد، در کافه‌ای کمتر از دو متر.

بیشتر بخوانید: رستوران‌های تهران با قیمت مناسب کدامند؟

دیدنی‌های اطراف بازار تهران

موزه مقدم

این فقط خود بازار نیست که دیدنی‌ست. در نزدیکی میدان حسن‌آباد که یکی از راه‌های رسیدن به بازار است و بعد از خیابان شیخ هادی موزه مقدم قرار گرفته. خانه‌ای تماشایی‌ که مثل هیچ کجا نیست و بودن در آن حال و هوایمان را عوض می‌کند.

در میدان ۱۵ خرداد و خیابان ارگ هم می‌رسید به کاخ گلستان، یکی از کاخ‌های دیدنی تهران. موزه کاخ گلستان، یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های تهران هم به حساب می‌آید.

ساختمان بانک ملی و ساختمان دادگستری هم تاریخ زنده این منطقه‌اند.

مسیر دسترسی

بهترین راه رسیدن به بازار تهران این است که مترو خط یک را سوار و در ایستگاه میدان ۱۵ خرداد از قطار پیاده شویم. و بعد از پیاده شدن خودمان را به سیل جمعیتی که به سمت بازار روانند، بسپاریم.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

دسته:مرکز خرید

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد