سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

تاریخ انتشار : 11 دی 1395 - تاریخ بروز رسانی : ۲۱ تیر ۱۴۰۲
سوغات تبریز را از کجا بخریم؟

در منابع آمده که تبریز پایتخت گردشگری ایران و شهر جهانی فرش است. در بازار فرش تبریز ساعت‌ها می‌شود قدم زد و از دست کشیدن به فرش‌های خوش رنگ و لعاب که نقش و نگارش آدم را خیره می‌کند، خسته نشد. تبریز به غیر از شهر فرش، شهر شیرینی و آجیل ایران هم هست. و به غیر از آن پنیر لیقوانش، صبحانه‌ها را متفاوت می‌کند. اما سوغات تبریز را از کجا می‌شود خرید؟ با اسنپ تریپ همراه باشید.

آجیل

آجیل تبریز

یکی از معروف‌ترین سوغات تبریز، آجیل است و در نزد خود تبریزی‌ها هم محبوبیت خاصی دارد. سرانه مصرف آجیل در تبریز بالاست و از قدیم پای ثابت مراسم و جشن‌ها بوده.

تبریزی‌ها در شب یلدا آجیل را به همراه هدایای دیگر به خانه تازه عروس می‌فرستند و در مواقع دیگر مثل مراسم مذهبی از آن غافل نمی‌شوند. شهرت آجیل تبریز آنقدر زیاد است که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ترکیه، هند و پاکستان صادر می‌شود.

در تبریز آجیل را می‌توان از ابتدای بازار شیخ صفی و مغازه مهدوی خرید که قیمتش نسبت به جاهای دیگر ارزان‌تر است. آجیل تواضع جنب دانشگاه تبریز و آجیل سرای تبریز در  بلوار ۲۹ بهمن بالاتر از دانشگاه تبریز هم جایگاه و کیفیت خود را دارد، ولی کمی قیمتیش بالاست.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین غذاهای سنتی تبریز کدامند؟

قرابیه

قرابیه تبریز

یکی از شیرینی‌های معروف و پرمصرف تبریز قرابیه است. قرابیه که شبیه کلوچه است و در جشن‌ها و عروسی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، شیرینی نسبتا گرانی است. بادام را با شکر، وانیل، سفیده تخم‌مرغ و پسته مخلوط می‌کنند و در فر می‌گذارند.  در نوع نارگیلی آن به جای بادام از نارگیل استفاده می‌کنند.

قرابیه، شیرینی‌ای است که بدون روغن پخته می‌شود و به همین دلیل برای سالمندان و کودکان هم مناسب است.

در تبریز قرابیه باکیفیت را می‌توان از قنادی تکدرخت در ائل گلی، قنادی کریمی در پیاده‌روی ولیعصر و قنادی تشریفات در خیابان آبرسان خرید. قرابیه‌های قنادی رکس هم که قدیمی‌ترین قنادی تبریز است. و دو شعبه در خیابان امام و مرکز خرید لاله در میدان شهدا دارد، خوش‌طعم است و در تبریز تعریفش را زیاد می‌کنند.

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

اریس

اریس تبریز

با اینکه اریس شیرینی بسیار خوشمزه‌ای است، اما شیرینی‌اش آنقدر زیاد است که جز با چای یا نوشیدنی‌های گرم نمی‌توان زیاد از آن خورد. اریس را با کاکائو، شیر، شکر و وانیل درست می‌کنند. این شیرینی به شکل معکب یا مستطیل است و رویش خلال پسته می‌ریزند. اریس خوب را هم می‌شود از همان مغازه آقای افتخاری در خیابان منصور، نرسیده به پل منصور خرید.

بیشتر بخوانید: مراکز خرید تبریز

نوقا

نوقا تبریزی

یکی از شیرینی‌های محلی و سوغات تبریز، نوقاست. نوقا که به آن لوکا هم می‌گویند، نوعی شیرینی است که شباهت زیادی با گز دارد، با شکر، سفیده تخم‌مرغ، گردو، وانیل ونان میکادو درستش می‌کنند و در نوع آجیلی آن گردو، فندق و بادام هم می‌ریزند.

نوقا را که شیرینی محبوب قدیمی‌هاست و بچه‌ها هم دوستش دارند هم می‌شود از بازار تبریز خرید و هم از مغازه افتخاری در خیابان منصور، نرسیده به پل منصور که سالهاست که خودش نوقا می‌پزد و دست مشتری می‌دهد. آجیل سرای تبریز در بلوار ۲۹ بهمن هم به نوقاهای خوشمزه‌اش معروف است.

باقلوای تبریز

باقلوای تبریزی

باقلوا شیرینی محبوبی بین ایرانی‌ها و ترک زبان‌هاست، شیرینی‌ای که از ترکیه و آسیای میانه به بقیه دنیا رفته است و با چای محشر می‌شود. باقلوا را با آرد، هل، شکر درست می‌کنند و در آن مغز پسته یا بادام و نارگیل می‌ریزند. در ایران بهترین باقلواها را در تبریز و از باقلوای جام جم در بلوار، روبروی خیابان جام جم و باقلوای شیرونه در باغمیشه می‌توان خرید.

پنیر لیقوان

پنیر لیقوان

همانطور که درختان گردو، فندق و بادام در آب و هوای تبریز خوب بار می‌دهند. مراتع و چمن‌زارهایش هم در این آب و هوا سرسبزند و برای پرورش دام مناسب.

تبریزی‌ها خودشان از شیر، ماست و پنیر می‌زنند. شهری در ایران نیست که با پنیر لیقوان و مزه بسیار خوبش آشنا نباشد. آنطور که می‌گویند مزه پنیر تبریز را هیچ کجا نمی‌شود پیدا کرد و آنطور که مشهور است لذت صبحانه‌ای که پنیر تبریز شاملش باشد، چیز دیگری است و آدم به سختی از پای سفره بلند می شود. درست است که در همه جا می‌توان پنیر تبریز را که به پنیر لیقوان هم معروف است، پیدا کرد ولی به قول معروف این کجا و آن کجا.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز؛ گشتی در شهر شهریار و مشروطه

دسته:سوغات

مطالب مرتبط :

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

بازدید از خانه‌های تاریخی تبریز، پرسه در دل تاریخ!

8 آبان 1402
بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

بهترین هتل‌های سه ستاره تبریز کدامند؟

20 تیر 1402

۵ نظر

  • پاسخ زهرا ۷ تیر ۱۳۹۷ از ۱۱:۳۵

    عالی

  • پاسخ آرزو ۱۰ مهر ۱۳۹۷ از ۰۵:۳۲

    ممنونم
    سایتتون عالی و بی نظیر هستش
    قنادی دقیق چند باری که رفتیم تبریز واقعا عالی بود
    در مورد فرش دستباف تبریز از ی آقای تو ولیعصر تبریز آدرس گرفتیم گفتن واسه خرید فرش دست اول ،باید برین شهر سردرود چسبیده به تبریز بودش آدرس داد از مرکز شهر تبریز فقط ۵ کیلومتر فاصله داشت رفتیم شهر بی نظیر و رویای بود اکثریت اصنافش اینور و آنور خیابابون فرش فروش بودن فروشگاههای خیلی بزرگ حالت نمایشگاهی داشتن بعد از اینکه از چن تاش دیدن کردیم گزینه مناسب را انتخاب کردیم داداشم آدرس باقلوا خوب را گرفت از فروشنده باقلوا شارین را را برامون آدرس داد رفتیم اونو هم پبدا کردیم واقعا دستشون درد نکنه امیدوارم روزی این مطلب منو ببینن از همین جا دستمریزاد میگم سربلندمون کردین قبلا که از تبریز برامون سوغاتی اورده بودن باقلوای همین شهر بود نمیخوام نام ببرم واقعا حالمون بهم خورده بود و پارسال هم رفته بودیم تبریز از باقلوای فروشی های خود تبریز چن تا آدرس دادن رفیتم خرید تعریفی نداشتن ولی خدای این باقلوا شارین محشر بود بطوری که سرش تو خونه دعوا بود از اونجا هم آدرس غذاخوری خوب را گرفتیم بعدش به ما گفتش که سردرود نه تنها پایتخت تابلو فرش جهان هستش و مهد باقلوای آذربایجان به شاندیز آذربایجان نیز معروف هستش کمربندی سردرود پر از رستورانهای با کلاس سبک معماری سنتی خیلی عالی بودن بطوری که انتخاب برامون سخت بود رستوران اسکله را انتخاب کردیم دستشون درد نکنه خیلی تو سردرود برامون خوش گذشت

    • پاسخ سمین ۱۷ تیر ۱۳۹۸ از ۱۸:۳۰

      سلام
      باقلوا شارین تو مشهد و تهران هم شعبه داره واقعا باقلواهاش مهشره ..

  • پاسخ مصطفی ۱۵ مهر ۱۳۹۸ از ۱۵:۰۲

    مرجع من تو تصمیمام برای سفر همین اسنپ هست من شیرونه رفتم.از تشریفات گرونتر بود.باقلوای پسته ای رو توش باقلالی ریخته بودن.همچنین من دستی بر آتش دارم و خودم باقلوا درست کردم.خدایی اونی که خودم درست کردم بهتر بوددر کل بهترین نیست فقط میتونم بگم خوبه بد نیست

  • پاسخ سمیه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ از ۱۹:۰۰

    باقلوا فقط علی کیپا. تو چایکنار و نصف راه ،منظریه و یکی هم نرسیده به چهارراه شهناز از طرف ۱۷شهریور هست. عالیه عالی. جام و جم و… آنچنان خوش طعم نیستن در مقایسه با باقلوای علی کیپا

  • ارسال پاسخ

    نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

    برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

    ثبت نام

    با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

    بازگشت

    ثبت نام شما با موفقیت کامل شد