تا به حال در کویر آب‌تنی کرده‌اید؟

تاریخ انتشار : 27 آذر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
جندق

جندق، شهر کوچکی در شمال شرق اصفهان است. جایی که کویر احاطه‌اش کرده و بافت گلی و خشتی شهر باعث شده به جایی دیدنی تبدیل شود. هر سال ابتدای بهار یا پاییز و زمستان، گروه‌های زیادی برای کویرگردی به اینجا می‌آیند تا قدم به قدم این شهر ناشناخته را کشف کنند. شهری که در دل تپه‌های شنی‌اش به مسافرانش آب‌تنی هم هدیه می‌دهد.

چگونه به کویر جندق برویم؟

قنات جندق

اگر از تهران به سمت اینجا بیاییم ۶ساعت و نیم در راه هستیم. مسیر نزدیک‌تر از جاده سمنان- اصفهان می‌گذرد. یعنی باید وارد اتوبان امام علی (ع) جنوب بشویم واز اتوبان بعثت به سمت جاده مشهد حرکت کنیم. بعد بزرگراه امام رضا را باید ادامه بدهیم تا به سمنان برسیم.

از سمنان تا جندق ۳ساعت و ۴۵ دقیقه راه است. البته راه اتوبانی، ولی طولانی‌تری هم از بزرگراه اصفهان-کاشان وجود دارد که مسیر دسترسی آن از جاده تهران-قم و بعد جاده کاشان می‌گذرد. اگر هم از سمت اصفهان بیاییم باید ۴ساعت رانندگی کنیم تا از اصفهان به نایین، انارک و بعد جندق برسیم.

چرا به جندق برویم؟

دریاچه نیزار جندق

شاید کویر مرنجاب و مصر به گوش‌مان آشناتر به نظر بیاید، اما کویر جندق جایی نیست که طبیعت‌گردان از دیدن آن سرسری بگذرند. تپه‌های شنی تمیز و روان و شترگردی روی آن بخشی از جذابیت این کویرخیلی وسیع است. برای دیدن جذاب‌ترین قسمت کویر جندق باید به سمت گود محمود برویم. در گود محمود تپه‌های مخروطی شکلی درست شده که در بین آن باتلاق نمک پیدا می‌شود.

آبشار و باغ‌های جندق

قنات جندق

اگر کویر را دوست دارید، مطمئن باشید از کویر جندق خوشتان می‌آید. اگر هم دوست ندارید بهتان این تضمین را می‌دهیم که باز هم جندق جای خوبی برای سفر کردن است.

دیدن باغ‌های سرسبز این شهر آخرین چیزی‌ست که در کویر جندق انتظار آن را داریم؛ اما کوچه باغ‌های کاه‌گلی با درختان انار و درختچه‌های انگور به جذابیتش اضافه می‌کند. از طرف دیگر آبشار و مجموعه تفریحی آبی یا قنان هم در نزدیکی جندق وجود دارد که بیشتر ما را به تعجب وادار می‌کند. در کنار آبشار رستوران و قهوه‌خانه و حتی قایق اجاره می‌شود تا تجربه ما را برای شنا و قایق‌سواری در کویر کامل کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان؛ شهری که باید به آن برگشت!

قلعه انوشیروان

قلعه انوشیروان

فقط کویر نیست که اسم جندق را بر سر زبان‌ها انداخته، بلکه قدمت هزاران ساله‌اش هم به ما می‌گوید که اینجا روزی مثل یک بندرگاه، محل استراحت مسافران بین راهی بوده. آثار باستانی زیادی از آن دوران به جا مانده که سفر به کویر جندق را برای مسافران از یک‌نواختی در می‌آورد.

قلعه انوشیروان که به زندان انوشیروان هم شهرت داشته، یکی از همین جذابیت‌های گردشگری‌ست. وسط این قلعه مسجدی قدیمی معروف به مسجد جامع قرار دارد.

نکته جالب این قلعه این است که هنوز گروهی در آن زندگی می‌کنند که خانه‌هایشان را هزاران سال است که از پدران‌شان به ارث برده‌اند. قلعه، هزارتویی از خانه و کوچه است و گشتن در آن احتمالا ۳۰ دقیقه وقت ببرد.

شهر خشت و گل

قنات جندق

جندق، پیش از اینکه به خاطر آثار باستانی‌اش دیدنی باشد، به دلیل وجود خانه‌های خیالی کاهگلی و کوچه‌های مسقف شهره است. بافت کویری بر خانه‌ها مسلط شده و دالان کوچه خیابان، برای مسافران گیراست.

معماری اینجا بی‌دلیل نبوده و پشت هر بنا داستانی قدیمی پنهان شده. مثلا مردم طاق خانه‌هایشان را کوتاه می‌ساختند تا راهزنان اسب‌سوار نتوانند وارد خانه شوند. همین جزییات هم شهر را شبیه موزه‌ای رازآلود کرده است.

ترس از راهزنان تا همین چند سال پیش هم در خون و رگ جندقیان بوده. زنان در چهارشنبه‌سوری اسپند دود می‌کردند و می‌خواندند: «الا به در، بلا به در، هر چی دزده از ده به در».  ممکن است هنوز هم در برخی محله‌ها نشانه‌ای از این مراسم پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین کویرهای ایران برای سفر کدامند؟

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

مردم اینجا را سرزمینی نفرین شده می‌دانند.  این کویر در غرب جندق قرار گرفته و صعب‌العبورترین تپه‌های شنی را دارد. دهه ۹۰ میلادی دو کویرشناس تلاش کردند که وارد این تپه‌ها شوند، اما آنها ناکام از کشف آن به یزد برگشتند. البته این طلسم ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی از سوی یک کویرشناس ایرانی شکسته شد، اما هنوز هم نمی‌توان بدون تجهیزات کامل پا به آن گذاشت.

برای اینکه گرفتار این محدوده نشویم باید از قبل با محدوده جغرافیایی‌اش آشنا باشیم. کویر جن از شمال به جاده نظامی سمنان به سمت معلمان و شهرستان گرمسار، از غرب به پارک ملی کویر، از شرق به محور ارتباطی جندق به معلمان و از جنوب به محور انارک به چوپانان و کوه ملاهادی محدود می‌شود.

روستای مصر

روستای مصر

روستای مصر شبیه جزیره‌ای وسط دریای کویر است. مصر تا شهر جندق ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و از خور ۳۰ کیلومتر. تپه‌های طلایی و رمل‌های مصر جذاب‌ترین بخش این کویرند. باید کفش‌هایمان را اینجا دربیاوریم و با کف پا، گرمی و نرمی آن را زیر پایمان حس کنیم.

این تنها قسمت جذاب سفر نیست بلکه اگر شب را در مصر بمانیم می‌توانیم آسمان پرستاره را هم ببینیم. اقامتگاه‌هایی داخل روستا برای مسافران وجود دارد که به ما امکان دیدن کویر در شب را می‌دهد.

نیزار مصر

نیزار مصر

در شش کیلومتری مصر نیزاری قرار دارد که ارتفاع نی‌های آن به چهار متر هم می‌رسد. این نیزار حاصل دریاچه‌ای‌ست که سال ۱۳۵۵ بر اثر یک سیل بزرگ شکل گرفت. دریاچه به مرور خشک شد و نیزار آن باقی ماند. الان، آب کمی روی سطح این نیزار باقی مانده، به همین خاطر دیدن دریاچه کوچکی در دل کویر را باید در برنامه‌مان قرار دهیم. البته رسیدن به آن کار خودروهای دو دیفرانسیلی و راننده‌های ماهر است.

اگر ماشین مناسبی برای دیدن این نیزار پیدا کردیم می‌توانیم بعد از آن به دیدن تنگه رودخانه نمک هم برویم که همزمان با همان سیل در همان نزدیکی درست شده. این تنگه نمک‌های زیادی به خودش گرفته و به همین خاطر دیدنی شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اطراف اصفهان که باید رفت

نکات مهم در زمان سفر به کویر

گرمازدگی یکی از مشکلات سفر به کویر است. برای اینکه به این مشکل دچار نشویم باید در کیف‌مان آب معدنی بگذاریم و لباس‌های نازک و روشن برای روز و لباس گرم برای شب برداریم. همچنین داخل کوله پشتی‌مان نقاب یا کلاه قرار دهیم. شربت خاک شیر یا آبلیمو هم به پایین آمدن دمای بدن گرمازده کمک می‌کند.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان که حتما باید امتحانشان کنید!

24 خرداد 1402
از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

از کلیسای وانک تا موزه تاریخ طبیعت؛ معرفی خاص‌ترین موزه‌های اصفهان

18 دی 1401

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد