با ۱۱ مسیر زیبای ایران آشنا شوید

تاریخ انتشار : 30 دی 1397 - تاریخ بروز رسانی : ۳ آبان ۱۴۰۰
زیباترین مسیرهای ایران

همیشه رسیدن هدف نیست.  پیچ و تاب جاده و منظره‌هایی که قرار است ببینیم یا هوای تازه‌ای که به صورتمان می‌خورد، ترغیب‌مان می‌کند که راهی جاده شویم. در ایران مسیرهای زیادی هست که خود می‌توانند دلیل سفر باشند و ما در این نوشته درباره تعدادی از زیباترین مسیرهای ایران نوشته‌ایم.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

یکی از جاده‌های زیبا و رویایی، مسیر اسالم به خلخال است؛ راهی که از آن می‌گذریم تا از تبریز به گیلان (یا برعکس) برویم. در بعضی مواقع اگر ماشین را در جاده کنار بزنیم و پیاده شویم، قطره‌های ریز باران که در گویش گیلانی به آن «شی» می‌گویند صورتمان را نمناک می‌کند. برخلاف خیلی از مسیرهای دیگری که در ادامه به آن اشاره می‌شود، جاده اسالم به خلخال سرازیری و سربالایی زیادی ندارد. اسالم به خلخال، جاده‌ای جنگلی‌ مثل جاده چالوس یا جاده جواهرده رامسر است.

مسیر دسترسی: این مسیر از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل می‌رسد.

گردنه حیران

گردنه حیران

چه اسمی برای این گردنه زیباتر از «حیران»  می‌توانست باشد؟ جاده‌ای که اگر از اردبیل به سمت آستارا برویم، ما را در هر پیچ بیشتر در زیباییش فرو می‌برد. از شیب‌های کوه که پایین که می‌آییم سمت راستمان کوه و سمت چپ تپه‌های سرسبز است. حتی در بین راه مجموعه‌های گردشگری هم برای تفریح درست شده که می‌توان با توقف در آن سوار تله‌کابین شد و به بالای کوه رسید.

مسیر دسترسی: گردنه حیران در مسیر آستارا به نمین اردبیل قرار گرفته. فاصله این جاده تا اردبیل ۴۵ دقیقه است.

جاده چالوس

جاده چالوس

مگر می‌شود حرف از زیباترین مسیرهای ایران باشد و چیزی درباره چالوس نگفت؟ این جاده دیگر از شهرت ملی عبور کرده و بین ۱۰ مسیر زیبای جهان قرار گرفته. یک سو کوه، در دوردست‌ها تپه‌های جنگلی و سوی دیگر رودخانه کم‌جانی عبور می‌کند. حاشیه مسیر هم پر از رستوران است و دست‌فروش‌هایی که گردو و بلال می‌فروشند.  برای زدن به دل این جاده باید پیش از سفر از یک طرفه نبودن مسیر مطمئن شد.

مسیر دسترسی: این جاده از کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در استان مازندران ختم می‌شود.

چابهار به بریس

جاده چابهار به بریس

مسیر چابهار به بریس اسم خاصی ندارد، ولی صخره‌هایی که در طول مسیر ما از چابهار به دریای عمان قرار گرفته آنقدر زیبا و عجیب غریبند که شاید هیچ اسمی نتواند آن زیبایی را به اندازه کافی توصیف کند. صخره‌هایی که فرسایش باعث به وجود آمدن شکستگی‌های زیادی در آنها شده و رنگی سبز-آبی به خود گرفته‌اند. در همین مسیر است که تالاب صورتی لیپار، کوه‌های مریخی و جنگل‌های حرای چابهار هم قرار گرفته‌اند.

مسیر دسترسی: این راه جاده‌ای ساحلی از چابهار به بریس است که طول آن به ۶۳ کیلومتر می‌رسد.

کلاله به خالدنبی

کلاله به خالد نبی

یکی از بی‌نظیرترین مسیرهای ایران، جاده کلاله به خالد نبی در استان گلستان ا‌ست. در عرض یک ساعت در این راه، اقلیم‌های مختلفی می‌بینیم؛ گاهی تپه می‌بینیم و چند دقیقه بعد کوه‌هایی مثل قشم و جنگل و دشت. جاده کلاله به خالد نبی را ابرهایی که انگار کلاژند، حیرت‌انگیزتر می‌کند. ابرهایی که از همیشه سفیدترند و نزدیک به ما. وقتی هم که همه اینها را پشت سر بگذاریم به تپه ماهورهایی می‌رسیم که انگار قرار نیست تمام شوند، هرچقدر نگاه می‌کنی تپه ماهور می‌بینی که در پاییز و زمستان خاکستری‌اند و در بهار و تابستان یکدست سبز سبز.

مسیر دسترسی: پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری از گنبد کاووس تا کلاله که با خالد نبی ۵۵ کیلومتر فاصله دارد، باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنیم (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است). از روستای گچی سو، دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود.

جاده ارس-جلفا

جاده ارس به جلفا

زیبایی این جاده لزوما به طبیعت آن نیست. بلکه ما در حاشیه آن از مقابل سه کشور ارمنستان، نخجوان و آذربایجان می‌گذریم. مرز رود ارس آنقدر عرض کمی دارد که حتی ممکن است سه بار پیامک خارج شدن از کشور هم برایمان ارسال شود.

رستوران‌های زیادی در طول مسیرمان قرار ندارد، اما همان‌ها هم اغلب کبابی هستند. ارس در سمت راستمان معمولا رنگ و لعاب گلی دارد و با رودهای آبی و سبزی که تا به حال دیده‌ایم متفاوت است. در طول این مسیر هم می‌توانیم برای دیدن کلیسای چوپان، کاروانسرای خواجه نظر، روستای اشتبین (معروف به ماسوله آذربایجان شرقی)، کلیسای سن استپاتوس و آبشار آسیبا خرابه ماشین را کنار بزنیم.

مسیر دسترسی: این مسیر از ۱۳۰ کیلومتری تبریز، یعنی از منطقه آزاد ارس و جلفا شروع می‌شود.

عباس‌آباد کلاردشت

جاده عباس آباد کلاردشت

موقع برگشتن از مازندران به سمت تهران وقتی جاده حسابی قفل شده می‌توان به جای تلف کردن وقت در ترافیک به سمت کلاردشت منحرف و وارد جاده‌ای شد که هر دو طرفمان را جنگل‌ گرفته. انتهای این جاده در میدان اصلی کلاردشت هم باید از شیرینی‌فروشی معروف کاکا بستنی بخریم تا لذت این جاده جنگلی برایمان بیشتر شود. در طول مسیر قهوه‌خانه یا رستوران‌هایی هم پیدا می‌شود که جای خالی یک فلاسک چای در ماشین را برایمان پر می‌کند.

مسیر دسترسی: این جاده از ۴۰ کیلومتری جاده کناره خزر، در بین راه چالوس و تنکابن شروع می‌شود و به شهر کلاردشت می‌رسد.

جاده نمک

جاده نمک

ذهنمان را کمی از جنگل و باران دور کنیم. زیبایی می‌تواند این بار به شکل بیابان بی‌آب و علف خودش را نشان دهد. در جاده خور به طبس به مناطقی می‌رسیم که مشابه آن در هیچ جایی دیده نمی‌شود. وقتی چشممان به رنگ سفید دو طرف جاده بیافتد اول فکر می‌کنیم برف روی زمین نشسته؛ اما مگر دربیابان هم برف می‌آید؟ این زمین‌های نمک است که اطرافمان را گرفته. نمکی که روی زمین پوشانده شده ضخامت زیادی ندارد و اگر پایمان را داخل آن فشار دهیم ممکن است در گل بسیار شلی بیافتیم که به این راحتی‌ها نمی‌توان از آن بیرون آمد.

مسیر دسترسی: این جاده کمی بعد از ترک خور در استان اصفهان به سمت طبس در خراسان جنوبی قرار گرفته.

جاده اورامان

جاده اورامان

مشابه این جاده‌ را در استان کردستان زیاد می‌شود پیدا کرد، اما هیچ کدام به معروفی اورامان نیستند. جاده‌های اینجا برخلاف مسیرهای شمال کشور به جای جنگل، تپه‌های سبزی دارند که در خطوط شکسته جاده دائم پیدا و پنهان می‌شود. برای همین در مسیرمان مسافرانی را می‌بینیم که گوشه جاده پارک کرده‌ و فلاسک چایی را روی صندوق گذاشته‌اند تا در حال چای نوشیدن به منظره اطراف خیره شوند.

بهترین جاده در این منطقه از پاوه شروع می‌شود تا به هجیج برسد. اگر این مسیر را ادامه بدهیم به کبابی‌های لب جاده می‌رسیم که مقابلمان گوشت را می‌برند و روی منقل می‌گذارند. در این مسیر آبشاری هم هست که مردم با خرید دبه و یا بطری آن را پر از آب می‌کنند و می‌برند. جاده مریوان به سنندج هم در همین منطقه از زیبایی مثال زدنی برخوردار است.

مسیر دسترسی: این مسیر از روستای هجیج در شهرستان پاوه تا اورامان تخت ادامه دارد.

جاده توسکستان

جاده توسکستان

این جاده، از مسیرهای جنگلی ایران است که شاهرود را به گلستان می‌رساند. مسیر آن در جنوب غرب گرگان از روستایی به همین اسم شروع می‌شود و تا دشت سرعلی‌آباد ادامه پیدا می‌کند. آب و هوای این منطقه سرد و گاهی معتدل است. اگر از منطقه گردشگری توسکستان بگذریم می‌توانیم آبشار این منطقه را هم ببینیم. زمستان‌ها قسمت‌هایی از دشت که مشرف به کوه است مکان مناسبی برای تیوپ‌سواری و برف‌بازی است.

مسیر دسترسی: منطقه گردشگری توسکستان در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان از ابتدای روستای زیبای توسکستان تا دشت سرعلی آباد (اول روستای توریستی چهار باغ) به طول تقریبا ۳۵کیلومتر در امتداد جاده گرگان -شاهرود ادامه دارد.

زنجان به طارم

جاده زنجان به طارم

جاده زنجان به طارم هم چیزی شبیه به اورامان است. مسیری پیچ در پیچ و سبز رنگ که از روی یک کوه بالا می‌رود و پایین می‌آید. می‌گویند تعداد پیچ‌های این جاده به ۱۶۰ پیچ می‌رسد. در طول مسیر مغازه یا دکه‌ای نیست، اما اگر مسیرمان را ادامه دهیم به منجیل می‌رسیم. وقتی از دامنه کوه پایین می‌آییم هم از کنار سد منجیل می‌گذریم. سدی که عظمتش نگاه همه سرنشینان را به خود جذب می‌کند.

مسیر دسترسی: این جاده از ۳۰ کیلومتری اتوبان زنجان-ابهر نرسیده به ابهر شروع می‌شود.

دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
تفریحگاه طرقبه

چالیدره کجاست؟ امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

23 اسفند 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد