خنک‌ترین شهر ایران کجاست؟

تاریخ انتشار : 17 مرداد 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ آبان ۱۴۰۰
خنک‌ترین شهر ایران کجاست؟

وقت‌هایی که هوا گرم است و آدم شرشر عرق می‌ریزد، بیشتر می‌خواهد بداند خنک‌ترین شهر ایران کجاست. شهری که بشود از گرما برای چند روز هم که شده فرار کرد. درست است که خیلی‌ها سفر را به بعد از فصل گرما موکول می‌کنند، اما در ایران جاهایی وجود دارد که هوایشان معتدل و بعضا خنک است.

اردبیل

نمین اردبیل

راه ندارد حرف از خنک‌ترین شهر ایران بشود و یک سر حرف به اردبیل نرسد. اردبیل به خنکی معروف است و دمای هوایش در مرداد در بیشترین حالت ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در خنک‌ترین زمان ۱۹ درجه است، خیلی خنک نیست ولی گرم هم نیست.

اردبیل، نسبت به دیگر شهرهای استان فضای شهری‌ بیشتری دارد و اگر بخواهید در شهر بچرخید و نه در طبیعت انتخاب مناسب‌تری‌ست. جاهایی مثل شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار اردبیل و دریاچه شورابیل از جاهایی‌ست که میتوان در این شهر دید. با رفتن به این صفحه می‌توانید هم درباره رستوران‌هایش بخوانید و هم جاهای دیدنی و هتل‌های اردبیل.

فاصله این شهر تا تهران حدود ۷ ساعت است، یعنی ۵۹۳ کیلومتر است و اگر از آستارا بروید گردنه حیران و جنگل فندقلو در اطراف نمین هم خیلی دیدنی ست.

مشگین شهر

مشگین شهر

مشگین شهر، یکی از شهرهای استان اردبیل است که با آن ۹۵ کیلومتر، چیزی در حدود ۲ ساعت فاصله دارد. این شهر هم برای سفر در تابستان خنک است، چون بیشترین دمایش ۲۵ درجه سانتی گراد در مرداد ماه است. مشگین شهر برای خیلی‌ها یادآور پل معلق‌اش است. این پل که بزرگترین در خاورمیانه است، جزوی از پروژه بزرگ گردشگری اردبیل است و امکان بالن سواری هم در اطرافش هست. جدا از اینها مشگین شهر از داشتن آب‌های گرم معدنی هم بی‌نصیب نیست.

برای اقامت در مشگین شهر از ما می‌شنوید بروید اکو کمپ عشایری دورنا که تجربه‌ایست متفاوت. نزدیک عشایرید و امکان ماندن در چادرهای عشایر هم دارید، می‌توانید اسب سواری و دوچرخ سواری کنید و با پاراگلایدر بروید آن بالاها.

سرعین

سرعین

سرعین با ۲۶ درجه سانتی‌گراد در لیست خنک‌ترین شهر ایران قرار دارد. شاید بگویید ۲۶ درجه هم شد خنک؟ ولی همین هم در این گرمای طاقت فرسا غنیمت است. سرعین، به سرزمین آب‌های گرم ایران معروف است و همین هم جاذبه اصلی سفر به این شهر است.

سرعین با اردبیل فقط ۳۳ کیلومتر فاصله دارد و چشمه آب گرم بش باجلار، سبلان و گاومیش گلی از معروف‌ترین مجتمع‌های آبدرمانی و آبگرم سرعین هستند. اما بی‌نظیرترین جای سرعین، روستای زیبای آلوارس است که ۱۲ کیلومتر با آن فاصله دارد، خوش اب و هواترین جای سرعین.

این شهر ۱۲ هتل دارد و قیمت رزرو هتل در سرعین از شبی ۹۰ هزار تومان شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های اردبیل و سرعین کدامند؟

کلاردشت

کلاردشت

کمی از اردبیل فاصله بگیریم و برویم شمال ایران و منطقه کلاردشت. کلاردشت وسط تابستان برخلاف شهرهای دیگر استان مازندران خیلی خنک است. در گرم‌ترین ساعت  روز ۲۱ درجه و در خنک‌ترین وقت ۱۶ درجه سانتی‌گراد است.

کلاردشت دریا ندارد ولی سرسبز است و بخشی از سرسبزی‌اش را مدیون جاده جنگلی و باصفای عباس آباد است. این شهر بعد از سه راه مرزن اباد قرار گرفته و دریاچه ولشت آن معروف‌ترین جای دیدنی‌اش است. دور میدان کلاردشت خوراکی فروشی‌های خوشمزه‌ای هست و به طرف تنکابن که بروید شیرینی فروشی‌ای به اسم کاکا خیلی معروف است.

این شهر ۵ هتل هم دارد که جزو بهترین هتل های شمال ایران هم محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کلاردشت، بهشتی دور از دریا

ماسوله

ماسوله۶۵ کیلومتر که رشت را به طرف جنوب غربی بروید به یکی از چند روستای پلکانی ایران می‌رسید که پر رنگ و لعاب است و چیزهای جذاب زیادی دارد. دمای هوای ماسوله در مرداد معمولا ۲۳ درجه و کمتر است و برای همین هم در لیست ما قرار گرفته.

جذابیت ماسوله فقط به خانه‌های پلکانی‌اش نیست و در روستا که حالا خیلی وقت است، چهره نسبتا شهری به خود گرفته، راه بروید هوای خوب و بعضا مه گرفته ماسوله حسابی روبه راهتان می‌کند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی ماسوله

خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان

آلاشت

آلاشت در ۳۹ کیلومتری سوادکوه که یکی از ییلاق‌های مه گرفته شمال ایران است. دمای هوای آلاشت در مردادماه در بالاترین حالت ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در کمترین دما به ۱۵ درجه می‌رسد.

فیلبند

فیلبند در ۸۶ کیلومتری بابل که بلندترین روستای ییلاقی مناطق جنوبی آمل و بابل است و اقیانوسی از ابر آن را دربرگرفته. دمای هوای فیلبند در گرمترین زمان ۲۲ درجه سانتی گراد و در خنک ترین زمان ۱۵ درجه و پایین تر در مرداد ماه گزارش شده است.

جنگل ابر

جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد، با آبشارها و چشمه های زیاد. این منطقه با تهران ۴۰۴ کیلومتر فاصله دارد و دمای هوایش در مردادماه در خنکترین زمان ۱۳ درجه و در گرمترین وقت روز ۲۱ درجه سانتی‌گراد است.

جهان نما

جهان نما در ۸۵ کیلومتری گرگان و ۶۰ کیلومتری کردکوی که یکی از مناطق بکر و دست نخورده ایران است. دمای هوای این منطقه در گرمترین زمان ۲۵ درجه و در خنک‌ترین زمان ۱۷ درجه است.

بیشتر بخوانید: بهترین مقاصد سفرهای داخلی در تابستان

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

۱ نظر

  • پاسخ پارسا ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ از ۰۹:۰۳

    در تابستان هوای اکثر نقاط ایران یعنی ۹۰درصد ایران در گرمای شدید گرفتار میشود مثال ما خودمان در کرمانشاه با تحمل گرمای زیاد روزگار می‌گذرانیم اما بعضی از مناطق ایران شاهد نه تنها هوای خنک بلکه در مواردی سردی و برف را هم تجربه میکنند مقال خود استان اردبیل که معرف حضور همه هست اردبیل نن سفر کردم وقتی تو کرمانشاه هوا ۴۵درجه بود در اردبیل هواش ۱۴درجه هم نمی رسد خوشبختانه کرمانشاه در زمستان هوایی طرد و خنک دارد و همیشه گرم نیست من تو اهواز هم بودم انجا را باید در تابستان یک جهنم کامل نامید چون بیشتر مواقع هواش تا۵۵درجه هم می رسد و مردم فقط در شبها بیرون میان خوب امسال هم هوای کرمانشاه در همین تابستان گرم گرم ایت اما بعلت کرونا نتونستیم به اردبیل بریم انشاالله یه سال دیگه

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد