دیدنی‌ترین موزه‌های ایران کدام است؟

تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳۰ آبان ۱۴۰۰
موزه های ایران

درست است که موزه‌گردی علیرغم ارزان بودنش در ایران چندان طرفدار ندارد. و آدم‌ها بیشتر موقع سفر دنبال طبیعت‌گردی و دیدن جاهای بکرند. اما موزه‌هایی هم هستند که به خاطر فضا و چیزهایی که درشان قرار گرفته ارزش یکبار دیدن را دارند. دیدنی‌ترین موزه‌های ایران، در پایتخت واقع شده و هیچ شهری مثل تهران اینهمه موزه را در خودش جای نداده. پیشنهاد ما هم بیشتر دیدن موزه‌های تهران است؛ اگرچه در شهرهای دیگر هم موزه‌هایی هست که می‌ارزد برایشان وقت بگذاریم. ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه است و چه خوب که به این بهانه سری به تعدادی از آنها بزنیم.

موزه جواهرات

موزه جواهرات

موزه جواهرات محبوب‌ترین جاذبه گردشگری تهران و از دیدنی‌ترین موزه‌های ایران به حساب می‌آید. دلیلش هم واضح است، ما ایرانی‌ها کلا به جواهرات علاقه مندیم و قدم زدن در موزه‌ای که یک عالمه طلا و جواهر و تاج را در خودش جای داده هیجان انگیز است. تاج‌هایی که یک زمان پادشاهان بر سر می‌گذاشتند و حالا می‌شود از فاصله‌ای نزدیک آنها را دید. در موزه جواهرات که ۱۰۰۰ متر است در ابتدا فقط زیورآلات و جواهرات دوره صفویه، زند، افشار، قاجار و دوره اول پهلوی در آن نگهداری میشد. تا اینکه بعد از انقلاب در سال ۶۹ جواهرات و مرواریدهای زمان پهلوی دوم نیز به موزه اضافه و درهایش به روی بازدیدکنندگان گشوده شد. حالا بخش پهلوی کامل شده و جواهرات، تاج‌ها و نیم تاجهایی که محمدرضا شاه پهلوی و فرح در جشن‌ها و دید و بازدید‌ها بر سر می‌گذاشتند هم وجود دارد.

شما در این موزه با گوشه ای از تاریخ پر زرق و برق گذشتگان مواجه‌اید. الماس دریای نور که عایدی نادرشاه از لشگرکشی به هندوستان بود. یا جواهراتی که فرح در مهمانی‌ها و بازدید‌ها به خود می‌آویخت. کارشناسان می‌گویند کسی تا حالا نتوانسته قیمت جواهرات موجود در موزه را حدس بزند و قیمتی برایش تعیین کند. و این را به خاطر وجود اشیایی مثل کره جغرافیایی متعلق به دوره ناصرالدین شاه، تخت طاووس متعلق به دوره فتحعلیشاه، جقه نادری، شمشیر جاهی و ده‌ها گلدان، سرپوش‌های غذا، قلیان، آینه، تنگ‌های مینا، شمعدان، فیروزه، شمشیر، خنجر، سپر، ساعت، قلمدان، انفیه‌دان، اشیای آراسته به یاقوت و لعل، تفنگ، عصا، مدال، تخت، سنجاق و گل سینه می‌دانند.

آدرس موزه جواهرات: موزه جواهرات در زیرزمین بانک مرکزی، در خیابان فردوسی تهران و مقابل سفارت ترکیه واقع است.

زمان بازدید: از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت  ۱۴تا ۱۶:۳۰

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش، یکی از موزه‌های مهجور تهران و دیدنی‌ترین موزه‌های ایران است. از محوطه‌ای پردارو درخت و آرام می‌گذری و وارد موزه می‌شوی و وقتی واردش بشوی خودتی و شاید سه چهار بازدیدکننده دیگر با احتساب نگهبانان. در موزه فرش که ساختمانش شبیه دارقالی‌ست، چیزهایی زیادی هست که آدم را ناراحت کند. مثل نور بد مهتابی‌ها، موکت‌های کهنه‌ای که روی زمین پهن شده و همان سوت و کور و خلوت بودن زیاد از حدش. آدم دوست دارد آنهمه زیبایی را عده زیادی ببینند و از این نظر موزه فرش، موزه محرومی‌ست، طوری که وقتی در آن راه می‌روی مدام میگویی حیف از این فرش‌ها.

در طبقه اول اینجا، ۱۳۵ قطعه قالی از قرن نهم تا دوره معاصر و از شهرهای کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان و کردستان قرار گرفته که آدم از دیدنشان سیر نمی‌شود. طبقه دوم هم به نمایشگاه‌های دائمی و فصلی اختصاص دارد. و از موزه که بیرون بیایید پارک لاله پیش رویتان است و کمی پایین‌تر موزه هنرهای معاصر.

آدرس موزه فرش: موزه فرش در خیابان کارگر شمالی تقاطع دکتر فاطمی واقع است.

زمان بازدید: همه روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر

قیمت بلیط: ۲۵۰۰ تومان

کاخ سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد

یکی دیگر از دیدنی‌ترین موزه‌های ایران، کاخ موزه سعدآباد است که هم خودش دیدنی‌ست و هم موزه‌هایش. سعدآباد در شمال تهران با درخت‌های سربه فلک کشیده و صدای کلاغ‌هایش، ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجار و پهلوی را در خودش جای داده. و با قدم گذاشتن در آنها گوشه‌ای از زندگی شاهان را میتوان دید.

کاخ سعدآباد در ابتدا کاخ تابستانی شاهان قاجار بود، اما در ۱۲۹۹ با افزایش کوشک‌ها و فضای سبز به محل اقامت تابستانی رضاشاه تبدیل شد. بعدها کاخ‌های دیگری هم برای سکونت اعضای خاندان پهلوی در آن ساخته شد که بعد از انقلاب به موزه تبدیل شدند. حالا کاخ سعدآباد موزه‌هایی دارد که از جذاب‌ترین‌هایش موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه پوشاک سلطنتی، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، موزه آب و موزه سلاح های دربار و کاخ تابستانی‌ست.

آدرس کاخ سعد آباد: کاخ موزه سعدآباد در خیابان ولی‌عصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار گرفته.

زمان بازدید: نیمه اول سال  همه روزه ( شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۹، فروش بلیت تا ساعت ۱۷٫ نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه) از ساعت ۹ تا ۱۷، فروش بلیت تا ساعت ۱۶

قیمت بلیط: ورودی مجموعه ۲۰۰۰ تومان است و قیمت بلیط هر کدام از موزه‌ها نیز ۲۰۰۰ تومان است.

موزه قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک که یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم آباد و نماد شهر محسوب میشود، خودش یک پا موزه است. جدا از اینکه شهر زیر پایت است و وقتی جلویش می‌ایستی از عظمتش حیرت می‌کنی، تویش هم دیدنی است. این قلعه که در دوره ساسانیان بنا شده. و کاربری نظامی و حکومتی را داشته، دژی ۱۲ برجی‌ست که چهار تالار نسبتا بزرگ، دو حیاط و چند اتاق دارد. در سال ۱۳۵۴ با افتتاح موزه مردم شناسی و مفرغ های لرستان، قسمتی از فلک الافلاک به موزه تبدیل شد. و حالا این موزه، قسمت باستان شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیا، و چایخانه سنتی هم دارد و تعداد بازدیدکنندگانش هم به نسبت زیاد است. بعد از دیدن قلعه هم می‌شود سری به بام لرستان زد که در نیم ساعتی‌اش واقع شده، جایی که هم رستوران‌های زیادی دارد و هم رصدخانه.

آدرس قلعه فلک الافلاک: قلعه فلک الافلاک در مرکز شهر و خیابان امام (ره) خرم آباد قرار گرفته.

قیمت بلیط: ورودی قلعه فلک الافلاک ۵ هزار تومان است.

 موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

آدم فکر نمی‌کند در شمال ایران با آنهمه سبزی و آن دریای ناب موزه‌ای هم وجود داشته باشد. و شاید بگویید تا وقتی این همه زیبایی هست کی حوصله موزه رفتن دارد. ولی اگر دلت بخواهد موزه متفاوتی ببینی که در یکی از کلبه‌های چوبی‌ واقع شده و تصویری نزدیک و ملموس از زندگی سنتی شمالی‌ها را نمایش می‌دهد، باید حتما سری به موزه میراث روستایی گیلان بزنی. این موزه که در یکی از جنگل‌های دیدنی نزدیک رشت یعنی سراوان واقع شده، بخش‌های مختلفی دارد. تماشای وسایل زندگی روستاییان، پختن نان و غذاهای محلی و فروش صنایع دستی و گیاهان دارویی از بخش‌های دیدنی اینجاست که دیدنش خالی از لطف نیست.

آدرس موزه میراث روستایی گیلان: این موزه در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌‏ی سراوان-شفت قرار گرفته.

قیمت بلیط: ورودی این موزه ۳۰۰۰ تومان است.

موزه خانه کرد یا آصف

خانه کرد سنندج

عمارت آصف در سه دوره تاریخی ساخته شده. و حالا بنایی‌ست پرهیبت و دیدنی و یکی از جاهای دیدنی کردستان.  احداث بنای اولیه به دوره صفوی برمی گردد و قسمت‌های دیگر آن در دوره قاجار و پهلوی اضافه شده، جایی مخصوص زندگی اعیان که این روزها درهایش به روی عموم باز شده. حمام داخل این عمارت و نقش و نگارهایش و موزه مردم شناسی آن قشنگی‌هایش را چندبرابر کرده.

آدرس عمارت عاصف یا خانه کرد: این عمارت در خیابان امام خمینی واقع است.

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز

همانطور که از اسم موزه قاجار برمی آید، مربوط به دوره قاجار است و اشیای دوره قاجار هم در آن نگهداری می‌شود. این موزه که از دیدنی‌ترین موزه‌های ایران است، قبلا خانه امیر نظام گروسی از پیشکاران دوره قاجار بوده. با حیاطی پر از باغچه و دو حوض، پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، گچبری و آیینه کاری و حوضخانه‌ای که زیبایی بنا را دو چندان می‌کند. موزه قاجار دارای تالارهایی در طبقه اول و زیرزمین هم هست. که اشیا و وسایل دوره قاجار مثل سکه‌ها، اسلحه‌ها، قفل‌ها، سنگ‌ها و فلزهای آن دوره در آن نگهداری میشود.

آدرس موزه قاجار: این موزه در محله ششگلان واقع شده و در نزدیکی‌اش مقبره ملک الشعرای بهار و ۴۰۰ شاعر نامی قرار دارد.

دیگر موزه‌های معروف ایران که باید دید

کاخ موزه گلستان؛ در میدان ارگ، نزدیک بازار تهران. ساعت بازدید ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر

موزه مقدم؛ میدان حسن آباد، بعد از خیابان شیخ هادی. ساعت بازدید از یکشنبه تا جمعه  و از ساعت ۹ تا ۱۶

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402
فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

فصل مناسب برای بازدید از موزه نادری چه زمانی است؟

16 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد