پرسه در باغ موزه نگارستان تهران

تاریخ انتشار : 9 اردیبهشت 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
باغ موزه نگارستان

حتما قدم گذاشتن در جایی که زمانی اقامتگاه تابستانی یکی از پادشاهان بوده تجربه نابی‌ست. جایی که زمانی تنها رجل و بزرگان حق قدم گذاشتن در آن را داشتند و حالا درهایش به روی همه باز شده. باغ موزه نگارستان تهران در یکی از پررفت و آمدترین میدان‌ها یعنی میدان بهارستان.

تاریخچه باغ نگارستان

دستور ساخت باغ نگارستان را فتحعلی شاه داد. باغ را در سال ۱۲۲۲ به سبک کلاه فرنگی ساختند و فتحعلی شاه قسمتی از تابستان را در آن می‌گذراند یا وقتی قصد سفر داشت اول به این باغ می‌آمد و همه بزرگان هم در آن جمع می‌شدند. علاقه او به این باغ به حدی بود که به مرور زمان به ساختمان‌ها و تزئیناتش هم افزوده شد، برای مثال به دستور او گلخانه بزرگی در ضلع شمالی باغ معروف به نارنجستان ساخته شد و در مجموع نگارستان دو عمارت عالی داشت به اسم دلگشا و تالار قلمدان، اتاق‌هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی، ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه با چهار سالن و ۶۰۰ متر بنا.

باغ نگارستان

چرا اسمش را نگارستان گذاشتند؟

چون در یکی از اتاق‌های عمارت آن تعداد زیادی تابلو نقاشی (اغلب پرتره) به نمایش درآمده بود.

باغ نگارستان پادشاهان دیگر و بزرگانی مثل کمال الملک را هم به خودش دیده. در دوره ناصرالدین شاه این باغ در اختیار نهادهای حکومتی بود. به دستور مظفرالدین شاه اولین مدرسه فلاحت ایران در این باغ دایر شد و کمال الملک هم برای مدتی در باغ تدریس می‌کرد. در سال‌های بعد باغ برای مدتی محل برگزاری کلاس‌های دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم بود. تا اینکه در سال ۱۳۷۴ مورد بازسازی قرار گرفت.

باغ موزه نگارستان که یکی از باغ‌های زیبای تهران است، با درختانی سر به فلک کشیده و صدای پرندگان و آبراه‌هایی که از وسطش می‌گذرد، پر از آرامش است، جایی که فرسنگ ها با انهمه شلوغی خیابان‌های اطرافش فاصله دارد و زمانی که از شلوغی شهر سرسام گرفته‌ای و دنبال جای دنجی هستی، بهترین جاست.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تهران

حیاط باغ موزه نگارستان

بخش‌های مختلف باغ نگارستان

باغ موزه نگارستان قسمت‌های مختلفی دارد. وارد باغ که می‌شوی در سمت چپش حوض قشنگ باغ قرار گرفته، درختان انار و گلدان‌هایی با گل های قرمز و صورتی و زرد. کمی که بروید به کتابخانه و مجسمه‌های مشاهیر می‌رسید. در سمت راست و انتهایی باغ، کارگاه و نمایشگاه سفال واقع شده که بیشتر صبح‌ها باز است.

گلخانه باغ و کافه رستوران روحی از دیگر بخش های این قسمت است. تا دو سال پیش به جای این کافه، کافه تهرون واقع شده بود اما از وقتی کافه تهرون باغ نگارستان به خیابان ویلا و کوچه خسرو نقل مکان کرد، رستوران روحی جایش را گرفت.

رستوران باغ نگارستان

در داخل موزه باغ نگارستان مجموعه‌های مختلفی وجود دارد. موزه مکتب کمال الملک که مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار شاگردان نسل اول و نسل دوم کمال‌الملک است، مجموعه نقاشی‌های علی اسفرجانی و معرق کاری‌های او، مجموعه ملک الشعرای بهار که شامل تندیس و دست نوشته‌ها و کتاب‌های اوست، مجموعه مردم نگاری دکتر روح الامینی و مجموعه مجسمه مینیاتورهای جهانگیر ارجمند و تندیس فردوسی از جمله بخش های این موزه است. موزه‌ای کامل در دل یکی از زیباترین عمارت‌های تهران.

زمان بازدید از موزه نگارستان

همه روزها به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ (ماه رمضان‌ها از صبح تا ساعت ۱ شب) می‌شود از موزه‌های باغ نگارستان دیدن کرد. ساعت بازدید از محوطه باغ و رستورانش هم ۹ صبح تا ۲۲ است.

آدرس باغ موزه نگارستان

این باغ در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع واقع شده.

بیشتر بخوانید: بهترین موزه‌های تهران

عکس: سایت کارناوال

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازار تهران

8 بهمن 1402
روستای افجه

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد