خانه مشروطه تبریز چه جذابیتی دارد؟

تاریخ انتشار : 5 مرداد 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
خانه مشروطه تبریز چه جذابیتی دارد؟

دوست دارید ببینید که یکی از مراکز فعال مشروطه‌خواهی کجا بوده و بزرگانی مثل ستارخان و باقرخان تصمیمات‌شان را کجا می‌گرفتند؟ راهش رفتن به خانه مشروطه تبریز است.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

خانه مشروطه تبریز

تبریز، یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های مشروطه‌خواهی در ایران بوده و محتمل است که جایی در این شهر برای رفت‌وآمد بزرگان مشروطه وجود داشته باشد.

خانه مشروطه، همان مکان مورد نظر است. این خانه در یکی از شلوغ‌ترین نقاط تبریز قرار گرفته و شلوغ‌ترین نقطه هر شهری نزدیک بازار آن شهر است. از در غربی بازار که بیرون بیاییم، خانه مشروطه را در نزدیکی مسجدجامع پیدا می‌کنیم.

به خاطر وجود بازار، همیشه این نقطه شهر غلغله است و جای سوزن انداختن در آن نیست، ولی پیدا کردن خانه مشروطه در آن همهمه سخت نخواهد بود. از هرکسی که بپرسیم آدرس را بهمان نشان می‌دهد و حتی خودمان هم به‌راحتی می‌توانیم پیدایش کنیم.

بیشتر بخوانید: درباره بازار مظفریه تبریز چه می‌دانید؟

چرا خانه مشروطه، خانه مهمی‌ست؟

پنجره های خانه مشروطه

اگر برای گشت‌وگذار به تبریز سفر کرده‌ایم، بد نیست سری هم به این خانه بزنیم. از درگاه که بگذریم، وارد ورودی می‌شویم و حیاط و عمارت جلوی چشممان است.

در روزگاری، ستارخان و باقرخان و تقه‌الاسلام تبریزی از این درگاه می‌گذشتند و وارد حیاط خانه می‌شدند. مثل بیشتر خانه‌های حیاط‌ دار، حیاط این خانه‌ هم باغچه و حوضی در وسط دارد، اما چشممان را بیشتر از هرچیز ساختمان خانه خواهد گرفت.

این خانه، خانه‌ای قاجاری‌ست در دو طبقه که مجموعه کاملی‌ست از زیبایی‌ها. گچ‌بری و طاق‌بری و پنجره‌های مشبک و دروپنجره‌های منبت‌کاری که دیدنش تجربه جالبی برایمان خواهد بود.

در دو طرف ساختمان برای بازسازی هرچه بیشتر آن روزها در ذهن‌مان دو توپ گذاشته شده و مجسمه‌هایی از ستارخان و باقرخان در کنار در ورودی، انگار که قصد خوش‌آمدگویی داشته باشند.

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

خانه مشروطه تبریز

سفارش ساخت خانه، از طرف حاج مهدی کوزکانی از تجار دوره قاجار داده شده. سال ۱۲۴۷، سنگ‌بنای ساختش زده می‌شود. با اوج‌گیری مشروطه در تبریز، حاج مهدی تصمیم می‌گیرد خانه‌اش را در اختیار مشروطه‌خواهان قرار دهد.

تا پیش از آنکه محمدعلی شاه، مجلس را به توپ ببندد، خانه، خانه‌ای بود مثل باقی خانه‌های شهر، ولی از آن زمان به بعد محلی شد برای مشورت و تصمیم‌گیری اتفاق‌های مهم. حالا می‌توان در دوطبقه خانه مشروطه راه رفت و با حال‌وهوای آن زمان کمی آشنا شد.

ما چهره ستارخان و باقرخان  را بیشتر از دیگر سران مشروطه دیده‌ایم، اما در اینجا، تندیس‌هایی از دیگر شخصیت‌هایی که شب و روز در این خانه جمع می‌شدند را می‌توانیم از نزدیک ببینیم. تندیس‌هایی از آخوند خراسانی، زینب پاشا، صوراسرافیل، علی اکبردهخدا و…

ما در خانه‌ای هستیم که تصمیات مهمی در آن گرفته می‌شده و آدم‌های مهمی به آن رفت‌وآمد می‌کرده‌اند. نشست‌های انجمن تبریز در این خانه برگزار می‌شده و اعلامیه‌های ضدقاجاری هم در این خانه به چاپ می‌رسیده. حتی بعدها جلسات فرقه دموکرات آذربایجان هم در آن برگزار می‌شده.

هتل‌های لوکس تبریز کدامند؟

چه وسایلی در این خانه است؟

فضای داخلی خانه مشروطه

جز تندیس سران مشروطه، وسایل دیگری هم در این خانه از گذشته به جا مانده. پله‌ها را که بالا برویم به ۶ اتاق می‌رسیم که از سال ۱۳۵۷ تا الان محلی‌ست برای نمایش وسایل شخصیت‌های مهمی که روزی در اتاق‌های اینجا دور هم جمع می‌شدند.

مهرهایی که روزی پایین نامه‌ها و اسناد مهم زده می‌شده، تفنگی که زمانی ستارخان به کمر می‌بست و دست کسی به آن نمی‌رسید، ظرف‌وظروفی که روزگاری از آن استفاده می‌شد، همه در اینجا قرار گرفته‌اند.

می‌توان پشت پنجره‌های شیشه‌رنگی طبقه دوم ایستاد و به داخل حیاط سرک کشید، همانطور که روزی احتمالا بزرگان پشتش می‌ایستادند و رفت‌وآمد آدم‌ها را از آن بالا تماشا می‌کردند؛ در روزگاری که هر صدای دری مساوی با استرس و دلهره بود و از سکون این روزها خبری نبود.

ساعت بازدید

بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۳۰

پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان در سال ۱۳۹۸

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خیابان تربیت

جاذبه‌های نزدیک

ارگ علیشاه

درست است که تبریز شهر بزرگی‌ست، ولی در عرض ده دقیقه می‌شود سوار تاکسی شد و به جاهای مهم و دیدنی‌اش رسید. از خانه مشروطه تبریز که بیرون آمدیم بد نیست دیدن این جاها را هم در برنامه بگنجانیم.

ارگ علی‌شاه: این ارگ که تنها قسمت جنوبی‌اش به جا مانده، از سازه‌های سده هشتم هجری و مربوط به زمان حکمرانی علیشاه بر تبریز است.

قرار بود این ارگ تبدیل به آرامگاه علیشاه شود، اما با مرگش پروژه ساخت ارگ هم ناتمام رها شد و همان بنای ناتمام به دوره ما رسید. آدرس اگر روی نقشه، خیابان امام، چهارراه شریعتی به سمت میدان ساعت است. از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر می‌توان از علیشاه دیدن کرد، ولی بسته هم که باشد باز از دور می‌شود، دیدش.

بهترین هتل تبریز کدام است؟

میدان ساعت

میدان ساعت: میدان ساعت یا ساختمان شهرداری، جایی‌ست که سفر به تبریز بدون دیدن آن ناتمام است. حتی اگر نخواهیم ببینیمش، باز هم خودش را بهمان نشان می‌دهد.

تابلوهای میدان ساعت را تقریبا در همه‌جای شهر می‌بینیم و این یعنی با میدان مهمی طرفیم. میدان ساعت یکی از نمادهای تبریز است و ساختمانش یکی از زیباترین ساختمان‌ها. نباید این میدان را فقط از دور دید، داخل شوید و برای چند دقیقه‌ای در باغش خلوت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد