راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

تاریخ انتشار : 11 اسفند 1400 - تاریخ بروز رسانی : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

کاشان شهری‌ست که، به قول سهراب سپهری، جور دیگر باید دیدش! شهری که با عنوان‌های شهر گل و گلاب، پایتخت فرش جهان و خانه‌های تاریخی‌اش بر سر زبان‌هاست و با مردم خونگرم و مهمان‌دوستش پذیرای گردشگران و مسافران از هرجای جهان. در هر فصلی از سال، سفر به کاشان لطف و صفای خودش را دارد. تنها چیزی‌که نباید یادتان برود، راهنمای کاشان‌گردی‌ست. در این مطلب از اسنپ‌تریپ برایتان از قصه‌ی کاشان شروع کرده‌ایم، و از دیدنی‌ها و خوردنی‌ها و هتل‌هایش گفته‌ایم.

تاریخچه کاشان

کاشان با اینکه یکی از شهرستان‌های اصفهان محسوب می‌شود و مرکز استان نیست، شهری دیدنی و معروف بوده. و اهمیتش در تاریخ شهر هم پیداست؛ شاهدش هم تمدن ۷۰۰۰ ساله‌ی سیلک است. درباره اینکه اسم کاشان از کجا آمده هم اختلاف زیاد است؛ گروهی فکر می‌کنند به‌خاطر سکونت مهاجران کاسی، کاسیان به کاشان تبدیل شده، اما کسانی هم هستند که می‌گویند به‌خاطر ساختن کاشی‌های خوب، اینجا به کاشیان و بعد به کاشان تغییر نام داده. در سفر به کاشان می‌توان ردی از هزاران سال پیش تا تاریخ معاصر را به چشم دید.

کاشان
کاشان

بهترین زمان سفر به کاشان

از آن‌جا که کاشان شهری کویری‌ست، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. برای همین بهترین فصل سفر به کاشان، فصل بهار به‌خصوص نوروز، و پاییز است. بهترین آب و هوای کاشان را در اردیبهشت ماه و فصل گلاب‌گیری می‌توانید پیدا کنید.

سفر ارزان به کاشان

به‌طور کلی بسیاری در نوروز، فصل گلاب‌گیری و پاییز راهی کاشان می‌شوند و به همین علت هم هزینه سفر نسبت به روزهای عادی سال افزایش دارد. اگر می‌خواهید سفر ارزان به کاشان داشته باشید و می‌توانید هوای گرم تابستان یا سردی زمستان را تحمل کنید، این دو فصل مناسب‌ترند. اگر هم بخواهید در بهار و پاییز مقرون به‌صرفه به کاشان بروید، می‌توانید با رزرو هتل از چند هفته قبل و برنامه‌ریزی بودجه مسافرت، سفری کم‌هزینه داشته باشید.

کاشان
خانه تاریخی در کاشان

راه های سفر به کاشان

سفر به کاشان با قطار

فاصله تهران تا کاشان با قطار حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد و با خیال راحت از تماشای مسیر لذت می‌توانید لذت ببرید. البته از اکثر شهرهایی که ایستگاه راه آهن داشته باشند، با قطار می‌توان به کاشان رفت. ایستگاه راه آهن کاشان هم در حدود ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته.

همه‌چیز درباره سفر با قطار در ایران

سفر به کاشان با اتوبوس

برای سفر ارزان به کاشان اتوبوس گزینه‌ی خوبی‌ست و خستگی زیادی باقی نمی‌گذارد. ترمینال اتوبوس کاشان از مرکز شهر ۵ کیلومتر فاصله دارد و خرید بلیت اتوبوس کاشان را اینترنتی هم می‌توان خرید.

سفر به کاشان با خودروی شخصی

از تهران تا کاشان ۲۴۰ کیلومتر فاصله است. از اتوبان قم با حدود سه ساعت رانندگی به کاشان می‌توان رسید.

سفر به کاشان با خودروی شخصی
سفر به کاشان با خودروی شخصی

سفر به کاشان با هواپیما

فرودگاه کاشان چند سالی‌ست که راه‌اندازی شده اما از شهرهای زیادی پرواز ندارد.

رفت و آمد در کاشان

اتوبوس و تاکسی از وسایل حمل و نقل عمومی کاشان هستند که در زمان سفر، در دسترس و راحتند. البته از تاکسی‌های اینترنتی هم در کاشان می‌توانید استفاده کنید.

۸ غذای محلی کاشان که باید امتحان کرد

دیدنی های کاشان

اسم کاشان بیش از هر چیز با گلاب، خانه‌های تاریخی‌ و حمام فین گره خورده و نمی‌شود سفر را بدون تماشای دیدنی‌های کاشان به پایان برد.

حمام و باغ فین کاشان

حمام و باغ فین کاشان
حمام و باغ فین کاشان

یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های ایرانی را در کاشان می‌توان یافت؛ باغ فین. البته حمام فین بیشتر به‌خاطر ماجرای تاریخی قتل امیرکبیر معروف است. در بین درختان بلند باغ می‌توان قدم زد و از تماشا و شنیدن صدای آب، لذت برد. باغ و حمام فین کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر قرار گرفته‌.

بازار سنتی کاشان

تیمچه امین الدوله در بازار سنتی کاشان
تیمچه امین الدوله در بازار سنتی کاشان

با اینکه بازار سنتی از مراکز خرید کاشان است، اما به علت معماری چشم‌گیرش یکی از جاذبه‌هایی‌ست که باید ببینید. در بالای سرتان به تزیینات زیبای سقف و طراحی‌اش نگاه کنید. فرش‌های بازار کاشان هم در همان ابتدا چشمتان را می‌گیرد. تیمچه امین‌الدوله از زیباترین قسمت‌های بازار کاشان است. دورتادور تیمچه که به سقف نیمه بازش معروف است، فرش و عتیقه‌فروشی به چشم می‌خورد. بازار کاشان از میدان کمال‌الملک تا میدان سنگ، و تا بازار مسگرها و میدان دروازه دولت ادامه دارد.

مسجد جامع کاشان

یکی از بناهای قدیمی کاشان، مسجد جامع است که گفته می‌شود در دوره سلجوقیان ساخته شده. هنر ایرانی و طرح‌های کاشی‌کاری از دلایلی هستند که باید این مسجد را در سفر به کاشان دید. مسجد جامع کاشان در خیابان باباافضل قرار گرفته.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد
حمام سلطان امیر احمد

هرکسی که به دیدن حمام سلطان امیر احمد می‌رود، کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و طلایی و پشت‌بام این بنا برای همیشه در ذهنش می‌ماند. برای بازدید از این جاذبه دیدنی جذاب باید به کوچه سلطان امیر احمد در خیابان علوی بروید.

مجموعه آقابزرگ کاشان

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان
مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان

مسجد آقابزرگ گنبدها و بادگیرهای هنرمندانه‌ای دارد و بسیاری را به اینجا می‌کشاند. مجموعه آقابزرگ از بخش‌های مختلفی مانند شبستان، هشتی ورودی و صحن مرکزی تشکیل شده. برای بازدید از مسجد آقابزرگ باید راه خیابان فاضل نراقی را پیش بگیرید.

تپه سیلک کاشان

تپه سیلک کاشان
تپه سیلک کاشان

برای تماشای تمدن قدیم ایران باید سری به تپه سیلک کاشان بزنید. این تپ محل دفن انسان‌های عصر باستان است که ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ سال عمر دارند. در خیابان امیرکبیر و نزدیک خیابان امیرالمومنین به بازدید از این مکان باستانی می‌توانید بروید.

خانه های تاریخی کاشان

بسیاری از خانه‌هایی مسکونی قدیمی در این روزها، درهایشان را به روی گردشگران باز کرده‌اند تا هرکس که بخواهد از معماری و حال و هوای صمیمی آن‌ها استفاده کند. اگر به کاشان می‌روید، بازدید از این خانه‌های تاریخی را در لیست کاشان‌گردی‌تان قرار دهید:

خانه طباطبایی‌ها

خانه طباطبایی‌ها کاشان
خانه طباطبایی‌ها کاشان

با فواره‌های دوست‌داشتنی و گچ‌بری‌های هنرمندانه، خانه طباطبایی‌ها به عروس خانه‌های ایران معروف و از شاهکارهای معماری ایرانی‌ست. آینه‌کاری‌ها، تزیینات و طراحی قرینه‌ و چشم‌نواز خانه نمی‌گذارد کسی به راحتی از خانه دل بکند. خانه سه بخش بیرونی، اندرونی و مخصوص خدمه دارد و بعد از ۲۰۰ سال همچنان باشکوه و زیباست. برای بازدید از آن باید راهی مرکز شهر و خیابان علوی شوید.

خانه بروجردی‌ها

خانه بروجردی‌‌ها کاشان
خانه بروجردی‌‌ها کاشان

زمان ساخت خانه بروجردی‌‌ها به دوره قاجار بر می‌گردد. خانه‌ای که به‌خاطر عشق پسر خانواده بروجردی به دختر آقای طباطبایی ساخته می‌شود و برای همین هم شبیه به خانه طباطبایی‌ست. این خانه تاریخی در خیابان علوی قرار دارد.

خانه عباسیان

خانه عباسیان کاشان
خانه عباسیان کاشان

معماری منحصربه‌فرد خانه عباسیان به‌قدری‌ست که جایزه زیباترین بنای ایرانی – اسلامی را هم گرفته. این خانه ۵ حیاط و بخش‌های متعددی دارد و درست حدس زدید؛ برای دیدنش باید به همان خیابان علوی معروف بروید!

دلایلی که باعث می‌شود خانه منوچهری کاشان را ببینیم

جاذبه های دیدنی اطراف کاشان

اگر بخواهید برای سفری نصف روزه یا یک روزه برنامه‌ریزی کنید، پیشنهاداتی برای جاهای دیدنی اطراف کاشان هم داریم:

قمصر

قمصر
قمصر

این شهر به گلاب معروف است و بیش‌تر مسافران، اردیبهشت را برای سفر به قمصر انتخاب می‌کنند. فرقی ندارد چه فصلی به کاشان می‌روید، با ۳۵ دقیقه رانندگی می‌توانید از آب و هوای خوب آن لذت ببرید و با دستی پر از گلاب برگردید.

نوش آباد و آران و بیدگل

آران و بیدگل
آران و بیدگل

از کاشان با ۱۴ کیلومتر رانندگی به شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد می‌رسید. گفته شده که از این مکان قبل از اسلام استفاده‌های دفاعی و نظامی می‌شده. آران و بیدگل هم فاصله چندانی با نوش آباد ندارد و اماکن دیدنی و تاریخی بسیاری را در خودش جای داده.

در آران و بیدگل کجا را ببینیم؟

نیاسر

آتشکده نیاسر
آتشکده نیاسر

نیاسر هم یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای نزدیک به کاشان است و برای رسیدن به آنجا، به ۳۰ دقیقه رانندگی نیاز دارید. غار نیاسر یا غار سوراخ رئیس با قدمتی ۲۰۰۰ ساله، و آتشکده نیاسر از جاذبه‌هایی‌ست که می‌توانید ببینید.

مشهد اردهال

مراسم قالی‌شویان در مشهد اردهال
مراسم قالی‌شویان در مشهد اردهال

مشهد اردهال در ۴۰ کیلومتری کاشان قرار دارد و در صحن امام‌زاده سلطان، به آرامگاه سهراب سپهری می‌توان رفت. مراسم قالی‌شویان معروف‌ترین رسم مشهد اردهال در دومین جمعه ماه مهر برگزار می‌شود و دیدنش از نزدیک خالی از لطف نیست.

ابیانه

ابیانه
ابیانه

در روستای ابیانه که قدم بزنید، خانه‌های پلکانی سرخ رنگ با در و پنجره‌های چوبی، مردم محلی و لباس‌های رنگی سنتی چشم و دلتان را می‌برد. برای رفتن به ابیانه باید حدود یک ساعت و نیم در راه باشید که قطعا ارزشش را دارد.

راهنمای رفتن به کویر مرنجاب

سوغات کاشان

هیچ‌کس نمی‌تواند دست خالی از کاشان بیرون برود! این سوغات کاشان را یا حتما در زمان سفرتان امتحان کنید، یا برای خودتان و دوست و آشنا بیاورید. یادتان باشد که بهترین جا برای خرید سوغات کاشان هم بازار سنتی است.

گلاب

کاشان
گلاب کاشان

درست است که اردیبهشت فصل گلاب‌گیری کاشان است، اما در هر فصلی می‌توان گلاب اعلا پیدا کرد. گلاب برای خیلی چیزها استفاده می‌شود؛ از غذا و دسر گرفته تا شربت و دمنوش.

باقلوا

باقلوای کاشان
باقلوای کاشان

اگر تا بازار رفتید، باقلوا را فراموش نکنید! فرق باقلوای کاشان با دیگر شهرها در این است که در دو مدل پسته و نارگیل درست می‌شود و تنوع زیادی دارد.

غنچه گل‌محمدی

غنچه گل‌محمدی
غنچه گل‌محمدی

خرید غنچه خوش‌عطر گل محمدی را نباید در سفر به کاشان از دست داد. انقدر تازه‌ست که تا ماه‌ها عطرش در آشپزخانه می‌ماند و برای چای و تزئین خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شود.

حاجی بادام

حاجی بادام
حاجی بادام

شیرینی حاج بادومی خریدن و خوردنش بر هر مسافری واجب است، هم کوچکند و هم خوش‌خوراک و خوشمزه.

کلوچه کاشانی و پشمک

کلوچه کاشانی و پشمک
کلوچه کاشانی و پشمک

کلوچه‌های کاشانی در هر مراسم و مخصوصا نوروز پیدا می‌شود. از آنجا که این کلوچه‌ها شیرینی زیادی ندارند، آن را با پشمک می‌خورند.

برای خرید صنایع‌دستی کاشان به‌عنوان سوغات و یادگاری می‌توانید فرش، گلیم، جاجیم و ظروف مسی را خریداری کنید.

مراکز خرید کاشان

علاوه بر بازار سنتی، برای خرید در کاشان گزینه‌های دیگری هم وجود دارد؛

بازار صفویه کاشان

یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید کاشان، پاساژ صفویه در خیابان رجایی‌ست. برای خرید لباس و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی می‌توانید به بازار صفویه بروید.

بازار کاشان چه جذابیت‌هایی دارد؟

کاشان مال
کاشان مال

کاشان مال

اگر دوست دارید در بازاری مجهز و جدید خرید و تفریح کنید، کاشان مال در بلوار امام رضا گزینه مناسبی است. از مغازه‌های متنوع، تا شهربازی و فودکورت در کاشان مال قرار گرفته.

غذاهای محلی کاشان

اگر در زمان سفر دلتان خواست غذاهای سنتی و محلی کاشان را انتخاب کنید، سراغ این غذاها را در رستوران‌ها بگیرید: کوفته آب سماق، گوشت لوبیا، نخودآله، چلو دیزی، آبگوشت به و شفته بادمجان. اگر هم می‌خواهید بیشتر درباره هرکدام از این غذاها بدانید، این مطلب درباره غذاهای محلی کاشان را بخوانید.

غذای محلی کاشان؛ شفته نخودچی
غذای محلی کاشان؛ شفته نخودچی

بهترین رستوران های کاشان

اتفاق هیجان‌انگیز سفر کاشان، امتحان کردن غذاهای خوشمزه‌ و سنتی‌ست. این شهر رستوران‌های خوبی دارد که بعضی از آن‌ها با حال و هوایی سنتی و در خانه‌های تاریخی از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

رستوران آیینه سرای عامری‌ها

اگر پس از گشت و گذار در بافت قدیم و خانه‌های تاریخی به‌دنبال رستورانی باکیفیت بودید، به رستوران سرای عامری‌ها سر بزنید. از انواع خورشت و غذاهای سنتی و ایرانی و نوشیدنی و شربت‌های خنک را در این رستوران می‌توانید سفارش دهید.

رستوران آیینه سرای عامری‌ها
رستوران آیینه سرای عامری‌ها

سفره‌خانه سنتی مادربزرگ

برای چشیدن طعم واقعی خورش آلو هویج با مرغ، به سفره‌خانه سنتی مادربزرگ می‌توان رفت. این سفره‌خانه محلی دنج و صمیمی دارد و در خیابان باباافضل قرار گرفته.

باغ رستوران نایب، رستوران اکبرجوجه، رستوران خاتون، رستوران سنتی مرشدی و رستوران ملل کاشان هم از دیگر رستوران‌های خوب این شهر هستند.

بهترین رستوران‌های سنتی کاشان کجاست؟

هتل های کاشان

اگر می‌خواهید در زمان سفر کاشان، در هتل اقامت داشته باشید، از این لیست کمک بگیرید.

هتل وندا کاشان: هتل ۴ ستاره وندا در بلوار امام رضا قرار گرفته و از هتل‌های تازه تاسیس شهر است. در هتل وندا اتاق و سوئیت‌های ۱ تا ۴ تخته قابل رزرو بوده و امکاناتی مانند رستوران، سالن بدنسازی و خدمات خانه‌داری هم دارد.

هتل وندا کاشان

هتل نگارستان کاشان: هتل نگارستان یکی از هتل‌های محبوب مسافران شهر کاشان است و از مواردی مانند کیفیت هتل و امکانات، نظافت، خوش‌رویی کارکنان و قیمت هتل ۳ ستاره نگارستان رضایت داشته‌اند. این هتل در خیابان امیرکبیر قرار دارد.

هتل نگارستان کاشان
هتل نگارستان کاشان

هتل خانه رز کاشان: با اینکه هتل خانه رز تک ستاره است، اما بسیاری برای اقامت در سفر به کاشان آن را انتخاب می‌کنند. اگر به‌دنبالی هتلی با قیمت مناسب و به دور از مرکز شهر هستید، هتل خانه رز کاشان گزینه خوبی برای شماست.

هتل خانه رز کاشان
هتل خانه رز کاشان

از دیگر هتل‌های کاشان می‌توان به هتل امیرکبیر و هتل سیاح اشاره کرد.

بهترین هتل های سنتی کاشان

اقامتگاه های کاشان

در سفر به کاشان با رزرو یکی از اقامتگاه‌های بومگردی یا سنتی، اقامت منحصربه‌فردی را تجربه کنید.

اقامتگاه سنتی سرای کاسیان کاشان: در خیابان آیت‌الله کاشانی در خانه‌ای ۲۰۰ ساله و به سبک قدیم می‌توان اقامت داشت. حیاط دلباز و فضای بزرگ و زیبا، کارکنان خوش‌برخورد، قیمت مناسب و امکانات خوب از مواردی‌ست که مسافران پس از اقامت در اقامتگاه سنتی سرای کاسیان کاشان ابراز رضایت کرده‌اند.

اقامتگاه سنتی سرای کاسیان کاشان
اقامتگاه سنتی سرای کاسیان کاشان

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان: این اقامتگاه که ساخت و قدمتش به دوره قاجار بر می‌گردد، بخش‌های دلنشینی مثل ایوان تابستانی و زمستانی، شاهنشین و سرداب دارد. رستوران و کافه اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان هم خیالتان را بابت غذا راحت می‌کند.

اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان
اقامتگاه سنتی مهینستان راهب کاشان

راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی

اقامتگاه بوم گردی سرای سایه کاشان: مهم‌ترین مزیت اقامتگاه سرای سایه به دیگر اقامتگاه‌های سنتی کاشان، کم بودن اتاق‌ها و خلوتی و قیمت ارزان و مقرون به‌صرفه بودن آن است. از طرفی هم با چند دقیقه پیاده‌روی به بازار سنتی کاشان و مرکز شهر دسترسی دارید.

اقامتگاه بوم گردی سرای سایه کاشان
اقامتگاه بوم گردی سرای سایه کاشان

هتل‌های کاشان قیمت مناسب کدامند؟

از دیگر اقامتگاه‌های کاشان از اقامتگاه سنتی خانه پارسی، اقامتگاه سنتی آریانا اسپا، اقامتگاه سنتی فلاحتی و اقامتگاه سنتی امیر السلطنه می‌توان نام برد.

در زمان سفر به کاشان می‌توانید با هتل یا اقامتگاه خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ رزرو کنید. همچنین می‌توانید بلیط هواپیما ی خود به مقصد کاشان را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.

دسته:سفرنامه

مطالب مرتبط :

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

هر آنچه که باید درباره کویر ابوزید آباد کاشان بدانید!

26 فروردین 1402
خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

خانه‎‌های تاریخی کاشان، هنرنمایی معماران ایرانی

20 آذر 1401

۳ نظر

  • پاسخ فرنگیس ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ از ۱۵:۴۵

    قشنگترین شهر ایرانه 🙂

  • پاسخ اژدر مرتضوی ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ از ۱۰:۲۲

    دوست دارم عید برم اینجاااها

  • پاسخ امید یساری ۴ خرداد ۱۴۰۱ از ۰۷:۵۲

    هفته پیش کاشان بودم
    چه شهر تاریخی زیبا و چشم نوازی
    چه مردمان خونگرم و با صفا و عزیزی
    خیلی خاطره خوبی شد

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد