سد لتیان تهران، طبیعتی دنج برای تهرانی‌ها!

تاریخ انتشار : 20 اسفند 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
سد لتیان تهران، طبیعتی دنج برای تهرانی‌ها!
اطراف تهران چشم‌اندازهای طبیعی بسیاری دارد. خیلی‌ها شمال را برای سفر و تعطیلات انتخاب می‌کنند؛ اما از زیبایی‌های اطراف تهران نباید غافل ماند! یکی از این مناطق خوش آب و هوا، سد لتیان تهران است. این سد در جنوب شهر لواسان قرار دارد و از معروف‌ترین سدهای کشور است. در این بلاگ برایتان از زیبایی‌های سد لتیان تهران می‌گوییم. پس اگر شما هم دوست دارید برای تعطیلات در اطراف تهران اقامت کنید، این بلاگ برای شماست!

فرح‌ناز، نام سابق سد لتیان تهران

سد لتیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روی رودخانه جاجرود در بخش جنوبی شهر لواسان ساخته شد؛ این سد در گذشته فرح‌ناز نام گرفت. مطالعات اولیه برای ساخت این سد از سال ۱۳۳۸ انجام شد، در سال ۱۳۴۲ عملیات احداث آن شروع شد و در سال ۱۳۴۶ این سد به بهره‌برداری رسید. در آن زمان، نام فرح‌ناز برای این سد انتخاب شد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام آن از فرح‌ناز به لتیان تغییر پیدا کرد. در واقع، واژه لتیان نام یکی از روستاهای نزدیک به دیواره سد بود که با ساخت سد به زیر آب رفت. پس از این حادثه، اهالی روستا خانه‌ها و زمین‌های خود را به دولت فروختند. الکساندر گیپ، مهندس مشاور و پیمانکار ساخت این سد بود و همچنین شرکت آب منطقه‌ای تهران دستگاه بهره‌برداری از سد را فراهم کرد. در سال‌های اخیر این سد به محل دفع فاضلاب رودبار قصران تبدیل شد، اما پس از اجرای طرح سیستمی فاضلاب شهری در لواسان، از ورود فاضلاب به این سد جلوگیری به عمل آمد.

جاذبه‌های گردشگری سد لتیان

جاذبه‌های اطراف سد لتیان تهران

جاذبه‌های گردشگری زیبا و خیره‌کننده‌ای در اطراف سد لتیان تهران وجود دارد. ازجمله مهم‌ترین این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • پارک جنگلی تلو: پارک جنگلی تلو یا پارک غزال، از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی این منطقه است. درختانی همچون سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، بادام کوهی، درخت عرعر، ارغوان، کاج، پسته وحشی، زبان گنجشک، چنار، داغداغان، نارون و سنجد در پارک تلو کاشته شده‌اند. همچنین در این پارک، حیواناتی نظیر روباه، کبک، شغال و خرگوش دیده می‌شوند.
  • پارک جنگلی لتیان: این پارک با وسعتی بیش از هزار هکتار در بخش جنوبی سد لتیان تهران قرار دارد. درختانی همچون سرو، بلوط، افرا، چنار و اقاقیا در این پارک کاشته شده‌اند. امکانات رفاهی این پارک برای گردشگران شامل آلاچیق‌های دارای منقل، سطل‌های زباله، بوفه، سفره‌‌خانه سنتی، کافی‌شاپ، نمازخانه، نیمکت برای استراحت و سرویس بهداشتی می‌شود.
  • آبشار و روستای کمرد: این روستا در نزدیکی جاجرود و در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر تهران و در مسیر جاده آب‌علی قرار گرفته است. آبشاری که در این روستا قرار دارد، دارای ۲۰ متر ارتفاع است. همچنین در دیواره کناری آن غاری زیبا و مرموز به مساحت ۱۰ مترمربع قرار دارد. در نزدیکی آبشار، درختانی همچون نارون، چنار و زرشک کوهی به چشم می‌خورند.

تفریحات سد لتیان

مسافران می‌توانند در کنار سد لتیان تهران چادر بزنند و از تفریحات جذاب این منطقه لذت ببرند. مهم‌ترین تفریحات این منطقه کمپینگ، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، قایق‌سواری، طبیعت‌گردی، پیک‌نیک و عکاسی است.
گردش در درکه تهران، لحظاتی دور از هیاهوی شهر

مسیر دسترسی به سد لتیان

مسافران می‌توانند از دو مسیر به سد لتیان دسترسی پیدا کنند. مسیر اول این است که از شمال‌شرق تهران و اتوبان بابایی به سمت لواسان بروند و پس از عبور از لواسان به‌سمت جنوب‌شرقی حرکت کنند. مسیر دوم این است که از تهران‌پارس و جاده دماوند به‌سمت جاجرود و گردنه قوچک بروند. در این مسیر، پس از عبور از پل جاجرود باید به ‌سمت شمال و موازی با رود حرکت کنند.

مشخصات سد لتیان

سد لتیان تهران

سد لتیان تهران از دو بخش بتونی و خشکه‌چین تشکیل شده است. این سد از سطح دریا حدود ۱۶۰۰ متر، از نقطه پی ۴۵ متر و از بستر رودخانه جاجرود حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. طول تاج سد، در قسمت بتونی ۸۸ متر و در قسمت خشکه‌چین ۶۵ متر است. طول و عرض و عمق تاج سد نیز به ترتیب ۴۵۰ متر، ۹ متر و ۹۹ متر است. ارتفاع تاج از کف رودخانه ۸۰ متر و ارتفاع تاج از پی ۱۰۷ متر است سد لتیان ۲ عدد دریچه برای تخلیه آب دارد که ظرفیت تخلیه دریچه‌ها ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه و ظرفیت سرریز تخلیه نیز ۶۵۰ الی ۱۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه تخمین زده شده است. ظرفیت آبگیر این سد تقریبا ۸۰ مترمکعب بر ثانیه و نوع سرریز نیز تونلی-دریچه‌ای است. میزان حجم سد نیز به صورت زیر است:
  • حجم بدنه سد: ۷۷۰ مترمکعب
  • حجم مرده مخزن سد: ۲۸ میلیون مترمکعب
مساحت حوزه آبریز این سد ۶۹.۸۰۰ کیلومترمربع و متوسط آب سالانه در آن، ۳۵۰ میلیون مترمکعب است. نیروگاه برق سد آبی لتیان نیز با ظرفیت اسمی ۴۵ مگاواتی در فاصله ۲۰ کیلومتری از سد قرار گرفته است.
راهنمای سفر به تهران و تهران‌گردی

کاربرد سد لتیان

چشم انداز سد لتیان تهران

این سد به منظور تأمین آب شرب ضروری استان تهران روی رودخانه جاجرود احداث شد. علاوه بر تامین آب آشامیدنی، کاربرد این سد برای تامین آب آبیاری مزارع دشت ورامین است. از طرفی، این سد سالانه ۷۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برقی-آبی برای شبکه‌های سراسری تهران تولید می‌کند.

از دیدن سد لتیان در بهار غافل نشوید!

سدها برای تأمین آب شرب و کشاورزی مناطق اطراف رودخانه ضروری هستند. همچنین با نگه‌داشتن میلیون‌ها لیتر مربع آب نه‌تنها برق تولید می‌شود، بلکه دریاچه‌ای طبیعی و زیبا پشت آن شکل می‌گیرد که می‌تواند به زیستگاه ماهیان و حتی یک مکان تفریحی تبدیل شود. سد لتیان تهران روی رودخانه جاجرود و در جنوب شهر لواسان قرار دارد. نام این سد بتنی در گذشته فرح‌ناز بود. این سد به‌منظور تامین آب شرب شهر تهران احداث شد. با وجود این سد در منطقه جاجرود، روستاهای اطراف سد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده‌اند. اگر شما ساکن تهران نیستید و برای یک گردش چند روزه به تهران می‌روید، می‌توانید بلیط هواپیما و بلیط اتوبوس خود را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ بخرید.
۱۱ مکان جذاب برای سفر یک روزه اطراف تهران در بهار

سد لتیان در فاصله ۳۵ کیلومتری از شمال شرقی تهران و ۵ کیلومتری از بخش جاجرود، در جنوب شهر لواسان قرار دارد.

محبوب‌ترین تفریحات سد لتیان شامل کمپینگ، قایق‌سواری، ماهیگیری و دوچرخه‌سواری می‌شوند.

این سد به تهران بسیار نزدیک است و افراد می‌توانند از طریق اتوبان بابایی به سمت لواسان بروند یا از جاده تهران‌پارس و دماوند به‌ سمت جاجرود حرکت کنند.

دسته:ایرانگردیجاذبه

مطالب مرتبط :

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

معرفی مدرسه دارلفنون تهران

2 اردیبهشت 1403
بازار تهران

8 بهمن 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد