از بازار زنجان چی بخریم؟

تاریخ انتشار : 11 دی 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ مهر ۱۴۰۰
بازار زنجان

چاقوسازها، ملیله‌کارها، چاروق‌دوزها و فرش‌باف‌ها، در کنار مسگرها و رنگرزان، صبح زود کرکره مغازه‌شان را بالا می‌دهند و دست به کار می‌شوند تا بازار زنجان را گرم نگه دارند. بازاری که اگرچه آوازه چاقویش در سراسر ایران پیجیده، ولی از قلم‌تراش تا قداره، از ملیله تا چاروق و از فرش‌های مرغوب تا گیوه‌های سفید در آن پیدا می‌شود.

بازار زنجان کجاست؟

بازار تاریخی زنجان

بازار زنجان از چهارراه امیرکبیر یا اصغریه فعلی شروع می‌شود و به سعدی جنوبی می‌رسد. میدان فردوسی در سبزه میدان این بازار را به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می‌کند.

در بازار پایین، صنایع دستی زنجان را می‌شود پیدا کرد. بازار بالا هم به راسته‌های مختلفی اختصاص دارد که راسته بزازها و قیصریه از جمله آن است. در بازار قیصریه، صنایع دستی گران‌قیمتی مثل قلم‌تراش، فرش و ملیله فروخته می‌شود.

در بازار زنجان که قدمتش به زمان آقا محمد خان قاجار می‌رسد و در زمان فتحعلی شاه تکمیل شده، هشت راسته اصلی وجود دارد. هرکدام از این راسته‌ها مختص کسب و کاری خاص‌اند. راسته برزگرها، راسته بزازها، راسته کفاش‌ها، راسته سراج‌ها، راسته کلاهدوزها، راسته صندوق‌سازها، راسته رنگرزها، راسته میوه‌فروش‌ها و راسته جگرپزها، راسته‌های این بازار را تشکیل می‌دهند.

از بازار زنجان چی بخریم؟

چاقو و صنایع دستی زنجان

تا اسم زنجان می‌آید، همه یاد چاقویش می‌افتند. به همین دلیل در بازار هم تا دلتان بخواهد مغازه چاقوفروشی و هرچیزی که لبه تیز داشته باشد هست.

بازار چاقو، قلم‌تراش، قیچی، شمشیر، قندشکن، دشنه و قداره و ناخن‌گیر در زنجان همیشه گرم است؛ هم ارزان دارد و هم گران، هم کوچک دارد و هم بزرگ، هم بی‌امضا دارد و هم امضادار، هم ضامن‌دار دارد و هم بی‌ضامن، هم یک​تیغه دارد و هم چند تیغه.

برای اینکه با ویژگی چاقوی خوب آشنا شوید بد نیست گزارش مربوط به سوغات زنجان را بخوانید.

بازار قیصریه زنجان

اما در بازار، جز چاقو، چیزهای دیگری هم پیدا می‌شود. چاروق که نوعی پاپوش است، قالی، ملیله‌کاری، مس، سبزی‌‍‌های کوهی و انواع شیرینی و نان زنجان مثل شستی، انگشت پیچ و نان اردک را می‌توان از بازار زنجان خرید.

بیشتر مراکز خرید زنجان در همین محدود بازار قرار گرفته‌اند و ممکن است هوس کنیم در آنها هم گشتی بزنیم. از مجتمع تجاری پردیس که بین چهارراه امیرکبیر و سبزه میدان در خیابان امام خمینی قرار دارد، می‌توان لباس خرید. پاساژ تهران در سبزه میدان و چهارراه انقلاب به فروش طلا و جواهر و کیف و کفش اختصاص دارد.

از پاساژ مروارید، بین سبزه‌ میدان و چهارراه انقلاب می‌توان چاقو خرید و از مجتمع تجاری نور در خیابان امام خمینی بین چهارراه انقلاب و چهارراه صدر جهان هم می‌توان هم طلا خرید و هم لباس. در خیابان سعدی جنوبی از چهارراه انقلاب به بعد هم تعداد زیادی فروشگاه ظرف و ظروف و صنایع مسی دیده می‌شود.

در بازار کجا را ببینیم؟

کاروانسرای ملک

جز خود بازار و راسته‌هایش، سفره‌خانه حاج داداش که بیشتر از۱۰۰ سال قدمت دارد، از جاهای دیدنی بازار است. قدیم‌ها این سفره‌خانه، کاربری حمام را داشت، ولی امروزه به عنوان جاذبه‌ گردشگری شناخته می‌شود.

سرای ملک در بازار پایین. این سرا در جبهه‌ی شمالی راسته بازار پایین قرار گرفته است. در ضلع غربی آن حمام حاجی داداش و در روبروی آن سرای گلشن قرار گرفته؛ پس می‌توان با یک تیر دو نشان زد.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های زنجان کجاست؟

در کجای بازار غذا بخوریم؟

دیزی سرای عابدینی زنجان

دیزی عابدینی در چهارراه امیرکبیر، میدان ورک چی‌ها که به دیزی‌های لذیذش معروف است. در این رستوران فقط کافی‌ست پشت میز بنشینم و مشغول شویم. کار تیلیت کردن و کوبیدن در این دیزی‌سرا جزو خدماتی‌ست که به مشتری‌ها داده می‌شود.

اگر نخواستیم آبگوشت بخوریم در خیابان فردوسی، بازار پایین، روبروی مسجد، به سفره‌خانه و رستوران حاج داداش که درباره‌اش در بالا حرف زدیم، می‌رسیم. در این رستوران می‌توانیم دلی از عزا درآوریم.

عکس‌ها: خبرگزاری تسنیم

دسته:مرکز خرید

مطالب مرتبط :

دودکش جن ماهنشان

سفر به دودکش جن ماهنشان؛ جاذبه عجیب‌وغریب زنجان

26 تیر 1398
گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه را بیشتر بشناسید

20 اسفند 1397

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد