کیش گردی با طعم غذاهای سنتی خوشمزه

تاریخ انتشار : 12 دی 1401 - تاریخ بروز رسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
قلیه ماهی؛ محبوب‌ترین غذای سنتی کیش

کیش در سال‌های اخیر مانند نگینی در خلیج فارس درخشیده و توجه مسافران زیادی را به خودش جلب کرده است. مخصوصا اینکه در مقایسه با سفرهای خارجی گران‌قیمت، این جزیره زیبا مقصدی تفریحی ولی با هزینه کمتر است. شکم‌گردی در کیش یکی از تفریحات جذاب و خوشمزه این جزیره به حساب می‌آید. انواع رستوران‌های بین‌المللی و ایرانی در آنجا هستند و شما می‌توانید مزه غذاهای متنوعی را بچشید. اگر دوست دارید با فرهنگ و آداب‌ و رسوم اهالی این جزیره محبوب آشنا شوید، توصیه می‌کنیم غذاهای سنتی کیش را حتما امتحان کنید.

برای سفر به این جزیره می‌توانید بلیط هواپیما به مقصد کیش را با بهترین قیمت از اسنپ‌تریپ خریداری کنید.

غذاهای محلی جزیره کیش نشان‌دهنده موقعیت جغرافیایی و ساحلی این جزیره هستند. بیشتر غذاهای کیش با ماهی و آبزیان دریایی پخته می‌شوند. از طرف دیگر، بومیان اصلی این جزیره را عرب‌زبانان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین غذاهای عربی بخش جدایی‌ناپذیر غذاهای محلی کیش هستند. در ادامه این بلاگ تعدادی از معروف‌ترین غذاهای محلی این جزیره را به شما معرفی می‌کنیم.

خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کیش

در بیشتر غذاهای محلی کیش و شهرهایی که به دریا نزدیک هستند، ماهی و آبزیان دریایی دیده می‌شوند. چیزی که غذاهای محلی کیش را متفاوت می‌کند، چاشنی‌های متفاوتی است که مردم محلی برای خوش‌طعم کردن غذا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

سمک مشوی

ردپای غذا‌های عربی را می‌توان در بیشتر غذاهای محلی جزیره کیش مشاهده کرد. یکی از این غذاهای معروف، سمک مشوی یا ماهی کبابی نام دارد. این غذای محبوب بومیان جزیره کیش از ماهی تازه خلیج فارس و ادویه‌جات عربی تهیه می‌شود. از آنجایی که ادویه‌های عربی اغلب تند هستند، این غذا برای فلفل‌دوستان طعم فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

سمک مشوی؛ از غذاهای سنتی کیش

مضروبه

یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش که طرفداران بسیاری هم دارد، مضروبه نام دارد. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا ماهی است. برای تهیه این غذای خاص و بی‌نظیر، ماهی را با سیر و سبزیجات محلی ترکیب می‌کنند و می‌پزند.

قلیه‌ماهی

یکی دیگر از غذاهای محلی کیش که باز هم از ماهی تهیه می‌شود، قلیه ماهی است. البته این غذا مخصوص جزیره کیش نیست و در بیشتر شهرهای جنوبی ایران پخته می‌شود. اما به دلیل داشتن ادویه‌هایی که مردمان محلی کیش به این غذا اضافه می‌کنند، ممکن است طعم متفاوت‌تری داشته باشد. برای پخت این غذا از ماهی به همراه سبزیجات معطر نظیر جعفری و گشنیز و سیر استفاده می‌کنند.

خورشت میگو

خورشت میگو از غذاهای سنتی کیش

خورشت میگو یا خورشت قلیه میگو، یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش است. این غذا ظاهری شبیه قلیه ماهی یا قرمه سبزی دارد؛ با این تفاوت که به جای ماهی و گوشت، برای پخت آن از میگو استفاده می‌کنند. البته تنوع سبزیجات هم در این نوع غذا کمتر است و طعم پایه و اصلی آن هم مربوط به سیر و تمر هندی می‌باشد.

مارگوگ یا مرقوق

مرقوق یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش است که اصالت عربی دارد. این غذا در کیش با یک دستورالعمل متفاوت‌تر پخته می‌شود. برای طبخ این غذا از گوشت بره یا مرغ به همراه انواع سبزیجات تازه نظیر؛ فلفل سبز تند، بادمجان، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز استفاده می‌کنند. ابتدا گوشت را به‌صورت جداگانه می‌پزند، سپس سبزیجات را به آن اضافه می‌کنند. در پایان هم خمیر مخصوصی را به صورت گلوله درمی‌آورند و به این غذا اضافه می‌کنند تا پخته شود. این غذا را می‌توان با نان یا برنج سرو کرد.

بهترین رستوران‌های کیش که باید رفت

پودنی یا پودینی

از دیگر غذاهای سنتی کیش که نمی‌توان آن را در این لیست از قلم انداخت، پودنی یا پودینی است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا نوعی کوسه در سواحل کیش می‌باشد. از آنجایی که پخت گوشت سفت کوسه سخت است، از ترفندهای خاصی برای پخت آن استفاده می‌کنند. بومیان کیش برای پخت گوشت کوسه، ابتدا آن را در آبلیمو و زردچوبه می‌پزند، سپس پوست آن‌ها را جدا می‌کنند و گوشت را فشار می‌دهند تا آب داخل گوشت کاملا خالی شود؛ سپس آن را با سبزیجات، ادویه خاص و به همراه برنج سرو می‌کنند.

حمسه‌الخرت یا محار

در داخل محار یا صدف مرواریدساز، بخش گوشتی کوچکی وجود دارد که البته همه آن قابل خوردن نیست. بومیان و مردم محلی کیش بخش غیرخوراکی محار را جدا می‌کنند و بخش خوراکی آن را با پیازداغ و انواع ادویه می‌پزند و خوش‌طعم می‌کنند. این غذا را می‌توان هم با نان و هم برنج خورد که کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.

برنج مچبوس

غذاهای سنتی کیش متنوع هستند؛ برنج مجبوس یک غذای مجلسی و عربی است که طعم بسیار لذیذی هم دارد. مواد این غذا را برنج، گوشت سفید یا قرمز، گوجه‌فرنگی، پیاز و انواع ادویه‌جات تشکیل می‌دهند. برای طبخ این غذا ابتدا تکه‌های گوشت را به‌صورت جداگانه و با ادویه مخصوص می‌پزند. در آخر هم گوجه رنده شده اضافه می‌شود و سپس اجازه می‌دهند تا جا بیفتد. برای پخت این غذا، برنج را می‌توان به صورت دمی با آب مرغ پخت.

محمر

یکی از غذاهای محلی و محبوب کیش و بسیاری از شهرهای جنوبی ایران برنج محمر نام دارد. برای پخت این برنج آن را با شیره خرمای فراوان یا شکر تفت‌داده و آب‌شده دم می‌کنند؛ سپس به همراه ماهی سرخ‌کرده سرو می‌کنند.

رمانتیک‌ترین هتل‌های کیش برای ماه عسل

هریسه

بعد از قدم زدن در اسکله تفریحی کیش، نشستن در کافه‌ای محلی و خوردن هریسه را از دست ندهید. این غذا در واقع نوعی حلیم سنتی است که برای پخت آن از گوشت و گندم استفاده می‌کنند. گوشت و گندم خیس خورده را آنقدر می‌پزند تا کاملا له شود و سپس به آن کره اضافه می‌کنند. برای تزیین آن هم از شکر و دارچین استفاده می‌کنند.

هریسه؛ از غذاهای سنتی کیش

 

خبیصه

پس از صرف یک غذای سنتی خوشمزه در کیش، پیشنهاد می‌کنیم تجربه خبیصه را هم از دست ندهید که نوعی دسر و حلوای عربی است. برای تهیه این حلوا، آرد برنج و آرد گندم را در روغن تفت می‌دهند، سپس آب و شکر را مخلوط و به آرد اضافه می‌کنند و هم می‌زنند تا قوام بیاید. اضافه کردن هل یا زعفران هم به این غذای خوشمزه اختیاری است.

اقامت در جزیره با خیالی راحت

اگر با خواندن این بلاگ تصمیم گرفتید برای امتحان کردن غذاهای سنتی کیش، سفر بعدیتان را به مقصد این جزیره تفریحی برنامه‌ریزی کنید، نگران اقامت خود نباشید.

هتل‌های مدرن و اقامتگاه‌های سنتی زیادی در کیش هستند که میزبان مسافران‌ جزیره‌اند. برای مقایسه و رزرو هتل در کیش کافی است به سایت‌تریپ سر بزنید و با خیالی راحت اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.

سفر به کیش، یک تجربه به یادماندنی

گشت و گذار در کیش و تجربه تفریحات هیجان‌انگیز این جزیره تجربه‌ای فراموش نشدنی است. چشیدن طعم غذاهای سنتی  کیش هم سفرتان را جذاب‌تر می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید تعطیلات بعدی را آنجا باشید، حتما به رستوران‌های متنوع آن سر بزنید و چشیدن طعم منحصربه‌فرد خوراکی‌های سنتی کیش را از دست ندهید.

اگر نگران هزینه‌های سفرتان هستید، می‌توانید هر زمان از سال بلیط هواپیما چارتری به مقصد کیش را با چند کلیک و به سادگی از اسنپ‌تریپ خریداری کنید.

کی ارزان به کیش سفر کنیم؟
دسته:ایرانگردی

مطالب مرتبط :

فاصله تهران تا کیش

فاصله تهران تا کیش چه مدت طول خواهد کشید؟

2 بهمن 1402
چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

چرا تور کیش اسنپ تریپ را بخریم؟

22 شهریور 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد