در این ۴ تنگه فارس، خنک شوید

تاریخ انتشار : 21 خرداد 1398 - تاریخ بروز رسانی : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
در این ۴ تنگه فارس، خنک شوید

برای فرار از گرما در تابستان کجا برویم؟ شهرهای شمالی؟ جاهایی مثل اردبیل و تبریز و سرعین؟ اینها می‌تواند انتخاب‌مان باشند، ولی جاهایی هم هست که شاید هنوز آنطور که باید آنها را نمی‌شناسیم. مثل تنگه‌هایی که خنک‌اند و وقتی پایمان را در آب‍‌شان می‌گذاریم، همه تن‌مان یخ می‌کند. برای بودن در همچین جایی باید کجا برویم؟ تنگه های فارس می‌تواند مقصدمان باشد؛ هرچند رفتن به بعضی از آنها کار هرکسی نیست.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب اسمش را از آبشاری به همین اسم گرفته، چون آبشار شبیه دم اسب است. بالای آبشار سی‌متری را درخت‌های جنگلی پوشانده. مسیری  که باید برویم هم از بین درخت‌های جنگلی و بلوط می‌گذرد. گاهی به اندازه یکنفر فقط برای راه رفتن جا هست و باید پشت سرهم و باطمانینه برویم. ولی بعد از سختی، آسانی از راه می‌رسد و می‌توانیم در رودخانه اینجا که براثر رانش زمین به وجود آمده، حسابی خنک شویم.

مسیر دسترسی: باید از شیراز به سمت کوهمره سرخی برویم و بعد به سمت روستای کره‌بند حرکت کنیم.

تنگ رغز

تنگ رغز

تنگه رغز یا آنطور که محلی‌ها می‌گویند رودخیز، ۶۴ آبشار و حوضچه طبیعی دارد. این تنگه حدود چهار کیلومتر درازا دارد که از دره‌ رغز شروع شده و به دره‌ جنوب می‌رسد. در جایی که آخرین آبشار دره‌ جنوبی قرار گرفته، تنگه‌ رغز به بن‌بست می‌رسد.

اگر بخواهیم فقط به منطقه سرچشمه برویم، بدون تجهیزات فنی می‌توانیم دل به دریا بزنیم و از چند حوضچه‌ ابتدای مسیر بگذریم. اما زمانی که به آبشاری به بلندای ۲۳ متر برسیم، دیگر با دست خالی نمی‌توانیم به راه‌مان ادامه بدهیم.

با گذشتن از حوضچه‌های اول، بقیه‌ی مسیر با دره‌نوردی طی می‌شود. باید به فرود و شیرجه مسلط باشیم و در حد خوبی شنا بدانیم. در هرجایی هم نباید شنا کنیم؛ عمیق‌ترین حوضچه ۲۳ متر عمق دارد و عمق کمترینش به ۶ متر می‌رسد. آبشار وداع، معروف‌ترین آبشار این تنگه است.

مسیر دسترسی: در ۳۵ کیلومتری جاده‌ی شیراز به داراب، گردنه‌ای به اسم دراکویه قرار دارد. از اینجا به بعد مسیر خاکی شروع می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این مسیر را با نیسان برویم. جاده‌ خاکی شیراز حدود دو ساعت طول می‌کشد. بعد بخش پیاده‌روی را در پیش داریم. با گذشتن از چشمه بیدک و ادامه‌ مسیر پاکوب، درنهایت به تنگه رغز می‌رسیم.

تنگ تیزاب

تنگ تیزاب

فاصله شیراز تا اردکان که یکی از شهرهای سیپدان فارس است، ۹۹ کیلومتر است. در ۹۹ کیلومتری این شهرستان هم به تنگه تیزاب می‌رسیم. در این تنگه رودخانه‌ای جاریست که آب شیرین دارد؛ اطراف را هم که نگاه کنیم سرسبزی می‌بینیم و می‌توانیم زیر سایه درخت‌ها هرچقدر که خواستیم دراز بکشیم. رودخانه، ماهی هم دارد.

شاید توانستیم ماهی‌ای هم بگیریم و همانجام لب رودخانه کبابش کنیم. حالا که تا اردکان سپیدان آمده‌ایم، می‌توانیم به چله‌گاه هم برویم. چله‌گاه، خیلی خوش‌آب‌وهواست و درخت‌های تنومند زیادی دارد. بکر است و فاصله‌اش تا اردکان فقط ۵ کیلومتر.

مسیر دسترسی: از شیراز باید به‌سمت اردکان برویم. بعد وارد جاده‌ اردکان به یاسوج ‌شویم. چشم از تابلوهای راهنما نباید برداریم، چون باید تابلوی تنگ تیزاب را دنبال کنیم.

تنگه گمبیل

تنگ گمبیل

در سپیدان تنگه دیگری به اسم تنگ گمبیل که از نظر زیبایی چیزی از تیزاب کم ندارد. برای گذشتن از تنگه باید در جاهایی وارد رودخانه هم بشویم.

مسیر دسترسی: برای رفتن به تنگ گمبیل باید از شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه بگذریم. بعد از حدود ۴۰ کیلومتر و عبور از برم شش پیر و روستای سرسبز کهکران به روستای ساران بهشت مکان، می‌رسیم. برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ‌های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر، بعد ازحدود ۲۰ دقیقه به تنگ گمبیل می‌رسیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به شیراز

دسته:جاذبه

مطالب مرتبط :

حمام وکیل شیراز کجاست؟

حمام وکیل شیراز کجاست؟

24 مرداد 1402
بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

بازدید از مسجد عتیق شیراز و شگفتی‌های آن!

28 تیر 1402

نظری ثبت نشده

ارسال پاسخ

نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ

برای مشاهده نسخه وب اپلیکیشن اسنپ‌تریپ کیوآر کد زیر را با موبایل خود اسکن کنید.

ثبت نام

با ثبت نام در اسنپ تریپ! علاوه بر استفاده از خدمات گوناگون، از پیشنهادات ویژه اعضا مطلع خواهید شد.

بازگشت

ثبت نام شما با موفقیت کامل شد