جاذبه‌های گردشگری رشت؛ شهر باران و شور زندگی

تاریخ انتشار : 2 مرداد 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
جاذبه‌های گردشگری رشت؛ شهر باران و شور زندگی

رشت، یکی از قشنگ‌ترین و سرزنده‌ترین شهرهای ایران است. شهری که وقتی در خیابان‌ها و کوچه‌هایش راه می‌روی غرق لذت می‌شوی. و وقتی ترکش می‌کنی دلت برایش تنگ می‌شود. رشت، با دریا و سرسبزی و باران‌های بسیار در ذهن‌مان تداعی می‌شود. و وقتی به آن سفر می‌کنیم دل‌مان می‌خواهد بدانیم کجاها باید برویم. ما درباره جاذبه‌های گردشگری رشت، یعنی جاهایی که نباید از دستشان بدهید نوشته‌ایم.

بازار رشت

بازار رشت، یکی از جذاب‌ترین نقاط شهر و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت است. جایی که پر از جنب و جوش و سرزندگی است. در بازار رشت هم محصولات تازه کشاورزی و باغی را می‌فروشند و هم ماهی‌هایی که از دریا صید کرده‌اند  را تازه می‌آورند و بساط می‌کنند. بعضی وقت‌ها می‌توان تقلای ماهی‌ها و بالا و پایین پریدن‌شان را دید و همین می‌شود جاذبه‌ای برای رهگذران که البته دردناک هم هست.

در بازار رشت می‌توان همه چیز پیدا کرد. از میوه‌های رنگارنگ تا ترشی و مرباهایی که در خانه‌ها درست‌شان کرده‌اند و برای فروش آورده‌اند. در این بازار، سبدها، ظرف و ظروف حصیری و دست بافته‌های زیادی می‌توان پیدا کرد. بنابراین اگر دنبال چیزی برای سوغات هستید راه پیدا کردنش بازار رشت است.

بازار رشت که یکی از پر رفت و آمدترین بازارهاست، راسته‌های مختلفی دارد و اگر بخواهی خوب همه جایش را بگردی، سه چهار ساعتی باید وقت بگذاری. عکس گرفتن از بازار رشت که همه چیزش بوی تازگی می‌دهد، خود انگیزه‌ایست برای رفتن به آن.

بیشتر بخوانید: سوغات رشت را از کجا بخریم؟

آدرس: رشت، بلوار مطهری

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت که یک سرش به بازار رشت می‌خورد و سر دیگرش به سبزه میدان، جذاب‌ترین نقطه شهر است و اولین مقصد هر مسافری. این میدان و اطرافش، بهترین جای شهر برای پیاده‌روی، راه رفتن و نشستن است. دور میدان و کنار فواره و در حالی که میرزا کوچک خان از بالای اسبش نگاهت می‌کند می‌توان نشست و رفت و آمد آدم‌ها و شور زندگی را نگاه کرد.

میدان شهرداری رشت که یادگار دوره قاجار است. و برج ساعت آن، نماد شهر رشت، میدان اصلی شهر است و بیشتر مراسم و جشن‌ها در آن برگزار می‌شود.

اطراف میدان شهرداری و به خصوص خیابان شریعتی، می‌توان در آن کباب‌های فرداعلایی خورد، کبابی که خود رشتی‌ها به آن کباب مگسی می‌گویند. تا پاسی از شب بساط چرخی‌ها و جگرکی‌ها به راه است. و البته مردمی که آنهمه سرزندگی را با گوشی یا دوربین هر لحظه ثبت می‌کنند.

بعد از نشستن و پیاده‌روی در میدان شهرداری می‌توان به سبزه میدان که نزدیک میدان شهرداری است رفت. و در مسیر هم به پرنده‌های بیشمار غذا داد. سبزه میدان، میدان سرسبز و پر دارو درختی است که با اینکه دورش ماشین‌های زیادی در رفت و آمدند، ولی خودش آرام است.

اگر خواستید در جای دیگری پیاده‌روی کنید و سری هم به شهرکتاب رشت بزنید یا در کوچه پس کوچه‌های دلنشین قدم بزنید، سری به بلوار گلسار بزنید، جایی که تعدادی از بهترین رستوران‌های رشت هم در آن قرار گرفته.

پارک شهر و عمارت کلاه فرنگی

قدیمی‌ترین پارک شهر رشت، باغ محتشم یا عمارت کلاه فرنگی است. پارک شهر که به باغ قدس هم معروف است، با درختان کهنسال و زیادش و موقعیت مکانی‌اش یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت و دیدنی‌ترین آنهاست.

پارک شهر که یکی از باغ‌های به جا مانده عصر ناصری است با کلاه فرنگی وسط آن، از یکنواختی پارک‌های مشابه‌اش در آمده. قدیم‌ها عمارتی بوده، برای گذران روزهای طولانی تابستان. پنجره‌های عمارت رو به باغ پر دارو درختش باز می‌شوند. رودخانه گوهررود هم از جنوب آن عبور و زیبایی و آرامشش را دوچندان می‌کند.

آدرس: ضلع جنوبی رشت، خیابان حافظ

پارک جنگلی سراوان

سراوان از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران است. و به دلیل امکان چادر زدن و واحدهای اقامتی که دارد، گردشگران زیادی جذبش می‌شوند. تنوع گیاهی و جانوری این پارک جنگلی و امکانات خوبی که در آن گرد هم آمده‌اند، تشویق‌مان می‌کنند که در سفر به رشت، از دستش ندهیم. دریاچه پارک و رودخانه‌ای که از وسطش می‌گذرد، سراوان را از بیشتر پارک‌های جنگلی که تا به حال دیده‌ایم متمایز می‌کند و تصویری شگفت‌انگیز پیش چشممان می‌گذارد.

اولین موزه میراث روستایی ایران در پارک جنگلی سراوان قرار دارد و از جاذبه‌هایش است. پارک، خودش کباب پز دارد، بنابراین نیاز به بردن تجهیزاتی مثل منقل برای برپاکردن کباب نیست. در دل پارک جنگلی سراوان، خانه‌های روستایی‌ای هست که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس: کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به رشت؛ شهر باران و غذاهای ترش!

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

27 خرداد 1402
اطراف رشت کجا برویم؟

اطراف رشت کجا برویم؟

1 خرداد 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد