اطراف مشهد کجا را ببینیم؟

تاریخ انتشار : 24 دی 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
اطراف مشهد کجا را ببینیم؟

فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان؛ مشهد همیشه پر از مسافر است. بعد از زیارت و سر زدن به گوشه‌و‌کنار شهر، اگر وقت داشتیم می‌توانیم سری هم به جاهای دیدنی اطراف مشهد بزنیم.

طرقبه

طرقبه

یکی از ییلاق‌های کوهستانی دیدنی اطراف مشهد طرقبه است. این ییلاق توریستی که در جنوب غربی مشهد قرار گرفته، به‌باغ‌های سرسبز و پرمیوه و هوای دلپذیرش معروف است. در این ییلاق هم رودخانه می‌بینیم و هم دره. اما طبیعت تنها چیزی نیست که در اینجا ما را مشغول می‌کند.

کنار رودخانه چند رستوران پیدا می‌کنیم که دیزی و شیشلیک دارند. بعد هم می‌توانیم از فروشگاه‌های سوغات خرید کنیم.

درست است که این منطقه ییلاقی‌ست، اما در پاییز و زمستان هم خیلی دیدنی و زیباست. می‌ماند سرمای هوا که اگر اهل سفر در زمستان باشیم، با وجود سرما هم  بلدیم خوش بگذرانیم. اگر در مشهد به جاده‌ وکیل‌آباد برویم، دوراهی‌ای می‌بینیم که یک طرفش به طرقبه و مسیر دیگر به شاندیز می‌رسد. این‌ مسیر تاکسی خطی هم دارد.

ییلاق شاندیز

شاندیز

شاندیز مشهد، یکی دیگر از جاهایی‌ست که به داشتن آب‌وهوا عالی و خنک معروف است. این‌ ییلاق پر از باغ و درخت‌هایی‌ست که بین رودخانه و دره‌های باصفای آن قرار گرفته‌اند. منظره‌ درختانی که در دامنه‌ کوه و دره قرار گرفته‌اند و رودی هم از کنارشان می‌گذرد، خستگی سفر و هفته‌ها کار را از تن‌مان بیرون می‌کند. می‌توانیم به پارک جنگلی شاندیز برویم و ساعت‌ها در هوای تمیزش پیاده‌روی کنیم.

شاندیز، درخت چنار کهنسالی دارد که می‌گویند عمرش به ۲۷۰۰ سال می‌رسد. قلعه‌ شاهاندژ، یکی از جاهای تاریخی شاندیز است که در دوره قاجار بخش زیادی از آن تخریب شده. اینجا رصدخانه نجوم هم دارد که اگر به ستاره‌شناسی علاقه‌مند باشیم، سرگرم‌مان می‌کند.

نزدیک پارک جنگلی، مرکز خرید پدیده شاندیز را پیدا می‌کنیم که برای گشت‌وگذار و خرید مناسب است. امکانات ورزشی مثل پاتیناژ، پیست موتورسواری و پیست اسکی هم در شاندیز‌ وجود دارد. غذا هم که در اینجا شیشلیک است و بس.

در آخر بلوار وکیل‌آباد دوراهی‌ای وجود دارد. تابلوی راهنمای شاندیز ما را به اینجا می‌رساند. فاصله‌ شاندیز تا مشهد حدود ۱۵ کیلومتر است.

رزرو هتل مشهد

پارک وکیل‌آباد

پارک وکیل آباد

برای سر زدن به پارک جنگلی وکیل‌آباد، راهی بلوار وکیل‌آباد می‌شویم و این مسیر را تا آخر ادامه می‌دهیم. پارک وکیل‌آباد، حدود ۸ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

این پارک از قدیمی‌ترین پارک‌های مشهد است و  هر توقعی که از پارک جنگلی داشته باشیم، در وکیل‌آباد به آن می‌رسیم. امکاناتی مثل رستوران، آلاچیق و شهربازی، خوشگذرانی‌مان را کامل می‌کند.

کنار این پارک، باغ ‌وحش وکیل‌آباد قرار گرفته که هم برای بچه‌ها جذاب است و هم برای بزرگ‌ترها. قیمت بلیط ورودی باغ‌وحش ۶ هزار تومان است. از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانیم به اینجا سر بزنیم.

بیشتر بخوانید: بوستان کوهسنگی مشهد کجاست؟

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

۱۰ کیلومتر که از مشهد دور شویم در بلوار بهارستان توس، به آرامگاه فردوسی می‌رسیم. آرامگاه این شاعر محبوب در باغی چشم‌نواز قرار گرفته. بنای آرامگاهی که می‌بینیم در سال ۱۳۴۷ ساخته شده و به بنای قدیمی آن شباهت زیادی دارد. اینجا، رستوران،‌ موزه و کتابخانه دارد. آرامگاه مهدی اخوان ثالث را هم در همین باغ پیدا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: زیبایی‌های تمام نشدنی آبشار اخلمد

روستای زشک؛ یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف مشهد

روستای زشک

در اطراف مشهد روستاهای خوش‌آب‌وهوا کم نیست و بین این روستاها، زُشک از بقیه محبوب‌تر است. چشمه‌های باصفا، باغ‌های میوه، درخت‌های تنومند و چایخانه‌های گرم و نرم زشک، این روستا را معروف کرده‌اند. این روستا از توابع شاندیز است و  در ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. اول به شاندیز می‌رویم و بعد به زشک می‌رسیم.

معماری خانه‌های روستا هنوز حال‌وهوای قدیمی خودش را حفظ کرده. دیوارهای خانه‌ها سنگ‌چین و سقف‌شان شیروانی‌ست. روستای زشک مشهد چشمه زیاد دارد، اما معرو‌ف‌ترین آنها چشمه قلقلی‌ست. کافی‌ست یک مسیر ۴ کیلومتری را در جاده خاکی برویم تا به چشمه برسیم. گذشته از گردشگران، کوهنوردهای حرفه‌ای هم به‌ این‌ روستا می‌آیند تا راهی ارتفاعات بینالود شوند.

ییلاق عنبران

ییلاق عنبران

جاهای دیدنی اطراف مشهد خیلی زیادند. یکی از  دیگر از آنها ییلاق عنبران است که ۱۰ کیلومتر با طرقبه فاصله دارد. باغ‌های سرسبز زیادی در این منطقه پیدا می‌کنیم که در بعضی از آنها امکان پیک‌نیک هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به مشهد؛ از زیارت تا سیاحت

روستای گلستان

بند گلستان مشهد

در ۵ کیلومتری مشهد روستای کوهستانی گلستان قرار گرفته که بند گلستان را در دل خودش جا داده. بند گلستان درواقع اثری تاریخی‌ست که در دوره‌ تیموری ساخته شده. البته به‌تازگی مرمت شده و هنوز پابرجاست.

پشت بند گلستان، دریاچه‌ای وجود دارد که منظره‌‌ قشنگش توریست‌ها را به روستا می‌کشاند. امکان قایق‌سواری هم در اینجا هست و نگران گرسنگی هم نخواهیم بود، چون در این حوالی رستوران پیدا می‌شود. در روستای گلستان آرامگاه امامزاده یاسر و اما‌زاده ناصر قرار دارد و خیلی‌ها برای زیارت به اینجا می‌آیند.

روستای کنگ؛ دیدنی دیگری در اطراف مشهد

روستای کنگ

حرف از روستای پلکانی که باشد، خیلی‌ها به‌یاد ماسوله می‌افتند. باید بگوییم یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد روستای پلکانی و قدیمی‌ای به اسم کنگ است که به ماسوله خراسان معروف شده.

فاصله‌ روستای کنگ تا مشهد ۲۹ کیلومتر و تا طرقبه ۱۹ کیلومتر است. از مشهد به طرقبه می‌آییم و به‌سمت روستای نغندر مسیر را ادامه می‌دهیم تا در پایان به روستای کنگ برسیم.

قدمت این روستا به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. کنگ در دامنه بینالود ساخته شده و منطقه بسیار خوش‌آب‌وهوایی‌ست. رودخانه‌ کنگ از کنار روستا می‌گذرد. در اینجا گذشته از معماری جالب خانه‌ها، گورستان قدیمی و رباط شاه‌عباسی را هم می‌شود دید.

روستای حصار

در راه طرقبه و پیش از رسیدن به روستای گلستان، می‌توانیم به روستای حصار سر بزنیم. روستای حصار، تابستان‌ها خنک است و زمستان سرد، اما پاییزش باوجود درختان زیاد، حسابی تماشایی می‌شود. فاصله‌ اینجا تا طرقبه ۳ کیلومتر است. می‌توانیم ناهار را کنار رودخانه حصار بخوریم و در راه برگشت از باغ‌های میوه خرید کنیم. اگر به مشهد سفر می‌کنید می‌توانید بلیط هواپیما ی خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد