همه چیز درباره آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه

تاریخ انتشار : 5 تیر 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
همه چیز درباره آلاشت، بهشت مه گرفته سوادکوه

۳۹ کلیومتر مانده به سوادکوه مازندارن، آلاشت قرار گرفته. یکی از ییلاق‌های مه‌ گرفته شمال کشور که در بهار و تابستان به دلیل هوای خنکش خیلی‌ها آن را برای سفر انتخاب می‌کنند. هم هوایش خوب است و هم دیگر کجا می‌شود آن همه زیبایی را یکجا دید.

آلاشت کجاست؟

روستای آلاشت

کل مسیر رسیدن به آلاشت دیدنی و سرسبز است به خصوص وقتی نزدیک پل ورسک و سوادکوه می‌شوید. این منطقه در ۲۳۷ کیلومتری تهران و در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته. و جدا از شهرتش به خاطر بکر بودن و داشتن مناظر ژرف و بدیع، قسمتی از شهرتش به این خاطر است که زادگاه رضاشاه پهلوی بوده.

در سرشماری‌های سال ۱۳۹۵ جمعیت این منطقه ۱۲۰۰ نفر بوده و هنوز آنطور که باید مثل دیگر جاها بر سر زبان‌ها نیفتاده به همین دلیل هم جزو مناطق بکر شمال ایران به حساب می‌آید.

آلاشت به چه معنی است؟ 

این منطقه که محلی‌ها به آن اِلاشت هم می‌گویند در زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه این اسم به خاطر عقاب‌های زیاد اینجاست که در کوه‌های بلندش آشیانه دارند.

چرا باید آلاشت را ببینیم؟

ارتفاعات آلاشت

طبیعت

این منطقه جزء رویایی‌ترین جاهای ایران است که تا چشم کار می‌کند، سرسبزی و مه است. طوری که آدم باورش نمی‌شود آنهمه قشنگی یکجا جمع شده باشد. روستای آلاشت یکجور قشنگ است و ارتفاعاتش جور دیگر. شما در روستا در کوچه‌های تنگ و باریک و سنگفرش که خانه‌های خشتی و شیروانی‌های چوبی دارند، قدم می‌زنید و از آن‌همه قشنگی و چیزهای جدید و بکر کیف می‌کنید. درختان سیب و آلو و گیلاس جزو جدایی‌ناپذیر طبیعت آلاشتند و از روستا که راه ارتفاعات را در پیش بگیرید ابرها مدام شما را دربرمی‌گیرند. تصویر چوپانانی که دام‌هایشان را برای چرا آورده‌اند، ترس دیوانه شدن از آنهمه قشنگی را به جانتان می‌اندازد.

در ورودی آلاشت مازندارن یک دوراهی هست که یکی از آنها به امام‌زاده حسن یا به قول محلی‌ها سرکوه می‌رسد. و دیگری به داخل شهر و روستاهای سوادرودبار و هلی چال و چرات. جاده سرکوه، جاده‌ای جنگلی‌ست که هرچه بالاتر می‌روید قشنگی‌اش هم بیشتر می‌شود. این منطقه به پارک جنگلی هم معروف است و به دلیل بکر بودنش، گردشگران حداقل یک روز را آنجا می‌مانند.

طبیعت سرسبز آلاشت

تاریخ

اما در روستا. محله تاریخی آلاشت که محلی‌ها به آن پاهلونی خیل یا پهلوان خیل می‌گویند. همان جایی‌ست که خانه پدر رضا شاه در آن واقع شده. رضاشاه در این خانه به دنیا آمد و حالا پس از گذشت سال‌ها به موزه مردم شناسی آلاشت تبدیل شده و در چند سال اخیر همواره خطر تخریبش وجود داشته.

مسجد جامع آلاشت، مقبره دختر پاک که زنان می‌توانند از آن دیدن کنند. و خانه صنایع دستی از جاهایی‌ست که حتما به آن باید سر بزنید. چادر شب و جوراب‌های بافته از جمله مهم‌ترین سوغاتی‌های اینجاست.

آلاشت مازندران را به رصدخانه‌اش هم می‌شناسند. بعد از آخرین خیابان بلند آلاشت که به مسجد امام‌ حسین (ع) ختم می‌شود. پلکانی طولانی را که بروید، به رصدخانه کوچکی می‌رسید که سه طرفش پرتگاه و یک طرفش کوه است. این رصدخانه تنها رصدخانه شمال ایران محسوب می‌شود که به رصدخانه آیت الله مازندرانی هم معروف است. در این رصدخانه دو تلسکوب قوی قرار گرفته که می‌شود با آنها آسمان گاه پرستاره روستا را دید.

محله کاربارتپه، محله سرزنده آلاشت است. شب‌ها آلاشتی‌ها در این محله جمع می‌شوند و گرم صحبت می‌شوند.

رصدخانه آلاشت

بیشتر بخوانید: فیلبند بام شرقی مازندران کجاست؟

بهترین فصل سفر

از آنجایی که این منطقه، منطقه‌ای کوهستانی‌ست، بهترین فصل سفر به آن تابستان و به خصوص مرداد ماه است که شاه توت‌ها هم رسیده‌اند. اگرچه در اوایل پاییز هم اگر سرمای هوا را به جان بخرید می‌شود به آن رفت.

وسایل مورد نیاز برای سفر

بستگی به این دارد که کجا را برای ماندن انتخاب کنید. اما به هرحال لباس گرم همراه داشته باشید که شب‌های اینجا سرد است. اگر می‌خواهید در ارتفاعات بمانید وسایل مورد نیاز کمپ کردن همراه داشته باشید. کفش کوهنوری، چادر مسافرتی، وسایل روشن کردن آتش، کیسه خواب و زیرانداز از ملزومات سفر است. خریدتان را میتوانید از روستا انجام دهید.

کجا اقامت کنیم؟

اقامت در آلاشت

روی اجاره خانه‌های روستایی، ویلا و همچنین سوئیت‌های شهرداری میتوان حساب کرد. اگر در روستا بمانید شانس خوردن غذاهای محلی را هم دارید. می‌توانید سبزی پلو، کته پلا(پلو) و خورش آلو بخورید و صبح‌ها پنر خیکی. این پنیر را از مخلوط شیر بز و گوسفند درست می‌کنند. دلیل نامگذاریش هم این است که پنیر نیمه‌خشک را در خیک پوست بز می‌ریزند و سر آن را می‌بندند، بعد همه سوراخ‌های هواکش خیک را می‌بندند تا پنیر به عمل بیاید.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری مازندران به تفیکیک شهرستان

جاذبه‌های نزدیک

دریاچه لفور

آبشار چرات و پل ورسک در مسیر رسیدن به آلاشت است. چرات روستایی‌ست در ۲۲ کیلومتری آلاشت و غرب شهر پل سفید واقع شده است. این روستا دارای حمامی ۲۰۰ ساله و آبشار و غار است که به سرخ غار معروف است.

همچنین در ۸۷ کیلومتری آلاشت یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران یعنی لفور قرار گرفته. دریاچه‌ای که بین درختان جنگلی محسور شده و تصویر مه گرفته و اسب‌هایی که در حاشیه‌اش در حال چرا هستند آن را به صورت تابلوی نقاشی درآورده. در پشت سد البرز و دریاچه لفور، با طی ۲۳ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به آبشار گزو می‌رسید.

مسیر دسترسی

در جاده فیروزکوه بعد از شهر پل سفید به دو راهی آلاشت می‌رسید که در سمت چپ جاده قرار دارد. از این دو راهی تا خود آلاشت حدود ۳۷ کیلومتر را باید در جاده فرعی و پیچ و خم‌هایش برانید تا بعد از ۴۵ دقیقه به آلاشت برسید. از تهران تا این منطقه حدود ۴ ساعت راه است.

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

بهترین کلبه‌های اقامتی در دل جنگل‌های سرسبز شمال

2 بهمن 1401
دریاچه شورمست

راهنمای رفتن به دریاچه شورمست

8 خرداد 1398

۱۴ نظر

  • پاسخ رضا رضایی ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ از ۱۹:۲۰

    سلام دوستان
    ما فصل مرداد ۱۳۹۷سال به آلاشت رفتیم .لازم دیدم در کنار همه زیبایی و جاذبه های این منطقه گردشگری چند نکته مهم را به شما مسافران عزیز اطلاع بدم
    اولین نکته در این شهر سوییت های شهرداری برای اجاره روزانه موجود هست که خیلی هم تعریفی نداره و برای رزرو این سویت ها باید با شماره تلفن ۱۲۵ (آتش نشانی شهر آلاشت )تماس بگیرید که برای منم خیلی جالب بود ] آتش نشانی سوییت اجاره میده
    نکته دوم حتما روز چهارشنبه برای گرفتن سوییت ها ی محلی اقدام کنید چون پنچ شنبه ساعت ۱۴ به بعد همه جا پر میشه و من دیدم خیلی از مسافران مجبور به برگشت شدن
    نکته سوم فکر چادر زدن در این منطقه را به هیچ عنوان نکنید چون شب ها هوا بسیار بسیار سرد میشه
    نکته چهارم بالای شهر آلاشت جاده ای هست که به سمت امام زاده حسن میره که بسیار زیباست و یکی از قشنگ ترین جاده هاست که از بالای مه ها بیرون میاد ولی فکر ادامه دادن و رسیدن به امام زاده نباشید چون بسیار مسیرش طولانی هست و از خود آلاشت برای راننده های نا آشنا به این جاده حدود ۱ ساعت هست و البته این جاده آسفالت هست و ۷ کیلومتر آخر نزدیک امامزاده خاکی میشود
    نکته پنجم رصد خانه آلاشت در روزهای مه گرفتگی فعالیت نمیکنه و امکان دارد شانس شما هوا مه آلود باشه و نتوانید استفاده کنید در ضمن ساعت کار رصد خانه از ساعت ۲۳ شب شروع میشود
    نکته ششم موزه آلاشت یا همان زادگاه روزها تا ساعت ۱۷ بیشتر باز نیست و مبلغ ورودی هم نفری ۴۰۰۰ تومان هست
    نکته آخر به هیچ عنوان وارد جاده های فرعی و خاکی نشوید چون هیچ امداد رسانی پیدا نمیشه و موبایل هم آنتن نمیده و اینرنت هم کار نمیکنه

    • پاسخ متین ۶ شهریور ۱۳۹۷ از ۰۵:۲۲

      مرسی عالی بود

    • پاسخ معصومه رضایی فریدونی ۱۲ آبان ۱۳۹۷ از ۰۶:۲۰

      سپاس فراوان

    • پاسخ مهدی ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ از ۱۲:۳۹

      ممنون عالی بود

    • پاسخ وحید ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ از ۱۰:۴۱

      ممنون چیزی میدونی مینوسی

    • پاسخ S.H ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ از ۰۴:۳۲

      من یکبار آلاشت رفتم ولی چون جایی برای کمپ کردن پیدا نکردم خونه اجاره کردم. خیلی دلم می خواد یکبار اونجا کمپ کنم. شما اونجا جای مناسبی برای کمپ کردن دیدید؟

    • پاسخ Soshavir@ ۱۸ دی ۱۳۹۹ از ۱۱:۰۲

      باسلام و خسته نباشید و سپاس فراوان از بازدید شما از شهر زیبای آلاشت و ممنونم از نظرات شما دوستان من ساکن تهرانم و اصالتا آلاشتی هستم.چند نکته به دوستانی که برای بازدید به آلاشت می‌روند بگم
      ۱_ آلاشت فقط خود شهر نیست در شهر میتوانید از بافت شهر و زادگاه و مسجد و… دیدن کنید و از صنایع دستی دیدن و خرید کنید و از هوای خنک و پیاده روی در شهر لذت ببرید که خود من بیشتر روزهای ابری و شب را ترجیح میدم
      ۲_بیرون شهر به سمت پایین رفتن به رودخانه و کمپ زدن و در تابستان خوردن تمشک و آلوچه و…
      ۳_ قبل شهر آلاشت و رفتن به روستای سرین و گذشتن از آن و ورود به جنگل‌های پرتاس که متصل به جنگل‌های شیرگاه میباشد
      ۴_ ادامه جاده سرین و رفتن به سمت بالا تر و وارد دشت‌های مسطح شدن و رفتن به ارتفاعات کنگلو
      ۵_ گذشتند از داخل شهر آلاشت و از سمت جاده کنار مسجد و رفتن به سمت روستای سوادرودبار
      ۶_ رفتن به روستای چرات و ابشارش و دیدن خیلی از روستا ها و مراتع قشنگ و…….
      فقط به دوستانی که می‌خواهند کمپ بزنن حتما با تجهیزات کامل بروند و در هر فصلی از سال حتما وسایل گرمایشی و لباس‌های گرم با خود ببرند و بدانید در کوه و جنگل‌های آلاشت حیوانات وحشی زیادی وجود دارد و حتما با جاده الاشت آشناییت ندارن با احتیاط زیاد رانندگی کنند مخصوصا در ساعات مه الود
      ی نکته مهم فقط در تمیزی جنگل‌ها و محیط بکر کشور خود کوشا باشیم و زباله های خود را در آن محیط رها نکنیم ممنونم از همه دوستان بابت نظرات و امیدوارم مسئولین آلاشت هم برای بهتر و آسایش دوستان گرامی تلاش بیشتری انجام دهند

  • پاسخ سعیدی ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ از ۱۶:۱۸

    ماهم رفتیم بد نبود البته ما خرداد ماه رفتیم خیلی تعریفی نبود ولی بدم نبود سال قبلش رفتیم سیاهکل تا دیلمان فکرمیکنم هم قشنگ تره هم خنک تره هم امن تره

  • پاسخ منصوري ۳ شهریور ۱۳۹۸ از ۱۱:۳۱

    دیلمان قشنگ تر و امن تر از جاده آلاشت هست ولی یقینا خنک تر نیست… اگر در چله تابستان دنبال یک جای خنک در فاصله ۳/۵ الی ۴ ساعته تهران در شمال ایران هستید قطعا آلاشت رو پیشنهاد می کنم تو اوج زمانی که اکثر جاهای شمال گرم و یا شرجی است هوای آلاشت خیلی خنکه… من در مردادماه ۹۸ رفتم شما مردادماه برو به دیلمان ببین به خنکی آلاشت هست… ولی از نظر زیبایی با شما هم عقیده ام که دیلمان زیباتره..

  • پاسخ Ali ۲۵ تیر ۱۳۹۹ از ۰۸:۴۷

    اگر به خنکی باشه، شهر بلده از همه جای شمال سردتره، همچنین شهرهای جواهرده و جنت رودبار هم خیلی سرد هستن.

  • پاسخ ایده ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ از ۰۹:۵۸

    سلام ما امسال شهریور ۹۹ جاده الاشت رو رفتیم بالا به قصد کمپ زدن . جاذه خیلی قشنگ و مرتفع و پر از مه بود . روستای کارمزد رو برای کمپ زدن که تقریبا اواسط جاده بود معرفی کردن ولی ما چون تا خود آلاشت بالا رفتیم قبل رسیدن به روستا کنار جاده قسمت های همواری بود که مناسب برای کمپ زدن بوذ و همون جا تو ارتفاع کمپ زدیم و عالی بود.

  • پاسخ رمضانعلی عموزاده آرایی ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ از ۰۸:۵۸

    با سلام و احترام
    من ساکن روستای امام زاده حسن هستم
    از گردشگران عزیز دعوت می کنم از روستای ما دیدن فرمایند . البته در سالهای اخیر جاده دسترسی به امام زاده حسن از سوادرود بار حدود نصف مسیر آسفالت شده ولی قرار است باقیمانده امسال آسفالت شود البته به همت مدیر کل محترم راه استان جنای مهندس نجفی عزیز بزرگوار
    قابل ذکر است امامزاده حسن یکی از بهترین و شاید به قول تهرانی ها شاخ منطقه خوش آب و هوای منطقه می باشد .
    سمت بند پی فلبند و سمت سوادکوه امام زاده حسن .
    امامزاده حسن محل برگزاری کشتی سنتی بین اهالی سواکوه و بند پی می باشد که دارای چمنی در محل به همین نام وجود دارد که متاسفانه در چند سال اخیر مورد بی توجهی و در معرض خطر قرار دارد .
    امام زاده حسن در طول شش ماه از سال در زیر برف قرار دارد که بهترین مکان برای بوم گردی و ورزشهای اسکس می باشد .
    اهالی روستای امام زاده حسن از توابع شهرهای بابل و شیرگاه و لفور و قایمشهر هستند متاسفانه از طرف شهر آلاشت هیچگونه توجهی به این منطقه خوش آب و هوا نشده است .
    ولی من آینده بسیار خوبی را برای روستای امام زاده حسن آلاشت آرزو می کنم .

  • پاسخ عباس ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ از ۰۸:۲۶

    البته دوست عزیز جواهرده و جنت رودبار جز ارتفاعات شهر شهسوار- رامسره . خودشون شهر نیستن

  • پاسخ رمضانعلی عموزاده آرایی ۲۰ تیر ۱۴۰۰ از ۱۰:۵۱

    با سلام و احترام
    ییلاقات مجاور شهر آلاشت واقعا مظلوم واقع شدند تمامی جاده ها از سال ۵۵ توسط ذوب آهن احداث شده است ودر طی ۴۵ سال گذشته هیچگونه توجهی نشده متاسفانه اداره راه سوادکوه اصلا به حساب نمی آورد .
    جاده مسیر لرزنه به امامزاده حسن و اسب خونی و همچنین جاده سوادرود بار به ییلاقات مجاور نظیر امامزاده حسن و اسپرز و پیرکلوم و روجی کلوم و اسبخونی .
    ما بهترین ییلاقات منطقه را داریم و هیچ جای ایرانرابه آن ترجیح نمی دهیم .
    ما داریم پیگیری میکنیم برای آسفالت جاده ها و خدارو شکر امسال لوله کشی گاز انجام شده است .
    تفرجگاه بسیار خوب و عالی برای همه خانوار ساکنین قایمشهر و بابل و شیرگاه و زیراب می باشد .
    در فصل زمستان بهترین منطقه برای ورزش اسکی میباشد که متاسفانه ورزش استان کوچکترین توجهی به این رشته با ارزش نشده است چون در طول سال شش ماه منطقه امامزاده حسن زیر برف است و موقعییت عالی دارد .
    بوم گردی منطقه متاسفانه فعال نیست وزارت گردشگری کوچکترین توجهی به جایگاه با ارزش منطقه آلاشت و ییلاقات مجاور ندارد و از این همه پتانسیل و ارزش خدادادی زیبایی چشم نواز مردم عزیز شهرهای مجاور محروم هستند .
    این حرکت هم برای اقتصاد منطقه خوب است و هم برای افزایش روحیه و دور بودن از استرس های زندگی شهری بسیار ضروری است .

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد