طاق بستان کجاست؟

تاریخ انتشار : 21 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
طاق بستان

کرمانشاه، کباب دنده‌های معروفی دارد و هرجای شهر که سرک بکشید بوی کباب دنده به مشام می‌رسد. حال می‌خواهد وسط شهر باشد یا طاق بستان، جایی که نمی‌شود کرمانشاه رفت و بدون دیدنش شهر را ترک کرد.

طاق بستان کجاست؟

عکس طاق بستان در کرمانشاه

۹ کیلومتر که از شهر به طرف شمال غربی برویم به طاق بستان می‌رسیم. طاق بستان، دیدنی‌ترین جای کرمانشاه است. هم برای خود کرمانشاهی‌ها و هم برای مسافران. این محوطه، خنک‌ترین جای شهر است و تابستان‌ها خیلی‌ها برای فرار از گرما به آن پناه می‌برند. در مسیر رسیدن به اینجا، ماشین‌تان از لابه‌لای دودها می‌گذرد، سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، کبابی‌ها و بستنی فروشی‌ها را پشت سر می‌گذارد تا به ورودی‌ای سرسبز برسد.

بساط کباب و دودش، همه جا برپاست، آنقدر که مانع از ثبت جهانی طاق بستان در فهرست میراث جهانی یونسکو شده است. وجود صنف دنده کبابی‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز و نبود زیرساخت مناسب برای گردشگران از جمله دلایلی‌ست که مانع این ثبت شده، هرچند که در چند سال اخیر تلاش‌هایی هم برای پاکسازی حریم این منطقه صورت گرفته و هنوز ادامه دارد.

علاقه به خوردن کباب در این منطقه آنقدر زیاد است که خیلی‌ها دلشان می‌خواهد بساط کباب‌شان را در محوطه و کنار دریاچه هم برپا کنند. بنابراین به گفته مسئول فروش بلیط، یکی از سوال‌های همیشگی موقع ورود این است: “می‌شود پیک‌نیک تو برد؟” و خوشبختانه همیشه جواب منفی‌ست. یکی از کارهای ماموران نیروی انتظامی هم این است که مراقب باشند تا مبادا کسی در محوطه پیک‌نیک روشن کند.

طاق بستان در شب

در طاق بستان چه می‌بینیم؟

تصاویر طاق بستان پر شده از انعکاس ایوان‌ها در دریاچه روبه رویش و دیدن این تصویر از نزدیک، به اندازه تماشایش در عکس‌ها می‌تواند ما را سر ذوق بیاورد. می‌توانیم یک راست برویم سراغ تماشای کنده‌کاری‌های دل کوه یا کمی زیر درخت‌های محوطه بنشینیم، یا گشتی در غرفه‌های کوچک صنایع دستی و سوغات بزنیم.

کرمانشاهی‌ها به طاق بستان، طاق وه سان هم می‌گویند. طاق وه سان در کردی به معنی طاق سنگی‌ست. عمر این منطقه را مربوط به قرن سوم میلادی و دوره ساسانیان می‌دانند. شاهان ساسانی، اوایل، اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌هایشان انتخاب کرده بودند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان بعد از او، به طاق بستان آمدند، جایی که هم سر راه ابریشم قرار داشت و هم سرسبز و پرآب بود.

مهمترین قسمت این مجموعه ایوان مستطیلی به ارتفاع ۹ متر است. مورخان قدمت این ایوان را مربوط به دوره خسرو دوم می‌دانند و معتقدند از آنجایی که نقش و نگارهای این ایوان نوع لباس‌ها و طلا و جواهرهای دوره ساسانی را مشخص می‌کند، مهم است. روی دیوارهای این ایوان، صحنه‌هایی از تاج‌گذاری پادشاه ساسانی با حضور اهورامزدا و آناهیتا دیده می‌شود.

صحنه‌های شکار شاهی هم در دیواره‌های جانبی ایوان بزرگ به تصویر در آمده. در سمت راست صحنه شکار گوزن‌ها و در سمت چپ، صحنه شکار گرازها.

بیشتر بخوانید: با غار قوری قلعه آشنا شوید

ایوان بزرگ طاق بستان

طاق بستان، علاوه بر اینها یک ایوان کوچک با ارتفاع ۵ متر هم دارد. که در آن پیکره‌های شاپور سوم و پدرش شاپور دوم، کنده‌کاری شده. و در کنار همه اینها سنگ نگاره تاج‌گذاری اردشیر دوم، نهمین پادشاه ساسانی دیده می‌شود.

این محوطه به جز اینها، سنگ نگاره‌ای از دوره قاجار با تصویری از محمد علی میرزا شاه، نشسته بر تخت را هم در خودش جای داده. و سر که بچرخانیم حواس‌مان به خانه‌هایی که رو به محوطه، پنجره دارند جلب می‌شود. و با خودمان می‌گوییم خوش به حال آنهایی که پنجره خانه‌‌شان رو به همچین جایی باز می‌شود.

ساعت بازید و قیمت بلیط

تابستان‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و زمستان‌ها هم تا ساعت ۱۷ و ۳۰ می‌شود به دیدن این منطقه رفت. قیمت بلیط برای بازدیدکنندگان ایرانی ۳ هزار تومان و برای خارجی‌ها ۲۰ هزار تومان است. تاکسی‌های سطح شهر هم شما را می‌توانند به بلوار طاق بستان برسانند.

بهترین رستوران‌های طاق بستان

دنده کباب

به خاطر وجود تعداد زیاد رستوران در طاق بستان، شاید انتخاب یکی از بین همه سخت باشد. دنده کباب در اینجا حرف اول را می‌زند و رستوران‌های زیادی در کار طبخ آن هستند. در این منطقه، رستوران حیدری، رستوران جمشید و رضایی از بقیه معروف‌ترند و در نزد بقیه محبوب.

بعد از غذا هم می‌توان گشتی در محوطه و زیر سایه روشن درخت‌ها زد. و از آن همه کنده‌کاری‌ در دل کوه که به دست انسان صورت گرفته، حیرت کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های کرمانشاه، پایتخت دنده کباب ایران

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

فاصله مسیر تهران تا کرمانشاه، گنجینه تاریخ کهن ایران

16 اسفند 1401
هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

هتل‌های کرمانشاه را برای اقامتی به‌یادماندنی بشناسید

31 فروردین 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد