آبشار بیشه کجاست؟

تاریخ انتشار : 23 خرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۸ مهر ۱۴۰۰
آبشار بیشه

لرستان، سرزمین آبشارهای ایران است، به طوری که با داشتن ۶۰ آبشار فصلی و دائمی بیشترین آبشارهای ایران را در خودش جای داده. یکی از آبشارهای این استان هم که عده زیادی هر سال راهی‌اش می‌شوند، آبشار بیشه است، چهل و هشتمین اثر ملی به ثبت رسیده.

 آبشار بیشه کجاست؟

این آبشار در ۶۵ کیلومتر خرم آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود در بخش پاپی، شهر سپید دشت و روستایی به اسم بیشه و در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد. مردم روستای بیشه بیشتر از طوایف گراوند و سالاروندند و به زبان لری مینجایی و همچنین لری بختیاری حرف می‌زنند.

چرا باید این آبشار را ببینیم؟

نمای نزدیک آبشار بیشه

آبشار بیشه در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و مسیر ریلی‌اش هم بسیار دیدنی‌ست. ارتفاع آبشار ۴۸ متر( در برخی از منابع ۵۸ متر) است و ۲۰ متر هم عرض دارد. چشمه‌هایی که در نزدیکی ایستگاه بیشه‌اند، آب آبشار را تامین می‌کنند، آبی که بعد از برخورد به زمین ۱۰ متر جریان دارد تا به رودخانه سزار برسد، همان رودخانه‌ای که از سرشاخه‌های رود رود دز است و به همین خاطر به آن آب دز هم می‌گویند.  

جدا از تماشای جنگل‌های بلوط و چشم انداز ایستگاه راه آهن، هوای خنک اطراف اینجا هم می‌تواند خستگی یک راه طولانی را از تنمان بیرون کند.

نگاه کردن به آبشاری که از ارتفاع زیاد به پایین می‌ریزد و همچنین چشمه‌های پرآب بالای آبشار از دیگر جاذبه‌های اینجاست.

می‌توانید در اطراف آبشار زیراندازتان را پهن کنید و بساط کباب را علم کنید و حتی شب را هم همانجا بمانید. در اطراف این آبشار رستوران، بازارچه محلی، فروشگاه و پلاژ هم وجود دارد و امکان اسب سواری هم هست.

درست است که آب خنک رودخانه ممکن است هوس آب تنی را به سرمان بیاندازد، ولی بهتر است از آن صرف نظر کنیم. رودخانه سزار رودخانه عمیقی‌ست و عمق آن در بعضی جاها بین ۸ تا ۱۲ متر است.  به جایش می‌توان در حوضچه پایین آبشار تنی به آب زد یا کنار رودخانه نشست و از تماشای کفال ماهیان، ماهیان کف زی، کپور ماهیان و گربه ماهیان رودخانه حض بصری برد.

آب و هوا

میانگین آب و هوای درود ۶/۹ درجه سانتی گراد در سال است و در بیشتر ایام سال هوای معتدلی دارد. مثلا در خرداد ماه دمای هوای این شهرستان بین ۱۹ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.

بهترین فصل سفر

آب تنی در حوضچه آبشار بیشه

بیشه، از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دورود لرستان است و بهترین فصل سفر به این منطقه از اوایل فرودین تا اوایل آبان. اگر قصد ماندن چند ساعته در کنار آبشار را دارید، زیرانداز، کفش مناسب، بادگیر، زغال و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کیسه پلاستیکی برای جمع کردن زباله‌هایتان را همراه داشته باشید.

کجا اقامت کنیم؟

هتل آزادی خرم آباد

اگر اهل کمپ کردن هستید سکوهایی برای چادر زدن و همچنین پلاژهایی در اطراف آبشار وجود دارد. همچنین می‌توانید با کمی پیاده روی به روستای بیشه بروید و در مهمانخانه یا خانه‌های محلی بمانید. همچنین از آنجایی که خرم آباد با آبشار بیشه ۱ ساعت و نیم فاصله دارد، میتوان روی هتل‌های خرم آباد برای اقامت حساب باز کرد.

بیشتر بخوانید: هتل‌های خرم آباد مناسب اقامت

جاذبه‌های نزدیک

دشت دالانی الیگودرز

اطراف آبشار با درختان بلوط سر به فلک کشیده‌اش به قدر کافی زیباست، ولی اگر خواستید می‌توانید اطراف روستای بیشه را هم بگردید. مثلا کجا؟ سراب حرب، در۵ کیلومتری روستا با درختان بلند و گل و گیاه‌هایش.

همچنین این روستا دارای استخر پرورش ماهی قزل آلاست که در ۲ کیلومتری‌اش واقع شده. این استخر از منابع مهم درآمد مردم روستا هم هست. جنگل‌های اطراف روستا با انواع درخت‌های بلند قامت و کهنسال انجیر، گردو، بادام کوهی و زالزالک چشم انداز تماشایی‌ای دارد. گل گاوزبان و گل ختمی از گیاهان دارویی اینجاست.

همچنین روستای بیشه دارای بازارچه‌های محلی‌ست که در آنها صنایع دستی، لبنیات و محصولات باغی توسط روستاییان فروخته می‌شود. در نزدیکی روستای بیشه، سیاه چادرهای عشایری زیادی را هم میتوان دید.

از درورد تا الیگودرز ۶۶ کیلومتر راه است و با رفتن به این شهرستان می‌توانید از جاهایی مثل چشمه آب سفید یا دشت لاله های واژگون -اگر تا آخر خرداد به آن سفر کنید-دیدن کنید. دشت لاله‌های واژگون الیگودرز جزو مناطق پرگل ایران محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی

قطار تهران – اهواز را سوار شوید و در ایستگاه بیشه پیاده شوید. از ایستگاه دورود ۳۰ دقیقه تا بیشه راه است. این راه دسترسی بهترین و راحت ترین مسیر برای رفتن به آبشار بیشه است. زمانی که از قطار پیاده شدید تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید، از روی پل رد شوید تا به آبشار برسید.

اما اگر می‌خواهید با ماشین بروید، دو مسیر را می‌توانید انتخاب کنید:

مسیر اول؛ بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد بعد از دیدن تابلوی آبشار بیشه وارد فرعی شده و مسیر را ادامه دهید تا به ۳ راهی برسید. مسیر مستقیم، شما را به آبشار می‌رساند.

مسیر دوم؛ این مسیر را باید قبل از ورود به خرم آباد انتخاب کرد. در ۵ کیلومتری خرم آباد در جاده دورود به یک سه راهی می‌رسید. و مسیر سمت چپ، شما را به بیشه می‌رساند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

روستای تی

راهنمای رفتن به روستای تی؛ سرزمین آبشارها و سراب‌ها

12 خرداد 1398
زیباترین جاهای دیدنی دورود

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دورود لرستان کدام هاست؟

17 تیر 1396

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد