رویایی به اسم سقالکسار؛ تمیزترین دریاچه ایران

تاریخ انتشار : 29 مهر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۱۴ دی ۱۴۰۱
سقالکسار

زمانی که تصاویر فیلم «ماهی و گربه» در دریاچه سقالکسار برداشته شد، کمتر کسی اینجا را می‌شناخت؛ اما راز و رمزی که فیلم با چرخیدن شخصیت‌ها دور دریاچه درست کرد، تاثیر زیادی در افزایش جذابیت سقالکسار برای گردشگرها داشت. اینطور بود که فیلم جنایی نه‌تنها از تعداد گردشگران منطقه کم نکرد بلکه باعث شکل‌گیری تورهای جدیدی برای کشف رازهای پنهان‌ دریاچه شد.

سقالکسار کجاست؟

آدرس سقالکسار

این دریاچه در استان گیلان و روستایی به همین اسم، از توابع دهستان لاکان قرار دارد. آدرس سقالکسار را باید در ۱۵ کیلومتری جنوبی شهر رشت بین بقعه آقاسید شریف تا جیرده پیدا کنیم. برای رفتن به این منطقه راهی جز استفاده از خودرو شخصی نیست، اما علاوه بر آن تورهای زیادی برنامه یک شبه به این دریاچه برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سفرنامه یک روزه به ماسوله و دریاچه سقالکسار

چرا‌ باید اینجا را ببینیم؟

قایق سواری در تمیزترین دریاچه ایران

زمانی که خودمان به دریاچه سقالکسار برسیم متوجه می‌شویم که خبری از فیلتر مرموزی که فیلم را ترسناک می‌کرد نیست. برعکس، رنگ‌ها در فصل بهار آنقدر اغراق‌شده هستند که شما را به یاد بک‌گراند دسکتاپ کامپیوتر می‌اندازند. مساحت ۱۵ هکتاری این دریاچه باعث می‌شود تا چشم کار می‌کند آب ببینیم و مخمل کوه‌های سبز. با قایق‌ها می‌توانیم تا وسط دریاچه برویم، بعد در حوالی دریاچه جایی را برای اتراق کردن پیدا کنیم و بنشینیم به تماشا.

یکی از تصاویری که به راز و رمزهای این دریاچه اضافه می‌کند، خانه‌ای با سقف شیروانی نارنجی در وسط آن است، خانه‌ای که نیمی از آن داخل آب قرار دارد. هر وقت بارش باران زیاد شود این خانه هم تا سقف در آب فرو می‌رود و همین تصویر باعث به وجود آمدن شایعات و داستان‌های زیادی در بین مردم محلی شده.

در سقالکسار می‌توانیم در کنار طبیعت بکرش از آش، چایی و بلالی که در حاشیه آن فروخته می‌شود، لذت ببریم. بازارچه روستای سقالکسار هم یکی از دیدنی‌های این ناحیه است.

جاذبه‌های نزدیک

قلعه رودخان: حدود یک ساعت از سقالکسار تا قلعه رودخان فاصله است. قلعه‌ای که در دوره ساسانیان ساخته شده و در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن قرار دارد. ارتفاع دیوارهای قلعه بسیار بلند است و به‌خاطر داشتن ۶۵ برج و بارو به عظیم‌ترین قلعه کشور معروف شده. برای رسیدن به این قلعه باید از هزار پله بالا برویم.

قلعه رودخان

دافسار: دافسار، یکی دیگر از مناطق نزدیک به سقالکسار است که می‌توانیم برای ماهیگیری به آن برویم. داف سار یعنی جایی که در آن پرنده سار زیاد است. البته یک روایت دیگر می‌گوید به دلیل رفت‌وآمد مردم روستاهای اطراف برای بردن آب از این روستا به اسم دبه‌سار معروف شده و کم‌کم به دافسار تغییر نام داده. دافسار هنوز به اندازه سقالکسار مشهور نشده و برای همین خلوت‌تر است و یکی از مناطق بکر شمال. فاصله سقالکسار تا این منطقه با ماشین ۳۰ دقیقه است.

ماسوله: بیشتر تورهایی که به سمت سقالکسار می‌روند، از ماسوله هم می‌گذرند. شهری پلکانی در دل جنگل و کوه که برای رفتن به آن باید خودمان را آماده پیداه‌روی در سربالایی‌های تند و تیز آن کنیم. یکی از زیبایی‌های ماسوله معماری آن است. در اینجا سقف یک خانه حیاط خانه دیگری‌ست.

بهترین هتل رشت را برای اقامت بشناسید!

ماسوله

موزه میراث روستایی: این موزه یکی دیگر از دیدنی‌های نزدیک به دریاچه است که در پارک جنگلی سراوان قرار دارد. در این موزه سبک زندگی روستاهای اطراف، نوع زندگی، مسکن، کار و زندگی آنها به نمایش درآمده. این موزه در شرق دریاچه است و نیم ساعت تا آن فاصله دارد. برای رفتن به آن باید جاده فومن سراوان را به سمت اتوبان قزوین-رشت رفت. قبل از روگذر به تابلو این موزه برمی‌خوریم.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به رشت

کجا اقامت کنیم؟

با شلوغ شدن این اطراف در روزهای تعطیل ضروری است که قبل از سفر محل اقامت‌مان را مشخص کنیم. رزرو خانه در روستای سقالکسار، یکی از راه‌های اقامت در نزدیکی دریاچه است. نرخ اجاره ویلا برای یک شبانه‌روز معمولا شبی ۱۷۰ هزار تومان است که در روزهای خلوت به ۱۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.

کمپینگ

اگر کمی از دریاچه سقالکسار فاصله بگیریم در هر روستایی می‌توانیم یک خانه بومگردی پیدا کنیم. رشت، روستای دافسار، فومن و خمام بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت تا یک ساعت و نیم با دریاچه فاصله دارند و در همه این شهرها اقامتگاه و ویلا و هتل هست.

رزرو کنید: هتل‌های رشت

اگر با کمپینگ مشکلی ندارید امنیت منطقه برای برپا کردن چادر هم فراهم است. فقط باید با خودمان لباس گرم، پتو و زیرانداز، چادر و کیسه خواب همراه داشته باشیم.

بهترین فصل سفر

گردشگران اطراف دریاچه سفالکسار

با اینکه در فصل بهار همه جا سرسبز می‌شود، اما این فصل تنها زمان مناسب رفتن به این دریاچه نیست. به خصوص اینکه در بهار و تابستان جمعیت زیادی به اینجا سرازیر می‌شوند و هر پنج متر یک خانواده بساط خود را پهن می‌کنند.

شلوغ بودن اطراف ممکن است ما را به آرامشی که می‌خواستیم نرساند. برای همین گروهی پاییز و حتی زمستان را برای سفر انتخاب می‌کنند. در پاییز برگ‌های زرد و نارنجی آب دریاچه را رنگ می‌کنند.

اگر مه هم روی تپه‌های اطراف بنشیند تصویری شبیه رویا می‌سازد، رویایی که دل‌مان نمی‌خواهد هیچ وقت از آن دل بکنیم. در زمستان سفر کردن تا اندازه‌ای دشوار می‌شود.  اما اگر برف روی درخت‌ها نشسته باشد تصویر دریاچه نیمه‌یخ زده و لایه سفید برف روی شیروانی نارنجی وسط دریاچه حرف ندارد. بهتر است قبل از رفتن هوا را چک کنیم. بارندگی پیش‌بینی نشده می‌تواند مانعی برای چادر زدن لب دریاچه باشد.

نکات سفر

اینجا به پاکیزه‌ترین دریاچه گیلان شهرت دارد؛ پس کثیفش نکنیم. رسم جالبی اینجا حاکم است. آشغال‌های‌مان را داخل کیسه زباله می‌ریزیم و موقع برگشت به ازای هر کیسه دو هزار تومان پس می‌گیریم. شنا و ماهیگیری در دریاچه ممنوع است، پس با گذاشتن مایو و چوب ماهیگیری بی‌جهت جایمان را تنگ نکنیم.

مسیر دسترسی

مسیر رسیدن به سد خاکی سقالکسار

فاصله رشت تا سقالکسار ۱۸ کیلومتر، حدود ۴۰ دقیقه است. از تهران هم تا اینجا ۴ ساعت، در حدود ۳۲۷ کیلومتر راه در پیش داریم. باید از تهران به سمت جاده قزوین حرکت کنیم. بعد در دوراهی رشت و زنجان، مسیر رشت را برویم.

با ادامه همین مسیر تا رودبار و بعد امام‌زاده هاشم در تقاطع روگذری که بعد از پلیس‌راه رشت واقع شده، وارد جاده فومن-سراوان شویم. از هر منطقه ایران که بخواهید به اینجا بیایید باید ابتدا خودتان را به بقعه آقا سید شریف در جاده جیرده برسانید. از آقاسید شریف تا سقالسکار تقریبا یک ربع راه است.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

بهترین کافه‌های رشت کدامند؟

27 خرداد 1402
اطراف رشت کجا برویم؟

اطراف رشت کجا برویم؟

1 خرداد 1402

۵ نظر

  • پاسخ نازنین ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ از ۱۲:۲۸

    سقالکسار یکی از بهترین جاهایی هست که رفتم. و چندین بار رفتم ولی بازم از دیدن منتظرش سیر نمیشم. بهتون توصیه میکنم حتما حتما یه سر برین. هرگز پشیمون نمیشید.

  • پاسخ حسن ۲۰ تیر ۱۳۹۸ از ۱۱:۲۲

    کسی میدونه میشه اونجا قایق شخصی برد یا نه ؟

  • پاسخ یک رهگذر ۵ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۲:۲۱

    با سلام – از سقالکسار دیدن نکرده ام اما وقتی عکس هایش را می بینم دلم برایش پر می زند … امیدوارم بزرودی زود راهی شوم و این دریاچه زیبا و بکر و دیدنی را ببینم …
    توضیحات خوب بود ولی رستوران ها و قیمت های آنها در لیست نبود … این باعث می شود که برنامه ریزی سفر بهتر انجام شود – در هر صورت متشکرم

  • پاسخ رضارضوی ومجید ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۸:۲۱

    عالیه بهشته حتمابرید.حتما حتما برید

  • پاسخ حمید ۷ مهر ۱۳۹۸ از ۱۳:۲۹

    بسیار عالی یه جای بکر ،پر از آرامش،سکوت،مشتی حتما دیدن کنید مردمان اونجا بسیار باحال هستن به ما که خیلی خوش گذشت قطعا باز هم خواهم رفت ولی خواهشن انصافا نظافت را همه جوره باید رعایت کنیم

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد