راهنمای جاهای دیدنی طالقان

تاریخ انتشار : 19 شهریور 1396 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ آبان ۱۴۰۰
راهنمای جاهای دیدنی طالقان

طالقان که به ارتفاعات و قله‌های سرسبز و زیبایش شناخته می‌شود، در ۱۱۴ کیلومتری کرج و ۱۶۶ کیلومتری از تهران قرار گرفته. آبشارها و رودها و کوچه باغ‌های طالقان به اضافه امکان پیاده روی و دوچرخه‌سواری در چمنزارهای آن از انگیزه‌های سفر به طالقان است. اما انگیزه قوی‌تری نیز باعث سفر به طالقان می‌شود و آن خوش آب و هوا بودن و نزدیکی‌اش به تهران است. به طوری که میتواند مقصد سفری یک روزه یا حتی چند ساعته در آخر هفته باشد. بدون اینکه ناچار به طی مسافتی طولانی باشید. در این پست درباره جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی طالقان و طبیعت آن نوشته‌ایم.

سد و دریاچه طالقان

یکی از انگیزه‌های سفر به طالقان ماهیگیری است. چون دریاچه‌ای تا این حد نزدیک تهران که بتوان در کنارش نشست و قلاب را در آب انداخت و امید داشت که ماهی‌ای بر سرش گیر کند، وجود ندارد. سد طالقان روی رودخانه شاهرود که از مازندران سرچشمه می‌گیرد بسته شده. و علاوه بر ایجاد منظره‌ای چشم‌نواز که بسیاری در کنارش برای ساعتی خستگی از تن به در می‌کنند. به دلیل وجود ماهی کپور، قزل آلای رنگین‌کمان و زردپر، هواداران زیادی دارد و ماهیگیری در اطرافش یکی از تفریح‌های رایج است. دریاچه و سد طالقان اولین جایی است که در سفر به طالقان احتمالا نظرتان را جلب میکند، اما نباید به دیدن همان بسنده کنید.

آبشار شله بن

از جلوه‌های طبیعت و جاهای دیدنی طالقان، آبشارهای فصلی و دائمی بسیاری است که دارد. بنابراین ایده‌آل‌ترین شهر، برای دوستداران آبشار است. یکی از آبشارهای بکر این ناحیه نیز آبشار شله بن (شلبن) است. جایی که در  مسیر رسیدن به آن میتوان از کوچه باغ‌های پردارو درختی نیز گذشت. این آبشار اگرچه آب زیادی ندارد، ولی راه رسیدن به آن و اطرافش دیدنی است.

مسیر دسترسی: آبشار شلبن (شله بن) در غرب روستای بزج در ۱۰ کیلومتری شمال شهرک طالقان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: ۵ مقصد پاییزی اطراف تهران برای سفر یک روزه

روستای اورازان

از جمله روستاهای سرسبز طالقان، روستای اورازان یا آب ریزان است. همان جایی که زادگاه جلال آل احمد، نویسنده شهیر ایرانی است و کتابی را نیز به نام اورازان، درباره آداب و رسوم و فرهنگ و زبان مردم این منطقه، نوشته. اورازان که در ۱۲ کیلومتری طالقان قرار دارد، یکی از پرآب‌ترین روستاهای طالقان است. باغ‌های گردو و لاله‌های بیشمار اورازان و چشمه ای که در تمام طول سال پرآب است از دلایل شهرت اورازان است. به دلیل وجود تپه‌ای در ورودی این روستا که قدمتش به ۴ هزار سال پیش برمیگردد، اورازان از روستاهای باسبقه طولانی به شمار می‌آید. همه اهالی این روستا سیدزاده هستند. اگر به دیدن اورازان رفتید خرید گردو را از یاد نبرید.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به اورازان باید از شهرک (مرکز شهرستان طالقان)-بسمت بالای طالقان و راه فرعی روستای گوران-روستای اورازان حرکت کنید. از کنار جاده تا روستای اورازان ١٠ کیلومتر راه پر پیچ و خم درپیش است.

آبشار کرکبود

کرکبود، هرچند کوچک است، اما از باشکوه‌ترین‌ها و مهم‌ترین آبشارها در طالقان است. کرکبود یا کر که به دلیل رنگ کبود کوه‌های اطرافش به این اسم شهره است، ۱۴ کیلومتر با طالقان فاصله دارد. روستای کرکبود با درختان تنومند سربه فلک کشیده‌اش شناخته می‌شود. به روستا که رسیدید ماشین را میتوانید پارک کنید و با نیم ساعت پیاده روی به آبشار کرکبود برسید. آبشار کرکبود، آبشاری تماشایی است که در میان دره‌ای عمیق با صخره‌های ۳۰ تا ۵۰ متری خودنمایی می‌کند. کرکبود به دلیل حجم بالا و سرعت آبش، هیبت زیادی دارد. آب پرخروش این آبشار ۵ متری، از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرد. حوضچه پایین دست آبشار جان میدهد برای آبتنی.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به آبشار کرکبود وارد اتوبان تهران-قزوین شده. و ۵ کیلومتر پس از آن که آبیک را رد کردید، به سمت زیاران تغییر مسیر دهید. برای ورود به جاده زیاران، از یک خروجی در سمت چپ دور زده و در نهایت به سمت راست رفته و به سوی زیاران حرکت کنید. پس از حدود ۳۵ کیلومتر وارد شهرستان طالقان می‌شوید. بعد از ۸ کیلومتر، در سمت چپ جاده به تابلوی روستای کرکبود برمی‌خورید.

از دیگر جاهای دیدنی طالقان که نباید از دست داد

اگر دلتان میخواهد سیاحت و طبیعت گردی را آمیخته با زیارت کنید از رفتن به روستای مام تکیه ناوه در پایین طالقان به راحتی نگذرید. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود تکیه و امامزاده آقا ابراهیم بن علی و ناو به دلیل شکل وی مانند دره ای است که روستا در آن قرار گرفته. روستای گلیرد که محل زندگی آیت الله طالقانی بوده و خانه ایشان اکنون به موزه تبدیل شده است.

سوغات طالقان

طالقان پر از باغ‌های میوه است. گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره‌کوهی، کاسنی، آویشن و گل‌های شقایق اینجا در مرغوبیت حرف اول را می‌زند. از لبنیات طالقان هم غافل نشوید.

اقامت در طالقان

اگر به طالقان رفتید و خواستید شب را در آنجا سرکنید بهتر است در خود شهر اقامت داشته باشید که انتخاب‌هایتان بیشتر است. اقامت در یکی از هتل‌های طالقان نیز گزینه دیگری است.

دسته:جاذبه

۱ نظر

  • پاسخ دكتر عليرضا مجيديان ۶ فروردین ۱۴۰۰ از ۱۹:۱۴

    در خصوص تعداد فرزندان مجید بیگ پدر آقای قهرمان و پدر برزگ تقی خان مجیدیان جد فلاحی مجیدیان رنجبران و نام آنان کسی خبر دارد؟

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد