آبگرم لاویج؛ داروی مسکنی در قلب جنگل

تاریخ انتشار : 13 آبان 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۰ آذر ۱۴۰۰
آبگرم لاویج

چشمه‌های آبگرم مناسب آنهایی‌ست که به امید تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی یا مشکلات پوستی هستند و یکی از این چشمه‌ها که با تهران فاصله چندانی ندارد، آبگرم لاویج است. این آبگرم جای خیلی قشنگی‌ست. هم درد و مشکلات را تکسین می‌دهیم و هم از منظره‌ جنگل و هوای تمیز لذت می‌بریم.

آبگرم لاویج کجاست؟

روستای لاویج

از تهران که ساک‌مان را در ماشین بگذاریم و راه بیفتیم، ۴ ساعت بعد در روستای لاویج هستیم.  از جاده هراز به محمودآباد می‌رسیم و بعد به چمستان. در این مسیر جاده‌ای فرعی در سمت چپ می‌بینیم که به ‌طرف لاویج می‌رود. از نور تا روستا ۳۵ کیلومتر و از چمستان ۱۸ کیلومتر تا این منطقه است.

یک راه دیگر هم این است که از جاده چالوس به نور برسیم و از آنجا، جاده نور به چمستان را ادامه بدهیم.

از چمستان که به سمت آبگرم لاویج می‌رویم، از پارک کشپل می‌گذریم. این پارک جنگلی منظره‌ چشم‌نوازی دارد و کاری می‌کند که راه کوتاه‌تر به نظر برسد.

این منطقه ییلاقی ۲۵۰۰ متر از سطح دریا بلندتر است و از آن بالا همه چیز چشم‌نوازتر و تماشایی‌تر است.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

لاویج

روستا، میان دره‌های جنگلی کوه‌های البرز قرار گرفته و تصویر انبوه درختانی که دامنه کوه را پوشانده‌اند، بهشتی برپا کرده‌اند. آب‌ گرم در شرق منطقه، از دل زمین بیرون می‌آید. این آبگرم پر از گوگرد و املاح معدنی‌ست و تاثیر درمانی دارد، ولی خودمان را برای بوی بد و تند گوگرد هم باید آماده کنیم. گردشگران زیادی به ‌اینجا می‌آیند؛ بنابراین، دوش، استخر، حوضچه و وان هم در این منطقه ساخته شده.

چهار مجتمع آبگرم در روستا هست که برای زن‌ها و مردها، بخش‌های جداگانه‌ای دارد. در هر حوضچه هم تقریبا۱۰ تا ۲۰ نفر می‌توانند از آبگرم استفاده کنند.

اسم مجتمع‌ها فیل سنگ، بی بن او، ایران زمین و مرکزی‌ست. آب‌شان هم از چند آبگرم تامین می‌شود، اما بی بن او و شفل از بقیه معروف‌ترند. درجه گرمی آب در اینجا حدود ۴۸ درجه سانتی‌گراد است و در روزهای سرد زمستان قرار گرفتن در آن حسابی می‌چسبد.

بعضی‌ها می‌گویند آبگرم روستای لاویج، ناراحتی‌های اعصاب و مشکلات پوستی را هم خوب می‌کند. آبدهی چشمه‌های آبگرم لاویج حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه است.

مجتمع آبدرمانی لاویج

اینجا گذشته از آبگرم، جاهای دیدنی و سوغات خوشمزه هم دارد. این روستای ییلاقی مشرف به جنگل‌های انبوهی‌ست که گشت و گذار در آنها حال‌مان را از این رو به آن رو می‌کند. بین جنگل‌های سبز، درخت راش زیاد است، درخت‌هایی که بخشی از جنگل‌های هیرکانی به‌حساب می‌آیند. اگر بهار به این جنگل‌ها سر بزنیم، چشمه‌های فصلی را هم می‌بینیم. درخت‌های میوه این منطقه بهار و تابستان شکوفه می‌دهند و پاییز هم به هزار رنگ درمی‌آیند.

روستای لاویج، عسل مرغوبی دارد و  به جز عسل، لبنیاتی مثل ماست و کره محلی و شیر هم می‌توانیم از روستایی‌ها بخریم.

بهترین فصل سفر

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به یک منطقه ییلاقی‌ست. اما وقتی پای آبگرم به‌میان بیاید،‌ اوضاع متفاوت می‌شود. رفتن به چشمه‌های آبگرم در هوای خنک یا سرد، خیلی لذت‌بخش است. ضمن اینکه جنگل در پاییز خیلی دیدنی‌ می‌شود.

جاذبه‌های نزدیک

فیل سنگی

یکی از جاهای دیدنی روستا، سنگ بزرگی‌ست که شبیه فیل نشسته به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل هم به فیل سنگی معروف شده. از حوضچه‌های آبگرم که قدم‌زنان راه بیفتیم،‌ ۱۰دقیقه جلوتر فیل‌ سنگی را می‌بینیم.

آبشار حرام او

نمی‌شود تا لاویج برویم و “آبشار حرام او” را نبینیم. آب این آبشار از جایی می‌آید که حرم امام‌زاده‌ای در آن دفن است. او هم در لهجه‌ محلی کنایه از آب دارد و به همین دلیل هم اسم آبشار را حرام او گذاشته‌اند. بلندی این آبشار ۱۵ متر است.

آبشار حرام او

پارک جنگلی کشپل

در میانه راه چمستان به لاویج، پارک جنگلی کشپل را می‌بینیم. اگر دل‌مان برای سرسبزی شمال تنگ شد و جای خنک و باصفایی خواستیم، یک روز را هم در این جنگل می‌توانیم بگذرانیم. می‌توانیم بعد از سر زدن به آبگرم، به جنگل کشپل بیاییم و چادر بزنیم. امکاناتی مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی هم در اینجا هست.

پارک جنگلی کشپل

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در ۲۸ کیلومتری روستای لاویج واقع شده. الیمالات یکی از زیباترین دریاچه‌‌های ایران است و امکان قایق‌سواری هم در آن هست.

جوربند

یکی دیگر از روستاهای توریستی این اطراف هم جوربند است که تا الیمالات نیم ساعت فاصله دارد. ویلاهای زیادی اینجا ساخته شده، اما جوربند را به دریاچه مصنوعی و پارک‌های جنگلی‌اش می‌شناسند.

میرخمند

روستای ییلاقی میرخمند حوالی چمستان قرار گرفته و تابستان‌ها حسابی خنک است. سه طرف آن به کوه می‌رسد و یک طرفش به دره. یک عالمه هم درخت میوه و چشمه‌های فصلی دارد.

ییلاق میرخمند

اقامت در لاویج

اقامت در لاویج خیلی کار پیچیده‌ای نیست. در کنار آبگرم، مسافرخانه و سوئیت پیدا می‌کنیم. مسافران شمال همیشه می‌توانند  گزینه ویلای اجاره‌ای را انتخاب کنند. هتل‌های نور گزینه‌ بعدی هستند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

چمستان

راهنمای رفتن به چمستان

19 فروردین 1398
دریاچه الیمالات

چرا دریاچه الیمالات به نگین مازندران معروف است؟

13 آبان 1397

۳ نظر

  • پاسخ بهراد ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۸:۲۳

    با سلام
    جاده بسیار بسیار زیبایی داشت.بکر و دست نخورده با آسفالت خوب

  • پاسخ مهدی محمدی ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ از ۰۸:۱۰

    سلام
    یک نکته شاید اشتباه تایپی تون باشه و اون اینکه جاده هراز به آمل و بعدش به محمود آباد منتهی میشه نه به نور. از آمل جاده به سمت چمستان وجود داره. در کل مرسی از توضیحاتتون.

    • پاسخ اسنپ تریپ ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ از ۱۰:۵۶

      سپاس از همراهی و توجه شما. اصلاح شد.

    ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد